Filmreview: Aquaman and the Lost Kingdom (4K UHD blu-ray)

Dat het DC Extended Universe al eens hit or miss durft te zijn, zal niemand ontkennen. In het rijtje superheldenfilms uit de DCEU-stal vond ik Aquaman uit 2018 bij de betere horen. Toegegeven, de film had zeker zijn gebreken, maar als comic-fan kon ik de eerste iteratie best smaken. In Aquaman and the Lost Kingdom brengt James Wan ons nu een vervolg, waarbij Jason Momoa opnieuw in de huid van de koning van Atlantis kruipt. Hoewel de film reeds in december 2023 op het witte doek verscheen, bekeek ik hem voor het eerst op de recent uitgegeven 4K UHD Blu-ray. Benieuwd wat ik ervan vond? Ontdek het in onderstaande review!

De productie van Aquaman and the Lost Kingdom verliep niet altijd van een leien dakje. Niet enkel de gekende COVID-19 pandemie vond plaats, ook de Depp vs. Heard-rechtszaak en de Writers Guild of Amerika 2023-staking zorgden voor de nodige uitdagingen. Benieuwd of dit zijn littekens zou achterlaten op deze vijftiende en tevens laatste film in het DCEU.

Aqua 3.jpg

Hulp uit onverwachte hoek!

We bevinden ons vier jaar na de gebeurtenissen in de eerste film. Dat Arthur Curry (Jason Momoa) een atypische koning van Atlantis zou worden, konden we wel verwachten. Zeker nu hij en Mera (Amber Heard) hun eerste kind hebben verwelkomd, liggen zijn prioriteiten niet direct bij het regeren van Atlantis. Daarenboven zint Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II), jawel diezelfde slechterik uit de eerste film, nog steeds op wraak. Hoewel hij eerder geen al te grote bedreiging vormde voor Aquaman, lijkt daar nu verandering in te komen, wanneer hij op een zwarte drietand stoot die oeroude krachten bezit.

Bezeten door het artefact, doet hij er alles aan om Kordax, leider van het verloren Rijk Necrus die met bloedmagie wordt vastgehouden in ijs, te bevrijden. Dit doet hij door Orichalcum te ontginnen en als energiebron te gebruiken om de opwarming van de aarde in een stroomversnelling te brengen. Aan actuele thema’s alvast geen gebrek! Aquaman zal hulp uit onverwachte hoek moeten halen om Black Manta’s plannen te dwarsbomen en zowel de land- als oceaanbewoners van een ondergang te behoeden.

Aqua 1.jpg

Aquaman and the Lost Kingdom vervalt al snel in middelmatigheid

Aquaman (2018) was een succes. In die mate dat het één van de grootste kaskrakers van Warner Bros. werd. Een vervolg kon dus sowieso niet uitblijven. Aangezien de verwachtingen hooggespannen waren, zouden James Wan en zijn crew alles uit de kast moeten halen om dit succes te evenaren. Helaas bleek dat niet het geval. Ja het is nog altijd een amusante film, ja er zijn wel wat pluspunten, ja het blijft voor comic-fans een leuk tijdverdrijf, maar helaas nemen de minpunten maar al te vaak de bovenhand en bleek de film op meerdere vlakken middelmatig.

Hoewel de film op hetzelfde elan verdergaat als zijn voorganger, kreeg ik constant het gevoel dat de film per se moest gemaakt worden, maar dat er nooit echt veel geloof in was. Te beginnen met de humor. De prent tracht een komische noot te brengen, maar slaagt daar mijns inziens niet altijd in. De openingsscène, waarin Arthur Curry de volle lading krijgt van zijn pasgeboren baby, is daarin tekenend. Ook nadien volgen nog heel wat twijfelachtige situaties die in plaats van een lach eerder een frons op het gezicht toverden. Dat had doorgaans niet te maken met het acteerwerk, maar eerder met het nogal matige script. Begrijp me niet verkeerd: Jason Momoa kan best humoristische en flamboyante scènes aan, maar hij schitterde hier toch voornamelijk in de serieuzere momenten. En oh ja, Aquaman is op zichzelf al badass genoeg, die scènes waarin hij met de motor stoer doet of met zijn vader een vijfde blik Guinness naar binnen werkt hadden naar mijn mening echt niet gehoeven.

