Franse politiek

Wie denk/hoop je dat het wordt?

• Macron

• Le Pen

• Pécresse

• Zemmour

• Mélenchon

• Hidalgo

• Jadot

• Andere

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Der is ook niemand die dit bedoelt, want men kan onmogelijk iemand die bvb enkel de Belgische nationaliteit heeft, naar een ander land sturen. Dat laatste is wat jij ervan maakt. Het is de keuze die het VB geeft: ofwel geef je je identiteit (cultuur/religie/...) af, ofwel vertrek je naar een ander land, die tegen de borst stuit. En die gewoon tégen de Europese waarden ingaat.
Munioz: "Als allochtoon stemmen op Vlaams Belang is raar, enkel en alleen omdat het stemmen is op een partij die u weg wil of in ieder geval zoveel als mogelijk wil 'onderdrukken'."
Toch wel een beetje vreemd dat je nu af komt met het argument dat niemand het zo bedoelt, maar je weet wel hoe het VB haar programmapunten bedoelt, terwijl ik die anders interpreteer.
Voor mij staat er (en laat ik even duidelijk zijn dat ik geen aanhanger ben van deze punten, laat staan van het VB, dus ik ben hier niet om ze te verdedigen) dat je je religieuze en culturele identiteit in privésfeer mag beleven. Nergens lees ik dat je die totaal moet afzweren omdat je anders moet vertrekken.

Maar bon, nogmaals.. dit is off topic. Het is nu wel duidelijk dat die punten door iedereen anders geïnterpreteerd kunnen worden en door bepaalde partijen/figuren dus in het extreme worden getrokken om zo extreemrechts te marginaliseren. Dit draagt bij tot de "rebelse" reputatie waardoor die partijen aan populariteit winnen. Partijen zijn meer bezig met campagne te voeren tegen anderen, in plaats van hun eigen programma te promoten.
En net zoals bij de verkiezingen hier, hoor je nu in Frankrijk van "oef, gelukkig haalt extreem rechts niet de meerderheid, maar slechts 40%" terwijl de vraag eerder moet zijn "Hoe komt het dat ze 40% halen" en "moeten we eens niet luisteren naar hoe zij denken, in plaats van onze eigen interpretatie als waarheid aan te nemen".

Munioz: "Als allochtoon stemmen op Vlaams Belang is raar, enkel en alleen omdat het stemmen is op een partij die u weg wil of in ieder geval zoveel als mogelijk wil 'onderdrukken'."
Toch wel een beetje vreemd dat je nu af komt met het argument dat niemand het zo bedoelt, maar je weet wel hoe het VB haar programmapunten bedoelt, terwijl ik die anders interpreteer.
je citeert iemand en je beperkt je tot één stuk van de OF. Terwijl het partijprogramma zelf die 2 opties geeft:

"Uitbouw van een terugkeerbeleid voor moslims die willen leven volgens de islamitische voorschriften en niet bereid zijn zich aan te passen aan onze Vlaams-Europese publieke cultuur."

Remi zei:
En net zoals bij de verkiezingen hier, hoor je nu in Frankrijk van "oef, gelukkig haalt extreem rechts niet de meerderheid, maar slechts 40%" terwijl de vraag eerder moet zijn "Hoe komt het dat ze 40% halen" en "moeten we eens niet luisteren naar hoe zij denken, in plaats van onze eigen interpretatie als waarheid aan te nemen".
"Emmanuel Macron in overwinningstoespraak: "Antwoord bieden op colère die tot stem op extreemrechts heeft geleid""

Achja, al bij al, echt close is het niet geworden. 17pp verschil, dat is enorm.
Wat wel goed is aan deze uitslag is dat het hopelijk de neoliberale stuiptrekkingen van Macron de komende vijf jaar wat tempert.

Als allochtoon stemmen op Vlaams Belang is raar, enkel en alleen omdat het stemmen is op een partij die u weg wil of in ieder geval zoveel als mogelijk wil 'onderdrukken'. Als allochtoon extreemrechts zijn daarentegen is niet raar. Je ziet vaak genoeg een spreidstand onder allochtonen dat ze hier voor Groen of PVDA stemmen, maar dan wel fan zijn van de Grijze Wolven, Putin, PiS, ...

Ik ken niemand die openlijk zegt voor het VB te stemmen. Belg of allochtoon, ik ken liever geen extreemrechtse mensen.
Goh, ik heb ongeveer 10 jaar in hartje molenbeek gewoond en de reden waarom "allochtonen", meestal wat oudere (+30 j mijn indruk althans), voor VBL stemmen is vooral voor de "hardere" voorgestelde aanpak inzake criminaliteit vanuit "extreem" rechtse kant.
Hoe bevreemdend het ook mag klinken, ook het aan banden leggen van "open grenzen" politiek, die toch een serieuze belasting/dreiging inhoud voor ons bestaande sociale zekerheidsstelsel, zoals wij momenteel kennen in België, spreekt hen aan (een beetje analoog aan de werkende autochtone bevolking). Ik denk in tegenstelling wat sommige beweren, dat vele allochtonen (3de, 4de generatie reeds), zichzelf niet zien als "vreemdeling" die risico loopt om het land te worden uitgezet maar zich dan wel eerder "Belg" voelen en zich ook realiseren welke de voordelen onze samenleving voor hen met zich mee brengt op vlak van sociale zekerheid en dit ook zo willen behouden.
Uit mijn contacten ben ik dus van idee dat vooral het socio/economische thema's en bestrijding van criminaliteit gezien worden als de sterke punten van "rechts" (althans in theorie, want ze hebben nog nooit een beleid kunnen/ of mogen voeren) en dit spreekt ook allochtonen, of toch althans een deel van hen, aan, die aspecten dus waar huidig links centrum fel tekort schiet.

je citeert iemand en je beperkt je tot één stuk van de OF. Terwijl het partijprogramma zelf die 2 opties geeft:

"Uitbouw van een terugkeerbeleid voor moslims die willen leven volgens de islamitische voorschriften en niet bereid zijn zich aan te passen aan onze Vlaams-Europese publieke cultuur."
Een deel van dat citaat spreekt dan ook over "die u weg wil", waar ik dan simpelweg een bewijs van wil. Buiten je eigen interpretaties, heb ik nog nergens een letterlijke tekst (met bijhorende bron) gezien waarin dit staat.
"Emmanuel Macron in overwinningstoespraak: "Antwoord bieden op colère die tot stem op extreemrechts heeft geleid""
Ja, nu stellen ze de vraag. Net zoals ik zei dat ze die vraag moesten stellen. De opgang van extreem rechts is al langer bezig dan met de Franse presidentsverkiezingen. Die vraag hadden ze dus al langer moeten stellen.

ik denk dat extreem rechts in europa eerder tegen criminaliteit is, tegen ongebreidelde immigratie etc.
Niet tegen de zwarte medemens....

Ik denk het niet, maar ben er zelfs zeker van, dat veel van die stemmen voor Trump, Le Pen, de Brexit, het VB, etc. zich vooral situeren als onvrede omwille van allerlei (diverse) problemen. Mensen die niet tevreden zijn met het klassieke beleid en om allerlei redenen denken/hopen dat een niet-klassiek beleid een terugkeer kan zijn naar oudere tijden (toen de wereld nog niet zo geglobaliseerd was en we het rijke Westen waren dat het grootste deel van de koek voor ons konden houden zonder ons te veel druk te maken om die opkomende markten). Het gaat nooit echt om 1 specifiek probleem.
En vooral, eigenlijk: mensen die simpele dingen willen (simpel als in: duidelijk, niet noodzakelijk simpel te bekomen). Een goed pensioen, niet te veel criminaliteit, betaalbare energie, een goeie woningmarkt, een goeie job, niet te veel beelden van oorlogen of grote troepen vluchtelingen waarvan ze vrezen dat het hun rustig leven overhoop gaat halen, etc.
Die populistische figuren hebben dat vaak goed begrepen, creëren ergens een simplistisch vijandbeeld, beloven allerlei zaken die helemaal niet realistisch zijn, en mensen zijn daar gevoelig voor. Aan de klassieke partijen is de boodschap: los die zaken op, leg uit wat er zo uitdagend aan is, probeer de kosten te leggen bij de mensen die die kunnen dragen en probeer nederig te zijn in uw eigen excessen (niet te veel politieke schandalen dus) want zulke dingen worden snel uitgebuit. En dan zal die extreme stem vanzelf wel 'gehoord' zijn.

