FIMAGA, Friends in Money and Greed Again - WK2026 Boycot?

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Het vorige WK heb ik geskipt omdat ik het niet aankon. Hoewel ik altijd uitkeek naar landenkampioenschappen, kon ik het niet om leuk te supporteren voor teams, wetende waar het doorging. En ik keek ernaar uit om het in de VS weer te volgen. Tot enkel jaren geleden. En ik denk dat het pas sinds dit jaar is, dat het voor mij echt weer hetzelfde aanvoelt als in Qatar.

Absurd om te zeggen, dat het voor de VS hetzelfde aanvoelt als voor de slavenstaat Qatar die hun oliegeld gebruikt om zichzelf wit te wassen. Daar heeft de FIFA zelf ook veel mee te maken, die met hun corrupte organisatie al langer kritiek kreeg, maar die nu vol de kant heeft gekozen van een corrupte wannabe dictator. Dat maakt dat ik zelfs de smaak kwijt ben voor alles wat FIFA aanraakt.

Dus dit jaar laat ik het weer aan mij voorbij gaan. Zal dat veel uithalen? Waarschijnlijk niets. Maar het zal niet aan mij liggen als ze zeggen dat het een veelbekeken toernooi is, of een gloriemoment voor Trump. Aan dit witwassen kan ik opnieuw niet meedoen.

en zo gaat de USA in sneltempo het meest gehaatte land ter wereld worden -> de impact op het toerisme is al duidelijk en gaat enkel maar erger en erger worden. Ik denk dat Trump zijn vrienden in het buitenland ondertussen op 1 hand kan tellen, Israel en nog een paar landen in die regio en dat zal het ongeveer wel zijn dan.
Ik heb vrienden in de VS die ik graag nog eens zou bezoeken maar zolang Trump daar zit, ga ik niet afreizen naar daar.
Trump heeft het toerisme naar de VS ook klappen toegedeeld. Vooral een daling in Canadese toeristen.

Verder vraag ik me ook af hoe het WK voetbal gaat zijn in de VS. Gaan er toch vele supporters afreizen? Gaan we lege plekken in de stadia zien?
Gaat het Iraanse team afkomen?
Ik ben benieuwd.

Gaan er toch vele supporters afreizen?
Ja, absoluut. Niemand gaat Trump willen schofferen. FIFA zal het de meest succesvolle WK ooit noemen (ook omdat ze azen op de VS als groeiland met enorm veel geld, ze willen absoluut optics van volle stadia). Meer Europeanen gaan thuis blijven, maar hordes fans uit Latijns-Amerika gaan (willen) komen. Natuurlijk is het zo dat ze allemaal een visa nodig hebben (behalve Chilenen) wat nog wel een probleem kan zijn, maar er is al een oplossing uitgewerkt. Als er veel geld gemoeid is, kan alles.

En ook: de vorige keer was het in Qatar (wat ook z'n problemen heeft) en was het bovendien niet in een vakantieperiode voor Europa. Men kreeg de stadia gemakkelijk gevuld. Alhoewel zoals we onderhand weten: dat gebeurde niet altijd "organisch," maar wel met de FIFA-trucken van de foor.

Ja, absoluut. Niemand gaat Trump willen schofferen. FIFA zal het de meest succesvolle WK ooit noemen (ook omdat ze azen op de VS als groeiland met enorm veel geld, ze willen absoluut optics van volle stadia). Meer Europeanen gaan thuis blijven, maar hordes fans uit Latijns-Amerika gaan (willen) komen. Natuurlijk is het zo dat ze allemaal een visa nodig hebben (behalve Chilenen) wat nog wel een probleem kan zijn, maar er is al een oplossing uitgewerkt. Als er veel geld gemoeid is, kan alles.

En ook: de vorige keer was het in Qatar (wat ook z'n problemen heeft) en was het bovendien niet in een vakantieperiode voor Europa. Men kreeg de stadia gemakkelijk gevuld. Alhoewel zoals we onderhand weten: dat gebeurde niet altijd "organisch," maar wel met de FIFA-trucken van de foor.

De hospitality sector heeft nochtans laten weten dat de voorspelde hordes aan internationale fans er helemaal niet komen. Gezien het WK reeds over 2 maanden begint, en het VISA proces gemakkelijk een maand in beslag kan nemen, heeft men de hoop reeds laten varen.

Er zullen veel binnenlandse toeristen zijn, maar die spenderen gemiddeld tot 4x minder dan internationale toeristen, dus echt blij is men niet en de vooropgestelde 30 miljard winst die de FIFa voorspeld had, lijkt veel te optimistisch geweest te zijn.

Nu reeds zegt men al dat er geen 1994 scenario zal zijn.

Bron: https://www.forbes.com/sites/suzann...ls-world-cup-economic-boon-not-materializing/
https://www.ft.com/content/7fd5e051-f45a-48e9-85f1-047a7defd7ab

In Qatar waren de stadions overigens helemaal niet gemakkelijk gevuld. De tickets waren dan wel "bijna" allemaal uitverkocht, de stadions vertoonden opvallend veel lege zitjes.
In de VS zal men de stadions ook wel relatief gemakkelijk gevuld krijgen, zoals we vorig jaar al zagen bij de Club World Cup worden tickets lokaal gedumpt aan bodemprijzen of weggeschonken aan universiteiten en sportclubs om het stadion vol te krijgen.

Laatst bewerkt:
De beker uitreiking zal ook wel prachtig worden, Trump in het midden die waarschijnlijk de beker niet zal willen lossen. Hopelijk hebben ze aan een reserve gedacht😂.

Ik heb het over de gemiddelde WK-ganger die niet per se uit Europa afkomstig dient te zijn.
Als ik zo wat google, zijn de grootste groepen Canadezen, Europeanen, Mexicanen, Argentijnen en Brazilianen.
En het is enkel voor die 2 laatste dat het B1/B2 proces is om binnen te geraken. De rest raakt een stuk vlotter de US binnen.
En blijkbaar heeft FIFA er voor kunnen zorgen dat degenen met tickets prioriteit krijgen bij het B1/B2 proces.

Als ik zo wat google, zijn de grootste groepen Canadezen, Europeanen, Mexicanen, Argentijnen en Brazilianen.
En het is enkel voor die 2 laatste dat het B1/B2 proces is om binnen te geraken. De rest raakt een stuk vlotter de US binnen.
En blijkbaar heeft FIFA er voor kunnen zorgen dat degenen met tickets prioriteit krijgen bij het B1/B2 proces.

Ja sorry, ik ken de details ook niet, ik ging af op de comment van Vijay Dandapani, president and CEO of the Hotel Association of New York City:
“But if their national team starts doing well, people literally will jump on a plane and spend whatever money is in their savings account to get there,” he said, noting that “unfortunately, it’s not easy for international travelers to visit the U.S. at the last minute.” Dandapani says it won’t be long before he has a sense of whether the World Cup will be a boom or bust for New York hotels. “We won’t know for sure until 30 days ahead—so by the middle of May.”

Daaruit leidde ik af dat het tot een maand kan duren voor een VISA proces, maar dat heb ik misschien verkeerd geïnterpreteerd.

Ik las elders overigens dat Europeanen en Canadezen juist heel weinig (relatief) naar de VS gingen gaan voor het WK?

Als dat grapje in Iran nog lang duurt zijn de kerosine voorraden zo laag dat er tegen dan geen vliegtuigen meer zijn buiten voor strikt noodzakelijke verplaatsingen. Dan kan er ook geen volk voor het WK in de US raken.

Dat WK leeft ook gewoon totaal niet in Europa heb ik het gevoel.
nogal wiedes he. Het land waar het wk door gaat heeft de wereldeconomie langs alle kanten onder druk gezet. Kwestie van de focus te verleggen. Als de wereld in brand staat kan je niet geloven dat iedereen reikhalzend uitkijkt naar een wk.

Laatst bewerkt:
nogal wiedes he. Het land waar het wk door gaat heeft de wereldeconomie langs alle kanten onder druk gezet. Kwestie van de focus te verleggen.
Bwah, begin mei vallen er weer folders in de bus met goedkoper geprijsde tv's met de focus op het WK, Aldi en andere folders met de Belgische driekleur enz... .
De mens/supporter gaat graag naar zijn/haar voetbal kijken. Alleen de inmenging van die ene persoon -om wie alles moet draaien- gaat steeds minder gesmaakt worden.

Bwah, begin mei vallen er weer folders in de bus met goedkoper geprijsde tv's met de focus op het WK, Aldi en andere folders met de Belgische driekleur enz... .
De mens/supporter gaat graag naar zijn/haar voetbal kijken. Alleen de inmenging van die ene persoon -om wie alles moet draaien- gaat steeds minder gesmaakt worden.

Ja, Thibaut Courtois is inderdaad wel op zijn retour :unsure:

Alle grappen terzijde, ik zie toch wel het anti Amerika sentiment hoogtij vieren op dit moment, ik durf dan ook niet zeggen dat men zo gemakkelijk als anders zal meegaan in de wk gekte.

Laatst bewerkt:
Het feit dat een groot deel van de matchen voor ons in het midden van de nacht valt, zal er ook wel mee te maken hebben.

nogal wiedes he. Het land waar het wk door gaat heeft de wereldeconomie langs alle kanten onder druk gezet. Kwestie van de focus te verleggen. Als de wereld in brand staat kan je niet geloven dat iedereen reikhalzend uitkijkt naar een wk.
Echte voetbalfans gaan dat nog altijd wel volgen, maar de gemiddelde Europeaan (die het voetbal niet op de voet volgt, behalve dan wanneer er een WK is) wellicht veel minder, denk ik.

Uitgezonderd misschien enkele matchen (als de Belgen zouden verder geraken , of later in het toernooi) ga ik er toch niet mijn slaap voor laten.

Op Qatar had men ook veel kritiek maar ik denk niet dat er veel mensen zullen gelaten hebben om de voetbal te volgen daarvoor.

Ik ben er in geslaagd geen enkele wedstrijd van het WK in Qatar te volgen dus dat komt voor de VS ook in orde.

Niet dat het iets zal uitmaken maar wie weet als meer en meer mensen het doen, keert ooit het sentiment rond die kut organisatie eens.

Terug
Bovenaan