Franse politiek

Wie denk/hoop je dat het wordt?

• Macron

• Le Pen

• Pécresse

• Zemmour

• Mélenchon

• Hidalgo

• Jadot

• Andere

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Melenchon wint in vrij veel stedelijke regio's toch wel, hier in de metropolische regio van Parijs wel nipt met 0,05% voorsprong. Pecresse die president is van deze regio (of gouverneur) maar 6,2%. Hidalgo, burgemeester van Parijs 1,4% en dus zelfs onder haar landelijk gemiddelde.

FQB7nzHWYAEgNHU

Ook in Toulouse, Montpellier, Rijsel, Strasbourg, Nantes en Rennes haalt Melenchon het.

In SSD (Seine Saint Denis in noordelijk Parijs) haalt Melenchon 50% en in bepaalde stadsdistricten zelfs meer dan 60%.

___

Door het slechte resultaat van Pecresse en Jadot die de drempel van 5% niet halen, roepen beide kandidaten nu op voor donaties om hun campagne te financieren.

Laatst bewerkt:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die Melenchon kiezers radicaal rechts gaan stemmen.
Mis ik iets als ik gok dat Macron vingers in de neus gaat winnen?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die Melenchon kiezers radicaal rechts gaan stemmen.
Ze kunnen ook niet gaan stemmen :). Terwijl de stemmers van Zemmour wel vrij vlot op Le Pen kunnen overstappen natuurlijk.

In het licht van de oorlog in Oekraïne, vind ik toch dat we ons op een gevaarlijk punt bevinden in de geschiedenis.

Als iemand als Le Pen verkozen raakt, dan destabiliseert dat de hele EU.

De ironie daarbij is dat armere mensen vaker stemmen op dat soort types, uit onvrede met de huidige situatie en in de veronderstelling dat het beter zal worden. Terwijl de realiteit is dat bv. Le Pen in de achterzak zit van Poetin. Ook dat gedoe met 'le peuple' is pure waanzin, wetende dat ze de rijkeluisdochter is van Jean-Marie Le Pen. Met zo iemand aan het roer gaat het leven van de armere klasse er echt niet beter op worden...

Je kan stellen dat Macron de Franse versie van de N-VA is en Le Pen de Franse versie van het Belang. Gaan de stemmers van Groen en PVDA op Bart de Wever of Tom van Grieken stemmen? Volgens mij zijn beide keuzes voor hun even erg.

Op unibet kun je betten op de winnaar.
Gisteren gokje gezet op Macron.

Macron stond op 1.25
Le Pen op 3.75

Edit: vandaag zijn de odds gewijzigd:
Macron op 1.14
Le Pen op 5.50

Feit is wel dat als Le Pen wint dit het begin v einde vd EU is, GB doe al niet meer mee en als Frankrijk ook weggaat blijft enkel nog Duitsland over als sterk EU land... imho.

Laatst bewerkt:
Macron wint, iedereen zegt voor Macron te stemmen en niet op le pen.

Mijn persoonlijk mening, het zou is goed zijn dat Le Pen wint. Maar ik geef maar een 2/10

Je kan stellen dat Macron de Franse versie van de N-VA is en Le Pen de Franse versie van het Belang. Gaan de stemmers van Groen en PVDA op Bart de Wever of Tom van Grieken stemmen? Volgens mij zijn beide keuzes voor hun even erg.
In Belgie is er stemplicht, en als je blanco stemt dan gaat je stem nr de meerderheid.
Dus ik denk dat ze stemmen op het minder extreme NVA of blanco, wat dus ook NVA zou kunnen zijn.

In Frankrijk is er GEEN stemplicht, wat int voordeel speelt v Le Pen vrees ik, de massa die zich niet bekommert om politiek en anders misschien op Macron zou stemmen blijft thuis en zo verliest Macron misschien... Dus beetje omgekeerd scenario imho?

In Belgie is er stemplicht, en als je blanco stemt dan gaat je stem nr de meerderheid.
Dus ik denk dat ze stemmen op het minder extreme NVA of blanco, wat dus ook NVA zou kunnen zijn.

In Frankrijk is er GEEN stemplicht, wat int voordeel speelt v Le Pen vrees ik, de massa die zich niet bekommert om politiek en anders misschien op Macron zou stemmen blijft thuis en zo verliest Macron misschien... Dus beetje omgekeerd scenario imho?
Da's een wijdverspreid maar verkeerd idee. Blancostemmen gaan, net zoals ongeldige stemmen, niet naar de grootste partij of de meerderheid, die tellen gewoon niet mee. Geen enkele partij doet er voor-of nadeel bij.

Da's een wijdverspreid maar verkeerd idee. Blancostemmen gaan, net zoals ongeldige stemmen, niet naar de grootste partij of de meerderheid, die tellen gewoon niet mee. Geen enkele partij doet er voor-of nadeel bij.
Idd, die uitspraak is er gekomen omdat je met een blanco stem juist geen verschil maakt en je je neerlegt bij eender welke uitslag. En zo dus onrechtstreeks de meerderheid steunt (want je werkt ze niet tegen).

Heb dit opgezocht en je hebt gelijk. Weer iets bij geleerd. :)

Het enige echte positieve aan deze verkiezingen is dat Pecresse & Jadot dus geen 5% halen en mensen dus mogen gaan doneren om hun campagnes te betalen.

Op unibet kun je betten op de winnaar.
Gisteren gokje gezet op Macron.

Macron stond op 1.25
Le Pen op 3.75

Edit: vandaag zijn de odds gewijzigd:
Macron op 1.14
Le Pen op 5.50

Feit is wel dat als Le Pen wint dit het begin v einde vd EU is, GB doe al niet meer mee en als Frankrijk ook weggaat blijft enkel nog Duitsland over als sterk EU land... imho.

Macron wint, iedereen zegt voor Macron te stemmen en niet op le pen.

Mijn persoonlijk mening, het zou is goed zijn dat Le Pen wint. Maar ik geef maar een 2/10

Bijna onmogelijk dat Le Pen wint. Het momentum is weer compleet gekeerd. Macron wint met meer dan verwacht, heeft een betrouwbaarder blok aan stemmers en Melenchon heeft al opgeroepen aan zijn stemmers (vooral uit steden dan nog) om niet op Le Pen te stemmen. Le Pen kan dit niet winnen. Dus het geld dat je hebt ingezet op Macron, krijg je zeker terug + de kleine winst. Alleen zou ik andere mensen al zeker niet aanraden om nu op Macron in te zetten omdat odd van 1.14 het gewoon niet waard is. Als je 100 euro inzet, krijg je 14 euro winst als Macron wint.

Denk dat Macron in de high 50's haalt, en eerder zelfs over de 60 dan onder de 55. Al kan onder de 55 ook. Maar ik denk dat de kans dat Le Pen wint abysmaal klein is. 2/10 is een overschatting van de kans nu. Mocht ik een gokje doen: 58 - 42 wat nog altijd meer voor Le Pen is dan in 2017.

Je hebt een deel mensen die geloven in samenzweringstheorieën maar je hebt ook een groot deel mensen die zich achtergelaten voelen door het asociale beleid van Macron, gericht op de middenklasse en daarboven. Om die allemaal weg te zetten als mensen die los staan van de realiteit vind ik toch niet correct.
Als die mensen niet zo willen weggezet worden, dan moeten ze niet op partijen als die van Le Pen stemmen. Hetzelfde met VB hier bij ons.

Ik voel me in Vlaanderen ook niet thuis met de huidige regering, wanneer N-VA over Vlamingen spreekt dan is het duidelijk dat ze mij niet als een van hen beschouwen. En de alternatieven zijn partijen die met spuug en paktouw aan elkaar hangen. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik ooit op een partij als PVDA zou stemmen. Ik kan begrijpen dat je boos bent, ontgoocheld bent, dat je je achtergelaten voelt ... maar dat is nooit een excuus om op zo'n partijen te stemmen.

Als die mensen niet zo willen weggezet worden, dan moeten ze niet op partijen als die van Le Pen stemmen. Hetzelfde met VB hier bij ons.

Ik voel me in Vlaanderen ook niet thuis met de huidige regering, wanneer N-VA over Vlamingen spreekt dan is het duidelijk dat ze mij niet als een van hen beschouwen. En de alternatieven zijn partijen die met spuug en paktouw aan elkaar hangen. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik ooit op een partij als PVDA zou stemmen. Ik kan begrijpen dat je boos bent, ontgoocheld bent, dat je je achtergelaten voelt ... maar dat is nooit een excuus om op zo'n partijen te stemmen.
In België hebben we gelukkig wel meerdere opties om op te stemmen, dat is in Frankrijk nu niet het geval in ronde twee. Daar is het kiezen tussen neoliberaal rechts en extreem-rechts met een economisch socialer programma. Wat moet je dan doen als iemand die duidelijk niet tot het doelpubliek van Macron behoort?

Overigens is die boosheid wel gegrond in reëele problemen, dat is niet simpelweg een je m'en fous mentaliteit. De armste gezinnen hebben de afgelopen vijf jaar hun levensstandaard onder Macron zien dalen terwijl de grote vermogens er op vooruit gegaan zijn. Dat is een méér dan legitieme reden om niet op Macron te stemmen. Iemand die de eindjes niet aan elkaar kan knopen, gaat minder geven om racisme of de banden van Le Pen met Putin.

Consequences: the poorest 5% of French people should see their standard of living reduced by around 240 euros per year under the effect of the socio-fiscal measures implemented between 2018 and 2020, calculated the OFCE. At the same time, the richest 5% should see theirs climb by 2,905 euros per year.

Als we in België een gelijkaardig systeem zouden hebben en in ronde twee krijg je N-VA tegen Vlaams Belang dan stem ik met dichtgeknepen neus op N-VA. Maar mensen die op Vlaams Belang zouden stemmen, neem ik dan veel minder kwalijk dan in ons huidige partijsysteem waar er wel andere partijen zijn met sociale programma's.

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat jij dat zegt @StevenFM want dat is een gevoel dat ik enorm deel, en dan nemen mensen het je kwalijk als je al "flirt" met de kant van wie het niet correct is om ermee te flirten, basically.

Maar goed ja, gelukkig is dat hier niet relevant, en zal ik wellicht tot het einde van mijn leven op PVDA stemmen, en dan mag iedereen dat extreem noemen of niet, maar om eerlijk te zijn geef ik daar geen fuck om. Ik zou een debiel zijn als ik zelfs maar overweeg om op een andere partij te stemmen of toch zeker in de huidige wereld en situatie en die zie ik niet meteen veranderen. Dat dat voor jullie of bepaalden niet het geval is, allemaal wel goed en wel maar daar koop ik niet veel mee.

Het is frustrerend dat op het einde altijd neoliberalen winnen, ook al is het duidelijk dat het niet gewenst is. In de eerste ronde van Frankrijk halen "de extremen" gedefinieerd volgens anderen meer dan 50%. En uiteindelijk gebeurt er niets, en wordt de wens van de mensen (of hier de meerderheid) weer volkomen genegeerd. Maar dat is wel hoe de onvrede en de problemen zich zullen beginnen opstapelen, en hoe je een klimaat kan creëren waar het helemaal gedaan is met alles. Er is een grote groep mensen in veel landen die eigenlijk geen representatie meer hebben in een moderne democratie, zeker in systemen zoals first past the post zoals in Frankrijk. Hier in Belgie hebben we nog proportioneel stemmen waardoor het in het parlement al eerlijker is verdeeld. Dat is ook volgens mij één v/d redenen waarom diezelfde democratie zo onder druk staat, maar als je daar blind voor blijft, sta ik niet in voor de gevolgen.

In feite halen de stemmen voor "wij willen verandering" een meerderheid keer op keer, maar geraakt men niet eens over wat men wilt veranderen, en gebeurt er niets. En vijf jaar later zelfde patroon en opnieuw niets, en binnen vijf jaar weer niets, en vijf jaar later weer niets. En als zowel extreemlinks (of zelfs links in het geheel in Frankrijk) en ook extreemrechts er dan niet in slaagt om via FPTP veel zetels te veroveren, zit je in een soort van gridlock waardoor een hele grote groep mensen niet vertegenwoordigd wordt, en eigenlijk geen zegje hebben binnen het systeem, buiten misschien één keer om de zoveel jaar: de boze stem.

En die "les extremes se touchent" is ook een mythe, want als dat wel zo was, dan hadden we binnen twee weken geen Macron maar Le Pen in het Elysèe. Zijn er raakvlakken ja, maar blijkbaar zijn de raakvlakken met Macron groter. Het gaat veeleer om armere, jongere en een diverse groepen in mensen die overwegend in steden wonen, tegenover de vergeten iets meer landelijke stemmers van Le Pen. In feite hebben die al weinig gemeen cultureel.

Laatst bewerkt:
En het is heel cru om te zeggen, en misschien beseffen mensen dat niet goed. Frankrijk is België niet. We spreken wel vaak over hoe we niet daar en daar willen leven, en blij mogen zijn dat we in België wonen, en dan verwijzen naar Afrika bijvoorbeeld. Maar als ik zie hoe veel Noord-Fransen of Spanjaarden al hier komen om werk te kunnen vinden of een zekere levenstandaard te genieten, dan denk ik dat het duidelijk is dat we het hier wel een stuk beter hebben, en je dus niet op basis van je overtuiging hier het volledige Franse "sentiment" kan begrijpen. Uiteraard is er ruimte voor verbetering, op bepaalde vlakken al wat meer dan andere, maar ik denk wel dat België een v/d beste landen is om in te leven. Ik ben misschien niet in het juiste gezin geboren en daar mijn pech mee gehad, maar wel in het juiste land dan toch tenminste.

In België hebben we gelukkig wel meerdere opties om op te stemmen, dat is in Frankrijk nu niet het geval in ronde twee. Daar is het kiezen tussen neoliberaal rechts en extreem-rechts met een economisch socialer programma. Wat moet je dan doen als iemand die duidelijk niet tot het doelpubliek van Macron behoort?

Overigens is die boosheid wel gegrond in reëele problemen, dat is niet simpelweg een je m'en fous mentaliteit. De armste gezinnen hebben de afgelopen vijf jaar hun levensstandaard onder Macron zien dalen terwijl de grote vermogens er op vooruit gegaan zijn. Dat is een méér dan legitieme reden om niet op Macron te stemmen. Iemand die de eindjes niet aan elkaar kan knopen, gaat minder geven om racisme of de banden van Le Pen met Putin.

Goed verwoord, maar ik geloof gewoon niet dat iemand als Le Pen daar effectief verbetering in zou brengen.
Maar het komt erop neer dat de mensen die op haar stemmen dat wel geloven.

Terug
Bovenaan