Filmreview: Pig

We kennen Nicolas Cage als acteur in veel films uit de jaren ‘90 en in het begin van deze eeuw van films zoals o.m. The Rock, Face/off en Leaving Las Vegas. Maar gedurende langere tijd bleef het wat stiller rond zijn persoon, tot hij de laatste jaren met enkele cult hits, zoals Mandy en Color Out of Space, terug in de belangstelling kwam. En nu dus ook met deze Pig, waarbij ikzelf nu met eigen ogen kan zien of hij volledig terug is na een tijdje van de radar verdwenen te zijn. Bij deze mijn review over Pig.

Pig vertelt het verhaal van een oudere man genaamd Rob die teruggetrokken in de bossen verblijft samen met zijn truffelvarken. De enige man met wie hij in contact komt is Amir, aan wie hij de truffels verkoopt, die op zijn beurt deze doorverkoopt aan luxerestaurants. Wanneer Rob’s truffelvarken gestolen wordt, begint hij met de hulp van Amir aan een jacht om het truffelvarken terug te vinden. Deze zoektocht leidt ons verder naar Portland, waar we ook meer te weten komen over de achtergrond van de personages die we volgen.

Pig 2.jpg

Nieuwe insteek op de wraakfilm

Ondanks wat de synopsis ons zou kunnen doen laten vermoeden, en ondanks het type films waar Nicolas Cage vaak in speelde in het verleden, is dit geen typische wraakthriller. Het is eerder een ingetogen en soms ontroerende zoektocht naar het truffelvarken, en daarmee een nieuwe insteek op de wraakfilm. Het bewijs dat een wraakfilm niet per se bomvol actie moet zitten, maar dat met wat focus en de juiste uitwerking je ook een boeiende film kan hebben. Het is niet alleen een film die het enkel maar over wraak moet hebben, maar waar evenveel plaats is voor begrip en waar andere emoties ook niet uit de weg gegaan worden.

Pig 3.jpg

Cage is back!

Tijdens het kijken van de film, had ik ook het gevoel dat ik naar een semi-autobiografisch element aan het kijken was, waarbij een aan lager wal geraakte man terugkeert naar de wereld die zijn persoon gelanceerd heeft, wat als metafoor kan geïnterpreteerd worden voor zijn carrière.

Het is vooral het acteerwerk van Nicolas Cage die de film tot een hoger niveau brengt.

Het is vooral het acteerwerk van Nicolas Cage die de film tot een hoger niveau brengt. Cage toont daarbij dat hij na al die jaren het acteren zeker en vast nog niet verleerd is, mits hij voor de juiste projecten kiest. Wel had ik met momenten het gevoel dat zijn acteerwerk niet in verhouding stond met de andere castmembers, omdat niet elke rol even sterk werd gespeeld.

Conclusie

Het resultaat is voor mij zeker en vast geslaagd. Pig is een meer ingetogen film dan het merendeel van Cages werk. Maar het maakt de film niet minder boeiend. Integendeel, het is juist Nicolas Cage die vorm aan de film geeft, en een sterke acteerprestatie levert. En dat alleen al maakt de film zeker en vast het kijken waard.

Pro

• Cage is terug in topvorm
  • Nieuwe insteek op de wraakfilm
  • Boeiend en pakkend

Con

• Niet elke rol werd even sterk gespeeld
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

3 november 2021

Genre

1. Drama