Freelancers & Ondernemers

Hey iedereen, ik ga in 2022 de overstap maken van werknemer naar freelancer. Momenteel ben ik de stap al in grote lijnen in kaart aan het brengen, maar zoals ze steeds zeggen; ondernemen doe je niet alleen. Ik ga verschillende dienstenproviders nodig hebben om alles op poten te zetten, daarbij denk ik aan: een sociaal secretariaat, fiscaal adviseur (ik overweeg de dubbele BV boekhouding op mijzelf te nemen),.... Ik wou daarom alvast eens polsen met wie jullie samenwerken en waarom? Daarbij doel ik vnl. op de 2 zaken die ik net aanhaalde; sociaal secretariaat en fiscaal advies bureaus.
Eerste gedacht: amai, goed op tijd.
10 seconden later: damn, tis december 2021 :p

Hier gebeurt alles via sd Worx.

Je kan natuurlijk al contracten aangaan met de vermelding "vennootschap in oprichting"

Ideaal is het natuurlijk niet en factureren zal ook niet lukken zonder BTW nummer.

Of starten als gewoon zelfstandige

Laatst bewerkt:
Je kan er inderdaad beter sneller bij zijn maar met wat goodwill van de boekhouder en notaris kan je een vennootschap oprichten binnen de week :)
Jaja, was niet sarcastisch ofzo. 2022 klonk in mijn hoofd nog als "ver weg". Maar toen viel mijn frank dat dat binnen een maand is :D

Ik en een partner hebben samen een vennootschap. We hebben nu een volledig plan voor uitgewerkt om een nieuw product te lanceren, maar na alles goed te overwegen missen we bepaalde expertise en resources wat de productie betreft. We zouden nu graag samen willen werken met een bedrijf uit dezelfde sector, waarbij er een soort win-win situatie kan ontstaan. Wij kunnen gebruik maken maken van hun productielijnen en expertise, en zij kunnen bijvoorbeeld meedelen in de winst die op het nieuwe product gemaakt wordt.

Maar hoe werk je zo een voorstel uit waarmee je naar die eventuele derde partij stapt? Verkoop je die een deel van de aandelen, of betaal je hen?

Ik en een partner hebben samen een vennootschap. We hebben nu een volledig plan voor uitgewerkt om een nieuw product te lanceren, maar na alles goed te overwegen missen we bepaalde expertise en resources wat de productie betreft. We zouden nu graag samen willen werken met een bedrijf uit dezelfde sector, waarbij er een soort win-win situatie kan ontstaan. Wij kunnen gebruik maken maken van hun productielijnen en expertise, en zij kunnen bijvoorbeeld meedelen in de winst die op het nieuwe product gemaakt wordt.

Maar hoe werk je zo een voorstel uit waarmee je naar die eventuele derde partij stapt? Verkoop je die een deel van de aandelen, of betaal je hen?

Op zich sta je natuurlijk niet echt sterk (tenzij je al een lopend succesvol bedrijf bent ?) want veel meer dan een 'idee' heb je dan in praktijk nog niet.
Laat staan omzetcijfers, winstcijfers,.. (waar uiteindelijk je waarde van wordt bepaald). Dus veel ga je niet krijgen voor je aandelen op die manier..

Als het een interessant product is voor die partij kan je misschien met een commissie werken per verkoop..
Ofwel moet je hun gewoon betalen voor de productie en klaar, en verder je plan trekken.
Of je idee/patent gewoon verkopen.. ?

Ik ben vandaag werknemer en ik heb een aanbod gekregen om als freelancer te werken en dit aan 800 Euro/Dag.

Nu heb ik hier een paar vragen bij:
- moet ik hiervoor een 1manszaak opstarten/BVBA/NV
- Aan welke kosten moet ik denken, buiten een auto/boekhouder
- Hoeveel bedraagt dan mijn netto loon?

thx

Ik ben vandaag werknemer en ik heb een aanbod gekregen om als freelancer te werken en dit aan 800 Euro/Dag.

thx
Een vennootschap GCV of BV (bvba bestaat op zich niet meer sinds het nieuwe wetboek).
Maandelijks nettoloon is ongeveer je dagtarief x10 (afhankelijk van welke kosten je er allemaal insteekt en rekening houdend met een voltijds gewerkt jaar).

thx
Ik overweeg ook om freelancer te worden en ben onlangs eens naar een boekhouder gegaan. Ik heb van hem volgende info gekregen.

- Je kan best een BV of een CV opstarten. Voor een BV moet je naar de notaris, da's dus al iets duurder dan bij een CV en kan langer duren
Om een CV op te starten heb je geen notaris nodig, maar wel iemand die 'stille' vennoot kan zijn. Die persoon zal dan wel een handtekening moeten zetten voor bepaalde zaken (bvb dividend uitkeren enzo)
Fiscaal zijn BV en CV gelijkwaardig.

- Als kosten gaf ie volgende zaken als voorbeeld:
- Renting personenwagen6.000,00
- Onderhoud personenwagen1.000,00
- Telefoon/Internet/GSM1.500,00
- Verzekering BA350,00
- Verzekering personenwagen1.250,00
- Provinciebelasting120,00
- Verkeersbelasting250,00
- Bankkosten50,00
- Bezoldiging (incl. sociale bijdrage,)45.000,00

Natuurlijk kan je op vlak van kosten zo ver gaan als je zelf wil...

- Nettoloon:
Onmogelijk te zeggen natuurlijk. Welk brutoloon ga je jezelf uitkeren? Welke vergoedingen? Kan je gebruik maken van auteursrechten? Etc...

