Freelancers & Ondernemers

Ook daar wel rekening houden met die 20% VAA regel. (als dat er nu ook nog door komt)

Heb je al eens volledige bruto netto berekening gemaakt (of laten maken) van die warranten? (inclusief alle verdoken kosten)
Ik heb een berekening gekregen voor intekening:

Intekenbedrag: €2125
Prijs per calloptie: €85
Aantal callopties: 25
VAA: €700
Sociale zekerheidsbijdrage: -€147.88
Bedrijfsvoorheffing: -€295.38

Nu vermoed ik dat er nog wat extra kosten zijn die daar niet op staan, maar het lijkt qua grootte-orde toch in de buurt van VVPR-bis te zitten.

Reserves aangelegd vanaf XX.XX.2026, lijkt me dus dat de reserves die werden aangelegd voor 01/01/2026 wel degelijk gewoon nog aan 15% uitgekeerd kunnen worden, ook bij uitbetaling na 01/01/2026?

Reserves aangelegd vanaf XX.XX.2026, lijkt me dus dat de reserves die werden aangelegd voor 01/01/2026 wel degelijk gewoon nog aan 15% uitgekeerd kunnen worden, ook bij uitbetaling na 01/01/2026?
Mijn inziens kan je zelfs dit boekjaar 2025 nog aanleggen en in 2031 aan 5% uitkeren of 2029 aan 6,5%.
De 9,8% zal zijn van boekjaar 2026 en uitkeren 2030, geen alternatieve mogelijkheden.

Ik heb in een artikel gelezen (https://www.practicali.be/blog/begrotingsakkoord-sleutelt-aan-vvprbis-en-liquidatiereserves) dat de aanpassing aan het VVRPBIS regime een overgangsmaatregel zou omvatten voor de komende 3 jaren waarbij de 15% wel behouden zou blijven voor bestaande vennootschappen. Wel nog nergens anders bevestigd gezien...
Bedoelen ze niet gewoon dat de reserves die al aangemaakt zijn nog uitgekeerd kunnen worden aan verlaagde RV, wat opzich logisch is.
Denk niet dat ze bedoelen dat de komende 3 jaar nog reserves kunnen aangelegd worden die onder het oude stelsel vallen.

Ik zie soms dossiers van andere boekhouders met 45K loon en 3K winst. Het was dan een pak beter geweest om 20k loon te hebben en 28k winst.
(al zou je dan ook mogelijks kunnen kijken naar 25k loon en 23k fiscale winst... dan heb je ook 20% vennootschapsbelasting.
Ow, ik dacht altijd dat die 45k of 50k verplicht was om te kunnen genieten van 20% VB

Ben ook wel benieuwd naar die uitleg nu, mijn boekhouder heeft daar nog nooit iets van gezegd (en het wordt vanaf komend jaar wel interessant/belangrijk).

Nog eens in het kort als boodschap van algemeen nut, het verlaagd tarief van 20 % in de vennootschapsbelasting is van toepassing voor vennootschappen die klein zijn op de eerste schijf van 100.000,00 belastbare winst. Winsten boven de 100.000 zullen onderworpen zijn aan het normaal tarief van 25 %.

Wanneer ben je dan een grote onderneming? Als je meer dan één van onderstaande criteria overschrijd gedurende 2 achtereenvolgende boekjaren. Doe je dat niet dan ben je een kleine onderneming.

Omzet: € 11.250.000
Balanstotaal: € 6.000.000
VTE: 50

Verder zijn er 4 algemene uitzonderingen op de toepassing van het verlaagd tarief:

1. Financiële vennootschappen = Aandelen waarvan beleggingswaarde meer dan 50 % van het gerevaloriseerd gestort kapitaal is.
2. Dochtervennootschappen = Aandelen van de vennootschap die voor ten minste de helft gehouden zijn door andere vennootschappen en niet natuurlijke personen.
3. Gereglementeerde beleggingsvennootschappen en pensioenfinancieringsinstellingen.
4. Het uitkeren van de minimum bezoldiging aan ten minste 1 bedrijfsleider van 45.000 euro OF een bezoldiging tenminste gelijk of hoger is dan het belastbaar resultaat.

> Deze laatste voorwaarde van minimum bezoldiging even uitvergroten:

Eerst en vooral als je een startende vennootschap bent, ben je de eerste 4 jaar vrijgesteld van de voorwaarde inzake minimumbezoldiging. (Tenzij dit een voortzetting van bijvoorbeeld eenmanszaak was in de vorm van een vennootschap dan telt de datum van inschrijving in het KBO van de eenmanszaak als startpunt van de eerste 4 belastbare tijdperken.)

Dus het uitkeren van een bezoldiging van 45K of tenminste gelijk of hoger aan het belastbaar resultaat. Hoe werkt dat dan, tenminste gelijk aan belastbaar resultaat gedeelte?

Stel dat uw belastbaar inkomen(winst) voor toekenning bezoldiging 60.000,00 (60K) is en je hebt volgende 3 situaties:

1) Keert bezoldiging van 20.000 uit.

Kan NIET genieten van het verlaagd tarief want is niet minstens 45K. En 20 K bezoldiging is minder dan 40K belastbaar inkomen na toekenning bezoldiging.

2) Keert bezoldiging van 45.000 uit.

Kan WEL genieten van het verlaagd tarief want de minimum van 45K is uitgekeerd. De bezoldiging is in dit geval ook groter dan het belastbaar inkomen na toekenning van een bezoldiging zijnde 15K.

3) Keert bezoldiging van 30.000 uit.

Kan WEL genieten van het verlaagd tarief want 30K bezoldiging is gelijk aan het belastbaar inkomen na toekenning van bezoldiging die ook 30K is.

Wat is bij situatie 3 een mogelijk aandachtspuntje, stel dat later bij fiscale controle er kosten verworpen worden waardoor uw belastbaar inkomen voor toekenning bezoldiging geen 60K is maar 61K zou zijn. Dan is uw bezoldiging van 30K niet meer gelijk of hoger dan het belastbaar resultaat na toekenning van bezoldiging want dat is 31K. Gevolg is dat u het verlaagd tarief op de volledige winst, geen pro-rata verdeling maar op het volledig totaal verliest en dus 5 % extra zal betalen op de volledige winst(31K). (+ eventuele verhoging van onvoldoende voorafbetaling dat hierdoor ook een gevolg kan zijn.)

Dat kan dan een extra zure afrekening zijn bij een belastingcontrole, is beetje risico afweging afhankelijk van dossier.
(+/- de grote lijnen staat vrij om aan te vullen. :thumb:)

Laatst bewerkt:
Ow, Horse die er naast zit als het om iets financieels gaat.

Je verwacht het niet.
Hierboven staat de uitleg, waarvoor dank. Ook bedankt voor jouw nuttige bijdrage trouwens. Ik hoop dat je je nu beter voelt.

Ik snap dat mensen zich maar 20k uitkeren, maar als dat is omdat de winst maar 20k is moet je je misschien afvragen of een vennootschap wel de juiste keuze was.

Hierboven staat de uitleg, waarvoor dank. Ook bedankt voor jouw nuttige bijdrage trouwens. Ik hoop dat je je nu beter voelt.

Ik snap dat mensen zich maar 20k uitkeren, maar als dat is omdat de winst maar 20k is moet je je misschien afvragen of een vennootschap wel de juiste keuze was.

Neen dat is niet daarom hoofdzakelijk. Dat is omdat een bezoldiging van +/- 20K bruto net voldoende is voor de minimale sociale bijdrage grens als hoofdberoeper. Van het moment dat je bezoldiging stijgt boven die +/- 20K ga je meer betalen dan de minimum sociale bijdrage. Verder wordt er door die lage bezoldiging gekozen om de belastingdruk van de winsten in de vennootschap te laten belasten en uit te keren via dividend en niet als bedrijfsleiderbezoldiging waar de fiscale druk (meestal) hoger ligt.

Is hier toch ook al meermaals door vooral Apelords de revu gepasseerd dat die beredenering erachter zit.

Ik ben sinds 2 maanden freelancer. Ik heb 2 opdrachten 1 voltijdse (80+ % thuiswerk) en 1 waar ik nu en dan eens werk (neem 20 dagen op jaarbasis).

Voor die van nu en dan zit ik soms inhouse bij deelnemers van de opleiding en soms komen de deelnemers naar een locatie van mijn klant.

Nu zei mijn boekhouder het volgende: "Naar een vaste klant raden we niet aan om de dienstverplaatsingsvergoeding, maar in plaats daarvan woonwerkvergoeding te gebruiken. De dienstverplaatsing is eerder voor ad hoc verplaatsingen naar klanten, prospects, evenementen etc." Ik vind dat persoonlijk wel conservatief gezien ik misschien max 5 keer naar die "vaste" locatie ga. Ik verplaats mij met mijn eigen wagen (heb nog geen wagen via vennootschap), dus het verschil in kilometervergoeding is best groot. Wat is jullie ervaring?

Want dan zou je dit kunnen doortrekken en zeggen dat de dagvergoeding die ik mezelf zou toekennen voor kantoordagen voor de voltijds job ook een stretch is ondanks ik beperk tot 40 dagen per jaar (door het vele thuiswerk).

Ik weet dat de 40 dagen regel niet heilig is.. Maar in praktijk zie ik dit toch vaak aanvaard?

Excuses als dit al gevraagd is, heb het niet meteen teruggevonden. Maar hoe "streng" is de fiscus dus in de dagvergoeding / Beroepsdienstverplaatsing (met uiteraard "bewijs" van de verplaatsing)

Idd, heel misschien kan de fiscus dat aanvechten maar zo goed als ze zeker gaan ze dat niet doen in jouw geval. De gevallen war ze problemen van maken zijn situaties waarbij iemand een heel jaar op locatie gaat werken maar nooit meer dan 40 dagen op dezelfde plaats.

Als ze het niet ok vinden dan kan je op dat moment nog steeds gewoon toegeven, ze gaan niemand een boete geven omdat ie hun eigen richtlijn opgevolgd heeft, zo voorzichtig zijn is overdreven.

Al diegenen die denken dat ze hun loon zelf moeten optrekken naar 50K om bij de nieuwe regeling te kunnen "profiteren" van 20% venb: bij het berekenen houdt men niet enkel rekening met het maandelijkse brutoloon x 12, maar ook van geherkwalificeerde huurinkomsten, VAA, tantièmes, VAPZ, enz.
Als je een bedrijfswagen hebt, zit daar al een redelijk bedrag VAA in, en als je de sociale bijdrages laat betalen door de vennootschap, heb je dat er ook nog eens bij als VAA.
voorbeelden:
- Een zelfstandige, gehuwd, partner heeft zelf inkomen, geen kinderen ten laste. Als hij zich slechts 2300 euro netto betaalt, kom je met VAA voor sociale bijdrage erbij aan een totaal van 50.377 euro.
- Een zelfstandige, gehuwd, partner heeft geen inkomsten, er zijn geen kinderen ten laste. Hij betaalt zichzelf 2700 euro netto en komt op een brutojaarloon incl vaa van 50.005 euro.
- Een zelfstandige, gehuwd, partner werkt niet en heeft geen inkomen, en er zijn bv. 2 kinderen ten laste: Hij betaalt zich 2835 euro netto, dan komt het brutojaarloon incl vaa op 50.028 euro.
Al deze bedragen kan je nog verlagen, want zijn geteld zonder VAA voor de bedrijfswagen, en ook zonder rekening te houden met VAPZ..

Gaan ze VAA niet beperken tot 20% of zoiets?

Volgens het zomerakkoord mag in de toekomst maximaal 20 procent van de totale bezoldiging van een bedrijfsleider bestaan uit zulke forfaitair gewaardeerde voordelen van alle aard. Wordt dat percentage overschreden, dan volgt een fiscale sanctie, namelijk het verlies van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting.

Ah, maar sociale bijdragen zouden niet meetellen
Voordelen die belast worden op basis van de werkelijke waarde, zoals sociale bijdragen die door de vennootschap worden betaald, vallen buiten de berekening.

Dus dan zou het voor "it-freelancer" nog haalbaar zijn

Al diegenen die denken dat ze hun loon zelf moeten optrekken naar 50K om bij de nieuwe regeling te kunnen "profiteren" van 20% venb: bij het berekenen houdt men niet enkel rekening met het maandelijkse brutoloon x 12, maar ook van geherkwalificeerde huurinkomsten, VAA, tantièmes, VAPZ, enz.
Als je een bedrijfswagen hebt, zit daar al een redelijk bedrag VAA in, en als je de sociale bijdrages laat betalen door de vennootschap, heb je dat er ook nog eens bij als VAA.
voorbeelden:
- Een zelfstandige, gehuwd, partner heeft zelf inkomen, geen kinderen ten laste. Als hij zich slechts 2300 euro netto betaalt, kom je met VAA voor sociale bijdrage erbij aan een totaal van 50.377 euro.
- Een zelfstandige, gehuwd, partner heeft geen inkomsten, er zijn geen kinderen ten laste. Hij betaalt zichzelf 2700 euro netto en komt op een brutojaarloon incl vaa van 50.005 euro.
- Een zelfstandige, gehuwd, partner werkt niet en heeft geen inkomen, en er zijn bv. 2 kinderen ten laste: Hij betaalt zich 2835 euro netto, dan komt het brutojaarloon incl vaa op 50.028 euro.
Al deze bedragen kan je nog verlagen, want zijn geteld zonder VAA voor de bedrijfswagen, en ook zonder rekening te houden met VAPZ..
Sociale bijdragen en vapz tellen inderdaad niet mee.

En uiteindelijk maakt dat toch niet uit, 50k belastbaar is 50k belastbaar of dat nu met voordelen alle aard is of niet. VAA zijn fiscaal transparant, je kan ze even goed laten afrekenen op je rekening courant (of terugbetalen).

Oefening blijft hetzelfde, bij welke situatie hou je uiteindelijk het meeste netto over of is het meest aangewezen voor je eigen persoonlijke situatie (gewaarborgd inkomen, wens voor extra pensioenopbouw, ...).

Geen idee of het beter hier past of in een Mobiliteit topic: zijn er hier mensen die hun laadpaal thuis in eigen beheer hebben en zoja, hebben jullie een provider of abonnement waar jullie tevreden van zijn?

Mijn laadpaal zit nu bij 50Five in een grijze zone tussen mijn vorige werkgever en mij zelf, 50Five kennende ben ik op pensioen tegen dat dat opgelost is maar ik wil toch al kijken hoe ik die paal daarna zo snel mogelijk over zet naar een provider die wél werkt...

Terug
Bovenaan