Freelancers & Ondernemers

Ben over het algemeen wel blij met peppol, maar dit is inderdaad een klucht.
Geef je gegevens hier eens in https://www.peppolcheck.be/nl

Dan zie je een acces point URL. Bij mij kan ik de naam van mijn software partner (OkiOki) eruit afleiden. Ik vermoed dat als je daar dus nog andere acces points ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt, dat je het zo kunt ontdekken.

Maarja controle nu, betekent niet dat er morgen niemand een account heeft aangemaakt in jouw naam ...

Subsidie KMO-portefeuille voor advies verdwijnt op 1 februari

ps: ik krijg nu mails van mijn facturatieprogramma dat er een nieuwe PEPPOL factuur is aangekomen + ik krijg telkens van dat bedrijf (een paar uren of dagen later) nog een mail met die factuur in bijlage

Beste klant
Wij hebben een e-factuur verstuurd voor de diensten die je bij ons afneemt.

TOF! Mails zijn echt leuk! Hoe meer, hoe beter!

Laatst bewerkt:
Alles komt nu inderdaad dubbel binnen, in de mail en direct ook in het boekhoud systeem. Vind ik wel vervelend, want je moet alles dubbel checken.

ps: ik krijg nu mails van mijn facturatieprogramma dat er een nieuwe PEPPOL factuur is aangekomen + ik krijg telkens van dat bedrijf (een paar uren of dagen later) nog een mail met die factuur in bijlage

Beste klant
Wij hebben een e-factuur verstuurd voor de diensten die je bij ons afneemt.

TOF! Mails zijn echt leuk! Hoe meer, hoe beter!

Alles komt nu inderdaad dubbel binnen, in de mail en direct ook in het boekhoud systeem. Vind ik wel vervelend, want je moet alles dubbel checken.
Bij mij simpel.
Mails of pdf's van Belgische vennootschappen (is 98% van inkomende facturen, de standaard spullen zoals Microsoft etc niet uiteraard), die gaan regelrecht de vuilbak in.

Als het in peppol zit wordt het betaald, anders niet.
Als er dan iets niet betaald is en ze sturen een aanmaning dan is het simpel, sorry, ik heb niets via Peppol binnen gekregen.

Ik ga niet gaan nakijken of zij hun zaken op orde hebben.

Heb wel een paar leveranciers die beleefd hebben gevraagd om na te kijken of het correct binnen komt in peppol, dat wordt dan met plezier opgevolgd, iedereen moet leren, en vragen is beleefd!

In het verleden werd hier wel eens geopperd dat een benzine auto privé kopen en met kilometervergoeding werken heel voordelig kan zijn.
Maar zonder woon-werk (die maar aan 15ct/km gerekend wordt) moet je toch al erg veel puur zakelijke kilometers doen om daar wat uit te halen?
Als je weet dat je hiervan niet alleen de afschrijving moet terugbetalen, maar ook nog eens de taksen, verzekering, brandstof en onderhoud.

In het verleden werd hier wel eens geopperd dat een benzine auto privé kopen en met kilometervergoeding werken heel voordelig kan zijn.
Maar zonder woon-werk (die maar aan 15ct/km gerekend wordt) moet je toch al erg veel puur zakelijke kilometers doen om daar wat uit te halen?
Als je weet dat je hiervan niet alleen de afschrijving moet terugbetalen, maar ook nog eens de taksen, verzekering, brandstof en onderhoud.
Dat hangt van de auto af.
Mijn 911 zou een VAA hebben van 1350€/maand hebben. Dat telt serieus door natuurlijk.

Zijn hier freelancers die de vestigingseenheid van hun vennootschap niet op het adres van de eigen woning geregistreerd hebben? Ik ken een freelancer die zijn zakenadres op een kantoor van Regus heeft geregistreerd. Blijkbaar is dat een dienst die zij aanbieden aan 59 euro per maand.

Voordeel: mensen kunnen via de KBO je verhuisbewegingen en privéadres niet meer achterhalen.
Nadelen: ???

Kan je dan bijvoorbeeld nog meubilair kopen voor je thuiskantoor?

Voordeel: mensen kunnen via de KBO je verhuisbewegingen en privéadres niet meer achterhalen.
Nadeel: het kost 720€ per jaar? Ik kan voor mijn BV geen enkele goede reden bedenken om dat bedrag ervoor neer te leggen, jaar na jaar. Tenzij ik echt van plan ben om schulden te maken en mij wil indekken tegen schuldeisers na een faillissement.

Nadeel: het kost 720€ per jaar? Ik kan voor mijn BV geen enkele goede reden bedenken om dat bedrag ervoor neer te leggen, jaar na jaar. Tenzij ik echt van plan ben om schulden te maken en mij wil indekken tegen schuldeisers na een faillissement.
Voor ons gewone plebs is dat idd niet interessant aan die prijs, maar ik kan me wel voorstellen dat een BV of influencer op deze manier zijn thuisadres wil verborgen houden.

Ook weer typisch: https://www.tijd.be/netto/analyse/w...at-uw-bedrijf-slachtoffer-wordt/10643299.html

Peppol leveranciers controleren kennelijk niet altijd even goed wanneer ze een bedrijf aansluiten op Peppol.
Je moet kennelijk zelf je gegevens regelmatig controleren op de Peppol Directory.
Ik heb even gekeken voor mijn eigen gegevens, maar veel kan ik er niet uit opmaken.
Tof toch? Peppol haalt niet alleen ondernemers naar de moderne tijd. Het zorgt er ook voor dat oplichters meteen mee zijn! Bah IT Security🤢

Tof toch? Peppol haalt niet alleen ondernemers naar de moderne tijd. Het zorgt er ook voor dat oplichters meteen mee zijn! Bah IT Security🤢
Wat is het verschil met vroeger? Je fysieke adres staat ook gewoom online, nu komt de factuur in de virtuele brievenbus ipv de fysieke brievenbus.

Zijn hier freelancers die de vestigingseenheid van hun vennootschap niet op het adres van de eigen woning geregistreerd hebben? Ik ken een freelancer die zijn zakenadres op een kantoor van Regus heeft geregistreerd. Blijkbaar is dat een dienst die zij aanbieden aan 59 euro per maand.

Kan je dan bijvoorbeeld nog meubilair kopen voor je thuiskantoor?
Ik woonde vroeger in een huurappartement waar het expliciet niet mocht om een vennootschap te hebben staan, dan biedt dit een oplossing. Ik kocht mijn bureaustoel en bv internet wel gewoon op de zaak, maar geen vergoeding voor kantoorruimte.

Dat het nu veel eenvoudiger is geworden.
Ja en neen. Je kan normaalgezien niet zomaar beginnen factureren met iemand anders z'n btw nr. Noch een vals btw nr. Eens je op peppol bent verbonden met 1 peppol access point, kan je niet met een andere verbinden, behalve als je aankopen en verkopen apart hebt lopen kan je dat in sommige aanbieders van Peppol apart selecteren. Zo had m'n vader de aankopen die binnen kwamen via Doccle, en verkopen via Odoo, wat een foutje was want Doccle doet alsof ze de enige zijn die Peppol kan aanbieden, smerig bedrijf om toch nog wat hun nut te kunnen bewijzen...

Iemand advies of ervaring met het volgende:

Ik zit al een paar jaar bij de overheid via een tussenpartij (die op zijn beurt via het connecting expertise platform zit) en nu zegt mijn tussenpartij dat bij de aankomende contractverlenging de betaaltermijn - wat initieel één van hun selling points was - van ‘14 dagen’ naar ‘30 dagen, paid when paid’ zal gaan.

Reden: hun eigen cashflow beschermen -> alle risico/termijn bij mij leggen dus. Het lijkt er niet echt op dat ze hier rond willen buigen en enkel nog een paar maanden de originele ‘14 dagen’ willen hanteren. Daarna zal het onherroepelijk naar de ‘30 dagen paid when paid’ gaan.

Nu kan ik natuurlijk gewoon weigeren en een ander klant gaan zoeken, maar ik zou dit liever vermijden.

Heeft iemand ervaring met tussenpartijen die zaken willen doorduwen bij contractverlenging?

Alleee toch.

Heb nu al verschillende leveranciers die me een mail hebben gestuurd dat de Peppol connectie bij hen niet helemaal correct werkt en dat ze, gebruik makende van de "tolerantieperiode" om voorlopig gewoon verder te gaan met pdf facturatie...

Ter informatie: De Belgische overheid heeft een tolerantieperiode ingesteld voor de invoering van e facturatie. Wij maken hier tijdelijk gebruik van om de resterende technische punten zorgvuldig af te ronden en de Peppol koppeling volledig te stabiliseren

Ik begrijp dat eigenlijk niet, Peppol bestaat al een redelijke tijd, waarom dan last miniute dat aanzetten om er dan op uit te komen dat er mogelijk nog wat problemen zijn?

Blijkbaar "doe vooral vandaag niet wat morgen, nog kan"...

En geen kleine bedrijven hé, een leasingmaatschappij (onder Van Mossel) en een grote leverancier van materiaal...

Iemand advies of ervaring met het volgende:

Ik zit al een paar jaar bij de overheid via een tussenpartij (die op zijn beurt via het connecting expertise platform zit) en nu zegt mijn tussenpartij dat bij de aankomende contractverlenging de betaaltermijn - wat initieel één van hun selling points was - van ‘14 dagen’ naar ‘30 dagen, paid when paid’ zal gaan.

Reden: hun eigen cashflow beschermen -> alle risico/termijn bij mij leggen dus. Het lijkt er niet echt op dat ze hier rond willen buigen en enkel nog een paar maanden de originele ‘14 dagen’ willen hanteren. Daarna zal het onherroepelijk naar de ‘30 dagen paid when paid’ gaan.

Nu kan ik natuurlijk gewoon weigeren en een ander klant gaan zoeken, maar ik zou dit liever vermijden.

Heeft iemand ervaring met tussenpartijen die zaken willen doorduwen bij contractverlenging?
Ja, vooroverbuigen en accepteren. Er is een reden waarom sommige ze gewoon pimps noemen. Ze zijn een noodzakelijk kwaad om met bepaalde klanten te kunnen werken.
Ik heb niets anders gekend dan 30 dagen of zelfs bij mijn huidige klant nog een paar dagen extra.

Edit: Ik moest nog toevoegen, ze zijn niet allemaal obstinaat. Bij mijn huidige pimp kreeg ik er door dat ik na mijn eerste jaar sowieso 3% verhoging zou krijgen. Dat was enkel mogelijk omdat de klant me wou.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan