Fraude door zelfstandigen

Ik dacht dat ik een triestig leven had, maar toen las ik dat er volwassen mensen bijna vechten om een onnozel bonneke als ze gaan eten.

Laatst bewerkt:
Ik ben recent zelfstandige geworden en dacht er in de verste verte nog niet aan om bonnekes van etentjes met vrienden/familie in te brengen. De regels daarover zijn duidelijk. Je mag enkel inbrengen wat ter ondersteuning is van uw bedrijfsactiviteit. Na een paar gesprekken met andere zelfstandigen/boekhouders blijkt echter dat dit gewoon gangbare praktijk is bij 80% van de zelfstandigen om dit wel te doen.
Nuja ... ik weet nog dat ik in mijn eerste CV's schreef bij goede eigenschappen 'integer'. Ik ga gewoon mezelf blijven.

Is inderdaad een gangbare praktijk .
Vroeger vroeg den baas ook om ticketjes binnen te geven als we waren gaan eten met de familie en als “beloning” kregen we de btw terug . ;)

(Mijne eerste surround processor was ook op kosten van het bedrijf gekocht en zelfs mijn tuinhuis stond in de boekhouding . ;) en nee ik was niet de eigenaar maar een gewone werknemer maar wel van een kleiner bedrijf max 15 man )

Laatst bewerkt:
Een maat van mij is onlangs zelfstandig geworden. Zo'n typische schijnzelfstandige: hij begon gewoon teveel te verdienen in loondienst dus in samenspraak met zijn werkgever is hij zelfstandig geworden. Doet exact hetzelfde werk als vroeger maar stuurt nu facturen met zijn vennootschap aan zijn voormalige werkgever. Typisch aan dat soort vennootschappen is dat ze amper investeringen moeten doen en dus amper kosten hebben: een laptop, een blad papier en een stylo bij manier van spreken.

Nog los van de politieke discussie dat dit voor een steeds groter gat in de sociale zekerheid zal zorgen, is het hem volledig gegund. Hij is erg competent. Hij werkt hard. Hij werkt goed. Hij doet dus maar.

Nu, hoewel hij vroeger nogal op zijn geld zat en nooit te bespeuren was in de buurt van een restaurant wil hij nu de laatste tijd toch wel niets anders doen dan gaan eten zeker met de vriendengroep? Onder het mom van "Goh, wij zijn zo'n leuke vriendengroep, laat ons er vanaf nu een traditie van maken om elke maand uitgebreid te gaan eten!".
Bovendien heeft onze vriendengroep nog wat extra vrienden/kennissen aan de rand van de vriendengroep die er slechts sporadisch eens bij zijn. De vriend in kwestie: "Wel, laat ons direct die extra gasten ook meenemen, dat zijn toch supertoffe mensen?! Hoe meer zielen, hoe meer vreugde!". Subtiel.
Tijdens het diner kan het niet op: telkens aansturen op extra gangen bestellen, aansturen op de duurdere wijn, ... zaken die hij vroeger NOOIT zou gedaan hebben.
En na het diner is het telkens vechten met die andere zelfstandige in de groep om wie het BTW-bonnetje mag hebben. Ze hebben nu blijkbaar een onderling akkoord dat ze elk op hun beurt het bonnetje mogen hebben. De trofee van de avond. :sarcastic:

We kregen als vrienden de laatste keer ook geen enkele korting. Na wat discussie moesten we gewoon de volle prijs afdokken. :laugh: Voor die gasten is zo'n avondje gewoon cashen op kap van de vrienden (en de gemeenschap).

Ik heb me nog nooit zo misbruikt en miskend gevoeld als "vriend". We zijn precies gewoon de nuttige idioten om BTW-bonnetjes te kunnen scoren. Alleen het eten en de gezelligheid is er teveel aan.
Mensen kunnen toch "klein" zijn als het op geld aankomt. Jongens toch.
Wauw.. Blij dat ik zo geen eikels in mijn bescheiden vriendengroep heb. Dat je daarmee wil blijven omgaan ook, als het er zo dik opligt. Waarom daar op z'n minst ook niets van zeggen?

Maar hier snap ik dus de ballen van, of het is een broodje aap verhaal.

Ten eerste is de BTW al niet aftrekbaar.
Ten tweede mag je het bedrag maar voor 69% inbrengen.
Dus een restaurant rekening van 500€ doet je vennootschapsbelasting met een massive 69€ zakken.
Waar ze het eerder voor zullen doen, is, als ze de rest in de groep hun deel van de rekening in cash terug laten betalen, zo geld uit de vennootschap naar hun privé te trekken zonder daar dividend of whatever op te betalen.

En als ge wat veel etentjes hebt en ge een paar jaar later eens controle aan je broek hebt, gaan ze je vragen van te staven dat die etentjes zakelijk waren.
Dus afspraken in agenda met de potentiele klanten/zakenrelaties kunnen laten zien en noem maar op.

En wat veel etentjes kan dan nog eens een trigger zijn om zo een controle uit te lokken.

Vreemd wat zo een zakelijke rekening met wat geld op doet met een mens 🤣🤣

ik ken zelfs éne, als hij naar het postkantoor gaat, grabbelt hij in de vuilbak die daar staat, om al die kasticketjes van vorige bpost bezoekers, mee te nemen, om die dan in te boeken als onkosten.

Terwijl hij al zijn facturen natuurlijk per mail doorstuurt :rolleyes:

Bullshit toch? alsof zakendiners nooit plaats vinden in het weekend....
Sjees, dat is de definitie van marginaal.

Bullshit toch? alsof zakendiners nooit plaats vinden in het weekend....
Ja en nee.
Kan natuurlijk een zakenetentje zijn in het weekend, maar standaard gaan ze er wel over struikelen (fiscus dus) tenzij je echt kan aantonen dat het zakelijk was.
Dus een uitnodiging via outlook naar zakenrelaties die dan ook nog eens bevestigen...
Uiteindelijk weeral hetzelfde verhaal hé, er wordt door teveel volk de kantjes afgereden waardoor zij die een echt zakelijk etentje in het weekend hebben door de boekhouders worden afgeraden dit in te brengen...

Dat is gewoon proberen zeker?! Kijken hoe ver ze kunnen gaan en wat ze terugkrijgen.

Heb toch ook al ogen getrokken als ik hoorde wat vrienden in brachten als zelfstandigen. Alle kosten voor de hond op de zaak als 'bewaking'. Speelgoed cadeau's voor de kinderen als relatiegeschenk ect

Is inderdaad een gangbare praktijk .
Vroeger vroeg den baas ook om ticketjes binnen te geven als we waren gaan eten met de familie en als “beloning” kregen we de btw terug . ;)

(Mijne eerste surround processor was ook op kosten van het bedrijf gekocht en zelfs mijn tuinhuis stond in de boekhouding . ;) en nee ik was niet de eigenaar maar een gewone werknemer maar wel van een kleiner bedrijf max 15 man )
Straf, want ze mogen dien btw zelfs niet aftrekken.

Ik snap eigenlijk niet goed wat de logica hier achter is, en ik zeg dat als zelfstandige.

Een kost is een kost is een kost. BTW aftrekbaar of niet. Ik snap niet goed wat ze winnen exact.

En sorrie hoor: als je zo een vrek bent dat je op die manier uw centen en btw bonnetjes moet bijhouden, dat soort mensen ben ik niet graag mee in gezelschap, laat staan op restaurant.

En bij grondige controle worden restaurantkosten defacto eruit gegooid, bijna. Mijn boekhouder zegt dat hij ze ingeeft (ik doe er echt weinig), maar zegt er bij dat als ik ooit controle krijg ze wss eruit gaan.

"je moet de honden van de fiscus soms een beentje gooien, anders voelen ze zich beledigt en beginnen ze moeilijk te doen over andere zaken"

Ik snap eigenlijk niet goed wat de logica hier achter is, en ik zeg dat als zelfstandige.

Een kost is een kost is een kost. BTW aftrekbaar of niet. Ik snap niet goed wat ze winnen exact.

En sorrie hoor: als je zo een vrek bent dat je op die manier uw centen en btw bonnetjes moet bijhouden, dat soort mensen ben ik niet graag mee in gezelschap, laat staan op restaurant.

En bij grondige controle worden restaurantkosten defacto eruit gegooid, bijna. Mijn boekhouder zegt dat hij ze ingeeft (ik doe er echt weinig), maar zegt er bij dat als ik ooit controle krijg ze wss eruit gaan.

"je moet de honden van de fiscus soms een beentje gooien, anders voelen ze zich beledigt en beginnen ze moeilijk te doen over andere zaken"

Geld onttrekken aan de vennootschap hé.
Met tien man gaan eten voor 100€ per man.
9 personen betalen je cash elks 100€.
De vennootschap betaalt 138€ minder belastingen.
Dus, de rekening van de vennootschap zakt met 862€, en de zelfstandige heeft 900€ in zijn tas.
En gratis ter waarde van 100€ gegeten!

Wanneer die zelfstandige op reguliere manier 900€ van de reserve van de vennootschap netto in zijn privé tas wil hebben zal dat de vennootschapsrekening met tussen de 1060 en 1185€ doen zakken (bij groffe benadering, ben geen boekhouder, maar je snapt het idee wel).
En dan zonder gratis eten.

Dat zo’n praktijken gebeuren heb ik ook nooit van wakker gelegen. Maar als een vriend van mij om die reden bewust de prijs van het etentje zou verhogen zoals extra volk vragen en duurdere wijnen kiest, zou ik ook wel niet blij zijn.
En op zijn minst mag er daar af en toe ook wel eens een korting of iets dergelijks voor teruggegeven worden aan de vrienden.

Trouwens, is het niet van groot belang dat de zelfstandige met de kaart van de vennootschap betaalt?
Anders gaat de fiscus daar toch spel van maken?

Moeten wreed goed verdienende consultants zijn als ze voor 100 euro de vrienden afpissen.

Goh ik ken er ook nog die van tijd een "Tombola" organiseren of wedstrijd

Wat valt er te winnen "Elektrische fiets" "etentje bij Peter Goossens" - wat foto's erbij op social media, per 10€ aankoopbedrag = 1 kans

De winnaar speelt natuurlijk mee onder één hoedje (goeie vriend, familielid) en krijgt n kleinigheidje.
De zelfstandige gaat goed eten of heeft een nieuwe fiets en kosten ook in de zaak.

Ik hoor er tegenwoordig ook die hun partner in dienst nemen in de zaak als flexi medewerker en zo wat uitbetalen (fictieve tewerkstelling maar boeie)

Vindingrijkheid kent geen grenzen 😅

En dit gaat dan over onze kleine zelfstandigen. Ik denk dat er geen tekening bij gemaakt moet worden hoever miljonairs/miljardairs hun vindingrijkheid gaat. Maar da's een andere discussie.

Goh ik ken er ook nog die van tijd een "Tombola" organiseren of wedstrijd

Wat valt er te winnen "Elektrische fiets" "etentje bij Peter Goossens" - wat foto's erbij op social media, per 10€ aankoopbedrag = 1 kans

De winnaar speelt natuurlijk mee onder één hoedje (goeie vriend, familielid) en krijgt n kleinigheidje.
De zelfstandige gaat goed eten of heeft een nieuwe fiets en kosten ook in de zaak.

Ik hoor er tegenwoordig ook die hun partner in dienst nemen in de zaak als flexi medewerker en zo wat uitbetalen (fictieve tewerkstelling maar boeie)

Dat er personen zijn die altijd en overal de grenzen opzoeken kan ik begrijpen maar dat anderen daar altijd maar in meegaan en het overgrote deel van de bevolking zulk gedrag niet afkeurt gaat er bij mij niet in. Iedereen klaagt en zaagt over de belastingsdruk maar het is door zulke fratsen die bon ton zijn dat we verdorie altijd maar weer diegene die zich braaf aan de regels houden wat meer gaan belasten om de put te vullen. Ik zeg het nogmaals, we zijn veel te tolerant voor wie misbruik maakt van de systemen en meer nog, men lijkt bijna te applaudisseren voor belastingsontduiking, tenzij je een bruine bent, dan kan men niet verontwaardigd genoeg zijn.

Dat er personen zijn die altijd en overal de grenzen opzoeken kan ik begrijpen maar dat anderen daar altijd maar in meegaan en het overgrote deel van de bevolking zulk gedrag niet afkeurt gaat er bij mij niet in. Iedereen klaagt en zaagt over de belastingsdruk maar het is door zulke fratsen die bon ton zijn dat we verdorie altijd maar weer diegene die zich braaf aan de regels houden wat meer gaan belasten om de put te vullen. Ik zeg het nogmaals, we zijn veel te tolerant voor wie misbruik maakt van de systemen en meer nog, men lijkt bijna te applaudisseren voor belastingsontduiking, tenzij je een bruine bent, dan kan men niet verontwaardigd genoeg zijn.
Dit is jammer genoeg met alles in de maatschappij.

Fraude door een bedrijfsleider/zelfstandige: hoort erbij, zelfs aangemoedigd onderling.

Fraude bij een leefloner: hij moet hangen!

Terug
Bovenaan