Freelancers & Ondernemers

Als ik goed kan rekenen zou dit gaan over €250 miljoen euro, toch geen klein bedrag dat we allemaal bijdragen. En dat is dan een peulschil van wat we in totaal betalen.

Ik werk al een 10-tal jaar in de accountancy sector als accountant/fiscaal jurist. Ik heb mijn ITAA titel.
Ik speel nu met het idee om op mezelf te beginnen. Een 20 a 25 dossiers (klanten) te zoeken en die helemaal zelf van a tot z te servicen.
Tegenwoordig is het inputwerk sterk geautomatiseerd en komt alles digitaal binnen (o.a. via peppol).
Een eigen kantoor opzetten is dus niet meer zo moeilijk als vroeger. Ik ken de hele workflow.

Voordeel voor mijn klanten zou zijn dat ik altijd hun dossier zal behandelen, van a tot z. En dat ze persoonlijk advies krijgen op maat. Als jurist kan ik ook op juridisch vlak adviseren.
Ik zou mikken op managementvennootschappen, consultants, etc, en op medische beroepen.

Voordeel voor mij is dat ik met die 25 dossiers bijna even veel kan verdienen als ik nu verdien op mijn huidig kantoor, maar met uiteindelijk slechts 50% a 60% werken. (25 dossiers kan op ongeveer 125 dagen) de overige tijd kan ik nog gebruiken voor andere freelance en ad hoc opdrachten.
Nadeel is uiteraard dat ik alles van 0 moet opzetten, de volledige verantwoordelijk draag en de klanten moet zoeken.

Denken jullie dat hier vraag naar is/dat ik vlot klanten zou vinden?
Dat is moeilijk te zeggen voor mij persoonlijk, maar gezien de nood aan boekhouders denk ik niet dat je gaat sukkelen om klanten te vinden.

Voor nieuw aangelegde reserves vermoedelijk wel?
Hoe zit het met de 10+6,5 dat was aangekondigd voor nieuw aangelegde reserves en uitkering na 3 jaar (ook retroactieve mogelijkheid)?
Dat was toch al officieel in de programmawet? Dit trekken ze dan plots nog eens omhoog?

Voor nieuw aangelegde reserves vermoedelijk wel?
Hoe zit het met de 10+6,5 dat was aangekondigd voor nieuw aangelegde reserves en uitkering na 3 jaar (ook retroactieve mogelijkheid)?
Dat was toch al officieel in de programmawet? Dit trekken ze dan plots nog eens omhoog?

Schijnt dat connor gevraagd heeft om dat op 10+18% te zetten nu.

Maar goed, we kunnen quasi zeker zijn dat het bijkomend percentage niet zo hoog zal zijn want:

Het hoofdpunt is dit:
Beide maatregelen, die samen 300 miljoen euro moeten opbrengen voor de meerjarenbegroting, doen de gecombineerde belastingdruk voor vennootschappen - dus de vennootschapsbelasting plus de winstuitkering - stijgen van 32 naar 34,4 procent.
Beide maatregelen slaat op het gelijktrekken van liquiditeitsreserve met VVPR-bis en dat deze beiden 18% zullen worden.

Daarnaast staat er dit over sociale "fraude":

Sociale voordelen​

De regering-De Wever schrijft ook 50 miljoen euro in de begroting voor het 'vermijden van het misbruik met sociale voordelen'. Vandaag valt het voor dat eigenaars van een vennootschap zichzelf zo'n laag loon uitkeren dat ze in aanmerking komen voor schooltoelagen en sociale energietarieven.
De regering heeft nu afgesproken dat bij het aanvragen van sociale voordelen ook de roerende inkomsten moeten worden aangegeven. De Arizona-coalitie komt zo tegemoet aan de vraag van de Vlaamse regering om een verruimd inkomensbegrip te hanteren voor het toekennen van allerhande sociale premies. Tegelijk wordt werk gemaakt van een register van sociale uitkeringen, om te garanderen dat werken altijd financieel aantrekkelijker is dan niet werken.
Maar eerlijk gezegd, als ik dit lees, dan verbaast het me dat mensen dit echt allemaal gebruiken. Ik dacht dat ze meer gingen focussen op het implementeren van een ruimer begrip van inkomsten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan