Freelancers & Ondernemers

Dat is in essentie al het plafond he... Want daarboven betaal je volledige vennootschapsbelasting en waren er al betere alternatieven...
Dit is totaal iets anders.
Je hebt een verlaging van vennootschapsbelasting als je minimale bezoldiging hebt en voor het deel onder 100k winst.
Het deel boven de 100k winst betaal je 25% vennootschapsbelasting, daarna pas kan je uw liquidatiereserve aanleggen, dus je moet al richting 145-150k winst voor belastingen gaan om een liquidatiereserve/divind te kunnen uitkeren van 100k.

Wie raak je daar mee denk ik dan? Zou er hier 1 persoon zitten die 100k in VVPRBIS of LR laat uitkeren ieder jaar? Ok, misschien doet Gert Verhulst dat en Mark Coucke en dergelijke. Maar dan nog. In vele gevallen is 100k helemaal niet nodig om uit te keren naar privé als er bv al wat vastgoed in de vennootschap zit. De dure elektrische wagen zit ook in de vennootschap.

Ik hoop oprecht dat ze cijfers hebben over hoeveel dit effectief zal opleveren want ik denk bitterweinig. Als ze het plafond verlagen tot 50k, dan denk ik dat ze wel heel veel mensen zullen raken.
Meer dan je denkt vermoedelijk, ik zou hier onder vallen omdat ik een vaste job als WN heb en dus niets uit mijn vennootschap haal.
Geen loon, geen dure wagen, geen zotte kosten. En dit is dan nog maar een bijberoep dat het niet slecht doet, maar laat staan een iets of wat ondernemen die er dagelijks met bezig is.
Ik koop mijn vastgoed voorlopig liever prive/doe beleggingen liever prive, dus ja keer het graag naar prive uit.
Bij de gert verhulsten en mark couckes zal het over miljoenen gaan ipv miezele 100k ;)

Zo extreem is dat nu ook weer niet. Ik kom zonder "trukken" (auteursrechten, waranten, ...) aan ongeveer 70k kosten per jaar. Dat wil zeggen dat ik met 170k omzet dus 100k winst heb.
Iedereen die 100k in VVPRBIS of LR kan plaatsen, moet niet klagen dat hij boven dat bedrag wat meer zal moeten bijdragen.

Is die 100k de grens per persoon of hoe ziet men dat? Want als je een bedrijf hebt met 3 man samen zit je daar toch met gemak boven.

Dat zal nu juist hun probleem zijn met de zogenaamde managementvennootschappen: 1 persoon met laag of geen loon maar zeer hoge LR. Ik denk niet dat dit gaat over vennootschappen met meerdere aandeelhouders.

Ik begrijp vooral de insteek niet.

Dat management vennootschappen aangepakt moeten worden omdat het verschil in fiscale behandeling in vergelijking met gewone werknemers te groot is: OK, is een standpunt dat ik kan begrijpen.

Dat ten gevolge van dit verschil in fiscale behandeling er in steeds grotere mate een gebruik is van management vennootschappen: OK, en dat wensen aan te pakken kan een te verdedigen stelling zijn.

Maar dit voorstel pakt dat probleem helemaal niet aan. Ze gaan geld halen bij vennootschappen die sowieso via een vennootschapstructuur zouden werken. Het probleem zit aan de onderlaag (werknemers die 5k€+ bruto verdienen en fiscaal optimaliseren), en daar verander je met dit voorstel hoegenaamd niets aan. Nu zou je gewoon extra koterij creëeren, en meer werk voor accountants omdat het weer interessanter wordt om op andere manieren te gaan optimaliseren.

Dan nog de framing erbij in het artikel zelf ("In dat geval keren de zaakvoerders zichzelf meestal een zo laag mogelijk loon uit, waardoor ze allerlei sociale voordelen kunnen genieten, zoals een studiebeurs of verhoogde kinderbijslag.") maakt het helemaal af

Idd, maar wat met iemand die 100k per jaar verdient en minder belastingen betaald dan iemand die 75k per jaar verdient? Dat is imo al minder evident meen ik.
Procentueel minder, in absolute bedragen zal die meer betalen he.
Ik kan best begrijpen dat er gekeken wordt naar vennootschappen om het gat in de begroting te vullen (al vind ik het niet tof, maargoed). Maar ik heb het moeilijk met statements als "die verdienen al genoeg, die kunnen best nog wat meer belastingen betalen". Want zoals altijd komt dat neer op "het is goed, zolang ik maar niet getroffen wordt". Elke freelance IT'er (en veel soortgelijke vennootschappen) zit vér boven het mediaanloon.

