Freelancers & Ondernemers

Gesplitste aankoop i.c.m. vruchtgebruik, ik heb dat gedaan (weliswaar al in 2011)
Het jaar erop (zoals verwacht) controle en met glans doorstaan.
Als de waardering correct gebeurde, dan is er namelijk geen vuiltje aan de lucht.

Het zijn die sjarels die disproportioneel veel kosten door de vennootschap laten dragen die de constructie een foute naam hebben gegeven (en uiteindelijk ook vrijwel allemaal tegen de lamp zijn gelopen).
Maar met de constructie op zich is er geen probleem indien juiste waardering/kostenverdeling. Vroeger werd dit idd. nog veel meer gedaan maar onder Di Rupo is het VAA voor eigen bewoning fors opgetrokken waardoor het in verhouding minder interessant is nu.
Hier twee jaar geleden ook het vruchtgebruik gekocht op mijn woning aan een zeer conservatieve waardering. Noch de bank, noch mijn boekhouder zagen er een risico in. Tot hiertoe ook nog niets gehoord van de fiscus, de BTW heeft wel goedkeuring gegeven toen er privé moest teruggevorderd worden.

Dat is net het absurde, dan zou je nu nog een interim-dividend moeten uitkeren voor de winsten van 2025. Alle winsten die NIET zijn uitgekeerd voor 01.01.2026 worden dan belast aan 18%.
Maandag op aanraden van mijn boekhouder heb ik interim-dividend uitgekeerd.
Financieel tot november was alles berekend en wat er in december gebeurt is vrij voorspelbaar.

Wat als je nog in je 1e 3 jaar zit? Best alles in liquidatiereserve steken dan, zodat de belasting nu vastgelegd wordt voor de komende 3j?

Een mogelijk bommetje:
volgens laatste stand van zaken komt er geen overgangsregeling voor VVPR-bis (regering geraakt het niet eens en het is makkelijker om dan geen overgangsregeling te beslissen).
Dividenden vanaf 01.01.2026 belast aan 18%, het zou in de loop van volgende week bekend gemaakt worden.
Kut dat ik vvprbis niet zo goed ken, daar moet je geen belasting op voorhand betalen zoals bij liquidatiereserve?
Dus aangelegde liquidatiereserves tot nu blijven onder de 5%(5jaar)en 6,5%(3jaar) regel veronderstel ik. Enkel iets aangelegd in 2026 zal onder de 10+9%vallen

Kortom, als het effectief zo beslist wordt dan trek ik mijn verlof tussen kerst en nieuw in :)

Maandag op aanraden van mijn boekhouder heb ik interim-dividend uitgekeerd.
Financieel tot november was alles berekend en wat er in december gebeurt is vrij voorspelbaar.

Wat als je nog in je 1e 3 jaar zit? Best alles in liquidatiereserve steken dan, zodat de belasting nu vastgelegd wordt voor de komende 3j?
Toch weer een sterk staaltje Vlamingen op zijn best. Iedereen moet bijdragen maar diegene die een boekhouder (kunnen) betalen schieten in een kramp om maar snel snel via de achterpoortjes een weg te vinden om dat toch maar niet hoeven te doen.

En dan verbaasd dat een land als België budgetair geen stap vooruit kan zetten, zo lang ze maar uit mijn portefeuille blijven.

Toch weer een sterk staaltje Vlamingen op zijn best. Iedereen moet bijdragen maar diegene die een boekhouder (kunnen) betalen schieten in een kramp om maar snel snel via de achterpoortjes een weg te vinden om dat toch maar niet hoeven te doen.
Achterpoortje of woordbreuk van fiscus?
3 jaar lang 15% beloven om dan 2 weken voor je deadline te beslissen dat het 18% (OP ALLES) wordt.

Te gek voor woorden dat dit op deze manier er zou kunnen doorkomen.

En dan verbaasd dat een land als België budgetair geen stap vooruit kan zetten, zo lang ze maar uit mijn portefeuille blijven.
En al zeker gezien het een stijging van 3x niets is qua belastingsdruk ...
Ze hadden beter de totale dividenduitkering (/vppr bis) gecapt op het totaal bedag dat aan bezoldigingen in een jaar wordt uitgekeerd zoals in Zweden. Dat was een stuk effectiever geweest.

3 jaar lang 15% beloven om dan 2 weken voor je deadline te beslissen dat het 18% (OP ALLES) wordt.

Moeten de langdurig werklozen nu ook gaan klagen dat er woordbreuk gepleegd wordt doordat ze plots hun oneindige werkloosheidsuitkering zien verdwijnen?

Het is inderdaad geen grote stijging, maar de totale belastingdruk is al zo hoog in België. Het gaat eerder over het feit dat er weeral een verhoging komt i.p.v. een kostenbesparing. Daarnaast is de manier waarop echt een schande. Je durft hier geen meerjarenplannen meer uitwerken omdat ze alles van de ene dag op de andere durven omgooien.

Moeten de langdurig werklozen nu ook gaan klagen dat er woordbreuk gepleegd wordt doordat ze plots hun oneindige werkloosheidsuitkering zien verdwijnen?
Er voor werken =/ iets krijgen om op uw luie kloten te zitten.

Net eerste keer VVPR-bis uitgekeerd van voorbije 3 jaar.
Op de volgende uitkeringen zullen we dan maar 18% slikken

En al zeker gezien het een stijging van 3x niets is qua belastingsdruk ...
Ze hadden beter de totale dividenduitkering (/vppr bis) gecapt op het totaal bedag dat aan bezoldigingen in een jaar wordt uitgekeerd zoals in Zweden. Dat was een stuk effectiever geweest.
Sommige hebben per 31/12/2025 300k staan, 9000 euro netto verschil is toch iets :)
Vreemde vergelijking, is er ooit een belofte gedaan dat die oneindig werkloos mogen blijven?
Stel je krijgt vandaag een cadeaubon voor 100 euro. Je wilt die volgend jaar inruilen en dan zeggen ze ah nee die is maar 95 euro hé we hebben dat net beslist.

Sommige hebben per 31/12/2025 300k staan, 9000 euro netto verschil is toch iets :)
Een uitkering aan een fiscaal gunstig tarief van 15% of 18% ter waarde van ongeveer 250.000 EUR is anders ook niet niks.
Het is inderdaad geen grote stijging, maar de totale belastingdruk is al zo hoog in België. Het gaat eerder over het feit dat er weeral een verhoging komt i.p.v. een kostenbesparing. Daarnaast is de manier waarop echt een schande. Je durft hier geen meerjarenplannen meer uitwerken omdat ze alles van de ene dag op de andere durven omgooien.
Het is toch een én én-verhaal? Deze regering is net eentje die durft te snoeien aan de kostenkant (langdurig zieken, langdurig werklozen,...), maar reality check alleen daarmee geraak je er niet.

Zijn er hier Elektriciens?
Ik ben mijn kantoorjob zo beu als iets en ben aan het overwegen om een radicale beslissing te maken. Namelijk, elektrotechnisch-installateur worden.
Ik kan de opleiding op 1 jaar doen in het volwassenonderwijs 2 dagen per week. Ik zou dat met opleidingsverlof en tijdskrediet een jaar 3/5de werken en die 2 dagen dan de opleiding volgen. Om dan uiteindelijk zelfstandig elektricien te worden.
Maar ik vraag mij af hoeveel een elektricien tegenwoordig kan vragen om werk te doen.
Ik moet er niet instant rijk van worden, maar ik moet er wel een loon mee verdienen uiteraard..

Ik kreeg zo net dit artikel van Acerta ivm de terugbetaling en de invloed op sociale documenten van de laadkosten.

Ik werk met een CPO. Dus er gaat een factuur de boekhouding in elke maand. De CPO houdt dit af. De CPO stort dit achterliggend terug naar mijn rekening (of de rekening van anderen als ik op openbare palen gehangen heb).

Wat is daar dan nu mis mee? Helemaal niets toch?
Er is een factuur, die wordt geboekt. Punt.
Ik betaal VAA op mijn auto en laadkaart / tankkaart. Punt.
Dit lijkt me vooral iets waar Acerta vooral weer extra kosten voor wil gaan aanrekenen.

Dat is toch geen achterpoortje. Uitkeren dit jaar is 3% minder belasting dan volgend jaar. Waarom zou je dan wachten tot volgend jaar, voor de mooie ogen van De Wever?

Toch hetzelfde met alle andere veranderingen. vb verbouwpremies of subsidies die wijzigen. Er is toch niemand die gaat wachten tot de premie getaald is ...

Kan je de bron doorsturen? Gisteren vernam ik nog van boekhouder dat alles tot en met boekjaar 31.12.2024 zeker aan 15% kon uitgekeerd worden en dat het nog een groot vraagteken is wat met die van 01.01.2025 - 31.12.2025.
Hij geloofde ook niet dat die aan 18% RV zou zijn aangezien dat het beetje de spelregels wijzigen is tijdens het spel.

Dat zou misschien wel alles veranderen en zou misschien nog kijken om vervroegd via interim-dividend uit te keren.

Kan je de bron doorsturen? Gisteren vernam ik nog van boekhouder dat alles tot en met boekjaar 31.12.2024 zeker aan 15% kon uitgekeerd worden en dat het nog een groot vraagteken is wat met die van 01.01.2025 - 31.12.2025.
Hij geloofde ook niet dat die aan 18% RV zou zijn aangezien dat het beetje de spelregels wijzigen is tijdens het spel.

Dat zou misschien wel alles veranderen en zou misschien nog kijken om vervroegd via interim-dividend uit te keren.
Volgende week zouden we meer weten. Er is geen officiële bron.
Spelregels wijzigen tijdens het spel zou onze regering natuurlijk nooit doen /s

Gesplitste aankoop i.c.m. vruchtgebruik, ik heb dat gedaan (weliswaar al in 2011)
Maar met de constructie op zich is er geen probleem indien juiste waardering/kostenverdeling. Vroeger werd dit idd. nog veel meer gedaan maar onder Di Rupo is het VAA voor eigen bewoning fors opgetrokken waardoor het in verhouding minder interessant is nu.
En in zo'n situatie valt er niet veel te verwijten op Di Rupo maar bon...

Een mogelijk bommetje:
volgens laatste stand van zaken komt er geen overgangsregeling voor VVPR-bis (regering geraakt het niet eens en het is makkelijker om dan geen overgangsregeling te beslissen).
Dividenden vanaf 01.01.2026 belast aan 18%, het zou in de loop van volgende week bekend gemaakt worden.
Fun fun fun, daar begint de pret... volg het hier ook op want veel duidelijkheid rond timing hebben we nog niet gekregen natuurlijk. En voor sommige klanten gaat het toch ook over enkele duizenden euro's aan RV verschil.

Vennootschap die eerste keer hebben afgesloten per 31/12/2023 zouden dan volledig genaaid zijn want hun eerste mogelijkheid om uit te keren aan 15% was 01.01.2026. Uitkeren voor die datum zou 20% RV zijn. Echter, dat 20% tarief is al geschrapt bij het zomerakkoord dus uitkeren voor 01.01.2026 is aan 30%.
Bij mijn weten is de schrapping van het 20 % tarief wel enkel voor inbrengen na 31/12/2025. Niet dat het veel uitmaakt in dit geval ... want ze zijn inderdaad genaaid.

Volgende week zouden we meer weten. Er is geen officiële bron.
Spelregels wijzigen tijdens het spel zou onze regering natuurlijk nooit doen /s

Als de 'spelregels' gewijzigd worden, dan neem je inderdaad best geen verlof of trek je verlof best in.
Dan komt er een shitstorm aan, hier ook btw :)

Is dit niet omdat 'alles tot en met boekjaar 31.12.2024' in VVPRbis nergens op een aparte rekening op de balans geboekt staat?
Liquidatiereserve staat wel apart ergens gespecifieerd maar VVPRbis is gewoon in vrije reserves houden dacht ik?

@Apelords zal ons dat hoogstwaarschijnlijk wat beter kunnen uitleggen? :D

Terug
Bovenaan