En nu de werkelijkheid:
- lagere werkdruk voor accountants, facturen komen automatisch binnen.
Ik heb het vooral over de uitgaande verkoopfacturen van kleinere eenmanszaken en kmo die b2b doen, ik kan me inbeelden dat die soms liever hun eigen erp software verder gebruiken zonder ingebouwde Peppol, en niet meteen zomaar willen investeren om dat up te graden (versie upgrade kan soms 10K of meer kosten bij bepaalde niet onderhiuden ERP) of over te stappen naar iets anders zoals Odoo, zodat ze, om dan toch in regel te zijn, die facturen terecht moeten bij de accountant die ze dan zelf via peppol doorstuurt.
Deze shit zal voor de kleinere accountants vermoedelijk wel voor een (tijdelijke) hogere werkdruk zorgen en niet voor jou in je big4 ivoren kantoor.
Er zijn eenmanszaken met ettelijke 1000n euros aan ontbrekende facturen die niet verwerkt worden aangezien er geen controle is op de bankverrichtingen...
En zo ken ik nog vennootschappen, tussen m'n klanten en in m'n eigen familie zelfs... Ze gebruiken Odoo gewoon verkeerd... Heb het al 10 x uitgelegd maar neen, helaas volgen ze het nog niet op. Zelfs een klant die ik naar Odoo gemigreerd had voor een 10K 5-jaar contract bleef vasthouden aan oude principes. Wel, 'k heb die uit hopeloosheid nadien gedumpt. Resultaat is dat ze nu werken met Odoo voor alles incl. facturatie behalve de (leveranciers)boekhouding.
Blij dat ik ervan af ben.
Voorbeeld: ik stuur hen een factuur via e-mail, ze klasseren dat pdf bestand eerst in een map, betalen het dan, eer ze het inboeken in Odoo, en soms vergeten ze die facturen in te boeken, ook facturen die via mail binnenkomen zijn soms al betaald maar nergens te bespeuren in de boekhouding... Bij die familie zo eens 4 eigen facturen gevonden die nooit werden ingeboekt noch opgevrzagd door de accountant... 3K aan ongerecupereerde BTW, voor mij gelukkig wel betaald.
Terwijl ze eigenlijk weten dat het allemaal eerst in Odoo terecht kan, en ze daarmee ook betalingsbestanden kunnen maken om bij de banken door te geven. Soms is het hopeloos.
Dure software? Tijd kost geld, de uitgespaarde tijd door e-facturatie is dubbel en dik terugverdiend. Facturen komen vandaag langs alle kanten, per post, een bonnetje, via mail, via het zoveelste platform waar je een factuur moet downloaden, ... Met e-facturatie alles duidelijk op 1 platform.
De inkomende stroom facturen zal zo inderdaad veel makkelijker zijn. Zelf gebruik ik Peppol al bijna meer dan een jaar, maar behalve Proximus voor inkomende, nog geen andere leveranciers zo ontvangen, en bij klanten waren er vorige maand nog maar 2 in orde van de +/- 100 actieve.
Onze klanten zijn 85% klaar op Peppol. Laatste zullen wel volgen de komende maanden. Zelfs die dat niet verplicht zijn (vrijgestelde BTW).
Fijn om met zulke klanten te werken natuurlijk. Er is ook heel veel shit down the gutter die jij nooit zou willen als klant...
Als je vandaag niet kan werken met bv. een Billit, hoor je dan nog überhaupt ZELFSTANDIG te zijn?
Ik kijk eens naar de Afghaanse carwash om de hoek die met BTW bonnetjes werkt... Zou fijn zijn dat ze die ook verplichten voor B2B transacties...
Leren jullie de klanten dan ook aan hoe ze die facturen kunnen consulteren en betalen?