Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
"Een aanzienlijk deel" uhu. En naast uw duim hebt ge die gegevens uit welke bron exact gehaald?

Verder:
- Wat is er mis met liever thuis zijn dan werken? Ik kan me voorstellen dat mocht ik een andere job moeten doen dan ik nu heb of zelfs mocht ik andere collega's hebben, ik ook niet met even veel plezier naar het werk zou gaan.
- Er is niemand die ooit op z'n stefbed de verzuchting heeft "had ik maar wat meer uren gewerkt!" - wel integendeel. Vaak komt dan de spijt over de weinige tijd die met de kinderen is doorgebracht, de zaken die men had willen doen maar altijd heeft uitgesteld omwille van werk etc. Kinderen zijn maar één keer klein, als je dat mist, is het kans verkeken. Werk zal er altijd zijn.
Ik denk dat als je het financieel aankan, minder dan voltijds werken gewoon voor veel mensen een goed idee is. Als de keuze gaat tussen extra geld verdienen of meer tijd hebben om van het leven te genieten, is het toch geweldig als je de luxe hebt om het 2de te doen? Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar er valt ook wel wat voor te zeggen om niet in de "meer verdienen om meer kunnen uit te geven"-ratrace te blijven natuurlijk.

Het is voor mij een beetje hoe de vorige generatie dacht: werken als bijna doel op zich, zonder ooit stil te staan bij al hetgeen je daardoor mist. Ik denk dat heel wat mensen een pak gelukkiger kunnen zijn met een kleinere hypotheek of een wagen minder, maar meer vrije tijd, die met het gezin kan besteed worden.

En dan hebben we het nog niet over de velen (op dit forum o.a.) die zeer goed verdienen. Die kunnen door minder dan voltijds te werken waarschijnlijk een zeer mooie levensstijl aanhouden.

Het is vooral off-topic hier, tenzij misschien als je de afweging maakt tussen je kind minder zien om het meer geld te kunnen schenken voor een woonst en de omgekeerde situatie.

"Een aanzienlijk deel" uhu. En naast uw duim hebt ge die gegevens uit welke bron exact gehaald?

Verder:
- Wat is er mis met liever thuis zijn dan werken? Ik kan me voorstellen dat mocht ik een andere job moeten doen dan ik nu heb of zelfs mocht ik andere collega's hebben, ik ook niet met even veel plezier naar het werk zou gaan.
- Er is niemand die ooit op z'n stefbed de verzuchting heeft "had ik maar wat meer uren gewerkt!" - wel integendeel. Vaak komt dan de spijt over de weinige tijd die met de kinderen is doorgebracht, de zaken die men had willen doen maar altijd heeft uitgesteld omwille van werk etc. Kinderen zijn maar één keer klein, als je dat mist, is het kans verkeken. Werk zal er altijd zijn.
Dat is gewoon wat ik met mijn eigen ogen rondom mij zie gebeuren. Mensen die klagen en zagen over hun werk en dan halftijds gaan werken, zogezegd voor de kinderen. Maar als je dan hoort dat extra tijd vooral extra me-time is geworden. Nu is daar niets mee hé, maar benoem het dan ook zo.
En je laatste punt heb ik trouwens in een ander topic zelf ook al aangehaald, daar ga ik volledig mee akkoord. Maar wil toch niet zeggen dat ik mijn kinderen hun jeugd mis omdat ik 40u/week werk ipv halftijds?
Alleen wordt er tegenwoordig nogal snel vanuit gegaan dat kinderen gegarandeerd gelukkiger zijn als hun ouders zoveel mogelijk tijd met hun spenderen. En je moet u al bijna schuldig gaan voelen als je uw kind eens een uurtje in de naschoolse opvang laat zitten. Want dan heb je niet het beste voor met uw kind. :sarcastic:
Maar hier is precies geen tussenmaat. Alles zwart/wit. Ofwel krijg je niets mee ofwel ben je direct een rijke stinker met 100k+
Ofwel werk je halftijds en ben je de allerbeste ouder ofwel ben je een parent from hell die 70+u/week werkt en zijn kinderen verwaarloosd.
Probeer alleen maar aan te tonen dat er nog veel nuances zijn.

Dat is gewoon wat ik met mijn eigen ogen rondom mij zie gebeuren. Mensen die klagen en zagen over hun werk en dan halftijds gaan werken, zogezegd voor de kinderen. Maar als je dan hoort dat extra tijd vooral extra me-time is geworden. Nu is daar niets mee hé, maar benoem het dan ook zo.
En je laatste punt heb ik trouwens in een ander topic zelf ook al aangehaald, daar ga ik volledig mee akkoord. Maar wil toch niet zeggen dat ik mijn kinderen hun jeugd mis omdat ik 40u/week werk ipv halftijds?
Alleen wordt er tegenwoordig nogal snel vanuit gegaan dat kinderen gegarandeerd gelukkiger zijn als hun ouders zoveel mogelijk tijd met hun spenderen. En je moet u al bijna schuldig gaan voelen als je uw kind eens een uurtje in de naschoolse opvang laat zitten. Want dan heb je niet het beste voor met uw kind. :sarcastic:
Maar hier is precies geen tussenmaat. Alles zwart/wit. Ofwel krijg je niets mee ofwel ben je direct een rijke stinker met 100k+
Ofwel werk je halftijds en ben je de allerbeste ouder ofwel ben je een parent from hell die 70+u/week werkt en zijn kinderen verwaarloosd.
Klopt, hier ook 2 man die 1 dag per week thuis mogen blijven voor hun kleinen, weet niet hoe die dag precies noemt, is weer zo’n uitvinding van de overheid. Als je dan hoort is de kleine die dag gewoon naar de crèche/school en gaan zij fietsen ofzo 😀

Klopt, hier ook 2 man die 1 dag per week thuis mogen blijven voor hun kleinen, weet niet hoe die dag precies noemt, is weer zo’n uitvinding van de overheid. Als je dan hoort is de kleine die dag gewoon naar de crèche/school en gaan zij fietsen ofzo 😀
Dat zal waarschijnlijk ouderschapsverlof zijn, dat je gespreid over tien jaar afhankelijk van welke regeling je kiest als 1 dag/week kan opnemen (natuurlijk geen 10 jaar lang ;)):

En persoonlijk vind ik dit een heel goede "uitvinding van de overheid"...

En dan? Altijd fijn om een ander zijn rekening te maken.. Voor hetzelfde geld slapen zij met moeite 5u per nacht, in stukken en is dat het enige wat hen nog wat op de been houdt om die overige 4 dagen per week deftig te kunnen functioneren.

Gelukkig heb ik in mijn omgeving WEL begrip gekregen dat ik deeltijds werkte en ondertussen ziekenhuis in en ziekenhuis uit ging met de dochter. Nuja, zal ook weer man versus vrouw zijn zeker? Voor mannen is het precies "niet okee" om minder uren te werken (al ken ik er nu wel die 4/5de werken en eigenlijk enkel gezaag daarover krijgen op de werkvloer zelf).

Minder werken maakt je niet automatisch een "betere" ouder. Absoluut niet.
En voltijds werken maakt je ook niet automatisch een afwezige ouder.
Dus laat iemand in zijn waarde en respecteer een ander zijn keuzes. Zonder gezeik over wat ze wel of niet met hun uren precies doen. Niemand zijn behoeften zijn identiek (sommige willen per se carrière maken, anderen zien de opvoeding van hun kind als hun grootste levensdoel) en niemand zijn gezin is identiek (kinderen met extra noden, partner die wél een afwezige ouder is waardoor er veel meer op de ander zijn schouders valt,....)

Even ongeloofelijk kort door de bocht, maar:

Ik herken hier wel in een paar posts de reden waarom, IMHO, wij als Belgen ondanks de redelijk genereuze werkregelingen en algemeen goede welvaart gemiddeld toch altijd gejaagd zijn en velen met een burnout te maken krijgen. Dit is gewoon het "druk druk" hebben als heiligmakend zien. Als je eens tijd hebt om te niksen, dient dit snel opgevuld te worden met iets of je bent een loser uiteindelijk.

Ik heb zo ook één kerel in mijn team die 4/5de werkt. Pakt zijn dag op vrijdag als de kinderen dus een hele dag op school zitten. Zijn kinderen zijn 11 en 14. Met andere woorden is dat voor wat huishoudelijke taken te doen, maar vooral voor op zijn gemak te zitten. Die kinderen hebben daar nu eens 0,0 aan. Het is hem gegund hoor, hun inkomen samen is ruim voldoende.

Ik snap trouwens de insteek van niet voltijds meer te werken voor de kinderen. Maar vanaf 2,5 jaar gaan die kinderen dus een hele dag naar school, dus dan vervalt het wel voor een stuk het initiële nut. Zeker parttime, ja je kan dan huishoudelijke taken doen. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar zeggen “ik werk fulltime jij parttime dus regel jij het huishouden maar” dat zou niet pakken hoor.
Ook de illusie dat als ze 12 jaar zijn je dan terug fulltime gaat gaan werken is een rad dat je voor uw ogen draait. Als jij al 12 jaar parttime werkt dan is de stap immens om terug fulltime te gaan werken.

Ook even meegeven dat altijd aanwezig zijn zeker niet altijd goed is. Zeker als ze wat ouder zijn is net die privacy en dat alleen thuis zijn net goed. Ze hebben logischerwijs privacy, wat een kind ook wel eens nodig heeft. En ze leren ook wat zelfstandig zijn omdat ze zelf hun eten moeten klaarmaken of eens de vaatwasser moeten uitladen. Je wilt echt niet Peter worden die zijn moeder altijd thuis is, Peter waarvan zijn moeke altijd de boterhammen maakt.

Ook even meegeven dat altijd aanwezig zijn zeker niet altijd goed is. Zeker als ze wat ouder zijn is net die privacy en dat alleen thuis zijn net goed. Ze hebben logischerwijs privacy, wat een kind ook wel eens nodig heeft. En ze leren ook wat zelfstandig zijn omdat ze zelf hun eten moeten klaarmaken of eens de vaatwasser moeten uitladen. Je wilt echt niet Peter worden die zijn moeder altijd thuis is, Peter waarvan zijn moeke altijd de boterhammen maakt.
Dat heeft nu eens niets te maken met het werkschema van de ouders.

Dat heeft nu eens niets te maken met het werkschema van de ouders.
Het feit dat uw kind geen privacy heeft omdat jij parttime werkt dat lijkt mij nu wel gerelateerd daaraan.
Ja je kan als uw kind thuis is ook een hele dag op trot gaan, wat gaan shoppen of een terrasje doen met de vriendinnen die ook parttime werken en ook kinderen hebben die nood hebben aan privacy.

Ik weet niet hoe het zat bij u, maar had jij veel boodschap aan uw ouders elke woensdagnamiddag thuis te hebben?
Het gros van de tijd was ik ofwel zelf niet thuis ofwel was ik thuis maar moest men mij met rust laten. Ik ben altijd heel dankbaar geweest dat ik die ruimte had.
Ik had vrienden waarvan de moeder niet werkte, dat is niet bevorderlijk kan ik u zeggen.

Met andere woorden is dat voor wat huishoudelijke taken te doen [...]. Die kinderen hebben daar nu eens 0,0 aan.

[...] Zeker parttime, ja je kan dan huishoudelijke taken doen. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar zeggen “ik werk fulltime jij parttime dus regel jij het huishouden maar” dat zou niet pakken hoor.
Het feit dat je niet met het huishouden moet bezig zijn als je kinderen er zijn heeft geen nut?
Je wil koste wat kost een 50/50 verdeling van het huishouden, ongeacht professionele regelingen?
Kan hoor, maar lijkt me persoonlijk een beetje stug.
Ook de illusie dat als ze 12 jaar zijn je dan terug fulltime gaat gaan werken is een rad dat je voor uw ogen draait. Als jij al 12 jaar parttime werkt dan is de stap immens om terug fulltime te gaan werken.
Dus eens je parttime werkt, kan je niet/moeilijk terug fulltime gaan werken? Dat is, euhm, vooringenomen?
Je wilt echt niet Peter worden die zijn moeder altijd thuis is, Peter waarvan zijn moeke altijd de boterhammen maakt.
Mijn moeder is grote delen van mijn kindertijd thuis geweest. Ik zou je vriendelijk willen vragen op een ander hun levenskeuzes te gaan zeiken.

Het blijft verrassend hoe een deel van de forumleden hier een beperkt inlevingsvermogen hebben en denken dat zij het enige juiste antwoord hebben, en ook voor anderen de complete situatie kunnen inschatten en voorspellen. En dan nog met een aire dat hier komen pretenderen alsof ze het grote boek der waarheid hebben geschreven...

Het feit dat uw kind geen privacy heeft omdat jij parttime werkt dat lijkt mij nu wel gerelateerd daaraan.
Ja je kan als uw kind thuis is ook een hele dag op trot gaan, wat gaan shoppen of een terrasje doen met de vriendinnen die ook parttime werken en ook kinderen hebben die nood hebben aan privacy.

Ik weet niet hoe het zat bij u, maar had jij veel boodschap aan uw ouders elke woensdagnamiddag thuis te hebben?
Het gros van de tijd was ik ofwel zelf niet thuis ofwel was ik thuis maar moest men mij met rust laten. Ik ben altijd heel dankbaar geweest dat ik die ruimte had.
Ik had vrienden waarvan de moeder niet werkte, dat is niet bevorderlijk kan ik u zeggen.
Als je kind geen privacy heeft omdat jij ook thuis bent dan woon je in een hut of ben je gewoon op zijn vingers aan het kijken. Ik zat in een aparte kamer of op zolder, kon ik ook doen wat ik wilde. Dit alles is gewoon een verschil tussen kinderen loslaten en te hard je met alles willen bemoeien. Het eerste type kan dit ongeacht werkschema, en het tweede ook mits wat moeite.

