Monkytiger
Well-known member
Wel vreemd dat dit van jou moet komen als je zelf installateur bent.Op zich lijkt mij dat geen probleem. De btw is toch betaald. Er wordt korting gegeven aan zelfstandigen, maar heel dat bruto-netto systeem is toch gewoon maar dikke lucht. Elke particulier met enige brains weet dat de catalogusprijs niet de verkoopprijs is. Groothandels/toonzalen proberen die nettoprijzen halsstarrig verborgen te houden voor particulieren door zo weinig mogelijk details vrij te geven, maar beetje googlen en je vindt online hetzelfde materiaal, desnoods in het buitenland.
In mijn vorig huis zonnepanelen gekocht en bij mezelf geplaatst. Enige extra was de 6%btw.
Grootste probleem in die sector is inderdaad de sanitair man die een offerte maakt en de klant die begint te googlen en prijzen vind al dan niet in Duitsland die zoveel goedkoper zijn. Dan begint de discussie, wie gaat het installeren, wie geeft er garantie, wie gaat het vervangen als het defect is, etc. En installateur gebruikt of heeft die marge gewoon nodig om die service te kunnen geven. Maar zo slim zijn de particulieren met brains niet. En ik trek het nu wat extreem misschien want ik maak er mij zelf uiteraard ook schuldig aan, maar dit is wel het principe erachter.