Freelancers & Ondernemers

Op zich lijkt mij dat geen probleem. De btw is toch betaald. Er wordt korting gegeven aan zelfstandigen, maar heel dat bruto-netto systeem is toch gewoon maar dikke lucht. Elke particulier met enige brains weet dat de catalogusprijs niet de verkoopprijs is. Groothandels/toonzalen proberen die nettoprijzen halsstarrig verborgen te houden voor particulieren door zo weinig mogelijk details vrij te geven, maar beetje googlen en je vindt online hetzelfde materiaal, desnoods in het buitenland.

In mijn vorig huis zonnepanelen gekocht en bij mezelf geplaatst. Enige extra was de 6%btw.
Wel vreemd dat dit van jou moet komen als je zelf installateur bent.
Grootste probleem in die sector is inderdaad de sanitair man die een offerte maakt en de klant die begint te googlen en prijzen vind al dan niet in Duitsland die zoveel goedkoper zijn. Dan begint de discussie, wie gaat het installeren, wie geeft er garantie, wie gaat het vervangen als het defect is, etc. En installateur gebruikt of heeft die marge gewoon nodig om die service te kunnen geven. Maar zo slim zijn de particulieren met brains niet. En ik trek het nu wat extreem misschien want ik maak er mij zelf uiteraard ook schuldig aan, maar dit is wel het principe erachter.

Dat is niet in een wet gegoten, is wel algemene praktijk. En zo recent is het ook weer niet, is toch al makkelijk 2 jaar van toepassing.
Een laptop/gsm/ipad etc hebben een specifiek forfaitair VAA, een smart watch niet, dus wordt uw privégebruik belast aan werkelijke waarde. Je gaat moeten aantonen hoeveel percent je het beroepsmatig gebruikt, iemand die apps maakt voor smart watches gaat bijvoorbeeld zoiets al kunnen documenteren. Agenda bijhouden/calls opnemen kan voor een stuk maar zal beperkt zijn.
Er wordt hier nogal vaak terug gegaan op "heeft de aankoop of kost die je maakt een rechtstreekse invloed op meer omzet" en dit is toch wel verkeerd in veel opzichten.
Een klok of een plant in uw bureau zorgt daar niet voor en kan je zonder probleem inbrengen.
Een monitor die je koopt terwijl je een laptop hebt, how er zit toch een scherm op je laptop, dat is niet nodig.
Een smartwatch is voor mij een verlengde van mijn iphone, je loopt constant rond, handen vol of vuil, wagen in wagen uit, maar je bent altijd bereikbaar. Zeg nooit nooit want geen controle gehad, maar mijn boekhouder doet hier toch allesinds niet moeilijk over. Net zoals de ipad of airpods of een muis of stekkerblok of toetsenbord of whatever nodig is.

Wel vreemd dat dit van jou moet komen als je zelf installateur bent.
Grootste probleem in die sector is inderdaad de sanitair man die een offerte maakt en de klant die begint te googlen en prijzen vind al dan niet in Duitsland die zoveel goedkoper zijn. Dan begint de discussie, wie gaat het installeren, wie geeft er garantie, wie gaat het vervangen als het defect is, etc. En installateur gebruikt of heeft die marge gewoon nodig om die service te kunnen geven. Maar zo slim zijn de particulieren met brains niet. En ik trek het nu wat extreem misschien want ik maak er mij zelf uiteraard ook schuldig aan, maar dit is wel het principe erachter.
Inderdaad, ik ga zelfs niet in discussie met zo'n muggenzifterklanten en drop ze direct om me te concentreren op diegene die inzien dat de prijs niet alles zegt. De klanten die 't dan uiteindelijk toch inzien bellen dan meestal toch terug, deze die dan nog terugbellen en nog zagen voor ene korting op de al marktconforme prijs zeg ik dan dat m'n agenda intussen verder opgevuld is met orders en hun installatie pas 3-4-5 maand later kan doen. :ROFLMAO:

Dit volledig uitsmijten zou fout zijn. Volgens rulings is 50% zeker te verantwoorden.
Dus 100% inboeken om bij fiscale controle tot 50% overeen te komen :)

Wat vergelijkbaar met bril en contactlenzen...

Bril en contactlenzen?
Bedoel je zo'n bril specifiek voor computerschermen? Ik wist niet eens dat dat bestond als contactlens.

Gewone brillen zijn helemaal niet aftrekbaar.

Bril en contactlenzen?
Bedoel je zo'n bril specifiek voor computerschermen? Ik wist niet eens dat dat bestond als contactlens.

Gewone brillen zijn helemaal niet aftrekbaar.
Neen, een gewone dagelijkse bril en contactlenzen.
Waarom zijn die volgens jou helemaal niet aftrekbaar? Volgens rechtspraak en rulings wel.

Er wordt hier nogal vaak terug gegaan op "heeft de aankoop of kost die je maakt een rechtstreekse invloed op meer omzet" en dit is toch wel verkeerd in veel opzichten.
Een klok of een plant in uw bureau zorgt daar niet voor en kan je zonder probleem inbrengen.
Een monitor die je koopt terwijl je een laptop hebt, how er zit toch een scherm op je laptop, dat is niet nodig.
Een smartwatch is voor mij een verlengde van mijn iphone, je loopt constant rond, handen vol of vuil, wagen in wagen uit, maar je bent altijd bereikbaar. Zeg nooit nooit want geen controle gehad, maar mijn boekhouder doet hier toch allesinds niet moeilijk over. Net zoals de ipad of airpods of een muis of stekkerblok of toetsenbord of whatever nodig is.
Omdat dat letterlijk de definitie is in het wetboek.
Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden.

De controleur en de rechtbank zal altijd terug naar de definitie grijpen.

Smart watches is weer zoiets dat na verloop van tijd de ogen is beginnen uitsteken en dus specifiek bij een controle aangegrepen wordt. En het is echt wel een feitenkwestie die je bij controle gaat moeten verdedigen. Laatste controle die ik gezien heb (augustus 2023) werd het niet aanvaard (partner van een consultingboîte - doet zijn boekhouding zelf, klopte bij ons enkel aan voor jaarlijkse formaliteiten zoals jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting en dan ook bijstand bij controle).

Neen, een gewone dagelijkse bril en contactlenzen.
Waarom zijn die volgens jou helemaal niet aftrekbaar? Volgens rechtspraak en rulings wel.

Altijd geleerd dat dat strikt onder art 53 WIB92 °1 valt
"Uitgaven van persoonlijke aard".

Enkel als er iets heel specifieks is aan die bril specifiek voor het beroepsgebruik (bijvoorbeeld blauwlicht filter voor schermwerk), dan kan je die als beroepskost aftrekken.

Altijd geleerd dat dat strikt onder art 53 WIB92 °1 valt
"Uitgaven van persoonlijke aard".

Enkel als er iets heel specifieks is aan die bril specifiek voor het beroepsgebruik (bijvoorbeeld blauwlicht filter voor schermwerk), dan kan je die als beroepskost aftrekken.
De kosten van een hoorapparaat werden door het Antwerpse Hof van Beroep voor de helft aangenomen bij een advocaat in vennootschapsvorm die omwille van gehoorproblemen een gehoorprothese liet inplanten. Zijn vennootschap nam de kosten ten laste. Zonder die inplanting kon de advocaat zijn beroepsactiviteiten niet verderzetten. Hij legde medische attesten en verslagen voor. Het beroepskarakter van de gehoorprothese was aangetoond. Maar omdat de zaakvoerder ook voordelen van de ingreep geniet in zijn privéleven, is niet de volledige kost aftrekbaar. Het Hof acht een verhouding van 50/50 beroeps/privé redelijk (HvB. Antwerpen, 11 september 2012).

De Rulingdienst aanvaardt dat de kosten van een hoorapparaat voor een arts voor 50 % als beroepskosten kunnen worden aangemerkt. Voor een arts is het gehoor immers noodzakelijk voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid. Zowel tijdens het gesprek met de patiënt, als tijdens het onderzoek (stethoscoop) moet de arts beschikken over een goed gehoor, teneinde in staat te zijn te communiceren met de patiënt en het medische onderzoek op een adequate manier uit te kunnen voeren (Voorafgaande beslissing nr. 2017.661 dd. 14.11.2017).

-

Zonder mijn bril of lenzen kan ik geen balansen lezen ;)
Wij boeken dat standaard in voor 50%, weinig problemen mee bij controle.

Voor een bril zagen wij wel dat het in de praktijk meer en meer aanvaard werd. Desalniettemin namen wij de BTW niet in aftrek en maakten we een opmerking in de representatiebrief op jaareinde en in de e-mail van het betreffende kwartaal/maand waarin de factuur tussen de stukken zat. Het is opnieuw een feitenkwestie, geen zekerheid.

De kosten van een hoorapparaat werden door het Antwerpse Hof van Beroep voor de helft aangenomen bij een advocaat in vennootschapsvorm die omwille van gehoorproblemen een gehoorprothese liet inplanten. Zijn vennootschap nam de kosten ten laste. Zonder die inplanting kon de advocaat zijn beroepsactiviteiten niet verderzetten. Hij legde medische attesten en verslagen voor. Het beroepskarakter van de gehoorprothese was aangetoond. Maar omdat de zaakvoerder ook voordelen van de ingreep geniet in zijn privéleven, is niet de volledige kost aftrekbaar. Het Hof acht een verhouding van 50/50 beroeps/privé redelijk (HvB. Antwerpen, 11 september 2012).

De Rulingdienst aanvaardt dat de kosten van een hoorapparaat voor een arts voor 50 % als beroepskosten kunnen worden aangemerkt. Voor een arts is het gehoor immers noodzakelijk voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid. Zowel tijdens het gesprek met de patiënt, als tijdens het onderzoek (stethoscoop) moet de arts beschikken over een goed gehoor, teneinde in staat te zijn te communiceren met de patiënt en het medische onderzoek op een adequate manier uit te kunnen voeren (Voorafgaande beslissing nr. 2017.661 dd. 14.11.2017).

-

Zonder mijn bril of lenzen kan ik geen balansen lezen ;)
Wij boeken dat standaard in voor 50%, weinig problemen mee bij controle.

Dat verklaart mij nu waarom opticiens kunnen overleven met brillen van +1.000 euro.

En de tussenkomst van een ziekteverzekering in zo'n dingen moet je dan boeken als opbrengst? :p
Kan ook van die plezante discussies veroorzaken. Een bril met correctie -1 heb je niet nodig om te werken, één met -4 correctie best wel maar één met -8 correctie is met tussenkomst ziekenfonds dus je moet verrekenen :p

Dat verklaart mij nu waarom opticiens kunnen overleven met brillen van +1.000 euro.

En de tussenkomst van een ziekteverzekering in zo'n dingen moet je dan boeken als opbrengst? :p
Kan ook van die plezante discussies veroorzaken. Een bril met correctie -1 heb je niet nodig om te werken, één met -4 correctie best wel maar één met -8 correctie is met tussenkomst ziekenfonds dus je moet verrekenen :p
Ik vind het ok een wat bediscussieerbare redenering van de rechtbank/rulingdienst eigenlijk want voor kleren en eten kan je dezelfde redenering maken. Dat heb je ook nodig om te kunnen werken. Waarom stoppen met hoorappaten en brillen. Als ik een been breek is een deel van de reden dat dat moet genezen het feit dat ik terug moet gaan werken, als ik vakantie neem is dat om te bekomen van de stress van het werk en er nadien terug tegenaan te kunnen enzovoort. Dat was net de reden waarom er een artikel bestaat dat persoonlijke uitgaven uitsluit, omdat zowat alle uitgaven die je maakt ook onrechtstreeks op je werk een impact hebben en op die manier als beroepskosten aanzien kunnen worden.

Laatst bewerkt:
Veel geluk. Die advocaat start pas nadat je hem voor een tweetal smartphones aan ereloon betaalt.
Het is al van even terug. Maar waarom zou je advocaatkosten betalen voor zoiets als je gewoon een ruling kan aanvragen waar je je (eventueel hypothetische) case uitlegt en een beslissing vraagt? Die is bijgevolg bindend maar dan weet je het.

De redenering hierboven dat als je vaa betaald je meerdere toestellen mag hebben klopt dus totaal niet. Je gaat dat zeker moeten verantwoorden, vandaar kan een ruling helpen.

Volledig andere vraag: is er een eenvoudige manier om de kost van een aandeel te berekenen? Ik ga volgende maand een traject starten om me in te kopen ik een vennootschap.

Vandaag als zelfstandige factureer ik equivalent van 220k€ per jaar en het bedrijf zet een grofweg miljoen om met 2 vennoten en 2 freelancers. Stel dat ik straks een aanbod krijg om me voor 40% in te kopen bvb, obv welke parameters wordt een waardebepaling gedaan?

Ik ga uiteraard bij mijn boekhouder te raden gaan, ik wil louter een idee van grootteorde krijgen.

Laatst bewerkt:
Niet om de fun te bederven. Maar kunnen we terug gaan naar pre-belastingsrechtvaardigheidpraat?
Of het topic toch afsplitsen. De essentie van dit topic lijkt me in de laatste paginas verloren te zijn.

Niet om de fun te bederven. Maar kunnen we terug gaan naar pre-belastingsrechtvaardigheidpraat?
Of het topic toch afsplitsen. De essentie van dit topic lijkt me in de laatste paginas verloren te zijn.
Volledig akkoord, vraag aan de mod om deze berichten af te splitsen in een afzonderlijk topic. Het gaat nu niet meer over ondernemen/freelancen!

Volledig akkoord, vraag aan de mod om deze berichten af te splitsen in een afzonderlijk topic. Het gaat nu niet meer over ondernemen/freelancen!
Seconded, ik ga die plek dan ook vermijden gezien het toch binnen de kortste keren een modder-gooien wedstrijd wordt (en andermans rekening proberen te maken). Life is too short.

Kunnen we deze discussie misschien zelf stilleggen? Maak gerust een aparte topic maar daarvoor dient deze niet. Ik ga zelf ook niet meer reageren, hoezeer ik soms met mijn ogen moet rollen.

I'm out, in ieder geval. :)

Terug
Bovenaan