Hoewel de film amusant was en er hier en daar wel wat visueel spektakel te beleven viel, verviel de film helaas maar al te vaak in middelmatigheid.

Een volgend heikel puntje waren de rollen van Amber Heard en Nicole Kidman. Voor een film waarin het gezinsleven één van de zwaartepunten van het verhaal is, zijn de moeder en grootmoeder toch nogal vaak afwezig. Daarnaast was er van de chemie tussen Arthur en Mera nog weinig te merken. De keuze om Amber Heard haar rol in te perken kan ik begrijpen, maar voelt in heel deze film eerder wrang aan. Gelukkig was er nog de halfbroer (Patrick Wilson) die toch op een andere manier chemie op het scherm bracht, zijnde de bromance tussen hem en Arthur. Hoewel niets nieuws onder de zon, kwamen de beste scènes toch voort wanneer beide heren ten tonele verschenen.

Tenslotte wil ik het nog hebben over het visuele aspect. Bij comic-verfilmingen zijn special effects en CGI niet weg te denken. Goed uitgevoerd kunnen deze voor de meest fantastische beelden zorgen. Hoewel het onderwaterleven op dat gebied geen dankbaar toneel is, bleek ook hier wat middelmatigheid ingeslopen. Desondanks wisten de makers toch nog mooie beelden en landschappen te creëren.

Aqua 2.jpg

Weet de 4K UHD blu-ray voldoende extra te bieden?

Ondanks de vaak matige CGI konden we regelmatig toch op enig spektakel rekenen. Voornamelijk de donkerdere scènes en de scènes op het land sprongen er op dat vlak uit. Het is ook dan dat de 4K UHD-uitgave het best tot zijn recht komt. Want hoewel de special effects met momenten wat matig waren, weet Warner Bros. wat betreft beeld en geluid toch opnieuw een prima transfer op de markt te brengen.

Verder bevat de 4K UHD/blu-ray uitgave een uurtje aan bonusmateriaal. Leuk om te bekijken, maar zeker geen must. Wie toch benieuwd is, kan rekenen op typische behind the scenes-materiaal, een diepere kijk op het comic-personage, interviews met Yahya Abdul-Mateen II, Jason Momoa en Patrick Wilson, concept art en de creatie van Necrus en The Sunken Citadel.

Conclusie

Met Aquaman and the Lost Kingdom brengt James Wan ons een vervolg op zijn succesvolle voorganger uit 2018. Een kaskraker evenaren is nooit een eenvoudige taak en dat bleek ook in deze prent. Hoewel de film amusant was en er hier en daar wel wat visueel spektakel te beleven viel, verviel de film helaas maar al te vaak in middelmatigheid. Zo bleek de humor niet steeds on point, was het script onvoldoende uitgewerkt, bleek er van de chemie tussen Mera en Arthur niets meer over te schieten en schoot ook de CGI regelmatig tekort. Hoewel er zoveel materiaal te grijpen lag, bevestigt Aquaman and the Lost Kingdom daarmee dat een reboot voor het DCEU welkom is.

Pro

• Visueel zaten er wel wat leuke momenten tussen
  • Momoa en Wilson presteren op niveau

Con

• Middelmatig op veel vlakken
  • De humor en de uitwerking van het script deden regelmatig fronsen
  • Te weinig screentime voor Kidman en Heard
  • CGI schiet met momenten tekort
5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

12 maart 2024

Genre

1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

124 minuten

Regie

James Wan

Cast

Jason Momoa, Patrick Wilson, Yahya Abdul-Mateen II, Amber Heard, Nicole Kidman, Randall Park

Uitgever

Warner Bros.

Terug
Bovenaan