Indonesië

Lombok dan? Of Java als je meer cultuur wenst. Ook perfect te combineren..

Lombok wordt gewoonlijk gecomineerd met Bali omdat Lombok zelf geen internationale luchthaven heeft dacht ik. Dat zou een optie kunnen zijn.

Toevallig als eens in Flores geweest? Tijdens één van mijn reizen iemand ontmoet die daar echt vol van was.

Lombok wordt gewoonlijk gecomineerd met Bali omdat Lombok zelf geen internationale luchthaven heeft dacht ik. Dat zou een optie kunnen zijn.

Toevallig als eens in Flores geweest? Tijdens één van mijn reizen iemand ontmoet die daar echt vol van was.
Kunt ook perfect vanuit Java naar Lombok vliegen. Vanuit het buitenland gaat inderdaad niet.

Flores ook al geweest, maar enkel in Labuan Bajo, dat is aan het Komodo National Park. Daar ga je ook wel andere reizigers vinden, maar blijf je typisch maar enkele dagen. De rest van Flores nog niet gezien, zal wel mooi zijn maar wellicht wat zoals Sumatra aanvoelen (locals die geen Engels spreken en weinig andere toeristen).

Sumba is ook een optie. 1 van de beste hotels ter wereld is daar ook gevestigd (aan 1.300$ per dag minimum 😂 ), maar je gaat daar dus uiteraard ook wel andere verblijfplaatsen vinden. Beetje meer under the radar en avontuurlijker, zelf nog niet geweest.

Sumba is ook een optie. 1 van de beste hotels ter wereld is daar ook gevestigd (aan 1.300$ per dag minimum 😂 ), maar je gaat daar dus uiteraard ook wel andere verblijfplaatsen vinden. Beetje meer under the radar en avontuurlijker, zelf nog niet geweest.
1300 ballen per dag, net dat beetje boven mijn budget.

En wat vind je zelf eigenlijk van Bali? Wordt vaak als té toeristisch beschreven, maar dat zegt men over Thailand ook terwijl ik Thailand echt fantastisch vond.

1300 ballen per dag, net dat beetje boven mijn budget.

En wat vind je zelf eigenlijk van Bali? Wordt vaak als té toeristisch beschreven, maar dat zegt men over Thailand ook terwijl ik Thailand echt fantastisch vond.
Ik ga er wel nog graag naar toe, maar het verkeer begint wel rampzalig te worden. Zowel rond Ubud als het Zuiden (Canggu - Seminyak - Kuta - Denpasar - Uluwatu) sta je bijna permanent in de file op de hoofdwegen. De infrastructuur heeft daar het toerisme niet kunnen volgen.

Maar buiten die 2 grote clusters is het zeker nog te doen en voelt het minder aan als "overtoerisme". Je kan er zeker nog leuke, rustigere plekjes vinden. Voelt ook compleet anders aan dan de rest van Indonesie omwille van het Hindoeisme. Als je er nog niet geweest bent zeker de moeite imo..steekt het tegen kan je goedkoop naar Lombok en/of Java.

Ivm met Thailand, hangt er vanaf. Overtoerisme op pakweg Phi Phi eilanden vond ik minstens even "erg". Dus als dat je niet stoort, gaat Bali je ook niet storen.

Imo, als Sumatra al leeg voor je voelde dan zal Sumba dat zeker zijn. Grote gebieden in het zuiden zijn nog niet developed. Daar heb je kilometers stranden voor jou alleen. Ook vrij ruw nog maar wel authentiek. Sumbawa idem.

Flores is mooi maar ook niet super ontwikkeld buiten Labuan Bajo.

Lombok is altijd mijn favoriet geweest maar tis al van voor COVID dat ik er nog geweest ben. Laatste tijd ook altijd fancy smancy verhalen van gehoord. Je gaat er wel makkelijk contact leggen met anderen. Das in Java toch ook weer minder toch ?. En genoeg dingen te doen. Probeer daar eens masjid’s te tellen als je er bent. Mss toch ook iets om rekening mee te houden daar want rust kennen ze daar precies niet door da gekletter door de speakers.

Bali wil ik me niet over uitspreken. Niet genoeg gezien daarvoor en eigenlijk ook weer meer dan genoeg (2x Ubud geweest, 1 keer Kuta). Druuuuuuuuuk.

Qua diversiteit vond ik Java mss nog wel het leukst maar dat is ook al 20 jaar geleden bijna dat ik daar was.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan