Freelancers & Ondernemers

Toepassing? Om belastingen te besparen natuurlijk, zoveel als mogelijk is haha. De doelstelling van deze maatregel is dat de vennootschappen blijven investeren. Op de jaarrekening ga je dat niet terugvinden(tenzij vermeld in een jaarverslag) in de vennootschapsbelasting aangifte ga je dit wel vinden, want moet specifiek formulier(275U) voor ingevuld worden.
Bedankt voor de toelichting, ik neem het mee.
Met toepassing bedoelde ik: welke investeringen worden hier typisch voor gebruikt aangezien ik lees dat gebouwen en een wagen bvb niet kan/mag? Ik denk niet dat dit gaat gebeuren voor aankopen van bvb 100 euro? Het kost meer om het weg te boeken dan je er voor terug zal krijgen?

Bedankt voor de toelichting, ik neem het mee.
Met toepassing bedoelde ik: welke investeringen worden hier typisch voor gebruikt aangezien ik lees dat gebouwen en een wagen bvb niet kan/mag? Ik denk niet dat dit gaat gebeuren voor aankopen van bvb 100 euro? Het kost meer om het weg te boeken dan je er voor terug zal krijgen?

Beroepsmatige investeringen die voldoen aan de voorwaarden. Personenwagens (buiten de uitzonderingen) zijn hiervan sowieso uitgesloten. Gebouwen niet perse, een volledige fabriek is 100 % beroepsmatig en kan perfect voldoen aan de investeringsaftrek bijvoorbeeld.

Meestal zal dit machines, kantoor uitrusting & rollend materieel zijn. Afhankelijk van uw activiteit zal dit een verschillend invulling krijgen een IT freelancer zal niet direct een kraan van 150K gaan aankopen maar een server van 5k dan weer wel.

Aankopen van 100 euro zullen niet zo snel geïnvesteerd worden, BTW matig zal het maar een investering zijn vanaf 1K maar dat loopt niet zozeer 1-1 door naar het boekhoudrecht. Zal gekeken worden naar waarde en de levensduur van het aangekocht goed of het al dan niet als een investering moet aanzien worden.

Prima te verantwoorden, aangezien wellicht 95%+ (if not more) van alle C's dat vandaag perfect legaal doen.

En logisch dat je fiscaal gaat optimaliseren, wanneer de Belgische fiscaliteit zo'n rabiate waanzin is als vandaag. Puur Laffer in actie zeg maar. Duw die balans nog wat verder, en je gaat alleen nog maar meer zien toenemen (opnieuw volkomen terecht). Verbied het, en die activiteiten gaan zich hervormen en/of verplaatsen om op het einde van de rit nog steeds die optimalisatie te bewerkstelligen.

Het probleem in België zit nog niet aan de inkomstenzijde (dat komt wellicht nog wel), au contraire. De uitgavenkant, dat is waar het zit. Of je gaat daarin substantiëel snijden, of je vergroot drastisch de economische activiteit, waardoor je GDP-groei je een ferme boost in inkomsten kan geven, of je combineert. Het gemem over deze en gene categorie die NOG meer moeten afdragen om alles op te lossen, is weinig meer dan electoraal populisme en de mensen een rad voor de ogen draaien ipv open en eerlijk te zijn over de spilzucht van de overheid.

Volgens die logica: dan moet iedereen maar een bv oprichten en factureren aan zijn baas.

Ik wil toch even opmerken dat fiscale optimalisatie het laatste was waaraan ik dacht toen ik zelfstandige werd.
Wel: vrijheid van kiezen van project (inhoud/locatie/duur/...), geen gezeur meer bij evaluaties ("fantastisch werk verricht, veel extra gedaan, maar geen opslag voor seniors").

Ik heb altijd in IT detachering gewerkt en dan weet je vaak wel hoeveel de klant voor jou betaalt en hoeveel jezelf krijgt en hoeveel er dus in de organisatie blijft "plakken". De stap is dan misschien ook kleiner om zelfstandige te worden tov vast werken intern bij een bedrijf voor +10 jaar. Ik heb er niets op tegen om als senior wat af te geven voor bankzitters of opleidingen voor juniors, maar dat nutteloze sales dik betaald moeten worden en met de dikste leasewagens van het bedrijf moeten rond rijden, dat steekt toch wel.
Volgens hen waren er alleen projecten te vinden in Brussel, maar mij lukt het toch wel om interessante en goedbetaalde projecten te vinden in mijn regio de laatste 7 jaar. Raar...

iemand een idee wat je krijgt? 8 dagen ziek zijn, wie heeft er daar tijd voor?
Ik zit met een longonteking. Heb 4 dagen niet gewerkt, vond ik al lang genoeg. Dus ondertussen al terug aan het werk, Wfh, maar nog niet genezen...
Had aan mijn huisarts ook gezegd dat die uitkering niet zou opwegen tegenover het verlies van omzet voor de vennootschap, dus ben er niet op ingegaan.

Ik zit met een longonteking. Heb 4 dagen niet gewerkt, vond ik al lang genoeg. Dus ondertussen al terug aan het werk, Wfh, maar nog niet genezen...
Had aan mijn huisarts ook gezegd dat die uitkering niet zou opwegen tegenover het verlies van omzet voor de vennootschap, dus ben er niet op ingegaan.
Wij, de samenleving danken uw sterke schouders! Twee keer profijt voor de begroting: geen RSZ-uitgaven voor je ziekte-uitkering en je maakt meer winst en betaalt dus meer vennootschapsbelasting. Spoedig herstel gewenst!

Ik wil toch even opmerken dat fiscale optimalisatie het laatste was waaraan ik dacht toen ik zelfstandige werd.
Wel: vrijheid van kiezen van project (inhoud/locatie/duur/...), geen gezeur meer bij evaluaties ("fantastisch werk verricht, veel extra gedaan, maar geen opslag voor seniors").

Ik heb altijd in IT detachering gewerkt en dan weet je vaak wel hoeveel de klant voor jou betaalt en hoeveel jezelf krijgt en hoeveel er dus in de organisatie blijft "plakken". De stap is dan misschien ook kleiner om zelfstandige te worden tov vast werken intern bij een bedrijf voor +10 jaar. Ik heb er niets op tegen om als senior wat af te geven voor bankzitters of opleidingen voor juniors, maar dat nutteloze sales dik betaald moeten worden en met de dikste leasewagens van het bedrijf moeten rond rijden, dat steekt toch wel.
Volgens hen waren er alleen projecten te vinden in Brussel, maar mij lukt het toch wel om interessante en goedbetaalde projecten te vinden in mijn regio de laatste 7 jaar. Raar...
Ik wil dit gewoon even quoten omdat het bijna 1 op 1 toepasselijk is op mijn verhaal ook. Het fiscale optimaliseren was ik eigenlijk maar pas op de hoogte van nadat ik goed en wel gestart was, om eerlijk te zijn. En eerlijk: je merkt dit pas na pakweg 5 jaar ofzo, afhankelijk van je strategie.

Mijn reden om Freelancer te worden was echt exact hetzelfde:

-keihard werken
-overal naartoe gestuurd worden
-sales loopt met de pluimen weg van uw werk
-opslag? ho maar, "het was een moeilijk jaar", tot je hun record-winsten opzoekt

En er is me ooit eens via via gezegd geweest hoeveel er voor ons gevraagd werd per dag. Dat ging over hallucinante bedragen en ik verdiende 3000 euro bruto. Ik moest ongeveer 4 dagen per maand werken om mijn loonkosten te dekken, ruw gerekend. Je moet geen genie zijn om daar de rekensom te maken.

Verder: in de meeste detacherings-bedrijven wordt er echt een soort cultuur gepropageerd van "let op freelancers: tis miserie, je moet zelf werk zoeken, dat is moeilijk, dat is administratie, je hebt de bedrijfscultuur niet achter u..."

Allemaal BS redenen om u in loondienst te proberen houden, if you ask me.