Procentueel minder, in absolute bedragen zal die meer betalen he.
Afhankelijk van het statuut zou dat wel eens kunnen tegenvallen vrees ik, dat gaat ook gelden voor de meerwaardebelasting trouwens - iemand met 100k winst zal in absolute cijfers 9000 € meer betalen dan iemand met 1 miljoen winst als die laatste een aanzienlijk belang heeft aangezien die niets betaald - ik vind dat vreemd aanvoelen.

Wat dan met een vennootschap die na 3 volledige boekjaren opeens VVPR-BIS uitkeert, ik neem aan dat wel verschillende managementvennootschappen hier minstens aan zullen zitten?
Dan mag je max 100k in dat jaar uitkeren (ongeacht of je er nu al 3 of 30 jaar voor aan het opsparen bent). Zo lees ik het toch in het artikel in De Tijd.

Afhankelijk van het statuut zou dat wel eens kunnen tegenvallen vrees ik, dat gaat ook gelden voor de meerwaardebelasting trouwens - iemand met 100k winst zal in absolute cijfers 9000 € meer betalen dan iemand met 1 miljoen winst als die laatste een aanzienlijk belang heeft aangezien die niets betaald - ik vind dat vreemd aanvoelen.
Wat heeft meerwaardebelasting daar in godsnaam met te maken, dat is op verkoop van aandelen.
Staat los van bedrijfswinst of eender wat jij zegt.
Wat hier nu de laatste pagina’s staat is gewoon allemaal compleet verkeerde door elkaar gehaalde termen en bedragen.
Hoe kan je dan zelfs nog een vergelijk gaan maken tussen wg en wn, slaat nergens op.

Dan mag je max 100k in dat jaar uitkeren (ongeacht of je er nu al 3 of 30 jaar voor aan het opsparen bent). Zo lees ik het toch in het artikel in De Tijd.
Zou zeer pijnlijk zijn, wat met iemand die bvb:

- In 2023 Aandelen aankoopt van het moederbedrijf voor X EUR met de managementvennootschap
- In 2026 Aandelen van het moederbedrijf verkoopt aan 200% en weer investeert voor het initieel geïnvesteerde bedrag

In dat scenario dient die persoon 25% meerwaardebelasting te betalen en blijft er dus 75% over van de meerwaarden, indien deze dat wilt doortrekken naar de privé wordt deze daar nog eens op belast cfr. personenbelasting? (weet niet of het deel boven de 100.000 EUR hieraan belast zou worden, kan het artikel van De Tijd niet lezen)

Wat heeft meerwaardebelasting daar in godsnaam met te maken, dat is op verkoop van aandelen.
Staat los van bedrijfswinst of eender wat jij zegt.
Wat hier nu de laatste pagina’s staat is gewoon allemaal compleet verkeerde door elkaar gehaalde termen en bedragen.
Hoe kan je dan zelfs nog een vergelijk gaan maken tussen wg en wn, slaat nergens op.
Het had geen betrekking op het recente artikel over max. bedrag - mijn argument had betrekking op de case dat iemand die 100k verdient toch minder belastingen in absoluut bedrag kan betalen dan iemand die 75k verdient, afhankelijk van het statuut - hetzelfde principe is van toepassing op de meerwaardebelasting waar mensen met lagere winsten toch een hoger absoluut bedrag betalen dan iemand met hogere winsten, afhankelijk van het statuut.

Ik blijf dat vreemd vinden.

- In 2023 Aandelen aankoopt van het moederbedrijf voor X EUR met de managementvennootschap
- In 2026 Aandelen van het moederbedrijf verkoopt aan 200% en weer investeert voor het initieel geïnvesteerde bedrag
Een gewone werknemer zou eerst 50% op zijn loon afstaan aan belastingen (om > 100k€ uitbetaald te krijgen) en moet er dan de aandelen mee kopen + standaard meerwaarde taks op betalen.
Dat is de fiscale gap tussen werknemers en vennootschappen die ze hier willen verkleinen.

In dat scenario dient die persoon 25% meerwaardebelasting te betalen en blijft er dus 75% over van de meerwaarden, indien deze dat wilt doortrekken naar de privé wordt deze daar nog eens op belast cfr. personenbelasting? (weet niet of het deel boven de 100.000 EUR hieraan belast zou worden, kan het artikel van De Tijd niet lezen)
Wordt er niet in besproken hoor, ze vermelden enkel die 100k€ limiet als voorstel, niet meer.

Ik vind het een schande.
Ik vind het een schande, ondanks dat het mij niet raakt.
We hebben nog steeds geen federale begroting, we horen bij de top qua hoogste belastingsdruk in de OESO.
En toch, toch vinden politici het nog steeds relevant om tijd te steken in en sensatie te veroorzaken over maatregelen die weinig to geen impact zullen hebben op de financiële gezondheid van België en de welvaart van de Belg.

Dit is puur stemmingmakerij om een bepaald beeld te creëren naar de achterban, het kiesvolk, niet meer en niet minder.

Gewoon aan 30% RV he. Je zou tot 100k gebruik kunnen maken van VVPR-bis en tot 100k van liquidatiereserve

Een gewone werknemer zou eerst 50% op zijn loon afstaan aan belastingen (om > 100k€ uitbetaald te krijgen) en moet er dan de aandelen mee kopen + standaard meerwaarde taks op betalen.
Dat is de fiscale gap tussen werknemers en vennootschappen die ze hier willen verkleinen.
Er zijn echt wel weinig bedrijven die met vennootschapsgeld gaan beleggen in aandelen he.
Dit dat het wel doen zijn dan vooral een DBI fondske waar je sinds dit jaar/volgend jaar ook alweer 5% mag op betalen op de meerwaarde.
Maar net zoals een werknemer gaat een kleine zelfstandige zijn geld ook eerst naar de prive willen halen door er belastingen op te betalen om dan aandelen met de kopen icm de standaard meerwaarde taks.
Ik zeg het, hier wordt zoveel door elkaar gehaald dat het niet mooi is.

Wordt er niet in besproken hoor, ze vermelden enkel die 100k€ limiet als voorstel, niet meer.
Ik denk niet dat ik vroeg "wat zou een "gewone werknemer" moeten doen" hoor, die vergelijking is hier al tig keren gepasseerd. Het gaat hier trouwens niet om aandelen die je op de beurs kan verhandelen maar om aandelen vanwege een participatie (met 4 personen in totaal) in een moederbedrijf waarin je ook je activiteit uitvoert, toch wel wat anders mijn gedacht.

Soit, heb al gehoord dat het een balonnetje was dat werd opgelaten waar niks van in huis zal komen.

Ik denk niet dat ik vroeg "wat zou een "gewone werknemer" moeten doen" hoor, die vergelijking is hier al tig keren gepasseerd.
Het artikel in de tijd gaf duidelijk aan wat de insteek was van het voorstel, m.n. de lage belastingsdruk om geld uit een vennootschap te halen vs wat een werknemer aan belastingen betaalt. Niet wat Vega aanvaardbaar vindt of niet.

Het gaat hier trouwens niet om aandelen die je op de beurs kan verhandelen maar om aandelen vanwege een participatie (met 4 personen in totaal) in een moederbedrijf waarin je ook je activiteit uitvoert, toch wel wat anders mijn gedacht.
De voorgestelde meerwaardebelasting is toepasbaar op beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde aandelen, daar zit geen onderscheid tussen. Het gaat om winst op aandelen.
Soit, heb al gehoord dat het een balonnetje was dat werd opgelaten waar niks van in huis zal komen.
Idd, o.a. omdat verschillende partijen het te zwak vonden.

Terug
Bovenaan