Je gaat best zo rap mogelijk eens langs bij een boekhouder, want €800/dag is een stevig dagtarief en je gaat daarmee bijna altijd meer aan overhouden dan in loondienst te werken.

Ik overweeg ook om freelancer te worden en ben onlangs eens naar een boekhouder gegaan. Ik heb van hem volgende info gekregen.

- Je kan best een BV of een CV opstarten. Voor een BV moet je naar de notaris, da's dus al iets duurder dan bij een CV en kan langer duren
Om een CV op te starten heb je geen notaris nodig, maar wel iemand die 'stille' vennoot kan zijn. Die persoon zal dan wel een handtekening moeten zetten voor bepaalde zaken (bvb dividend uitkeren enzo)
Fiscaal zijn BV en CV gelijkwaardig.

- Als kosten gaf ie volgende zaken als voorbeeld:
- Renting personenwagen6.000,00
- Onderhoud personenwagen1.000,00
- Telefoon/Internet/GSM1.500,00
- Verzekering BA350,00
- Verzekering personenwagen1.250,00
- Provinciebelasting120,00
- Verkeersbelasting250,00
- Bankkosten50,00
- Bezoldiging (incl. sociale bijdrage,)45.000,00

Natuurlijk kan je op vlak van kosten zo ver gaan als je zelf wil...

- Nettoloon:
Onmogelijk te zeggen natuurlijk. Welk brutoloon ga je jezelf uitkeren? Welke vergoedingen? Kan je gebruik maken van auteursrechten? Etc...

Je gaat best zo rap mogelijk eens langs bij een boekhouder, want €800/dag is een stevig dagtarief en je gaat daarmee bijna altijd meer aan overhouden dan in loondienst te werken.
Een CV bedoel je waarschijnlijk een GCV (gewone commanditaire vennootschap).
In het nieuw wetboek van vennootschappen spreekt men over een cooperatieve vennootschap bij de afkorting CV.

thx
Ofwel verdien je nu heel veel, ofwel is dat een no-brainer.
Je gaat rond de 100k netto per jaar verdienen als ge uw kosten wat onder controle houdt.

Heb dit ooit gehad als simulatie voor 750/dag aan 220 dagen/jaar. Realiteit is lichtjes anders maar hangt van jezelf af

TBST Woning (4.200,00)
Huur wagen (6.000,00)
Brandstof voertuig (2.000,00)
Klein materiaal (500,00)
Onkosten voertuig (300,00)
Licenties software (400,00)
Grafische Vormgeving (300,00)
Opleidingen (500,00)
GSM / internet (600,00)
Diverse verzekeringen (300,00)
VAPZ + gewaarborgd inkomen + IPT (2.000,00)
Ereloon boekhouder (1.908,00)
Restaurantkosten (200,00)
Gemeente en provinciebelasting (200,00)
Andere onvoorziene uitgaven (500,00)
- bestuurder(s) met sociale bijdrage: (66.201,24)

Komt neer op een 3400 net / maand (TBST + loon) op rekening (12 keer, geen 13,92 zoals in loonverband)
En nog een 60k winst over op vennootschap op eind jaar. Voor u dan wss 70ish.

*ik keerde mezelf een hoger netto loon uit als de meeste, dat is om persoonlijke redenen. Je kan dit in theorie inderdaad best op +-45k brut houden en dan via andere wegen uit vennootschap halen.
**ook een goedkopere wagen dan waar de meeste content mee zouden zijn aan dit tarief.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij dat ook af. Als ik rondkijk zie ik jobs tussen 350 en uitzonderlijk 600/dag. 800 vind ik enkel als senior director ofzo.
Senior developers zitten toch comfortabel in het 500-700 segment onder quasi vaste contracten.
Daar boven is het inderdaad eerder vp / director / teamlead / CxO afhankelijk van company size, met af en toe een "expert" die daar aan komt;
Vaak ook wel met tussenpartij die nog een marge pakt.

Senior developers zitten toch comfortabel in het 500-700 segment onder quasi vaste contracten.
Daar boven is het inderdaad eerder vp / director / teamlead / CxO afhankelijk van company size, met af en toe een "expert" die daar aan komt;
Vaak ook wel met tussenpartij die nog een marge pakt.

Senior (enterprise) architect met een schappelijke tussenpartij geraakt wel aan de 800.

Wat is daar zo grappig aan? Afhankelijk van uw profiel en senioriteit is dat goed te halen, en meer. En soms is dat ook met een goede bonus er nog bovenop.

Moet wel al een enorm loon hebben nu om spontaan 800/dag aangeboden te krijgen wel. Vermoed dat het dan een kostenoptimalisatie is vanuit de werkgever.
Ofwel heb ik het verkeerd geïnterpreteerd en is het een extern aanbod, maar ook hier: dan heb je (zoals je zelf ook aangeeft wel) al een serieus stevig profiel als dat het aanbod van de andere kant is 🙂

Dat gezegd zijnde, beetje eigen research vooraf zou ook geen kwaad kunnen. Als je als potentiële startende freelancer denkt dat "NV" een mogelijk passende vennootschapsvorm is heb je nog niet eens snel gegoogled...

Dat gezegd zijnde, beetje eigen research vooraf zou ook geen kwaad kunnen. Als je als potentiële startende freelancer denkt dat "NV" een mogelijk passende vennootschapsvorm is heb je nog niet eens snel gegoogled...
"Consulting NV" klinkt anders wel maatschappelijk relevant, met alle focus op sustainable innovation enzo. Daar krijg ik wel wat marketing en sales blabla rond verzonnen :laugh:

Terug
Bovenaan