Green Mamba
Well-known member
Het is niet illegaal als je ook het origineel hebt.Een cd downloaden en branden is in principe nog niet illegaal als je het zelf gebruikt. Het doorverkopen daarentegen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is niet illegaal als je ook het origineel hebt.Een cd downloaden en branden is in principe nog niet illegaal als je het zelf gebruikt. Het doorverkopen daarentegen.
TrueHet is niet illegaal als je ook het origineel hebt.
Toch welHet is niet illegaal als je ook het origineel hebt.

Ik had mijn kans verkeken door op m'n 19de uit huis te gaan en op m'n 21ste terug thuis te gaan wonen, of zo? Werken kon ik toen niet want volgde voltijds dagtherapie (voor ik tweedekansonderwijs en universiteit deed).
Ik heb ooit eens €100 gekregen van de opa van een meiske waar ik een half jaar mee samen was en ik voelde mij daar kei ongemakkelijk bij.Je vrouw heeft zomaar even een huis gekregen van haar familie.Ik ken amper mensen die geld van hun ouders gehad hebben (waarmee ik een mooi bedrag bedoel).
Waar werkte jij dan dat je op die leeftijd ~2.5k netto per maand verdiende? Chemie ofzo?Aankoop van mijn eerste woning op mijn 22,
100K van mijn ouders. 100K van mijzelf. 100K lening bij de bank. (Ja op je 22 krijg je dat bij elkaar geschraapt) 3 jaar loon 100% gespaard, (zoveel werken dat je geen tijd hebt om geld uit te geven)
En nee ik moest thuis geen cent afgeven. En ja ik ben die mensen super dankbaar, en ja ik verdiende bovengemiddeld.
Ook de mentaliteit die ik heb meegekregen is vrij ’uniek’ En daar ben ik de paps wel dankbaar voor.
De ene jeugd is helaas de andere niet, de mijne was niet zo zorgeloos.Ik zou het langs de andere kant redelijk zot vinden om 3 jaar pampers te verversen en te weinig te slapen, 20 jaar school/transport/kledij/reizen/gezondheidszorg/zakgeld te betalen voor in totaal 100k of zo, daarna krijgt hij nog 30k van mijn broers,
Nog nooit gezegd dat ik daar wel mee zit, denk ook niet dat hij dit vermoedt.waarna hij het wat frustrerend vindt dat ik niet snel genoeg nog extra geld van mij doorschuif naar hem![]()
4%? Amai schone tijden..Bouw + zondagwerk in cleaningsector.
Had ook al een mooie spaarcent toen ik afstudeerde.
Standaard spaarrekening bracht toen 4% op, bij deutsche bank zelfs 5%.
Daar volg ik in. Ik ben iemand die laatste antwoord heeft gekozen. En ik besef dat ik serieus in mijn handjes mag wrijven, maar ik ga er mij ook zeker niet voor schamen. Ik ken er die waar die bedragen nog zoveel keer meer zijn waar mijn bedrag ten niet gaat terwijl dat dat ook verdomd veel geld is als je het zelf moet verdienen.

Explain? Ben benieuwd.Ook de mentaliteit die ik heb meegekregen is vrij ’uniek’ En daar ben ik de paps wel dankbaar voor.

Maar ge hebt wel tot uw 30e thuis gewoond en easy kunnen sparenIk ben er 32 en mijn vriendin is er 26. We zijn nu 2.5 jaar samen. We huren nu samen al 1.5 jaar. Daarvoor woonden we thuis en konden we dus veel sparen.
In juli hebben we een huis gekocht, compromis is getekend. Woning van 355k. We hebben een mooie inbreng samen en de lening is goedgekeurd. Zonder financiële steun van de ouders.

Is dat niet wat overdreven? Moest je het nu over 150k gehad hebben, oke. Maar voor 256k heb je nog steeds een gemiddeld huis in een gemiddelde regio.
Eigenlijk is dit exact wat cege bedoelt: de lat van wat een 'deftig huis' is wordt zo hoog gelegd, dat de meeste mensen toch naar de rand gaan van wat max. gaat.
Het ligt inderdaad niet aan een sauna, maar langs de andere kant zijn mensen toch ook wel zeer snel allergisch aan alles in en rond een huis wanneer het ouder is dan 15 jaar.
Hier een soortgelijk verhaal.Mijn situatie. In de gouden jaren '50 en '60 heeft een middenstander, door middel van hard werken en een dosis geluk, zijn handelszaak kunnen uitbreiden tot een fikse KMO. Daardoor kreeg het gezin van de middenstander het financieel goed. Eén van de kinderen werd voorbestemd om de zaak over te nemen en de rest kon gaan studeren.
De tweede generatie had uiteenlopende carrières, goede jobs maar veel minder ondernemerschap. De zaak heeft de tweede generatie niet overleefd. Na uitbating tot aan de opvolger zijn pensioen werd de handdoek in de ring gegooid. Er was immers te weinig geïnvesteerd in modernisering waardoor er op een bepaald moment een verouderd machinepark was op een locatie die niet langer geschikt werd bevonden voor een kleine semi-industriële activiteit. Het door de eerste generatie opgebouwde vermogen had echter wel een stevige financiële injectie gegeven aan de erfgenamen.
Hoewel het succes van de eerst generatie niet heeft geleid tot een groot ondernemingssucces profiteert de derde generatie nog steeds van de werklust en daaraan gekoppeld financieel succes uit de jaren '60. Al is het niet in dezelfde mate als de tweede generatie die het zichtbaar toch wel heel goed had met statussymbolen als buitenlandse buitenverblijven, sportwagens en kunst.
Opgegroeid tegen deze achtergrond heb ik dus inderdaad financiële steun gekregen en hoop ik mijn kinderen ook te kunnen steunen. Steun, want financiële cadeau's heb ik dan weer niet gekregen. Het is dus niet zo dat er vlotjes geld over de balk werd gegooid om de grillen van de derde generatie te financieren. Ik heb steun gekregen op momenten dat ik het nodig had.
Toen ik mijn rijbewijs had werd er een auto, een tweedehands Nissan, gekocht die ik kon gebruiken om naar mijn weekendjob te rijden, later naar mijn stages en eerste interimjobs. Ik zat ook nog op kot en hoefde daar niks voor te betalen, het huis was immers van mijn ouders. Toen ik als jonge twintiger een nieuwbouw appartement kocht hebben mijn ouders de afwerking helpen financieren. Ik had immers geen geld voor de ingemaakte kasten en keuken zoals die in het modelappartement stonden en was in eerste instantie dus niet van plan die erbij te kopen. Zijn vonden dat echter een betere optie dan dat ik dat, met twee linkerhanden en een mager budget, zelf zou afwerken. Net na mijn scheiding zat ik in een venijnige afwikkeling waardoor ik tijdelijk was afgesneden van spaargeld en huisraad. Op dat moment was hulp ook welkom en heb ik wat toegestopt gekregen om de eerste voorzieningen te kunnen treffen in het appartement dat ik toen had gehuurd. Met dat geld heb ik dan wasmachine, strijkplank, meubelen voor de kinderen hun kamers, ... gekocht. Geen fancy design-spul hoor. Gewoon Ikea, LG enz... Na uitklaring van de echtscheiding hebben ze dat geld niet teruggevraagd omdat ze toen vonden dat ik beter een huis kon kopen en elke cent daarvoor nodig zou hebben.
Ik besef dat ik hierdoor een behoorlijk goed vangnet heb in mijn leven en hoop dat voor mijn kinderen ook te kunnen zijn. Als ze het nodig hebben wil ik het hen kunnen geven.
Ik heb dus een vangnet door de werklust van een grootvader die hard heeft gewerkt. Mogelijk gaat dat een vangnet blijven voor de vierde en zelfs vijfde generatie. Een financiële hangmat aan je kinderen geven zou ik nooit doen, dan creëer je wereldvreemde wezens.
Vangnet: je voelt de val van financiële zorgen maar zal niet tegen de tarmac smakken
Hangmat: je leunt achterover en alles wat je wenst komt als vanzelf naar je toe