Freelancers & Ondernemers

En daarop zeg ik dat dat neerkomt op €8000 per werknemer per maand:.
En ook hier moet je opletten, nee, dat is geen 8000€/maand voor die werknemer, dat is 8000€ kost/maand.
Laat ons zeggen dat een goede wrapper (is geen makkelijke stiel zou ik zo denken, zit redelijk wat opleidngstijd in) een 22€/uur verdiend.
Dat is afgerond 3600€/maand bruto.

Daar moet dan de patronale bijdrage bij. Dan zitten we aan 4500€/maand.
Dat moet ge dan (gemiddeld, hangt wat af van hoe ingeschereven/CAO) 13.92 keer betalen per jaar. Is dan pakweg 63000€/jaar.

Maar daar moet die mens dan maar 11 maand voor werken, dus komt ge al aan een kostprijs van 5700€/maand.

Daar moeten dan nog zaken bij zoals abeidsongevallenverzekering en whatever extralegale voordelen (MC's, hospitalisatie/pensioen, mogelijks firmawagen). Vermoedelijk niet al te veel in die sector, maar ik denk wel dat een actuele kostprijs van 6000€/maand afgerond best wel conservatief is.
En dan hebben we nog niet over ziekte gesproken, wat in België op gemiddeld ergens tussen de 16 en 21 dagen/jaar ligt, duwt dien kostprijs nog eens goed omhoog!

Dus als dien wrapper er zou in slagen van 100% met zijnen tijd bezig te zijn met wrappen, nooit ook maar één foutje maakt, nooit ziek is, dan zit daar een marge op van 25 à 30% voor den baas.
Uit ervaring ga ik je kunnen zeggen dat dien baas daar eerder break even tot max 10% winst op gaat doen, je bent als werknemer zelden exact 8 uur per dag bezig met actueel geld verdienen en in die jobs waar je al eens variabele workload hebt gaan er al eens gaten in de planning vallen, die zullen dan wel nuttig opgevuld worden met de workshop eens goed op te rommelen, eventuele opleidingen...

Dus dien tijd dat een werkgever daarin steekt om iemand op te leiden gaat verdomde lang duren eer dat dat is terugverdiend.

Nope, 50€/uur is goedkoop en enkel houdbaar wanneer je een heel grote boîte bent.

En ja, juniors zullen je een stuk minder kosten in loon, maar die zijn minder efficient, die zullen al eens fouten maken waardoor ge nen hoop wrap in de vuilbak moet smijten enzovoorts enzovoorts, waardoor ze op het einde van de rit evenveel of meer hebben gekost dan een ervaren wrapper aan 22€/uur.

Typische opmerkingen van iemand die de factuur moet betalen, amai, zo een uurloon, die moet nogal poen pakken.
Geloof me, je kan andermans rekening niet maken!

Laatst bewerkt:
Eeeuh, volgens mij is dat niet wat wij een "full" car wrap noemen, maar het aanbrengen van bestickering?
Tenzij ik mis ben en het bijvoorbeeld een witte bus was en geen zwarte?

Een car wrap is waar echt elke vierkante millimeter carosserie door de folie is afgedekt.
Zelfs zoiets is niet eens haalbaar onder de 1500€ :)

Dan moet daar het verschil zitten.
Ik herinner mij bv de full wrap van Jeroom: https://www.mm.be/userfiles/media/1647800641apture-d-ecran-2022-03-20-a-17.05.54.jpg

In een printwrap zit letterlijk meer dan 800 euro aan materiaal + 35.000 euro aan machinepark.

Laat me niet lachen :)

anyway, goed voor u, kga stoppen met discussieren want jij vind het blijkbaar normaal dat je een ontwerp maakt voor 650 euro, waar enkel een laptop voor nodig is en een paar uur werk. Terwijl ze voor hetzelfde bedrag een volledige auto wrappen :rofl:

Heb even research gedaan, zonder we firma te noemen. Maar de auto van Jeroom stond op hun website.

Ferme cijfers alvast om 20 jaar bezig te zijn, ben er heel jaloers op. Dan ben ik nog content met mijn "aanmodderen" in mijn eerste 2 jaar van de vennootschap.

1772005082730.png

Laatst bewerkt:
En daarop zeg ik dat dat neerkomt op €8000 per werknemer per maand:

Dat is het bedrag dat betaald wordt aan het bedrijf om zijn werknemer dat werk te laten doen.
De werknemer zelf krijgt geen 8000€.
Met dat inkomen moeten de kosten van de werknemer gedekt worden en in veel gevallen zit er een stuk in van de niet gerelateerde kosten (marketing, eigenaar, aandeelhouders, verkoop, dienstverlening (customer care),...) en de gerelateerde kosten (gemaakte fouten (nen wrap die mislukt of opnieuw moet gedaan worden), sociale lasten, bedrijfswagen, maaltijdcheques, machinepark,...).

Er is een reden waarom er scheef gekeken wordt naar schijnzelfstandigheid.

Dat is het bedrag dat betaald wordt aan het bedrijf om zijn werknemer dat werk te laten doen.
Met dat inkomen moeten de kosten van de werknemer gedekt worden en in veel gevallen zit er een stuk in van de niet gerelateerde kosten (marketing, eigenaar, aandeelhouders, verkoop, dienstverlening (customer care),...) en de gerelateerde kosten (gemaakte fouten (nen wrap die mislukt of opnieuw moet gedaan worden), sociale lasten, bedrijfswagen, maaltijdcheques, machinepark,...).

Er is een reden waarom er scheef gekeken wordt naar schijnzelfstandigheid.
Exact de reden dat zoveel kleine ondernemers geen werknemers hebben of willen (of misschien 1 goedkope helper).
Als die 2 man aanneemt (een "ploeg") dan verdient die op het einde van de rit met moeite evenveel als alleen werken, en een hoop meer kopzorgen en stress.
Zels met voordelen zoals vrijstelling rsz eerste werknemer etc.

En daarop zeg ik dat dat neerkomt op €8000 per werknemer per maand:

Waarop jij mij aanvalt, terwijl ik gewoon jouw cijfers herhaal:
Alé, ik val u weer aan, meer van dat.

Uw logisch redeneren ontbreekt gewoon volledig, geen idee waarom je je weer aangevallen voelt als 5 personen je proberen te zeggen dat je berekening gewoon niet klopt... Een paar andere mensen vermelden dan weer dat ze het hebben opgegeven om met u in discussie te gaan maar het probleem ligt bij anderen, niet bij uzelf.

Je vergeet blijkbaar ook dat naast verschillende bedrijfsvoorheffingen, bijdrages, verzekeringen, extralegale voordelen, vakantiegeld en dertiende maand, een werknemer ook niet 100% factureerbaar is maar zich met momenten ook met niet-factureerbare zaken bezighoudt. Administratie, opleiding, verlof, ziekte, etc, etc, etc. En dan hebben we het zelfs nog niet gehad over dat de zaakvoerder ook nog iets moet hebben wat een marge heet... Zoiets waar die zijn winst kan uithalen.

Hoe je dan de conclusie maakt "Vega zegt dat die werknemer die aan 50 EUR per uur wordt gefactureerd, 8000 EUR bruto verdient, dat kan niet!!" als zelfstandige sta ik eerlijk gezegd wel wat van versteld. Als ik dan zie dat het bedrijf dat je vermeldt al jaren fameus verlies draait vermoed ik dat deze inderdaad dezelfde logica aanhoudt als u.

Alé, zelfs een vakman is u hier aant tegenspreken en toch blijven volle tegengas geven... In het Spaans is er een uitdrukking die hier goed past, nl. er is geen blinder persoon dan de persoon die niet zien wil.

@Chickenlal Ben eens gaan opzoeken hoeveel ik heb betaald voor de onderste kant van een VW transporter te wrappen in 1 kleur ( two tone). Dat was in 2021 en was wel via een tussenpersoon ( vw garage ).

Screenshot-2026-02-25-at-08-58-19.png

excl btw he

Typische opmerkingen van iemand die de factuur moet betalen, amai, zo een uurloon, die moet nogal poen pakken.
Waar in godsnaam zeg ik deze woorden? Deze zin zegt gewoon wat jouw mening over mij is, wat totaal niet waar is trouwens.

Waar in godsnaam zeg ik deze woorden? Dit heeft echt geen zin.

*zucht

Het bedrijf waar ik het over heb, heeft al 20 jaar groene cijfers. Over dat bedrijf van Jeroom kan ik niet spreken want ik heb geen idee wie dat gedaan heeft. Wel ironisch dat die veel duurder zijn en rode cijfers hebben.

Ik snap die agressieve aanvallen op dit verhaal toch niet hoor. DIE IS TE GOEDKOOP. KAN NIET!
Blijkbaar wel hé, want ik werk er al jaren mee samen.

We gaan erover stoppen, dit heeft geen enkel zin meer.
Ik ben blij dat ik een goedkope leverancier ken.

Laatst bewerkt:
Exact de reden dat zoveel kleine ondernemers geen werknemers hebben of willen (of misschien 1 goedkope helper).
Als die 2 man aanneemt (een "ploeg") dan verdient die op het einde van de rit met moeite evenveel als alleen werken, en een hoop meer kopzorgen en stress.
Zels met voordelen zoals vrijstelling rsz eerste werknemer etc.

Mja, is altijd natuurlijk. Om die reden heeft men meestal wel 1 helper. Vooral bij technische aangelegenheden. Of een zelfstandige die ze kunnen opbellen voor een paar uur, en waarvan de kost mee in de prijs zit, om zaken uit te voeren waar men best met 2 voor is. Naast het voordeel dat het vlotter werkt, en termijnen nu eenmaal een ding zijn. Bij een particulier minder. Maar bij grote projecten kan je het niet maken om te zeggen awel de deadline was binnen 2 weken... awel voor mijn stuk mag je mij pas over 6 maand verwachten, en ik zal er minstens 2 maand aan bezig zijn want ik doe het werk op mijn eentje.

Maar het spreekt voor zich dat dit dan meer kopzorgen is. Of op zijn minst andere kopzorgen. Mensen aan de waggel houden... daar worden en werden soms ook toeren voor uitgestoken.

Maar de intentie achter die kopzorgen is om uiteindelijk door te groeien zodanig dat je zonder nog zelf te moeten werken er ook aan verdient.
Of dat lukt of niet lukt... dat kan je op voorhand niet voorspellen. Maar dat is wel hetgeen onderdeel is van ondernemen.
En de prijszetting, juist wegens deze redenen, is dan meestal ook anders. Een kleine ondernemer heeft meestal een goedkopere prijszetting dan een boite die meerdere mensen in dienst heeft. Vraag eens prijs voor een elektrische installatie aan een elektricien achter de hoek of een grote boite zoals een Equans, Besix,...

@Chickenlal Ben eens gaan opzoeken hoeveel ik heb betaald voor de onderste kant van een VW transporter te wrappen in 1 kleur ( two tone). Dat was in 2021 en was wel via een tussenpersoon ( vw garage ).

Screenshot-2026-02-25-at-08-58-19.png

excl btw he

Dat is op zich te doen. Een klein beetje prijzig, maar niet extreem. Garage zal er ook zijn deel op hebben :)

Vroeger stond hier ergens een post/link om een simulatie te maken van uw inkomen als freelancer (dus dayrate x dagen, verminderd met de klassieke kostenposten + ruwe bruto/netto berekening).

Iemand die toevallig nog weet staan?

Vroeger stond hier ergens een post/link om een simulatie te maken van uw inkomen als freelancer (dus dayrate x dagen, verminderd met de klassieke kostenposten + ruwe bruto/netto berekening).

Iemand die toevallig nog weet staan?
Gewoon dagrate*10 :p
Het zal niet 100% correct zijn maar toch in de buurt

De overheid is het nu toch ook wel héél complex aan het maken met hun honderd en 1 sites voor hun communicatie te bekijken.
Om de haverklap stuurt het mij door naar een ander domein waarvan ik weer keihard twijfel of het nu wel legit is of ik niet gewoon gescamd word.
En vaak zit ik dan nog eens mij aan te melden als privé persoon en het is niet altijd even duidelijk hoe je moet wisselen naar je bedrijfsprofiel.

De overheid is het nu toch ook wel héél complex aan het maken met hun honderd en 1 sites voor hun communicatie te bekijken.
Om de haverklap stuurt het mij door naar een ander domein waarvan ik weer keihard twijfel of het nu wel legit is of ik niet gewoon gescamd word.
En vaak zit ik dan nog eens mij aan te melden als privé persoon en het is niet altijd even duidelijk hoe je moet wisselen naar je bedrijfsprofiel.
Same here, ik heb elke keer het gevoel dat ik gescamd wordt als ik zo'n email krijg.

Even een andere vraag, relevant voor de ondernemers met hun eigen merk.

Zijn er hier mensen met ervaring met de registratie van hun/een merknaam in België/Benelux/EU?

Ik zou een aantal vragen willen stellen.

Terug
Bovenaan