Freelancers & Ondernemers

Kunnen we het hier nu -eindelijk- wat meer on topic houden? Dit was hier lange tijd één van mijn favo topics met tips voor freelancers en waar je terecht kon met vragen, maar heel deze discussie gaat intussen nergens meer over.

Oké, terug een on topic vraag:
Ik zou binnenkort naar een beurs in de VS moeten. Nu zou ik als ik dan toch daar ben, ook bij ons meest recente project willen langs gaan.
Nu zit er tussen die beurs en de vroegst mogelijke datum voor dat bezoek, minstens 5 dagen.

Ik zie het echt niet zitten om terug naar België te vliegen voor die paar dagen. Hoe valt dat boekhoudkundig te regelen? Moet ik dan x-aantal dagen als privé inboeken? Want het is niet dat ik daar voor de fun die dagen zit.

Om terug beetje on topic te gaan: ik kreeg enkele dagen geleden een bericht van mijn boekhouder, dat de overheid nog wat strenger gaat zijn op BTW-aangiftes:
- teruggaafprocedure: men introduceert een provisierekening waar je BTW-tegoeden op staan. Volgens wat ik lees kan je er echter niet zo vlot aan: je kan enkel je BTW-tegoed van de periodieke aangifte terugkrijgen, niet alles. Om terug te krijgen, mag je 6 maanden ook geen laattijdige indiening hebben gedaan. Ze maken het je dus zo moeilijk mogelijk om je BTW-tegoed (wat eigenlijk jouw geld is) terug te krijgen. Voor mij maakt dit niet veel uit, maar ik kan me voorstellen dat voor zelfstandigen die het moeilijk hebben, dit wel eens lastig kan zijn.
Staat vaart er natuurlijk wel bij met al die bedragen die op hun rekening geparkeerd staan en interest vergaren.
- sancties: worden ook strenger gemaakt, afhankelijk van of je te laat betaalt en/of te laat indient.

Eerlijk gezegd: ik werk nu in Nederland. Ik heb sowieso al het gevoel dat ik hier hogere tarieven kan vragen voor mijn werk.
En omdat de BTW verlegd is, moet ik me eigenlijk bijna nooit zorgen maken om het betalen van BTW op mijn inkomsten, want die heb ik dus niet gekregen. Als ik wat aankopen heb gedaan in het kwartaal, krijg ik die nog terug.

En het goede nieuws is dat ondanks de paniek rond de wet DBA, mijn project toch nog verlengd is voor een half jaar en het tarief zelfs ook nog wat hoger is geworden!
Dus ondanks die wet DBA, denk ik dat ik voor volgende projecten toch weer probeer iets in zuid NL te vinden.

Ik zou binnenkort naar een beurs in de VS moeten. Nu zou ik als ik dan toch daar ben, ook bij ons meest recente project willen langs gaan.
Nu zit er tussen die beurs en de vroegst mogelijke datum voor dat bezoek, minstens 5 dagen.

Ik zie het echt niet zitten om terug naar België te vliegen voor die paar dagen. Hoe valt dat boekhoudkundig te regelen? Moet ik dan x-aantal dagen als privé inboeken? Want het is niet dat ik daar voor de fun die dagen zit.
Is dat niet gemakkelijk te verantwoorden?
5 dagen hotel lijkt me toch goedkoper dan 2 intercontinentale vluchten.
De toets is toch: acties die jij onderneemt om beter te kunnen ondernemen en je winst te verhogen (waardoor staat meer belasting kan heffen)?
Lijkt me toch evident in dit geval: besparing van reiskosten, meer werkuren, betere gezondheid (geen jetlag)
Of zie ik het te simpel?

Maken dat je bewijsmateriaal hebt van je bezoek aan dat project (je hebt er inkomsten van, bewijs dat je daar fysiek bent,...) en die beurs (je spreekt van "moeten" dus je hebt ergens wel een contract ofzo?) zodat je kan argumenteren waarom je daar 5 dagen zat.

Talloze consultants die maandenland op project zitten in het buitenland en niet ieder weekend terugkeren.

Staat vaart er natuurlijk wel bij met al die bedragen die op hun rekening geparkeerd staan en interest vergaren.

Dat is niet daarvoor. Dat is omdat het veel meer kost in mankracht en procedurekosten om onbetaalde BTW-schuld terug te vorderen. Hoe meer op die rekeningen blijft staan, hoe lager het risico op onbetaalde BTW-schulden. Als BTW niet meer wordt betaald, dan is het risico op faillissement al vrij groot en gaat de staat de verschuldigde BTW ook niet meer 100% kunnen recuperen.

Iets van 8 à 9% van verschuldigde BTW in België wordt nooit betaald (bron kwijt geraakt. Ergens een EU-rapport die onbetaalde BTW analyseerde). Daarom dat men juist wil dat er meer blijft staan op de BTW-rekening.

En ook mijn "terug on topic".

Dit is geen reclame, het is mijn ervaring.

Zoals sommige weten moet je vanaf 2026 verplicht e-invoicing doen. Mijn huidige klant heeft me verteld: "stuur die facturen maar via peppol!"

Dus rap een billit account gemaakt (je kan gratis facturen versturen) en na wat rond te klikken beslist om een abbonementje te nemen. Werkt prima. Mijn boekhouder gaat (vermoedelijk) straks ook de billit integratie voor aankoopfacturen ondersteunen.

Die facturen zijn vaneerstekeer ook 100% conform, en bank-integratie houdt perfect bij welke factuur er al betaald is. Dit werkt prima.

Ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden.

Zoals sommige weten moet je vanaf 2026 verplicht e-invoicing doen. Mijn huidige klant heeft me verteld: "stuur die facturen maar via peppol!"

Dus rap een billit account gemaakt (je kan gratis facturen versturen) en na wat rond te klikken beslist om een abbonementje te nemen. Werkt prima. Mijn boekhouder gaat (vermoedelijk) straks ook de billit integratie voor aankoopfacturen ondersteunen.

Die facturen zijn vaneerstekeer ook 100% conform, en bank-integratie houdt perfect bij welke factuur er al betaald is. Dit werkt prima.

Ik ben ook bij Billit en als starter bij KBC of Liantis (of beide), kreeg ik afgelopen jaar het jaar gratis. Ben er op zich ook wel tevreden van :).

Is dat niet gemakkelijk te verantwoorden?
5 dagen hotel lijkt me toch goedkoper dan 2 intercontinentale vluchten.
De toets is toch: acties die jij onderneemt om beter te kunnen ondernemen en je winst te verhogen (waardoor staat meer belasting kan heffen)?
Lijkt me toch evident in dit geval: besparing van reiskosten, meer werkuren, betere gezondheid (geen jetlag)
Of zie ik het te simpel?
Ja zo dacht ik het ook, maar you never know.

Maken dat je bewijsmateriaal hebt van je bezoek aan dat project (je hebt er inkomsten van, bewijs dat je daar fysiek bent,...) en die beurs (je spreekt van "moeten" dus je hebt ergens wel een contract ofzo?) zodat je kan argumenteren waarom je daar 5 dagen zat.

Talloze consultants die maandenland op project zitten in het buitenland en niet ieder weekend terugkeren.
Ik zit bij deze klant "full time" als Marketing Manager. Ergens zet ik op die factuur wat ik wil, dus zou perfect een lijn "Bezoek beurs" kunnen zetten met een bepaalde kost. Bij een vorige beurs stond ook gewoon "extra kosten *naam beurs*".

Het zit me vooral met die periode tussenin. Ik ben me er ook wel bewust van dat dat een makkelijke manier zou zijn om een paar dagen vakantie zakelijk te betalen. Maar het is wel gewoon de situatie nu. Ook dat bezoek bij de klant, is dat essentieel, goh nee. Maar dat is toch een project van een mooi prijskaartje waar we toch wat problemen hebben gehad. En het zou niet slecht zijn voor de klantenrelatie om daar langs te gaan.

Allé morgen nieuwe dag, nieuw boekjaar.

Kijk er wel naar uit om op zijn minst hetzelfde te doen als dit jaar, maar met een hele hoop minder kosten!

Toch weer mooie groei aangetekend tegenover vorig jaar.

Omzet dat sinds ik full time ben denk ik in 2022 op 150k, 2023 op 210k en nu 2024 eindig ik rond de 260k.
Al blijft er dit jaar van de 260k niet veel over nadat alles betaald werd van lonen, auto's, uitbreiding machinepark en nieuwe atelier.

Volgend jaar hetzelfde doen samen met mijn vrouw en er dus minder voor moeten werken, zou ik voor tekenen.

Maar allé elk jaar opnieuw zeg ik eens minder uitgeven en meer sparen, maar elk jaar opnieuw blijf ik toch maar weer investeren, wat op zich ook niet slecht is :p

Al heb ik niet veel last van die 95% werkdagen in een jaar, maar voor het gezinsleven zal het toch beter uitkomen :)

Alé hup, hier ook nieuw jaar.

250K€ trachten om te zetten in m'n HR niche met als bijkomend doel inkoop in 2 venootschappen om wat duurzaams voor handen te hebben.

Beetje geschrokken nog van de afrekening van de boekhouder die als nieuwjaarskado in de mail zat :D

Vorig jaar in de eenmanszaak 1500 euro boekhoudkosten
Dit jaar BV 4200 euro.

Scheelt toch wel een pak zeg.

Wat betaal je dan voor factuur integratie + bank integratie?

Mijn huidige pakket is Yuki (boekhouder gebruikt dit) en vind ik best duur. Als je dan nog eens meer dan 20 facturen/bestanden verwerkt moet je bijbetalen in het genre van 10 euro voor 10 bestanden.

Maar kan er denk ik niet echt van weg omdat het boekhoudkantoor dit dus gebruikt..

Wat betaal je dan voor factuur integratie + bank integratie?

Mijn huidige pakket is Yuki (boekhouder gebruikt dit) en vind ik best duur. Als je dan nog eens meer dan 20 facturen/bestanden verwerkt moet je bijbetalen in het genre van 10 euro voor 10 bestanden.

Maar kan er denk ik niet echt van weg omdat het boekhoudkantoor dit dus gebruikt..
7.5 euro per maand

Nice, en die bankkoppeling via CODA kan gratis ook. Ik moet nu via Codabox en dat is betalend.
Wel even nakijken of jouw bank een koppeling met billit voorziet. Is nog niet mogelijk voor alle banken, sommigen moeten voor billit via codabox lopen.
Er zijn ook banken die zelf een periodieke servicefee aanrekenen voor de koppeling.

Met Odoo ook allemaal inbegrepen met een moderne PSD2 koppeling en meer 'bang for buck'.
Geen gedoe meer met CODA bestandjes van de jaren 200X-2018 :ROFLMAO: en dus dure abonnementen zoals KBC Online4B.
Hier sync ik alles automatisch elke dag om 10u, kan ook manueel.

Met Odoo ook allemaal inbegrepen met een moderne PSD2 koppeling en meer 'bang for buck'.
Geen gedoe meer met CODA bestandjes van de jaren 200X-2018 :ROFLMAO: en dus dure abonnementen zoals KBC Online4B.
Hier sync ik alles automatisch elke dag om 10u, kan ook manueel.
Idem en ook peppol integratie voor e invoices.

Ik denk dat het allemaal beetje voorkeur neerkomt.

De kost van 10-20 euro per maand ofzo is voor mij verwaarloosbaar in the scheme of things om peppol conform te zijn. Als daar nog ook keer leuke onkosten functie op zit, des te beter.

Terug
Bovenaan