welke extra kost voor PEPPOL?
Ja, OK, je bent niet verplicht om geld uit te geven om aan PEPPOL te voldoen, maar het is dan meestal wat knoeien met Oodo of een gratis aanbieder gebruiken en hopen dat dat gratis blijft.
Ik kan zelf ook een XML berichtje in mekaar flansen wat mijn factuur voorstelt, maar je moet het nog via een accesspoint op het netwerk krijgen.
En dat kan ik, bij mijn weten, niet zelf doen. (zonder weer veel extra werk)
Mijn boekhouder stelde Clearfacts voor want daar werken zij mij: 378€ per jaar extra (inclusief Kyte om facturen te maken).
Ik zou dan ook altijd de status kunnen zien. Maar ja, dat is ook alleen maar als de boekhouder inboekt, wat ze normaal enkel eind kwartaal doen.
Kyte stelt nog niet veel voor, ik hoop dat dat snel beter wordt, want nu is het nog wreed mager vind ik. (en werkt alleen op Chrome, haat ik)
Eerste keer dat ik dat gebruikte viel ik van mijn stoel hoe weinig daar in zat en hoe slecht het werkte.
Nu staat er geen prijs meer op hun website, tot vorige maand wel en wat die 12€/maand of zo. Blijkt toch 26€ te zijn...
Op de vraag of mijn boekhouder dan minder ging aanrekenen omdat nu alles al netjes in ClearFacts staat: "ah neen, want wij moeten dat nog inboeken". Tja.
Nu net een factuur gemaakt voor een training, klein foutje in de datum, maar die moet juist zijn voor KMO Portefeuille.
Hop: creditnota maken en nieuwe factuur. Vroeger had ik snel de factuur even aangepast.
Het proces is moeilijker geworden, het kost meer geld, en voor wat?
Overheid jaagt bedrijven op kosten voor PEPPOL en die NACEBEL codes en voor wat?
Tip: kijk al wel uit naar oplossingen voor PEPPOL, maar wacht tot december.
Tot die tijd krijg je dus facturen via PDF of brief aan, maar ook via PEPPOL en heb je dus 2 manieren van werken naar je boekhouder toe.
Ik vind het moeilijk om het overzicht te bewaren: wat heb ik nu al wel naar de boekhouder gestuurd en wat niet...
Vanaf januari zal het simpel zijn voor Belgische facturen en (een deel van) je onkosten: elektronisch.