Remi
Active member
Munioz: "Als allochtoon stemmen op Vlaams Belang is raar, enkel en alleen omdat het stemmen is op een partij die u weg wil of in ieder geval zoveel als mogelijk wil 'onderdrukken'."Der is ook niemand die dit bedoelt, want men kan onmogelijk iemand die bvb enkel de Belgische nationaliteit heeft, naar een ander land sturen. Dat laatste is wat jij ervan maakt. Het is de keuze die het VB geeft: ofwel geef je je identiteit (cultuur/religie/...) af, ofwel vertrek je naar een ander land, die tegen de borst stuit. En die gewoon tégen de Europese waarden ingaat.
Toch wel een beetje vreemd dat je nu af komt met het argument dat niemand het zo bedoelt, maar je weet wel hoe het VB haar programmapunten bedoelt, terwijl ik die anders interpreteer.
Voor mij staat er (en laat ik even duidelijk zijn dat ik geen aanhanger ben van deze punten, laat staan van het VB, dus ik ben hier niet om ze te verdedigen) dat je je religieuze en culturele identiteit in privésfeer mag beleven. Nergens lees ik dat je die totaal moet afzweren omdat je anders moet vertrekken.
Maar bon, nogmaals.. dit is off topic. Het is nu wel duidelijk dat die punten door iedereen anders geïnterpreteerd kunnen worden en door bepaalde partijen/figuren dus in het extreme worden getrokken om zo extreemrechts te marginaliseren. Dit draagt bij tot de "rebelse" reputatie waardoor die partijen aan populariteit winnen. Partijen zijn meer bezig met campagne te voeren tegen anderen, in plaats van hun eigen programma te promoten.
En net zoals bij de verkiezingen hier, hoor je nu in Frankrijk van "oef, gelukkig haalt extreem rechts niet de meerderheid, maar slechts 40%" terwijl de vraag eerder moet zijn "Hoe komt het dat ze 40% halen" en "moeten we eens niet luisteren naar hoe zij denken, in plaats van onze eigen interpretatie als waarheid aan te nemen".