Fraude door zelfstandigen

Doet dat één keer per maand en je hebt 6.000 euro uit je vennootschap gehaald zonder vorm van belastingen :p. Reken maar uit: 6.000 euro bruto waar men sociale zekerheidsbijdragen + inkomstenbelastingen zou op moeten betalen.
Ook niet helemaal een juiste vergelijking.
Je kan perfect legaal geld van de vennootschap naar je privé halen waar geen rsz op moet betaald worden.
  • Gewoon dividend (30% RV)
  • vvprbis (rond de 15% aan belastingen)
  • Liquidatiereserve (ongeveer idem vvprbis).
Normaal doe je dat eenmaal per jaar, wil je dat eender wanneer doen dan doe je RC- tot je via vovenstaande kan aanzuiveren, wel wate xtra kosten aan verbonden.

Niets gefoefel aan verbonden!

Je kan perfect legaal geld van de vennootschap naar je privé halen waar geen rsz op moet betaald worden.
Normaal doe je dat eenmaal per jaar, wil je dat eender wanneer doen dan doe je RC- tot je via vovenstaande kan aanzuiveren, wel wate xtra kosten aan verbonden.

Voor sommige zelfstandigen is belastingen ontwijken primair aan geld verdienen. Case in point again, mijn schoonbroer.

Keert zichzelf minimum loon uit + alles zwart en foefelen. Draait al officieel 20y break-even of verlies. Bouwt ook niks wit op in zijn vennootschappen - ah nee want dan heb je winst en BELASTINGEN. Maar zich wel bezig houden met 50 euro links en rechts in het zwart binnen te harken.

Je kunt nu eenmaal jezelf prive geen 2000 uitbetalen en 5000 in het zwart uit je vennootschap vissen. Je kunt ook moeilijk jezelf 2000 betalen en 5000 dividend uitkeren. Je kunt moeilijk op een inkomen in je vennootschap van 20-30k 100k "onkosten" draaien. Resultaat is dat hij dus onmogelijk veel kan verdienen tenzij hij zal moeten aanvaarden dat hij belastingen zal moeten betalen. Maar nee, liever 50k verdienen en 0 belastingen dan 100k en 10 of 20% belastingen.

Om dan nog te zwijgen over de obvious problemen van uitkeringen, prive hypotheek (of zelfs hypotheek voor de vennootschappen) etc waar het wel handig is dat je beetje winst draait met je vennootschap en je wit prive vermogen meer is dan 0...

(Ohja, restaurant bonnetjes scoren in de hele familie is uiteraard zijn nummer #2 favoriete hobby, dicht na #1 'kosten voor een ander met de vennootschap maken en cash laten terugbetalen')

Ja maar die dingen moet je "aankondigen" bij wijze van spreken.

Je kan niet a posteriori van het gefoefel achteraf zeggen "Ah sorry mijnheer de controleur, dat moesten eigenlijk dividenden geweest zijn". Dus de vergelijking blijft met de belasting als marginaal tarief personenbelasting + sociale bijdragen.

Ja maar die dingen moet je "aankondigen" bij wijze van spreken.

Je kan niet a posteriori van het gefoefel achteraf zeggen "Ah sorry mijnheer de controleur, dat moesten eigenlijk dividenden geweest zijn". Dus de vergelijking blijft met de belasting als marginaal tarief personenbelasting + sociale bijdragen.
Niet echt hé.
Als ik centen van doen heb schrijf ik over naar mijn privé en zet RC- in de mededeling.
Boekhouder weet wat hij daarmee moet doen.

Maar ja, is de officiele weg, dus kost geld (lees belastingen), maar een héél pak minder dan in de vorm van loon.

Bij een controle moet je wel effectief een naam kunnen geven aan wie je de bon geschonken hebt. En de fiscus durft die mensen al eens te contacteren om uw verhaal te checken.
Nu zien zij in uw aangifte bedrag x aan relatiegeschenken. Dan gaan zij zien dat jij rond valentijn een bon bij xl Paris gekocht hebt. De cadeautjes zullen beperkt worden tot zaken die men effectief makkelijk kan onderbouwen.

