FIMAGA, Friends in Money and Greed Again - WK2026 Boycot?

ik hoop dat mensen die zeggen dat de EU wat meer ballen mag vertonen tegenover de VS/Trump dan ook wel zelf hier het voorbeeld geven. EU tegen VS gaat om veel geld en diplomatie, hier draait het om uw plezierkes. Je goed recht als je plezier boven ethiek stelt, maar wees dan consequent in wat je van anderen verlangt. Als je zelf geen vuist wil maken tegen corruptie en de MAGA cult omdat je anders je entertainment mist, heb je weinig recht om het te eisen van anderen. (Niet tot iemand specifiek gericht, gewoon m'n algemeen gevoel)

Ik vind het wat dubbel. Voetbal zegt me weinig dusja het is niet of ik moet moeite doen dat te "boycotten". Voor de echte voetbalfan is dit echter toch niet verschillend van een WK in Rusland (4 jaar na de Krim te annexeren en met jarenlange antidemocratische geschiedenis) of Qatar (gewoon geen democratie, waar uitbuiting zowat een nationale politiek is)? Op zich was het zelfs een ietwat meer "humane" keuze voor Canada/VS/Mexico, al is het natuurlijk ook moeilijk om ook maar een beetje te doen alsof alles objectief verloopt als Infantino dan Trump een vredesprijs schenkt.

Pas op, ik hoop ook dat het serieus tegenvalt en dit een duidelijk signaal is naar FIFA en de VS, maar ik heb daar nu niet zo'n hoop op. Het volgende WK is dan Portugal/Spanje/Marroko, waar die laatste evengoed een halve dictatuur is met mensenrechten optioneel, om daarna weer volledig voor een dictatuur met geld te kiezen in Saudi-Arabië. De toekomst is dus verzekerd.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wat dubbel. Voetbal zegt me weinig dusja het is niet of ik moet moeite doen dat te "boycotten". Voor de echte voetbalfan is dit echter toch niet verschillend van een WK in Rusland (4 jaar na de Krim te annexeren en met jarenlange antidemocratische geschiedenis) of Qatar (gewoon geen democratie, waar uitbuiting zowat een nationale politiek is)? Op zich was het zelfs een ietwat meer "humane" keuze voor Canada/VS/Mexico, al is het natuurlijk ook moeilijk om ook maar een beetje te doen alsof alles objectief verloopt als Infantino dan Trump een vredesprijs schenkt.

Pas op, ik hoop ook dat het serieus tegenvalt en dit een duidelijk signaal is naar FIFA en de VS, maar ik heb daar nu niet zo'n hoop op. Het volgende WK is dan Portugal/Spanje/Marroko, waar die laatste evengoed een halve dictatuur is met mensenrechten optioneel, om daarna weer volledig voor een dictatuur met geld te kiezen in Saudi-Arabië. De toekomst is dus verzekerd.
Het is er in ieder geval niet beter op geworden met Infantino.

Ik heb ook gekeken naar het WK 2018 en het WK 2022, dus ja... Eens de bal weer rolt, zal ik ook wel kijken en genieten van het voetbal en alles eromheen vergeten.

Los van de situatie in het organiserende land (VS, of vroeger Rusland, Qatar) is natuurlijk de rol van de FIFA storend en dubieus. Dat is al langer zo, maar de situatie lijkt wel erger en erger te worden met de jaren.

Er zijn heel veel redenen om het voetbal te haten, maar ik blijf het toch een leuk spelletje vinden. Hypocriet of niet.

Dat het hier minder leeft, is niet verwonderlijk. We vergelijken nu ook alles met de hype richting het WK 2018 (die ook terecht was).
Iedereen weet nu wel dat de kansen van de Rode Duivels beperkt zijn en dat een 3e ronde (overleven) al een succes zou zijn.
Gezien ook de matige/slechte prestaties op de vorige 2-3 toernooien is de sfeer bij het algemene publiek wel bekoeld.

Het uitzenduur lijkt me minder een probleem. Niet alle wedstrijden op een WK zijn nu eenmaal om 19u of 21u.

Ik heb Kroatië - België op het vorig WK ook gemist omdat ik nog aan het werk was (was om 16u zeker?)
Ik herinner me nog het WK 2002 in Japan dat ik ook gewoon in de les zat tijdens Japan - België. Rusland-België kon ik gelukkig nog nét meepikken voor mijn mondeling examen :tongue:

Als België de kwartfinale haalt en ze spelen om 03u 's nachts, dan zullen er zeker veel Belgen opstaan of wakker blijven hoor, daar ben ik nog wel van overtuigd.

Ik heb ook gekeken naar het WK 2018 en het WK 2022, dus ja... Eens de bal weer rolt, zal ik ook wel kijken en genieten van het voetbal en alles eromheen vergeten.

Los van de situatie in het organiserende land (VS, of vroeger Rusland, Qatar) is natuurlijk de rol van de FIFA storend en dubieus. Dat is al langer zo, maar de situatie lijkt wel erger en erger te worden met de jaren.

Er zijn heel veel redenen om het voetbal te haten, maar ik blijf het toch een leuk spelletje vinden. Hypocriet of niet.

Dat het hier minder leeft, is niet verwonderlijk. We vergelijken nu ook alles met de hype richting het WK 2018 (die ook terecht was).
Iedereen weet nu wel dat de kansen van de Rode Duivels beperkt zijn en dat een 3e ronde (overleven) al een succes zou zijn.
Gezien ook de matige/slechte prestaties op de vorige 2-3 toernooien is de sfeer bij het algemene publiek wel bekoeld.

Het uitzenduur lijkt me minder een probleem. Niet alle wedstrijden op een WK zijn nu eenmaal om 19u of 21u.

Ik heb Kroatië - België op het vorig WK ook gemist omdat ik nog aan het werk was (was om 16u zeker?)
Ik herinner me nog het WK 2002 in Japan dat ik ook gewoon in de les zat tijdens Japan - België. Rusland-België kon ik gelukkig nog nét meepikken voor mijn mondeling examen :tongue:

Als België de kwartfinale haalt en ze spelen om 03u 's nachts, dan zullen er zeker veel Belgen opstaan of wakker blijven hoor, daar ben ik nog wel van overtuigd.
Ik vind het fascinerend dat het WK & de rode duivels en zo, zo belangrijk is. Ik zou net verwachten in onze voetbalcultuur dat ge meer sfeer en authenticiteit kunt vinden in alle lokale competities, en deze bullshit niet moet ondersteunen. Natuurlijk, er is een enorm marketing apparaat rond events als dit om u ervan te overtuigen dat dit HET VAN HET is, maar als ge er nu ff bij stilstaat... waarom? Omdat er veel fanfare wordt gemaakt en het nog groter op TV is? is't echt beter dan een ploeg bij u in de buurt volgen, betaalbaar naar hun wedstrijden te kunnen gaan, en dat alles dichter bij u staat?
En ongetwijfeld dat veel mensen gaan blijven kijken, maar als buitenstaander in dit gebied, maar als iemand die op andere gebieden echt wel dingen loslaat vanuit morele principes, vind ik het wel fascinerend hoe we ons gewoon door grote marketingapparaten laten beinvloeden, en dan maar ons geld & tijd aan de meest immorele organisaties geven, en ons daarna afvragen waarom de wereld toch helemaal om zeep lijkt te gaan.

Heb geen idee of het een bewuste keuze is, of gewoon in lijn ligt van mijn moraliteit, maar mijn main hobbies zijn vrij niche dingen met kleine communities, en geen groot commercieel gedoe, en dat is zooooo aangenaam >_<....

Ik vind het fascinerend dat het WK & de rode duivels en zo, zo belangrijk is. Ik zou net verwachten in onze voetbalcultuur dat ge meer sfeer en authenticiteit kunt vinden in alle lokale competities, en deze bullshit niet moet ondersteunen. Natuurlijk, er is een enorm marketing apparaat rond events als dit om u ervan te overtuigen dat dit HET VAN HET is, maar als ge er nu ff bij stilstaat... waarom? Omdat er veel fanfare wordt gemaakt en het nog groter op TV is? is't echt beter dan een ploeg bij u in de buurt volgen, betaalbaar naar hun wedstrijden te kunnen gaan, en dat alles dichter bij u staat?
En ongetwijfeld dat veel mensen gaan blijven kijken, maar als buitenstaander in dit gebied, maar als iemand die op andere gebieden echt wel dingen loslaat vanuit morele principes, vind ik het wel fascinerend hoe we ons gewoon door grote marketingapparaten laten beinvloeden, en dan maar ons geld & tijd aan de meest immorele organisaties geven, en ons daarna afvragen waarom de wereld toch helemaal om zeep lijkt te gaan.

Heb geen idee of het een bewuste keuze is, of gewoon in lijn ligt van mijn moraliteit, maar mijn main hobbies zijn vrij niche dingen met kleine communities, en geen groot commercieel gedoe, en dat is zooooo aangenaam >_<....
Omdat er toch nog altijd iets van nationale identiteit en verbondenheid is, en de nationale voetbalploegen in veel landen - zelfs bij ons - daar vaak de voornaamste uitdragers van zijn.

naar mijn mening geldt dat evengoed voor een Rusland of Qatar. Als je tegen zo'n regimes bent en voor mensenrechten en daar vocaal over zijt (zelfs al is het maar op café), wees dan een beetje eerlijk naar je eigen houding.
Zekers naar een FIFA toe die duidelijk corrupt is en er geen graten in ziet om diep te buigen voor zo iemand als een Trump, moet je dan ook maar tonen wat je van corruptie vindt.

Omdat er toch nog altijd iets van nationale identiteit en verbondenheid is, en de nationale voetbalploegen in veel landen - zelfs bij ons - daar vaak de voornaamste uitdragers van zijn.
en... we outsourcen het maken van events waar we onze identiteit en verbondenheid voelen naar de meest corrupte organisaties? ....
Mja, als dat voor jullie vitaal is, you do you i guess... maar 'k heb zoiets van "als ge nu ff 5s objectief er naar kijkt, merkt ge toch ook dat dat niet klopt? For sure, de ervaring gaat ff een toffe moment zijn, maar is't dat nu echt waard om u te laten manipuleren door zo'n organisaties??"

en... we outsourcen het maken van events waar we onze identiteit en verbondenheid voelen naar de meest corrupte organisaties? ....
Mja, als dat voor jullie vitaal is, you do you i guess... maar 'k heb zoiets van "als ge nu ff 5s objectief er naar kijkt, merkt ge toch ook dat dat niet klopt? For sure, de ervaring gaat ff een toffe moment zijn, maar is't dat nu echt waard om u te laten manipuleren door zo'n organisaties??"
Het is nu ook wel wat de realiteit ontkennen om niet te "snappen" waarom een nationale voetbalploeg belangrijk is hé. En dan heb je nu niet echt te kiezen uit de organisaties die de internationale competitie organiseren, zeker niet als pietluttig land.

ik denk dat het belang van een voetbalploeg toch wat overschat wordt?
in veel landen ligt niemand daar wakker van he.

Ik leg je gewoon uit waarom nationale voetbalploegen voor veel mensen 'belangrijk' zijn, omdat je zelf aangeeft dat niet te begrijpen.

Het is ook gewoon de realiteit dat veel mensen het voetbal/hun ploeg loskoppelen van de organisator van het event, FIFA. We weten ook allemaal dat we best geen vlees meer zouden eten, geen alcohol meer zouden drinken, niet roken, zoveel mogelijk de fiets nemen, geen verre reizen maken, enkel nog fair-trade & biologisch & lokaal & seizoensgebonden groenten en fruit zouden kopen, ...

Het is voor mij ook makkelijker om niet naar het WK te kijken dan veel zaken uit bovenstaand lijstje, maar het is nu eenmaal zo dat chauvinisme en nationalisme voor veel mensen wel een belangrijk deel uitmaken van hun persoonlijke identiteit. De helft van dit land stemt op nationalistische partijen ...

Ik denk dat in veel landen er net veel meer mensen wakker liggen van hun nationale ploeg dan bij ons.

Dat zijn dan waarschijnlijk landen waar voetbal niet zo populair is en er dan aan een andere sport, die wij veel minder interessant vinden, ook zo'n belang wordt gegeven zeker? Ik vind voetbal persoonlijk een dwaze sport, vooral door het publiek dat ze aantrekt, maar dat ligt natuurlijk aan die brede populariteit.

Het blijft gewoon in de grond wel een voetbaltoernooi, met de beste landen ter wereld, waar de meest prestigieuze beker op het spel staat.

Net als de OS wordt het maar om de 4 jaar georganiseerd wat het ook weer iets magischer en unieker maakt.

En het wakkert toch het groepsbeest in veel mensen aan. Nog meer dan een voetbalwedstrijd, is het op dat moment herinneringen maken met familie, vrienden, buren, … op een mooie zomerdag met hapjes en drankjes (ok, om 3u ‘‘s nachts is dat wat moeilijker :tongue: )

Net zoals je die verbondenheid ook kan voelen op kleinere schaal natuurlijk. Wij zijn van de scouts, wij zijn van FC Puttekapellen, …

Ik kijk ernaar omdat het maar 1 keer om de 4 jaar is en het is leuk dat de rode duivels eraan meedoen. En ook plezant om eens andere landen aan het werk te zien.
Voor mij maakt het niet uit waar het doorgaat.

Maar nee, zo'n WK is deels ook populair omdat het erom gaat dat ge kampioen van de wereld kunt worden. Niet de derby winnen tegen Putkapelle.
En het niveau van het spelletje is op het WK ook net iets hoger en dus aangenamer om naar te kijken dan het niveau van de lokale derby.

Toch niet zo moeilijk te snappen dat veel mensen daar meer hun aantrek in vinden?

Wat mij wel afschrikt - bovenop de rest - is die Amerikaanse cultuur die ze erin willen pompen. Rustpauzes tijdens de helften om reclame te kunnen tonen. Nul sfeer in het stadion.
Ik hou mijn hart vast voor als ze dat eerste willen doortrekken naar het Europese voetbal. Zou gruwelijk idioot zijn.

Ik zal het WK zelf niet boycotten, daarvoor ben ik teveel geïnteresseerd in de sport. Maar net zoals in 2022 zal ik de FIFA zelf wel zoveel mogelijk boycotten. Geen officiële streams volgen indien mogelijk, geen Panini stickers, geen FIFA-kaartjes of andere merchandising, geen FIFA-Fantasy games doen, etc

Wat mij wel afschrikt - bovenop de rest - is die Amerikaanse cultuur die ze erin willen pompen. Rustpauzes tijdens de helften om reclame te kunnen tonen. Nul sfeer in het stadion.
Ik hou mijn hart vast voor als ze dat eerste willen doortrekken naar het Europese voetbal. Zou gruwelijk idioot zijn.
Dat zou wel eens de grootste afknapper kunnen zijn idd.

Geef voetbal terug aan de landen die echt om de sport geven.
WK 2030 is dan wel zo, maar dat is dan weer to much, Portugal,Spanje,Marokko én Argentinie,Uruguay,Paraguay als hapje. Dat slaat ook nergens op. En dan vervolgens naar Saoedi-Arabie .. zucht.

Ik zal het WK zelf niet boycotten, daarvoor ben ik teveel geïnteresseerd in de sport. Maar net zoals in 2022 zal ik de FIFA zelf wel zoveel mogelijk boycotten. Geen officiële streams volgen indien mogelijk, geen Panini stickers, geen FIFA-kaartjes of andere merchandising, geen FIFA-Fantasy games doen, etc
En die regimes houden mij tegen om een voetbaltrip te organiseren.
Qatar bezoeken? Nee dank u. Rusland? Nope. De VS? Helaas dus ook niet meer, ook al was dat de leeftijden van de kinderen-indachtig een hele mooie opportuniteit geweest.

In de omliggende landen (Frankrijk en Duitsland) wel matchkes meegepikt, met veel plezier.

Maar nee, zo'n WK is deels ook populair omdat het erom gaat dat ge kampioen van de wereld kunt worden. Niet de derby winnen tegen Putkapelle.
En het niveau van het spelletje is op het WK ook net iets hoger en dus aangenamer om naar te kijken dan het niveau van de lokale derby.

Toch niet zo moeilijk te snappen dat veel mensen daar meer hun aantrek in vinden?
ergens snap ik dat wel, maar hoe ouder ik word hoe minder.
gewoon tout court worden we overal gepushed om alles wat groter & populairder is, beter te vinden. Mss ben ik gewoon een abnormale mens dat ik daar niet meer in mee ga XD.
en zeker als't in instanties als dit betekent "ok, we steunen hiermee een organisatie die zo corrupt is als maar zijn kan, en de wk's in de meest onethische landen organiseert", dan moet dat besef allemaal wijken want ons team doet mee.... Is eigl wel erg om die gelatenheid in iedereen te zien :s...

mja, 'k zie dat het voor zoveel mensen zooo belangrijk is, maar hoe langer hoe minder ik dat kan vatten. Iets niche, dat echt uw ding is, waar iedereen iedereen kent (zoals uw derby tegen putkapelle), waar de spelers nog benaderbare mensen zijn die ge nadien op café kunt tegenkomen... klinkt mij eerlijk gezegd veel menselijker en toffer van ervaring dan dit (allez, moest ik van voetbal houden XD).

Terug
Bovenaan