En daarop zeg ik dat dat neerkomt op €8000 per werknemer per maand:.
En ook hier moet je opletten, nee, dat is geen 8000€/maand voor die werknemer, dat is 8000€ kost/maand.
Laat ons zeggen dat een goede wrapper (is geen makkelijke stiel zou ik zo denken, zit redelijk wat opleidngstijd in) een 22€/uur verdiend.
Dat is afgerond 3600€/maand bruto.
Daar moet dan de patronale bijdrage bij. Dan zitten we aan 4500€/maand.
Dat moet ge dan (gemiddeld, hangt wat af van hoe ingeschereven/CAO) 13.92 keer betalen per jaar. Is dan pakweg 63000€/jaar.
Maar daar moet die mens dan maar 11 maand voor werken, dus komt ge al aan een kostprijs van 5700€/maand.
Daar moeten dan nog zaken bij zoals abeidsongevallenverzekering en whatever extralegale voordelen (MC's, hospitalisatie/pensioen, mogelijks firmawagen). Vermoedelijk niet al te veel in die sector, maar ik denk wel dat een actuele kostprijs van 6000€/maand afgerond best wel conservatief is.
En dan hebben we nog niet over ziekte gesproken, wat in België op gemiddeld ergens tussen de 16 en 21 dagen/jaar ligt, duwt dien kostprijs nog eens goed omhoog!
Dus als dien wrapper er zou in slagen van 100% met zijnen tijd bezig te zijn met wrappen, nooit ook maar één foutje maakt, nooit ziek is, dan zit daar een marge op van 25 à 30% voor den baas.
Uit ervaring ga ik je kunnen zeggen dat dien baas daar eerder break even tot max 10% winst op gaat doen, je bent als werknemer zelden exact 8 uur per dag bezig met actueel geld verdienen en in die jobs waar je al eens variabele workload hebt gaan er al eens gaten in de planning vallen, die zullen dan wel nuttig opgevuld worden met de workshop eens goed op te rommelen, eventuele opleidingen...
Dus dien tijd dat een werkgever daarin steekt om iemand op te leiden gaat verdomde lang duren eer dat dat is terugverdiend.
Nope, 50€/uur is goedkoop en enkel houdbaar wanneer je een heel grote boîte bent.
En ja, juniors zullen je een stuk minder kosten in loon, maar die zijn minder efficient, die zullen al eens fouten maken waardoor ge nen hoop wrap in de vuilbak moet smijten enzovoorts enzovoorts, waardoor ze op het einde van de rit evenveel of meer hebben gekost dan een ervaren wrapper aan 22€/uur.
Typische opmerkingen van iemand die de factuur moet betalen, amai, zo een uurloon, die moet nogal poen pakken.
Geloof me, je kan andermans rekening niet maken!