Zou natuurlijk dom zijn om een naam op te geven van mensen die niet op de hoogte zijn hè 😅

Zou natuurlijk dom zijn om een naam op te geven van mensen die niet op de hoogte zijn hè 😅
Dus je vraagt aan uwe klant om even te bevestigen dat je hem rond valentijn een cadeaubon van XL Paris geschonken hebt? 😅 Er gaan veel klanten u nog serieus nemen 😃.

De enige geschenken die gaan overblijven zijn die waar je makkelijk een onderbouwing voor kan toevoegen aan uw boekhouding (geboortekaartje, uitnodiging trouw/opening nieuwe zaak, geschenk bij voltooiing van een grote bestelling/opdracht etc).

Dus je vraagt aan uwe klant om even te bevestigen dat je hem rond valentijn een cadeaubon van XL Paris geschonken hebt? 😅 Er gaan veel klanten u nog serieus nemen 😃.

De enige geschenken die gaan overblijven zijn die waar je makkelijk een onderbouwing voor kan toevoegen aan uw boekhouding (geboortekaartje, uitnodiging trouw/opening nieuwe zaak, geschenk bij voltooiing van een grote bestelling/opdracht etc).
Nee ge vraagt aan familie/vrienden om te bevestigen dat je een cadeaubon hebt gekregen als hen daarachter wordt gevraagd

Of denk je dat de fiscus heb ook nog gaat vragen om te tonen wat ze daarmee gekocht hebben?

Toen wij onze keuken besteld hadden bij een lokaal gekende keukenboer (aan 21% BTW), kwam uit het niks de vraag "moeten we dat officieel leveren op een ander adres aan 6% *knipoog knipoog*". En dat was dan nog voor de helft van de prijs, want de toestellen zijn altijd 21%.

Waarop cege zei "en als er dan iets kapot gaat, hoe gaat dat dan met de garantie".

- "Ja, maar hoeveel keer gaat iets kapot?"

2 weken na de installatie hebben ze een nieuwe dampkap mogen steken en een jaar later een nieuwe frigo.

Lijkt me voor zo'n grote keukenboer toch een serieus risico. Hoeveel mensen ga je vinden die gaan liegen dat er op hun adres een keuken geleverd is die er uiteinlijk niet is ?

Nee ge vraagt aan familie/vrienden om te bevestigen dat je een cadeaubon hebt gekregen als hen daarachter wordt gevraagd

Of denk je dat de fiscus heb ook nog gaat vragen om te tonen wat ze daarmee gekocht hebben?
De fiscus gaat uw business relatie checken en wees maar zeker als die kan aantonen dat dat geen zuiver B2B geschenk is dat het eruit gaat.
Case die ik vorig jaar heb meegemaakt: zaakvoerder heeft met zijn nonkel een succesvol softwareproduct gelanceerd, zij hebben samen een KMO met 14 mensen in dienst. Voor zijn trouw zet hij een deel op factuur van de vennootschap conform de onderbouwde gastenlijst, fiscus gaat akkoord voor het personeel en de belangrijkste klantenpartners maar weigert resoluut het deel van zijn nonkel: familierelatie en daarom een privé-uitgave. Imo willekeur want had uwe medevennoot pietje pol geweest en is dat uwen beste maat geworden door 70-80u per week samen intensief te werken, dan was het wel aftrekbaar? :unsure: Dusja ze gaan ver.

En kom zeg, een relatiegeschenk mag max 50€ per kom zijn en is dan maar voor 50% aftrekbaar. Wie gaat zich bezighouden met per schijf van 25€ een case op te bouwen en te vragen zich in te dekken? Stop toch met die caféspeculaties.

@iamhollywood : ik ben first hand getuige van al meer dan 20 jaar BTW optimalisatie bij eigen werkgever, je hebt in theorie een punt en er zullen wel cases zijn waar het idd niet loopt zoals gepland ... maar ik vrees dat je hier toch net wat te goedgelovig bent t.o.v. een bepaald publiek en ook vééééél te veel vertrouwen schenkt aan het imponerende leger inspecteurs van onze fiscus (geen verwijt naar hen, je moet roeien met de riemen die je hebt). Zo los uit de pols de laatste 20 jaar - en zonder echt hoeven na te denken
  • brandstoffraude (zowel diesel, benzine als stookolie)
  • zwembad
  • poolhouse
  • keukentoestellen
  • tuingereedschap
  • elektrisch gereedschap
  • 2 nieuwe badkamers
  • TV's
  • GSM's
  • Laptops
  • Tablets
  • PC's
  • onderhoud wagens
  • nieuwe banden wagens
  • tuinonderhoud
  • wassen van ramen
  • verf/behang en andere verfraaiingswerken
  • olijfbomen
  • vliegtuigtickets
  • wijn
  • cadeaubonnen
  • 3 communiefeesten en een jubileum
  • diverse catering services
  • talloze etentjes
  • ...
Buit van de fiscus in al die jaren: een boete voor een inbouw koffieapparaat dat bij een controle tijdelijk werd uitgebroken om gewoon in de refter op een tafel te zetten, verbonden met een tuinslang ... I kid you not.

Edit: bovenstaande qua bedrag inschatten is lastig - maar voor een modale werknemer zou zoiets een gigantische impact hebben op het totale plaatje inzake financiën.

Laatst bewerkt:
Toen wij onze keuken besteld hadden bij een lokaal gekende keukenboer (aan 21% BTW), kwam uit het niks de vraag "moeten we dat officieel leveren op een ander adres aan 6% *knipoog knipoog*". En dat was dan nog voor de helft van de prijs, want de toestellen zijn altijd 21%.

Waarop cege zei "en als er dan iets kapot gaat, hoe gaat dat dan met de garantie".

2 weken na de installatie hebben ze een nieuwe dampkap mogen steken en een jaar later een nieuwe frigo.

Lijkt me voor zo'n grote keukenboer toch een serieus risico. Hoeveel mensen ga je vinden die gaan liegen dat er op hun adres een keuken geleverd is die er uiteinlijk niet is ?
Dat is louter een cowboyverkoper die hoopt meer klanten over de streep te trekken voor zijn eigen commissie. De keukenbouwer zelf heeft daar geen enkel voordeel, BTW is voor hun zuiver neutraal. Bij 6% BTW moet er vroeger een attest bij de factuur zitten dat de woning effectief ouder dan 10 jaar is, is dat attest er niet: 21% BTW. Op dat attest verklaart de koper op eer en geweten dat de woning ouder is dan 10 jaar. Zonder dat attest kwam Marie van de boekhouding gefrustreerd aan de verkoper zijn oren trekken want zij kon dat niet verwerken. En zij maar zeker dat in die grote corporate structuren dat wel weer 1 of andere KPI zal zijn dat als verkoper uw papierwinkel in orde is. Dat is nu vereenvoudigd met een verklaring op de factuur -> nieuwe wetgeving -> sowieso verhoogde themacontroles.
Als bouwheer moest je indertijd al uw facturen insturen en een BTW-aangifte indienen. Nu moet je melding maken van het totaal bedrag exclusief btw. Een keuken is een grote hap van uwn bouw, valt op als die er niet inzit.

We kennen allemaal die jeugdige keukenverkopers bij de grote spelers die u zondag een whatsappje sturen van ‘hej ik heb de offerte nog eens bekeken en als je vandaag komt tekenen kan ik er 3000€ afdoen’. Als klant voelde ik mij daar net niet op mijn gemak bij (zegt veel als je wild met marges kan spelen) en alleen al daarom wouden we daar niet bestellen.

@iamhollywood : ik ben first hand getuige van al meer dan 20 jaar BTW optimalisatie bij eigen werkgever, je hebt in theorie een punt en er zullen wel cases zijn waar het idd niet loopt zoals gepland ... maar ik vrees dat je hier toch net wat te goedgelovig bent t.o.v. een bepaald publiek en ook vééééél te veel vertrouwen schenkt aan het imponerende leger inspecteurs van onze fiscus (geen verwijt naar hen, je moet roeien met de riemen die je hebt). Zo los uit de pols de laatste 20 jaar - en zonder echt hoeven na te denken
  • brandstoffraude (zowel diesel, benzine als stookolie)
  • zwembad
  • poolhouse
  • keukentoestellen
  • tuingereedschap
  • elektrisch gereedschap
  • 2 nieuwe badkamers
  • TV's
  • GSM's
  • Laptops
  • Tablets
  • PC's
  • onderhoud wagens
  • nieuwe banden wagens
  • tuinonderhoud
  • wassen van ramen
  • verf/behang en andere verfraaiingswerken
  • olijfbomen
  • vliegtuigtickets
  • wijn
  • cadeaubonnen
  • talloze etentjes
  • ...
Buit van de fiscus in al die jaren: een boete voor een inbouw koffieapparaat dat bij een controle tijdelijk werd uitgebroken om gewoon in de refter op een tafel te zetten, verbonden met een tuinslang ... I kid you not.

Edit: bovenstaande qua bedrag inschatten is lastig - maar voor een modale werknemer zou zoiets een gigantische impact hebben op het totale plaatje inzake financiën.
Ik zit al 15 jaar in accountancy, ik ben beëdigd accountant/fiscalist en ik heb genoeg gezien :).

Er zijn voor IEDEREEN op 1 of ander vlak mooi tijden geweest (niet alleen zelfstandigen), maar tijden veranderen en regels worden strenger en strenger, digitalisering biedt veel meer data en controlemogelijkheden. De gouden jaren liggen achter ons.

En kom zeg, een relatiegeschenk mag max 50€ per kom zijn en is dan maar voor 50% aftrekbaar. Wie gaat zich bezighouden met per schijf van 25€ een case op te bouwen en te vragen zich in te dekken? Stop toch met die caféspeculaties.
Als er iemand aan het speculeren is, is het toch net jij? Want je hebt het hier over een systeem dat nog niet eens live is, zoals je zelf al gezegd hebt. Dus hoe weet jij met zekerheid hoe de controles er in de toekomst er gaan uitzien?

Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat geen enkel systeem 100% waterdicht is en dat bepaalde mensen hoedanook de grens gaan opzoeken. Dat zijn geen speculaties, dat is gewoon altijd al zo geweest.

Ik zit al 15 jaar in accountancy, ik ben beëdigd accountant/fiscalist en ik heb genoeg gezien :).

Er zijn voor IEDEREEN op 1 of ander vlak mooi tijden geweest (niet alleen zelfstandigen), maar tijden veranderen en regels worden strenger en strenger, digitalisering biedt veel meer data en controlemogelijkheden. De gouden jaren liggen achter ons.

Dat geloof ik zeker en vast, maar digitalisering heeft ook zijn beperkingen - de creativiteit is bij momenten groot en het aantal mogelijkheden tot de nodige creativiteit is behoorlijk groot bij zelfstandigen, net als de verleiding.

Zeer goede vriend is bezig aan een verbouwing, is gisteren 2500 kg waterdichte cement gaan halen, gewoon in het zwart was geen probleem bij bouwhandel, net als een pallet gips platen en een lot dakpannen. Uiteraard wordt alles ook verwerkt door ... 2 werknemers van de overheid die halftijds werken + halftijds in bijberoep - 2 keer raden hoe die gaan betaald worden (en dat zijn geen kleine bedragen - die gasten zijn daar al maanden aan het werk - 75% blackies).

