Freelancers & Ondernemers

Als je de eerste 2 jaar 40K verlies zal draaien, ben je dom bezig om het zonder een boekhouder te regelen.
Waarom?

Het is niet omdat er verlies gaat worden gedraaid door investeringen dat de boekhouding plots complexer wordt.

Ondernemingen in bijberoep die meerdere jaren na elkaar (groot) verlies draaien, komen trouwens zeker en wel in aanmerking voor fiscale controles.

Juist daarom dat een PROFESSIONELE
boekhouder is aangewezen. Die mensen hebben daarvoor gestudeerd weet je? Als je dat niet snapt, tsjah 😄 doe jouw boekhouding dan met als basis enkele anonieme mensen op een anoniem forum.

40K investeringen maar te gierig voor een boekhouder. Komt nooit goed.

Juist daarom dat een PROFESSIONELE
boekhouder is aangewezen. Die mensen hebben daarvoor gestudeerd weet je? Als je dat niet snapt, tsjah 😄 doe jouw boekhouding dan met als basis enkele anonieme mensen op een anoniem forum.

‘T Is niet omdat uw kennis beperkt is tot webdesign dat dat voor iedereen geldt hé franske! :)

Eerder als iemand die een cafegesprek over auteursrechten in Youtube vorm heeft gegooid zonder zelf al te veel research te doen of de kijker te willen informeren. Als je overtuigend wil overkomen dan dien je over een complex onderwerp als auteursrechten toch wel enige diepgang kunnen tonen. Die ontbreekt nu compleet. De berekening in de video is nogal naief, belangrijke verschillen tussen vennootschappen en eenmanszaken worden niet aangehaald en er is heus wel meer nodig dan louter een aanpassing aan je factuur om inkomsten te classificeren als auteursrechten...
Merci voor de feedback, ja ik probeer de kijkers in te lichten dat dit mogelijk is, dat leek me het belangrijkste. Was niet de insteek om als de grote expert over te komen (les die ik hieruit alvast getrokken heb, is dat ik dit had kunnen vermijden door dat gewoon simpel in de video te zeggen :D). Ik kon zeker nog dieper gaan, maar dan word het voor de gemiddele casual kijker minder interessant. Voor youtube is retentie belangrijk, dus was zelfs al aant twijfelen om deze berekening erin te steken. Saaie stukken haal ik zowiezo uit de edit, niet dat ik dit stuk nu heb gefilmd though. Dus het is een uitdaging om de video's luchtig en informatief te houden. Maar als dit de algemene mening is dan moet ik mijn stijl aanpassen, maar ik weet ook dat je niet voor iedereen goed kan doen.

Kennen de freelancers hier een bedrijf die full-service kan bieden voor opstartende zelfstandigen?

M.a.w. een bedrijf die je helpt bij opstart van eenmanszaak/vennootschap, en vervolgens ook alle praktische zaken kan afhandelen (verzekeringen+boekhouding+..) en dan ook nog eens de jobs voor jou vindt en jou ergens x maanden kan plaatsen.

Bestaat zoiets in BE?

Volledig ontzorgd worden?
In loondienst dan? :') ...

Losstaande is dit moeilijk te beantwoorden zonder sector.

Je heb ook zoiets als:

Volledig ontzorgd worden?
In loondienst dan? :') ...

Losstaande is dit moeilijk te beantwoorden zonder sector.

Je heb ook zoiets als:
Volledig ontzorgd worden is eigenlijk wat ik bedoel, idd.
De nieuwe zelfstandige/freelancer factureert aan het bedrijf x/dag en zij nemen uplift/dag zoals traditionele consultancy bedrijven, maar daarbovenop biedt het bedrijf ook verdere administratieve assistentie. Freelancer worden zonder eigenlijk veel extra werk.

Is een spontaan business idee van mezelf, maar vroeg me af of zoiets al bestaat. Ik zie gewoon een algemene tendens en door de krapte op de arbeidsmarkt denk ik dat er op termijn alleen maar meer mensen freelance kunnen worden. De factor 'onzekerheid' grotendeels wegnemen kan dan helpen lijkt me.

Kennen de freelancers hier een bedrijf die full-service kan bieden voor opstartende zelfstandigen?

M.a.w. een bedrijf die je helpt bij opstart van eenmanszaak/vennootschap, en vervolgens ook alle praktische zaken kan afhandelen (verzekeringen+boekhouding+..) en dan ook nog eens de jobs voor jou vindt en jou ergens x maanden kan plaatsen.

Bestaat zoiets in BE?
Een service voor de luie freelancer dus ;) mss gat in de markt gevonden?

Ik zie eerder de omgekeerde tendens: nodeloze tussenpartijen elimineren en daardoor meer geld overhouden.
Een goeie boekhouder heb je sowieso nodig en neemt al veel administratie uit handen (bvb opstart formaliteiten).
Dus waarom geld uitgeven dat je met minimale effort in je eigen zak kan steken?

Ik zie eerder de omgekeerde tendens: nodeloze tussenpartijen elimineren en daardoor meer geld overhouden.
Een goeie boekhouder heb je sowieso nodig en neemt al veel administratie uit handen (bvb opstart formaliteiten).
Dus waarom geld uitgeven dat je met minimale effort in je eigen zak kan steken?
Perceptie zit bij velen vaak verkeerd merk ik. Had zelf ook dat idee voor ik aan de slag ging, en nu zie ik hoe vlot het gaat en hoe de administratieve rompslomp eigenlijk peanuts is (in mijn geval toch) voorlopig.

Volledig ontzorgd worden is eigenlijk wat ik bedoel, idd.
De nieuwe zelfstandige/freelancer factureert aan het bedrijf x/dag en zij nemen uplift/dag zoals traditionele consultancy bedrijven, maar daarbovenop biedt het bedrijf ook verdere administratieve assistentie. Freelancer worden zonder eigenlijk veel extra werk.

Is een spontaan business idee van mezelf, maar vroeg me af of zoiets al bestaat. Ik zie gewoon een algemene tendens en door de krapte op de arbeidsmarkt denk ik dat er op termijn alleen maar meer mensen freelance kunnen worden. De factor 'onzekerheid' grotendeels wegnemen kan dan helpen lijkt me.
Je hebt zulke bedrijven legio in België. Recruteringsbedrijven bieden dit vaak aan.

Perceptie zit bij velen vaak verkeerd merk ik. Had zelf ook dat idee voor ik aan de slag ging, en nu zie ik hoe vlot het gaat en hoe de administratieve rompslomp eigenlijk peanuts is (in mijn geval toch) voorlopig.
Dus in plaats van ze erop te wijzen dat het eigenlijk niet zoveel werk is wil je het werk overnemen zodat je er geld aan kan verdienen (ze denken tenslotte dat het veel werk is)? Ben je nu recruiter of zo?

Dat laatste is uiteraard een grapje, maar ik had er daarnet toch weer één aan de lijn. Iemand die denkt dat hij iets voor mij kan betekenen, hoewel ik daar helemaal niet om gevraagd heb en helemaal niet op zoek ben naar een nieuwe opdracht. Bovendien vermoed ik dat hij de GDPR wetgeving overtreedt, want kennelijk verwerkt hij mijn GSM nummer hoewel ik hem er geen toelating voor heb gegeven. Alleen ben ik niet zeker of iemand opzoeken in een databank en hem bellen telt als "verwerken".

Dus in plaats van ze erop te wijzen dat het eigenlijk niet zoveel werk is wil je het werk overnemen zodat je er geld aan kan verdienen (ze denken tenslotte dat het veel werk is)? Ben je nu recruiter of zo?

Dat laatste is uiteraard een grapje, maar ik had er daarnet toch weer één aan de lijn. Iemand die denkt dat hij iets voor mij kan betekenen, hoewel ik daar helemaal niet om gevraagd heb en helemaal niet op zoek ben naar een nieuwe opdracht. Bovendien vermoed ik dat hij de GDPR wetgeving overtreedt, want kennelijk verwerkt hij mijn GSM nummer hoewel ik hem er geen toelating voor heb gegeven. Alleen ben ik niet zeker of iemand opzoeken in een databank en hem bellen telt als "verwerken".
Ik ben in opdracht van één van mijn klanten toevallig ook sporadisch "recruiter". :unsure:

Ik zag het als win/win voor beide partijen - beiden verdienen er iets aan uiteraard. Maar het is niets uniek lijkt me en zoals hier al gemeld is de vraag wat de relevantie is - ofwel ben je freelancer ofwel werknemer.

PS: Dat valt zeker onder GDPR imo. Ik heb daar eens een (verplichte) opleiding rond gehad, en in se mag je per definitie zelfs niet bellen naar een algemene receptie ter prospectie en vragen "Mag ik 'naam voornaam' spreken?" als je nog nooit contact hebt gehad want je wordt niet verondersteld die naam te weten. "Mag ik de Marketing Directeur spreken" mag dan weer wel.
Maar klachten neerleggen daaromtrent gaat weinig uithalen inderdaad, denk dat ze vooral de groten der aarde (Facebook/Google e.d.) gaan bestraffen (for now).

Hey iedereen, ik ga in 2022 de overstap maken van werknemer naar freelancer. Momenteel ben ik de stap al in grote lijnen in kaart aan het brengen, maar zoals ze steeds zeggen; ondernemen doe je niet alleen. Ik ga verschillende dienstenproviders nodig hebben om alles op poten te zetten, daarbij denk ik aan: een sociaal secretariaat, fiscaal adviseur (ik overweeg de dubbele BV boekhouding op mijzelf te nemen),.... Ik wou daarom alvast eens polsen met wie jullie samenwerken en waarom? Daarbij doel ik vnl. op de 2 zaken die ik net aanhaalde; sociaal secretariaat en fiscaal advies bureaus.

Ik heb eigenlijk alles in eerste instantie via mijn boekhoudkantoor Anthonissen geregeld. Zij hebben de opstart bij Securex als sociaal secretariaat geregeld, hebben een KMO Team die helpt bij opstart van de vennootschap e.d.
Ben daar zeer goed geholpen en nog steeds zeer tevreden van. Wel nieuwe naam nu: Liberoo https://liberoo.be/het-zit-zoo

Terug
Bovenaan