Freelancers & Ondernemers

Idem waarom sommigen een dikke BMW 5 onder hun gat moeten hebben en anderen met een aftandse Skoda Superb genoegen nemen, geen van beide "moet" en is het puur persoonlijke voorkeur.
Of een gepersonaliseede nummerplaat... 'k Vind het eigenlijk een schande dat dit kan, maar ja, als je geld teveel hebt, voelt ge u dan ook superieur en beter met die platen op uw auto dan een ander, je geeft als het ware wat terug aan de maatschappij (lees: overheid), en als je daarnaast ook bv. doneert aan KOTG en andere, ben je de beste!

Die indruk heb ik toch alleszins niet. De overheid lijkt een probleem te hebben met al die werknemers die zelfstandig worden voor fiscale redeneren.
Maar dat zijn dus toch de freelancers niet? Ik kan maar 1 freelancer die echt beginnen freelancen is bij zijn huidige werkgever, en die is daar nu ondertussen ook weg. Dat zijn freelancers. Werknemer die fiscale redenen zelfstandig wordt en bij zijn oude werkgever blijft is een managementvennootschap.

Of een gepersonaliseede nummerplaat... 'k Vind het eigenlijk een schande dat dit kan, maar ja, als je geld teveel hebt, voelt ge u dan ook superieur en beter met die platen op uw auto dan een ander, je geeft als het ware wat terug aan de maatschappij (lees: overheid), en als je daarnaast ook bv. doneert aan KOTG en andere, ben je de beste!
Tjah, niet dat ik ooit een gepersonaliseerde plaat zou nemen, maar waarom niet... Kostprijs 1.000 EUR, heb je een elektrische wagen, 100% als kost aftrekbaar, zo duur is dat nu ook niet voor wiens goesting dat is.

Er zijn zelfs particulieren die op hun wagen "snoezeke", "tijgetje" etc. hangen en daar privé ook gewoon 1.000 EUR voor neertellen, dan vind ik de naam van je vennootschap op een nummerplaat en inbrengbaar als kost al wat minder gek.

Ik heb wel een redelijk unieke naam voor mijn vennootschap, ik zou het wel nog interessant vinden. Makkelijk om te onthouden, alleen ga ik me dan wel beter aan de verkeersregels moeten houden :unsure:

Ik heb wel een redelijk unieke naam voor mijn vennootschap, ik zou het wel nog interessant vinden. Makkelijk om te onthouden, alleen ga ik me dan wel beter aan de verkeersregels moeten houden :unsure:

De Schijtzelfstandige? Algemene ontstoppings- en rioleringswerken

Maar dat zijn dus toch de freelancers niet? Ik kan maar 1 freelancer die echt beginnen freelancen is bij zijn huidige werkgever, en die is daar nu ondertussen ook weg. Dat zijn freelancers. Werknemer die fiscale redenen zelfstandig wordt en bij zijn oude werkgever blijft is een managementvennootschap.
Ik denk eigenlijk dat de regering ook wel iets tegen de echte freelancers heeft. Dus degene die ook effectief van bedrijf wisselen.
Want er zijn heel veel freelancers bijgekomen en ik denk niet dat dit allemaal mensen zijn die blijven zitten maar nu factureren ipv loon ontvangen.
En dat er zo veel bijgekomen zijn, vinden ze problematisch

Wetgeving was al in orde zoals beryl aangeeft. Direct na de publicatie hebben we dit in orde gebracht, +/- maand moeten wachten ivm termijnrekening. Ik kijk straks even na welke jaren effectief betaald geweest zijn.
@Monkytiger even mijzelf corrigeren.

Uitbetaling is inderdaad van het 5e en 4e jaar geweest, 3e jaar volgt in +/- januari.

Mijn mgmt BV zal in januari de 3 in 1 keer uitbetalen en tussentijds nadenken of ik elke 3 jaar naar privé haal of het beleg/iets met doe in de BV zelf.

Ik denk eigenlijk dat de regering ook wel iets tegen de echte freelancers heeft. Dus degene die ook effectief van bedrijf wisselen.
Want er zijn heel veel freelancers bijgekomen en ik denk niet dat dit allemaal mensen zijn die blijven zitten maar nu factureren ipv loon ontvangen.
En dat er zo veel bijgekomen zijn, vinden ze problematisch
Wat natuurlijk nergens op slaagt.

Voor mij zou een gepersonaliseerde nummerplaat gerust 10.000-20.000 euro mogen kosten.

Dat is nu keer het perfect voorbeeld van een belasting die zijn doel treft.

My 2 cents, uiteraard :D

Helemaal akkoord, maar wat ook wil zeggen dat al die mensen allemaal structureel onderbetaalt zijn/waren.

En dan is de cirkel rond: veel mensen worden freelance omdat... loon veel te zwaar belast wordt in Belgie.
Niet enkel belastingen he. Zelfs als eenmanszaak ben je enorm veel beter af dan als werknemer.
Wat werknemers (en politici) vergeten is dat de winst die die vennootschappen nu maken, gewoon winst voor de werkgever wordt (aan dezelfde belastings-rate) als ze terug werknemer zouden worden.

Niet enkel belastingen he. Zelfs als eenmanszaak ben je enorm veel beter af dan als werknemer.
Wat werknemers (en politici) vergeten is dat de winst die die vennootschappen nu maken, gewoon winst voor de werkgever wordt (aan dezelfde belastings-rate) als ze terug werknemer zouden worden.
Met als verschil dat ze wel een werknemer met bijbehorende belastingen moeten betalen.
Ik breng nu als freelancer minder op voor de overheid/sociale zekerheid dan mijn werkgever indertijd.

Bij een bedrijfswagen snap ik dat nog, maar voor de rest ijdelheid.
Ook maar mijn gedacht, iedereen doet wat hij wil natuurlijk.
In principe is dat ook maar een optie gelijk een ander die je kan kiezen op een auto.
Het is mooi dat de overheid deze kans geeft en er zelf nog wat aan verdient.

Voor mij zou een gepersonaliseerde nummerplaat gerust 10.000-20.000 euro mogen kosten.

Dat is nu keer het perfect voorbeeld van een belasting die zijn doel treft.

My 2 cents, uiteraard :D

Finanzminister, zoek mij een taks op marginaliteit zonder te zeggen dat het een taks op marginaliteit is aub.

Met als verschil dat ze wel een werknemer met bijbehorende belastingen moeten betalen.
Ik breng nu als freelancer minder op voor de overheid/sociale zekerheid dan mijn werkgever indertijd.
Bwa, met die 50000€ brutoloon zit ik toch op hetzelfde brutoloon als ik toen ook had (al zou dat ondertussen ook gestegen zijn...).
Er zit wel een verschil, maar zo enorm is dat volgens mij ook niet.

Of gewoon puur persoonlijke voorkeur. Ik heb een @#naamvennootschap#.be in sé niet nodig gezien ik een managementvennootschap heb die factureert aan het moederbedrijf, echter vind ik de kost die er tegenover staat verwaarloosbaar en is het een leuk hebbedingetje. Feit dat mijn vennootschapsnaam mijn achternaam is maakt het voor mij des te leuker dat ik mail met [email protected].
Ik heb een [email protected] en @zaak.be versie, handig om verschillende activiteiten te splitsen.

Het bijkomstige handige is dat ik op het catch-all adres van @achternaam.be ondertussen al post van een schepen uit de Antwerpse VISA-kaart-affaire en een veroordeelde uroloog kreeg. Ze verschieten altijd als ik hen die mails doorstuur (zeker die eerste toen ik die ondertekende met mijn politieke voorkeur :D))

Enkel domeinnaam + Google Workspace klinkt eerlijk gezegd wel interessanter dan domeinnaam + emailserver... Is dit voor een niet-IT'er (die wel uit de voeten kan met IT) gemakkelijk om op te starten? DNS-naam koppelen met domeinnaam en klaar?
Ja, dat is vrij eenvoudig. In het dashboard van de provider waar je je domeinnaam hebt gekocht, hoef je enkel de DNS-records aan te passen. Bij Google Workspace is dat extra gemakkelijk dankzij een handige wizard die je stap voor stap begeleidt. Ik betaal zelf €7,99 per jaar voor mijn domein, de rest loopt via Google Workspace.

Bovendien is het ook handig om met klanten online meetings op te zetten via Google Meet.

Terug
Bovenaan