Als er iemand aan het speculeren is, is het toch net jij? Want je hebt het hier over een systeem dat nog niet eens live is, zoals je zelf al gezegd hebt. Dus hoe weet jij met zekerheid hoe de controles er in de toekomst er gaan uitzien?

Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat geen enkel systeem 100% waterdicht is en dat bepaalde mensen hoedanook de grens gaan opzoeken. Dat zijn geen speculaties, dat is gewoon altijd al zo geweest.
Omdat dat DE reden is waarom elektronische facturatie net wordt ingevoerd 😆. Om realtime mee te kijken naar uw beroepskosten en omzet.

Dat er in begin kinderfouten gaan inzitten weten de allemaal, ook langs kant van de zelfstandigen hun softwareprovider. Maar op zeker moment gaat dat gewoon draaien en zijn ding doen. En iedereen zijn leven makkelijker maken.

• zwembad
  • poolhouse
  • 2 nieuwe badkamers
  • tuinonderhoud
  • vliegtuigtickets
  • ...
Dat is zeker correct. Er wordt hier met de vinger gewezen op cadeaubonnen van ocharme €50 maar ik ken er die hun trouwfeest in de zaak gestoken hebben. En die zeggen dat uiteraard enorm fier tegen iedereen

*bweurk

Dat is zeker correct. Er wordt hier met de vinger gewezen op cadeaubonnen van ocharme €50 maar ik ken er die hun trouwfeest in de zaak gestoken hebben. En die zeggen dat uiteraard enorm fier tegen iedereen

*bweurk
Zie mijn post hoger mbt trouwfeest. En die controle is er gekomen omdat btwnummer op de klantenlisting van de cateraar stond. Dus ja digitalisering geeft sneller knipperlichten en sneller controles.

Is het niet zoals bij alles een combinatie van pakkans en straf die kennelijk niemand sterk afschrikt? Waarschijnlijk ook wel het resultaat van de klassieke mentaliteit van "ik betaal al zoveel belastingen dus foefelen is ok" dat er kennelijk nooit heel hard op controle is ingezet.

Ik bedoel maar: een hoge pakkans met astronomische boetes en het zal snel een pak minder zijn lijkt me.

Hier hetzelfde voor de airco's die nadien zijn bijgeplaatst.
"Ken je niemand op straat met een huis ouder dan 10j? Of wil je zonder factuur?"

De garantie loopt via de fabrikant en je hebt enkel je serienummer nodig dan op datum wordt geregistreerd.

Ik ken er ook nog wel een aantal die samenwerken met een lokale houthandel. Die zorgen daar dan dat de afvalstukken net de juiste afmetingen hebben die de dakwerker/... Nodig heeft

De fiscus gaat uw business relatie checken en wees maar zeker als die kan aantonen dat dat geen zuiver B2B geschenk is dat het eruit gaat.
Case die ik vorig jaar heb meegemaakt: zaakvoerder heeft met zijn nonkel een succesvol softwareproduct gelanceerd, zij hebben samen een KMO met 14 mensen in dienst. Voor zijn trouw zet hij een deel op factuur van de vennootschap conform de onderbouwde gastenlijst, fiscus gaat akkoord voor het personeel en de belangrijkste klantenpartners maar weigert resoluut het deel van zijn nonkel: familierelatie en daarom een privé-uitgave. Imo willekeur want had uwe medevennoot pietje pol geweest en is dat uwen beste maat geworden door 70-80u per week samen intensief te werken, dan was het wel aftrekbaar? :unsure: Dusja ze gaan ver.

Want een particulier kan geen klant zijn?

Ik begrijp dat je gerust cliënten en de fratsen van collega's wil beschermen. 15j accountant, boekhouder wil in mijn ogen niet veel zeggen 😅

*bweurk
Verjaardagsfeest in het magazijn met drank, DJ, traiteur -> in de zaak
Bewijs maar dat het geen bedrijfsevenement was.

En het zijn nie alleen de zelfstandige hoor, werknemers zetten graag genoeg iets mee op poten om wat te profiteren

Terug
Bovenaan