Er staat expliciet dat de "Vlaamse" cultuur de enige publieke cultuur zou zijn, in de grondwet ingeschreven zelfs. Als je als tweede punt zegt dat UITHEEMSE culturen/godsdiensten geen uitzonderingen kunnen krijgen, wil dat zeggen dat je publiek geen andere culturen/godsdiensten kan uiten. Dat wil dus bvb zeggen dat je geen publieke religieuze vieringen kan doen. Dus ja, het recht om hun godsdienst te beleven in moskeeën (die publieke ruimtes zijn, net zoals kerken), wordt ontnomen. Je hoeft daar echt geen vreemde kronkels voor te maken hoor. Iets is publiek en uniek en de andere mogen geen uitzondering krijgen.

Religie is een stuk van cultuur.

Je mag blijven, maar je moet de Vlaamse cultuur gebruiken buitenshuis, mag geen eigen taal gebruiken om te communiceren (behalve toeristen) en een uitheemse religie gebruiken buitenshuis mag ook niet. Nee, dat is niet "je mag blijven", dat is waar mensen naar verwijzen als ze zeggen dat allochtonen moeten vertrekken volgens het Vlaams Belang.
Kan je dat eens verduidelijken die "vlaamse" cultuur, wat is dat dan juist?

Een deel van dat citaat spreekt dan ook over "die u weg wil", waar ik dan simpelweg een bewijs van wil. Buiten je eigen interpretaties, heb ik nog nergens een letterlijke tekst (met bijhorende bron) gezien waarin dit staat.
Wat ik in mijn posts hier tussen haakjes gezet heb, komt letterlijk uit het verkiezingsprogramma van het vb van 2019.

Ik denk het niet, maar ben er zelfs zeker van, dat veel van die stemmen voor Trump, Le Pen, de Brexit, het VB, etc. zich vooral situeren als onvrede omwille van allerlei (diverse) problemen. Mensen die niet tevreden zijn met het klassieke beleid en om allerlei redenen denken/hopen dat een niet-klassiek beleid een terugkeer kan zijn naar oudere tijden (toen de wereld nog niet zo geglobaliseerd was en we het rijke Westen waren dat het grootste deel van de koek voor ons konden houden zonder ons te veel druk te maken om die opkomende markten). Het gaat nooit echt om 1 specifiek probleem.
En vooral, eigenlijk: mensen die simpele dingen willen (simpel als in: duidelijk, niet noodzakelijk simpel te bekomen). Een goed pensioen, niet te veel criminaliteit, betaalbare energie, een goeie woningmarkt, een goeie job, niet te veel beelden van oorlogen of grote troepen vluchtelingen waarvan ze vrezen dat het hun rustig leven overhoop gaat halen, etc.
Die populistische figuren hebben dat vaak goed begrepen, creëren ergens een simplistisch vijandbeeld, beloven allerlei zaken die helemaal niet realistisch zijn, en mensen zijn daar gevoelig voor.
Aan de klassieke partijen is de boodschap: los die zaken op, leg uit wat er zo uitdagend aan is, probeer de kosten te leggen bij de mensen die die kunnen dragen en probeer nederig te zijn in uw eigen excessen (niet te veel politieke schandalen dus) want zulke dingen worden snel uitgebuit. En dan zal die extreme stem vanzelf wel 'gehoord' zijn.
Het gaat vaak om het romantiseren van "vroeger", want toen was alles beter (of toch als je dat niet actief hebt meegemaakt of de miserie bent vergeten). Dus terugplooien op onszelf en de vooruitgang ontkennen/negeren is dan vaak de oplossing.

Die populistische figuren hebben dat vaak goed begrepen, creëren ergens een simplistisch vijandbeeld, beloven allerlei zaken die helemaal niet realistisch zijn, en mensen zijn daar gevoelig voor. Aan de klassieke partijen is de boodschap: los die zaken op, leg uit wat er zo uitdagend aan is, probeer de kosten te leggen bij de mensen die die kunnen dragen en probeer nederig te zijn in uw eigen excessen (niet te veel politieke schandalen dus) want zulke dingen worden snel uitgebuit. En dan zal die extreme stem vanzelf wel 'gehoord' zijn.
Inderdaad. Holle slogans en demagogen werken. CD&v gaat nu ook die toer op.
Echter dat vijandbeeld heeft wel een grond van waarheid. De sociale zekerheid kreunt, de misdaadcijfers swingen de pan uit. Mensen worden armer. Daar moeten de klassiek partijen een antwoord op bieden om extreem rechts/links te counteren.
Waar ik wel de kriebels van krijg is de gedachtengang bij sommigen dat wanneer extreem rechts zou regeren de treinsporen richting concentratiekampen weer opgeblonken worden.

Zie naar Oostenrijk. Die hebben heel veel water bij de wijn gedaan en kunnen ook niet alles oplossen waar ze met holle oneliners vurig tijdens de verkiezingscampagne de stemmen voor zich gewonnen hebben.. Dat is in mijn ogen nog de beste oplossing tegen extremisme.

Laatst bewerkt:
Kan je dat eens verduidelijken die "vlaamse" cultuur, wat is dat dan juist?
Da's idd het floue, maar daar wil het VB ook expliciet flou in zijn, lijkt me. Ik denk dat je de vraag beter aan een aanhanger van het VB stelt, want ik maak die termen niet op :p

Mooie weergave van wie stemt voor welke kandidaat in de eerste en de tweede ronde (verder op de pagina): https://www.lefigaro.fr/elections/p...-melenchon-zemmour-pecresse-et-jadot-20220424

Zoals verwacht veel afwezigen bij de Melenchon-kiezers. Ik had wel eens willen zien wat het ging gegeven hebben indien Melenchon de 2e kandidaat was, mss dat Macron het dan moeilijker ging gehad hebben.

Da's idd het floue, maar daar wil het VB ook expliciet flou in zijn, lijkt me. Ik denk dat je de vraag beter aan een aanhanger van het VB stelt, want ik maak die termen niet op :p
Met Vlaamse cultuur bedoelt men gewoon dat andere culturen hun manier van leven niet opdringen aan de autochtone bevolking.(kerstmarkt die wintermarkt wordt bv , al is dat nu ook niet het goede voorbeeld , want allochtonen hebben daar ook niet om gevraagd, eerder linkse kringen die denken dat dat beter is .)

De schrik zat er vooral in met de terreuraanslagen , en het geweld door allochtonen in de grotere steden .

Zolang iedereen elkaar met rust laat is er eigl geen probleem .

Het gaat vaak om het romantiseren van "vroeger", want toen was alles beter (of toch als je dat niet actief hebt meegemaakt of de miserie bent vergeten). Dus terugplooien op onszelf en de vooruitgang ontkennen/negeren is dan vaak de oplossing.
We moeten net zo goed niet ontkennen/negeren dat de vooruitgang die jij persoonlijk meegemaakt hebt niet universeel opgegaan is voor gans de samenleving en sommige mensen weldegelijk achteruitgang ervaren hebben.
Die mensen stemmen op extreme standpunten, net omdat ze het vroeger effectief beter hadden of uit frustratie dat ze ter plaatse blijven trappelen.
De komende jaren zullen net als de afgelopen 2 jaar zeker en vast een stresstest voor vele samenlevingen blijven.

Er is niets dat mensen beter vatbaar maakt voor extreme ideeën dan een samenleving die extremer geworden is.

Met Vlaamse cultuur bedoelt men gewoon dat andere culturen hun manier van leven niet opdringen aan de autochtone bevolking.(kerstmarkt die wintermarkt wordt bv , al is dat nu ook niet het goede voorbeeld , want allochtonen hebben daar ook niet om gevraagd, eerder linkse kringen die denken dat dat beter is .)
nee, men bedoelt met Vlaamse cultuur een cultuur, niet een manier hoe je met andere culturen omgaat.

En zoals je zegt zijn het dan mensen met een Vlaamse cultuur, maar die mss wat té diversiteits-gezind zijn, die gewoon via democratische besluitvorming (ik heb géén rellen daarover gezien) bekomen hebben dat er sprake is van wintermarkt ipv kerstmarkt (benamingen die me persoonlijk worst kunnen wezen).
Zolang iedereen elkaar met rust laat is er eigl geen probleem .
ben ik mee eens. Maar dat betekent ook dat je niet 1 cultuur als de enige publieke cultuur kan zien. Want dan laat je anderen met een eigen cultuur niet gerust.

Ik merk dat ook wel hoor bij andere mensen, vele andere mensen.

Het was altijd beter dan vroeger. Qua muziek. Qua films. Qua entertainment. Qua koopkracht. Qua demografie van een land. Qua geluksgevoel. Op internationale sites en fora zie ik soms gewoon zelfs regelrechte haat tegenover generatie Z, dus als je je uit als iemand die geboren is na 2000 kun je het soms echt al flink te verduren krijgen voor die reden.

Ergens begrijp ik het ook wel. Je groeit ergens mee op. En qua koopkracht was het vroeger ook beter. Het was een stuk simpeler om een huis, auto, etc. te kopen dertig-veertig jaar geleden dan vandaag. Je hebt het gevoel dat generaties niet gelijk behandeld worden, want waar wij super hard moeten werken of sommigen onder ons nooit in staat zullen zijn om een deftig, zorgeloos leven op te bouwen, krijgen oudere mensen het bijna allemaal in hun schoot geworpen en mogen zij ook nog eens vroeger op pensioen dan wij die waarschijnlijk tot ons 70 jaar al zeker niet moeten genieten van een pensioen. En daarnaast is de administratieve last en complexiteit gewoon fors toegenomen. Als je als oudere persoon niet mee bent met digitalisatie, automatisering, smartphone enzovoort, wordt het complex.

Ik ken mensen die zich echt zorgen maken die geen laptop of deftige gsm hebben, super ver moeten lopen naar een bankautomaat en als je daar dan de optie verdwijnt om een overschrijving te maken, hoe moeten ze het dan doen? Natuurlijk zeg ik hem ook (het is een 45-jarige ofzo) van dat het misschien eens tijd wordt om te leren werken met een computer. Ik denk dat hij wel via via er gebruik van kunnen maken, maar ideaal is het niet. En volgens mij heb je veel van dat soort mensen, vooral in de oudere leeftijdscategorieën.

Voor oudere mensen was het vroeger simpeler, duidelijker, misschien ook gewoon minder polariserend en minder veroordelend (wat misschien wel ironisch klinkt voor bepaalde mensen want het was juist soms ook harder tegenover bepaalde mensen). Terwijl het voor jongeren een stuk harder is dan dezelfde ouderen die toen leefden en een stuk moeilijker is om hun stempel te drukken in de maatschappij (zeker als in bepaalde landen je van een gerontocratie kan spreken...).

Onzekere en moeilijke tijden, met die oorlog en covid crisis, vrij hoge inflatie en energiecrisis. Klimaatverandering en een absurd hoge graad van commerce (NFT's als dieptepunt). Maar die laatste twee punten zullen de meeste ouderen minder mee bezig zijn denk ik. Ja, dat er onvrede is, kan ik wel begrijpen.

Laatst bewerkt:
nee, men bedoelt met Vlaamse cultuur een cultuur, niet een manier hoe je met andere culturen omgaat.

En zoals je zegt zijn het dan mensen met een Vlaamse cultuur, maar die mss wat té diversiteits-gezind zijn, die gewoon via democratische besluitvorming (ik heb géén rellen daarover gezien) bekomen hebben dat er sprake is van wintermarkt ipv kerstmarkt (benamingen die me persoonlijk worst kunnen wezen).

ben ik mee eens. Maar dat betekent ook dat je niet 1 cultuur als de enige publieke cultuur kan zien. Want dan laat je anderen met een eigen cultuur niet gerust.
Dat is nog hier altijd België , er is hier al een cultuur he . En culturen botsen nu eenmaal , dat weten we .

Eigl wat men verlangt van allochtonen is simpel , dat ze hier een job hebben , dat ze zich gedragen , en dat ze niet voor overlast zorgen . Maar cultuur is iets zeer moeilijks , en er zijn nu eenmaal elementen in andere culturen die haaks staan met de Westerse samenleving , en dat zorgt voor spanningen .

Dat is nog hier altijd België , er is hier al een cultuur he . En culturen botsen nu eenmaal , dat weten we .
Welke cultuur is er hier? Welke was er in de jaren 50-60, voor de eerste migranten kwamen? Was er één cultuur of was er een jongerencultuur, een cultuur voor katholieken, socialisten, ...? Hoort de cultuur van een vrijmetselaar bij de Vlaamse cultuur of niet? Botst die niet met de katholieke?

Er is nooit 1 cultuur. behalve in landen zoals Noord-Korea, waar 1 cultuur opgelegd wordt. Maar dat lijkt me nu niet (veronderstel ik toch) waar men naartoe wil gaan bij het VB?

Kan je dus zeggen wélke cultuur er hier is/was/zou moeten zijn en hoe die er ongeveer uitziet?

Welke cultuur is er hier? Welke was er in de jaren 50-60, voor de eerste migranten kwamen? Was er één cultuur of was er een jongerencultuur, een cultuur voor katholieken, socialisten, ...? Hoort de cultuur van een vrijmetselaar bij de Vlaamse cultuur of niet? Botst die niet met de katholieke?

Er is nooit 1 cultuur. behalve in landen zoals Noord-Korea, waar 1 cultuur opgelegd wordt. Maar dat lijkt me nu niet (veronderstel ik toch) waar men naartoe wil gaan bij het VB?

Kan je dus zeggen wélke cultuur er hier is/was/zou moeten zijn en hoe die er ongeveer uitziet?
Gewoon de Westerse , Europese cultuur . En daar moeten we blijven voor waken .
Is dat niet wat je gewoon van elke burger verwacht, ongeacht hun herkomst/etniciteit?
Eigelijk wel ja :)

Ik ben ook niet de die-hard VB-er , maar kheb er wel al opgestemd , en het kan dat ik dat nog ga doen . Maar dat is zelfs niet zo zeer voor de migratiepunten , eerder de voeling als partij voor de arbeidersklasse, de stielmannen . Die niet bezig zijn met al het woke-gedoe . Maar hopen rond te komen op het eind vd maand . Het verschil met PVDA is dan dat VB ook nog meer voor veiligheid staat .

@{BK}Black Devil;

Gedragen staat voor mij al gelijk aan niet voor overlast zorgen. Bovendien zijn dat ook wel subjectieve termen. Wat is gedragen? Wat is niet voor overlast zorgen? Een TV die te luid staat bij de buren kunnen voor bepaalden al als overlast gezien worden. Uw adem moeten ruiken kan ook overlast zijn voor iemand. Zo simpel is het dus niet, want wat gedragen is, is voor iedereen anders.

Qua jobs moet men in staat zijn, en wat voor allochtonen moeilijker is ook de kans krijgen, want immigranten beschikken niet altijd over het juiste papiertje om ergens te beginnen. De werkgelegenheid moet er ook zijn, van wat ik opvang is die er ook wel, maar toch lijkt het me niet zo eenvoudig. En iemand met een burnout of zieken bijvoorbeeld voldoen ook niet aan uw eis. En wat is dan "ziekte" volgens uw definitie.

Gedragen kan gelijkstaan aan inderdaad niet voor overlast zorgen voor anderen, in de mate v/h mogelijke. Maar kan ook wel gelijkstaan als een positieve bijdrage leveren, of behulpzaam en vriendelijk overkomen. Als je natuurlijk elders opgroeit, krijg je niet altijd dezelfde waardes mee en kan dat dan moeilijker zijn om dat toe te passen of te herkennen hoe je dat moet doen. Geldt niet eens altijd voor in een ander land op te groeien, maar bvb. ook probleemgezinnen in eigen land bijvoorbeeld.

Ik begrijp wel waar je naartoe wilt, want bepaalde waardes en normen vind ik logisch en universeel terwijl ik ook uit een probleemgezin kom. Maar ook wel omdat ik de kans heb gehad om veel andere dingen op te doen, van hoe het wel kan. Maar omgeving en entourage is een heel belangrijke factor.

Terug
Bovenaan