Een standaard betaling aan een bedrijfsleider is 100% aftrekbaar in de vennootschapsbelasting (dus 0% belastbaar) en 100% belastbaar in de personenbelasting (en 100% belastbaar voor sociale zekerheid)Ik... ben niet mee, leg dat eens wat meer uit?
Bij een bedrijfswagens veranderen beide: je wint fiscaal op vlak van personenbelasting doordat je veel minder dan 100% van de waarde belast wordt maar je verliest wat aan de andere kant omdat de aftrekbaarheid aan de vennootschapsbelasting kant beperkt wordt en je dus daar wel belast wordt op iets dat je standaard niet zou belast worden. Wat je wint is echter veel meer dan wat je verliest, en daardoor zijn bedrijfswagen fiscaal interessant.
Daardoor zijn het ook vooral de aanpassingen aan het VAA die je moet vrezen meestal omdat de cijfers van aanpassingen van de aftrekbaarheid typisch een pak minder impact hebben op het kostenplaatje dan aanpassingen van het bedrag van het VAA.
Met hetzelfde voorbeeld van hierboven:
normaal loon: 12.000
50% belast in PB en 0% in vennootschapsbelasting = 6.000 kost.
bedrijfswagen: 12.000
50% belast op fictieve basis van 1.800=900 in de PB en (indien extreem geval van 0% aftrekbaar) = 12.000*20% =2.400 belasting via vennootschapsbelasting en RV, samen dus een kost van 3.300
Die 2.400 is de maximum dat aftrekbaarheidsbeperkingen je kunnen kosten in deze situatie, terwijl een correct VAA bedrag je maximaal 6.000 zou kunnen kosten. Het zijn dan ook aanpassingen die laatste categorie die meestal het meest relevant zijn. De wetgeving zoals ze er nu uitziet, met een beperking van de aftrekbaarheid tot 67,5% ipv de huidige 100% voor EV's zou bvb maar 720 per jaar schelen in bovenstaand voorbeeld, geen bedrag dat het plots oninteressant gaat maken om een bedrijfswagen gaat hebben.
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom je daardoor meer in kijker van fiscus zou lopen.
vertelde me dat 1 van zijn andere klanten ook zoiets deed en dat zijn sociaal secretariaat ook niets afgehouden had. Die mocht 10k aan de belasting betalen bij de afrekening en die was daar ambetant van. Tja, hoe naief kan je zijn in Belgie denk ik dan...