Ik wil dit gewoon even quoten omdat het bijna 1 op 1 toepasselijk is op mijn verhaal ook. Het fiscale optimaliseren was ik eigenlijk maar pas op de hoogte van nadat ik goed en wel gestart was, om eerlijk te zijn. En eerlijk: je merkt dit pas na pakweg 5 jaar ofzo, afhankelijk van je strategie.
Mijn reden om Freelancer te worden was echt exact hetzelfde:
-keihard werken
-overal naartoe gestuurd worden
-sales loopt met de pluimen weg van uw werk
-opslag? ho maar, "het was een moeilijk jaar", tot je hun record-winsten opzoekt
En er is me ooit eens via via gezegd geweest hoeveel er voor ons gevraagd werd per dag. Dat ging over hallucinante bedragen en ik verdiende 3000 euro bruto. Ik moest ongeveer 4 dagen per maand werken om mijn loonkosten te dekken, ruw gerekend. Je moet geen genie zijn om daar de rekensom te maken.
Verder: in de meeste detacherings-bedrijven wordt er echt een soort cultuur gepropageerd van "let op freelancers: tis miserie, je moet zelf werk zoeken, dat is moeilijk, dat is administratie, je hebt de bedrijfscultuur niet achter u..."
Allemaal BS redenen om u in loondienst te proberen houden, if you ask me.
Het feit dat het bedrag na zelfstandig zijn nog eens kan worden "optimaliseerd", is mooi meegenomen maar zoals je zegt: het is echt bijkomstig in het verhaal. Ik hou enorm van mijn vrijheid nu. Ik kan het moeilijk verwoorden.
Ja... zo werkt het inderdaad