Allez, in je deel in het vet zeg je zelf eigenlijk dat het dus niets met het werkschema te maken heeft.

En dan? Altijd fijn om een ander zijn rekening te maken.. Voor hetzelfde geld slapen zij met moeite 5u per nacht, in stukken en is dat het enige wat hen nog wat op de been houdt om die overige 4 dagen per week deftig te kunnen functioneren.
toch mijn probleem niet dat iemand kiest voor kinderen? waarom zouden zij daarom een dag verlof mogen krijgen? Niks tegen 4/5, maar dit soort geniale uitvinding zorgt enkel en alleen maar voor misbruik in de meeste gevallen.
maar natuurlijk ga je als ouder het ouderschapsverlof verdedigen 😀
Hoeveel ouders zouden die dag nemen mochten ze niet betaald worden ervoor? ‘t Zal rap gedaan zijn.

toch mijn probleem niet dat iemand kiest voor kinderen? waarom zouden zij daarom een dag verlof mogen krijgen? Niks tegen 4/5, maar dit soort geniale uitvinding zorgt enkel en alleen maar voor misbruik in de meeste gevallen.
maar natuurlijk ga je als ouder het ouderschapsverlof verdedigen 😀
Hoeveel ouders zouden die dag nemen mochten ze niet betaald worden ervoor? ‘t Zal rap gedaan zijn.
Onze maatschappij (nuja, het voortbestaan van onze soort) is nu eenmaal gebaseerd op kinderen. Beetje onnozel om dan te klagen dat in een welvaartsstaat er dan rekening mee wordt gehouden. Het is een investering in die toekomst om zowel kinderen als ouders tegemoet te komen. Het is niet of het is beter in landen waar dit niet bestaat.

Dus eens je parttime werkt, kan je niet/moeilijk terug fulltime gaan werken? Dat is, euhm, vooringenomen?
Parttime naar fulltime is minder een probleem denk ik.
Maar wat wel speelde bij ons: Tot 80% kon bij dezelfde werkgever, aan dezelfde voorwaarden en in dezelfde functie.
Minder werken betekende van werk veranderen en een lagere functie zoeken.
10 jaar in een lagere functie wordt het een pak moeilijker om nadien terug aangenomen te worden voor een hogere functie.

Ook byebye de nu al opgebouwde anciënniteit en weddeverhogingen + de volgende 10 jaar...

Interessante discussie.

Hoewel ik ook enkele tienduizenden euro heb meegekregen van thuis vind ik het toch geen goede evolutie. Dit gegeven kadert namelijk volledig in het principe dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, wat nefast is.

Je zal maar uit een (kans)arm gezin komen, en toch de moed en de middelen gevonden hebben om te gaan studeren, ondanks de weinige hulp door keihard te werken toch nog slagen, ... om vervolgens geconfronteerd te worden met een huizenmarkt die overhit geraakt door de massale intergenerationele giften. Zo wordt het steeds moeilijker om op de sociale ladder te klimmen. En dat laatste is een essentieel onderdeel van onze maatschappij om niet in elkaar te stuiken.

Het is een zoveelste ratrace die ik constateer in onze maatschappij, waarvan ik mij afvraag waar ze gaat eindigen.

En los van de ongewenste maatschappelijke effecten van giften, zijn het doneren van bouwgronden al helemaal uit den boze:
- Dan zit je in een overtreffende trap van giften
- Dan ga je speculeren met bouwgrond
- Dan ga je als ouder ook nog eens uw kind (én zijn/haar partner) emotioneel gaan chanteren om dicht bij mammie en pappie te gaan wonen

Degoutante praktijken.

Tja, misschien inderdaad best niet oordelen over waarom iemand 4/5-de werkt. Me-time is ook nodig voor een goed mentaal evenwicht, en misschien dat die me-time niet mogelijk is wanneer de kinderen wel thuis zijn? En zelfs zonder kinderen als "excuus", waarom zou je niet gewoon voor jezelf mogen beslissen om minder te werken en meer van het leven te genieten?

Ik kan voor mezelf enkel vaststellen dat ik danzij het verplichte telewerk véél meer heb meegemaakt van het eerste levensjaar van mijn kind dan wanneer ik verschillende dagen per week naar Brussel was gependeld. Dat heeft me tot nadenken gestemd en ik ben in ieder geval van plan om de 4/5-ouderschapsverlofregeling maximaal te benutten. Misschien dat ik die extra tijd overdag dan inderdaad gebruik om huishoudelijke taken te doen, maar dan zal ik er tenminste geen avond- of weekendtijd aan moeten opofferen wanneer ons kind wel thuis is.

Terug
Bovenaan