Het feit dat het bedrag na zelfstandig zijn nog eens kan worden "optimaliseerd", is mooi meegenomen maar zoals je zegt: het is echt bijkomstig in het verhaal. Ik hou enorm van mijn vrijheid nu. Ik kan het moeilijk verwoorden.

Wij, de samenleving danken uw sterke schouders! Twee keer profijt voor de begroting: geen RSZ-uitgaven voor je ziekte-uitkering en je maakt meer winst en betaalt dus meer vennootschapsbelasting. Spoedig herstel gewenst!
Ja... zo werkt het inderdaad :)

Ik wil dit gewoon even quoten omdat het bijna 1 op 1 toepasselijk is op mijn verhaal ook. Het fiscale optimaliseren was ik eigenlijk maar pas op de hoogte van nadat ik goed en wel gestart was, om eerlijk te zijn. En eerlijk: je merkt dit pas na pakweg 5 jaar ofzo, afhankelijk van je strategie.

Mijn reden om Freelancer te worden was echt exact hetzelfde:

-keihard werken
-overal naartoe gestuurd worden
-sales loopt met de pluimen weg van uw werk
-opslag? ho maar, "het was een moeilijk jaar", tot je hun record-winsten opzoekt

En er is me ooit eens via via gezegd geweest hoeveel er voor ons gevraagd werd per dag. Dat ging over hallucinante bedragen en ik verdiende 3000 euro bruto. Ik moest ongeveer 4 dagen per maand werken om mijn loonkosten te dekken, ruw gerekend. Je moet geen genie zijn om daar de rekensom te maken.

Verder: in de meeste detacherings-bedrijven wordt er echt een soort cultuur gepropageerd van "let op freelancers: tis miserie, je moet zelf werk zoeken, dat is moeilijk, dat is administratie, je hebt de bedrijfscultuur niet achter u..."

Allemaal BS redenen om u in loondienst te proberen houden, if you ask me.

Het feit dat het bedrag na zelfstandig zijn nog eens kan worden "optimaliseerd", is mooi meegenomen maar zoals je zegt: het is echt bijkomstig in het verhaal. Ik hou enorm van mijn vrijheid nu. Ik kan het moeilijk verwoorden.

Ja... zo werkt het inderdaad :)
Hier een identiek verhaal, elk jaar bedelen voor opslag, die totaal niet gelinkt is aan uw inzet. Regeltjes rond alles. Steeds extra taken die er bij blijven komen...

Er leeft ook binnen freelancers een cultuur om de werkelijke inkomsten te verzwijgen. Jarenlang gehoord dat het toch maar heel weinig verschil maakt etc...

Vorig jaar als freelancer nog eens onder een "consultancy-manager" gezeten, ik ging mijn rate verhogen en klant wou niet mee, dus ik zeg mijn contract op. Ik had dit echt al heel duidelijk op voorhand gezegd bij die manager. Dan natuurlijk "oh, maar pas maar op ze, de markt is stilgevallen he. Ge gaat nooit een project vinden dat beter betaalt ze. Binnen een half jaar staat ge hier terug!"
Ondertussen 2 jaar verder en nog geen seconde spijt gehad.

Bij mij zat dat toch precies allemaal beter als werknemer. Ik ben vooral freelancer geworden om meer vrijheid te hebben in mijn dagen en om daarnaast andere zaken te kunnen doen ipv enkel maar de IT’er te zijn.

Ik kom er nu eigenlijk achter dat ik een maandje geleden via Amazon iets gekocht heb met btw aftrek, terwijl het voor privé bedoeld is.
Hoe los je zoiets op? Ik heb het met mijn privé rekening betaald, maar wel via mijn Amazon account waar mijn zakelijke gegevens aan gelinkt zijn.
Boekhouder laten inboeken en btw er op betalen in België en de kost dan verwerpen? Of Amazon aanspreken en de btw bij betalen?

Ter verduidelijking, het gaat om iets dat Amazon DE verkocht heeft, dus met verlegging van btw jammer genoeg. Anders zat de btw er gewoon bij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan