FIMAGA, Friends in Money and Greed Again - WK2026 Boycot?

De beker uitreiking zal ook wel prachtig worden, Trump in het midden die waarschijnlijk de beker niet zal willen lossen. Hopelijk hebben ze aan een reserve gedacht😂.
Hopelijk krijgen ze hem ook al van het podium af wanneer hij de beker uitrijkt aan de winnende ploeg.

Dat WK leeft ook gewoon totaal niet in Europa heb ik het gevoel.
Dit gevoel heb ik ook. Waar zijn de chips/bier/chocolade/frisdrank verpakkingen met spelers op? Of gaat dat nog komen?

Zou ook wel een steek naar de VS zijn mochten er in Canada en Mexico wel meer stoeltjes gevuld zijn of dat de sfeer er beter is tijdens het WK.

Op HLN zag ik dat ze de berekening in december maakten en een reis incl ticket voor het WK gewoonweg te duur was, €5000+ en dan mss voor wedstrijden die niet zo interessant zijn omdat er te veel (mindere) ploegen meedoen.

FIFA heeft ook "plots" nieuwe categorieëen geïntroduceerd waardoor categorie 1 niet aan het veld staat maar ergens midden in de tribune en de rest zit tegen het dak aan. Dat gaat ook niet volk trekken.

Bij Qatar zaten ze al met lege stoelen die ze bezetten met opgetrommelde lokale Qatari, Pakistani en Indiërs. Ik weet niet hoe ze dit gaan oplossen want de groepsfase heeft zovele wedstrijden, vraag me af wat ze daar gaan doen. Bij de clubwereldbeker had FIFA blijkbaar op het eind voor $15 tickets verpatst om toch maar mensen te lokken en zelfs dan nog lege stoelen (je moet er nog raken ook).

Trump kan het ook niet laten om zich te laten afleiden door andere zaken en die 6 weken WK duren veel te lang. Ik verwacht dat hij ineens Cuba binnen valt, mensen begint kapot te maken met zijn truths, weer begint over zijn ballroom en zijn Arc de Trump, tarieven en blokkades die ons dagelijkse leven verstoren en wie weet welke ideeën hij nog plots heeft om de wereld te verbazen (een inval in Groenland). Dan gaat niemand nog letten op dat WK.

Op HLN zag ik dat ze de berekening in december maakten en een reis incl ticket voor het WK gewoonweg te duur was, €5000+ en dan mss voor wedstrijden die niet zo interessant zijn omdat er te veel (mindere) ploegen meedoen.

FIFA heeft ook "plots" nieuwe categorieëen geïntroduceerd waardoor categorie 1 niet aan het veld staat maar ergens midden in de tribune en de rest zit tegen het dak aan. Dat gaat ook niet volk trekken.

Bij Qatar zaten ze al met lege stoelen die ze bezetten met opgetrommelde lokale Qatari, Pakistani en Indiërs. Ik weet niet hoe ze dit gaan oplossen want de groepsfase heeft zovele wedstrijden, vraag me af wat ze daar gaan doen. Bij de clubwereldbeker had FIFA blijkbaar op het eind voor $15 tickets verpatst om toch maar mensen te lokken en zelfs dan nog lege stoelen (je moet er nog raken ook).

Trump kan het ook niet laten om zich te laten afleiden door andere zaken en die 6 weken WK duren veel te lang. Ik verwacht dat hij ineens Cuba binnen valt, mensen begint kapot te maken met zijn truths, weer begint over zijn ballroom en zijn Arc de Trump, tarieven en blokkades die ons dagelijkse leven verstoren en wie weet welke ideeën hij nog plots heeft om de wereld te verbazen (een inval in Groenland). Dan gaat niemand nog letten op dat WK.
Supporters van de EU of bepaalde NAVO landen gijzelen, omdat die landen niet willen helpen met zijn chaos in Iran... .
Het klinkt gek in normale tijden, maar die tijden liggen momenteel achter ons.

Qatar heb ik grotendeels links laten liggen, de matchen van de Belgen met een half oog gevolgd en de finale zelf ook wel bekeken (gelukkig maar, was de beste WK-finale ooit).
Maar het geheel zei mij weinig. Zowel tijdstip (periode in het jaar, de uren van de matchen spelen weinig rol bij mij) als de voetbalcultuur en corruptiepolitiek eromheen.

Het zal dit jaar niet anders zijn vrees ik.

Ik verwacht dat hij ineens Cuba binnen valt, mensen begint kapot te maken met zijn truths, weer begint over zijn ballroom en zijn Arc de Trump, tarieven en blokkades die ons dagelijkse leven verstoren en wie weet welke ideeën hij nog plots heeft om de wereld te verbazen (een inval in Groenland). Dan gaat niemand nog letten op dat WK.

Temidden van het WK gaat de VS 250 jaar bestaan en dat gaat groots gevierd worden, met een militaire parade enz.
Ik denk dat hij op dat moment toch even rust wilt inlassen om aan grote zelfverheerlijking te kunnen doen. Liefst van al heeft Oekraïne zich dan overgegeven aan Rusland, is hij kunnen vluchten uit Iran en heeft hij een 51ste provincie toegevoegd aan de VS.

Zal het toch zoveel mogelijk volgen, ondanks de commotie. Blijft leuk om die minder bekende landen eens te zien voetballen. Hoop toch ook op veel sfeer. België is geen aangename ploeg om te zien, en eerste ronde zullen we wel overleven. Kijk het is toch de wereld samen, dat is altijd aangenaam.

Sowieso een zwak voor tornooien, olympische spelen het mekka.

Ik heb er ondanks voetbalfan te zijn toch ook geen zin in. In Brazilië en zelfs Rusland (hoewel dat in dezelfde corrupte sfeer als Qatar "gekozen" was) waren het aantal wedstrijden die ik gemist heb op 1 hand te tellen, maar voor Qatar kon ik mij echt niet meer opladen. Het land, de voetbalcultuur, de corruptie errond, het moment op het jaar in november - december. Ik kon er maar geen WK gevoel van krijgen. En na Qatar had ik het gevoel dat de VS terug top ging zijn... Maar na de voorbije 2 jaar in de VS kan ik het allesbehalve top vinden. De interesse is er gewoon niet en ik denk dat ze er ook niet zal komen.
Maar Euro 2024 vond ik dan wel weer top qua toernooi. Daar had ik wel die anticipatie, het gevoel van de zomer en een landencompetitie in een land met een voetbalcultuur.

Ik heb hetzelfde met F1 ook: volgende GP is in Miami, en kan mij er ook niet voor opladen. Deels door wat er in VS gebeurd, deels ook door hoe het in de F1 er aan toe gaat momenteel. Ook al is er net een pauze van een maand geweest door de GP's die weggevallen zijn door de problemen in het Midden-Oosten. Maar was die GP in Canada, Brazilië of Spanje geweest dan had ik er meer zin in gehad.

Nochtans geen probleem in '94

Waren de matchen toen niet op uren georganiseerd dat het voor de Europeaan goed uitkwam?

Ik herinner mij als kind dat ik een groot deel van de matchen bekeken heb.
Ik zie dat de finale toen om 12u30 georganiseerd werd zodat het prime time was in Europa.

Matchen in San Francisco waren midden op de dag en nu speelt men in Vancouver om 8u s'avonds :p.

Is toch een bewuste keuze van de FIFA om de wedstrijden op een goed uur te laten doorgaan in de VS/Canada en Mexico. De VS is voor de FIFA immers een gigantische potentiële groeimarkt. Europa is al voetbalgek, nu Noord-Amerika nog.
De sponsors betalen ook erg veel geld voor hun advertenties en willen ook dat zoveel mogelijk mensen kijken.

Zal het toch zoveel mogelijk volgen, ondanks de commotie. Blijft leuk om die minder bekende landen eens te zien voetballen. Hoop toch ook op veel sfeer. België is geen aangename ploeg om te zien, en eerste ronde zullen we wel overleven. Kijk het is toch de wereld samen, dat is altijd aangenaam.

Sowieso een zwak voor tornooien, olympische spelen het mekka.
Goh, dit is ook maar pure emotionele framing, toch? "Het is leuk, dus ik kijk toch". Lijkt me meer een voorkeur, dan een echte argument. Wat mag natuurlijk, maar noem het dan gewoon zo :P Dat "Kumbaya"-argument a la "wereld samen, sfeer" is ook maar toch puur entertainment > principes. Klinkt mooi, maar dat is toch net waar de kritiek over gaat?

FIFA en organiserende landen gebruiken net dat imago om problemen te maskeren. Je neemt gewoon hetzelfde narratief over zonder iets in vraag te stellen, want... sport? Entertainment? Brood en spelen?

Zou je diezelfde redenering ook gebruiken buiten sport? Want wat je hier eigenlijk zegt is dat bij sport morele waarden ineens verdwijnen. Dat klinkt eerder als een toegeving dan een argument.
Het WK is niet enkel in de VS, ook in Canada en Mexico, die dan ook maar boycotten?
Het gaat dan toch ook om FIFA?

Is toch een bewuste keuze van de FIFA om de wedstrijden op een goed uur te laten doorgaan in de VS/Canada en Mexico. De VS is voor de FIFA immers een gigantische potentiële groeimarkt. Europa is al voetbalgek, nu Noord-Amerika nog.
De sponsors betalen ook erg veel geld voor hun advertenties en willen ook dat zoveel mogelijk mensen kijken.
Het speelschema is zo opgesteld dat het merendeel van de Europese landen bij ons in prime time te zien zijn.

https://www.google.com/search?q=spe...fc#sie=lg;/m/0r4xs1m;2;/m/030q7;mt;fp;1;;;;-1

Nieuw-Zeeland - België is eerder een uitzondering op de regel (aftrap om 5u00 ’s ochtends).

Waren de matchen toen niet op uren georganiseerd dat het voor de Europeaan goed uitkwam?
je had matchen ginder om 11u30, maar bvb Nederland-Saudi Arabie was om 19u30 in Dallas, da's 1u30 hier.
nog niet zo extreem als nu, maar toen bleven de mensen ook nog niet gemakkelijk zo lang op

Het speelschema is zo opgesteld dat het merendeel van de Europese landen bij ons in prime time te zien zijn.

https://www.google.com/search?q=spe...fc#sie=lg;/m/0r4xs1m;2;/m/030q7;mt;fp;1;;;;-1

Nieuw-Zeeland - België is eerder een uitzondering op de regel (aftrap om 5u00 ’s ochtends).

Het valt al bij al nog mee maar toch een redelijk percentage van de matchen is toch niet meer op een degelijk uur.

Matchen om 23:00, 2:00: 5:00, 00:00.
Vanaf de halve finale is het mooi 21:00. Maar kwartfinales om 23:00 en 03:00... De die skip ik. :p

je had matchen ginder om 11u30, maar bvb Nederland-Saudi Arabie was om 19u30 in Dallas, da's 1u30 hier.
nog niet zo extreem als nu, maar toen bleven de mensen ook nog niet gemakkelijk zo lang op

Als je de verhouding ziet, dan is het nu toch een stuk lastiger nu dan vroeger.
Nu is +-50% van de matchen om middernacht of later.
In 1994 was dat 11 van de 54 matchen. (volgens AI. Geen goesting om zelf een stat te maken daarvan.)

Toegegeven: er zijn ook veel minder relevantere matchen dan toen :p.

Laatst bewerkt:
Goh, dit is ook maar pure emotionele framing, toch? "Het is leuk, dus ik kijk toch". Lijkt me meer een voorkeur, dan een echte argument. Wat mag natuurlijk, maar noem het dan gewoon zo :P Dat "Kumbaya"-argument a la "wereld samen, sfeer" is ook maar toch puur entertainment > principes. Klinkt mooi, maar dat is toch net waar de kritiek over gaat?

FIFA en organiserende landen gebruiken net dat imago om problemen te maskeren. Je neemt gewoon hetzelfde narratief over zonder iets in vraag te stellen, want... sport? Entertainment? Brood en spelen?

Zou je diezelfde redenering ook gebruiken buiten sport? Want wat je hier eigenlijk zegt is dat bij sport morele waarden ineens verdwijnen. Dat klinkt eerder als een toegeving dan een argument.

Het gaat dan toch ook om FIFA?
Je zal wel gelijk hebben dat FIFA een corrupte en moreel-onwaardige organisatie is. Ik vond Qatar ook verschrikkelijke keuze. Desondanks blijf ik een interesse hebben voor grote tornooien en zal het toch sterker dan mezelf zijn. Maar kritiek op de FIFA mag er zeker zijn op corrupte en machtsgekke Infantino.

Je zal wel gelijk hebben dat FIFA een corrupte en moreel-onwaardige organisatie is. Ik vond Qatar ook verschrikkelijke keuze. Desondanks blijf ik een interesse hebben voor grote tornooien en zal het toch sterker dan mezelf zijn. Maar kritiek op de FIFA mag er zeker zijn op corrupte en machtsgekke Infantino.
Mag je zeker doen, en ergens snap ik het ook wel. De wereld is al gek genoeg, dus ik begrijp volledig dat dit voor mensen gewoon pure ontspanning is. Ik ben zelf geen grote voetbalfan, en de enige keren dat ik kijk is tijdens EK/WK. Maar deze ga ik toch laten passeren.

iemand dit al gefactchecked?
In mijn ogen nog veel erger :(
Kijk zelf gelukkig al jaren niet meer naar dit brood en spelen event

Zeer triest maar heeft dat echt te maken met het WK of zou dat daar anders ook gebeuren?

Ze zouden TNR moeten toepassen zoals men in elk beschaafd land zou doen, loslopende honden en katten van de straat halen, onvruchtbaar maken en terug vrijlaten zodat na verloop van tijd de populatie onder controle blijft. Het is een minder barbaarse en ook efficiëntere methode dan dieren te mishandelen en om te brengen.

Nieuw-Zeeland België is nu wel een speciale. Ze houden een beetje rekening met beide landen om op een "deftig" uur te kunnen uitzenden. Die 5u voor ons, dat is 15u voor Nieuw-Zeeland. Maar je speelt die match wel in Vancouver waar het om dat moment 20u de dag ervoor is. Dus je zit daar met 3 uitersten qua tijdsverschillen om mee rekening te houden. Ik denk dat 5u zowat het meest optimale was dat mogelijk is om de 3 op elkaar in te stemmen. Misschien dat een aftrap om 22u idealer was zodat het hier in België al 7u was en in Nieuw-Zeeland 17u, maar was dat organisatorisch niet mogelijk?

Laatst bewerkt:
In 1994 waren de meeste matchen voor ons goed bekijkbaar. Ik herinner me dat dat vaak in de late namiddag/vroege avond was. Zo vaak rond 16u à 18u hier. De openingsmatch als ik me goed herinner rond 20 à 21u onze tijd. Dat WK staat redelijk hard in mijn geheugen gegrift.
Af en toe liep het wat door, er was altijd wel ergens 1 nachtmatch, maar dan zo pak rond middernacht startend. Zuid-Korea-Spanje geloof ik, helemaal in het begin. Dat moet ergens mijn eerste nachtmatch ooit geweest zijn.

Ik zit dit nu uit het hoofd op te schrijven zonder na te checken dus kan helemaal verkeerd zijn ook.

Maar dit jaar gaat het toch iets helemaal anders zijn.

Nu, je had ook dat WK in Zuid-Korea en Japan waar je belachelijk vroeg 's ochtends matchen had. Dat is nu eenmaal met een tornooi aan de andere kant van de wereld. Mij stoort dat op zich niet zo.

Enige dat mij stoort is die corrupte boel errond, en dat wordt steeds uitgesprokener en onbeschaamder. Ik zie Mark Rutte nog op de fiets afkomen om de kandidaatstelling in te dienen, en dan gaat dat toch wel niet naar de Russen zeker. We hadden nochtans zo'n goed dossier met al onze topstadions. We hebben Blatter terecht weggehoond, maar nu blijkt die Infantino nog erger te zijn. Ik vrees dat dat een beetje eigen is aan macht en voetbal op het hoogste niveau.

Terug
Bovenaan