Freelancers & Ondernemers

We zijn natuurlijk al sinds begin dit jaar over PEPPOL aan het spreken, wie daar nu voor in actie schiet... Tjah, dan moet je niet klagen dat je niet klaar bent.

Misschien voor de vennootschapjes met 10 inkomende en uitgaande Belgische facturen.

80% van onze uitgaande facturen zijn naar niet-Belgische entiteiten: ik denk dat er buiten België van onze klanten misschien 10% van de bedrijven peppol geactiveerd heeft. En er gaan altijd facturen buiten peppol om moeten blijven verstuurd worden aangezien sommige klanten in landen zitten waar peppol geen verplichting zal zijn.
Idem voor inkomende facturen: gaan nooit allemaal via peppol komen om dezelfde reden. Dus we moeten een cross-check opzetten om te kijken welke invoice via welk kanaal binnenkomt, of alles verwerkt is en slechts één keer verwerkt is.
Uiteindelijk doet Italië dat ook al jaren, de meeste bedrijven gaan daar al op ingesteld zijn. En dan steek je daar peppol bij als extra integratie zonder dat je van 0 moet beginnen.

Ik zou eerder zeggen net WEL gemakkelijker. Iedereen uniform op één manier versturen.
Het 4e kanaal vergeet je nog, 'je kan uw factuur downloaden op je klantenportaal'.
Volledig akkoord vanaf 2026 maar in de huidige situatie waar ieder bedrijf voor zichzelf mag beslissen hoe het facturen verstuurd zorgt het in mijn ogen voor extra werk.

We zijn natuurlijk al sinds begin dit jaar over PEPPOL aan het spreken, wie daar nu voor in actie schiet... Tjah, dan moet je niet klagen dat je niet klaar bent.
Het gaat niet over klaar zijn of niet, moest iedereen gewoon via peppol werken is uw kritiek terecht maar nu zit je met een overgangsperiode waar je leveranciers hebt die via peppol en mail versturen, nog anderen enkel via peppol, anderen via mail. Je moet echt wel alert zijn om dubbele betalingen te vermijden momenteel.

Het gaat niet over klaar zijn of niet, moest iedereen gewoon via peppol werken is uw kritiek terecht maar nu zit je met een overgangsperiode waar je leveranciers hebt die via peppol en mail versturen, nog anderen enkel via peppol, anderen via mail. Je moet echt wel alert zijn om dubbele betalingen te vermijden momenteel.
Ik ben niet mee, heb je geen boekhoudpakket waarbij je op de hoogte wordt gebracht als je een dubbele factuur gaat inboeken? Hoe moeilijk kan dat zijn, je boekt uw facturen in, er gaat een rood lampje branden doordat een factuur met dezelfde referte/datum/bedrag al ingeboekt staat en houdt het dan tegen?

Ik ben niet mee, heb je geen boekhoudpakket waarbij je op de hoogte wordt gebracht als je een dubbele factuur gaat inboeken? Hoe moeilijk kan dat zijn, je boekt uw facturen in, er gaat een rood lampje branden doordat een factuur met dezelfde referte/datum/bedrag al ingeboekt staat en houdt het dan tegen?
We spreken over betalen en jij begint over inboeken. NIet elke zelfstandige boekt zelf zijn facturen in natuurlijk. Of boek zijn facturen eerst in en betaald dan. En ja, er zijn mogelijkheden genoeg om dat allemaal te controleren of te automatiseren maar niet elke zelfstandige heeft daar de tijd, de zin, de kennis of weet ik veel welke reden ook voor om zich daar mee bezig te houden of om er tijd in te steken.

Als freelancer valt dit wel mee vind ik maar ik werk voor een klant die producten verkoopt (na ze zelf te produceren). Dus zowel inkomend als uitgaand heel veel facturen. Het hele boeltje in het ERP pakket integreren volgens alle wensen/eisen van de klant en/of leverancier was/is echt geen lachtertje geweest.

In theorie zijn ze Peppol compliant maar berichten zoals 'veld x moet zeker ook ingevuld zijn want anders behandelen wij de factuur niet' terwijl veld x geen verplicht veld is. Dan kan je wel zeggen 'Wij zijn Peppol compliant en doen alles volgens de wet' maar de facturen zullen niet betaald worden.

Dus het heeft echt wel investering gekost voor mijn klant om dit werkende te krijgen.

We spreken over betalen en jij begint over inboeken. NIet elke zelfstandige boekt zelf zijn facturen in natuurlijk. Of boek zijn facturen eerst in en betaald dan. En ja, er zijn mogelijkheden genoeg om dat allemaal te controleren of te automatiseren maar niet elke zelfstandige heeft daar de tijd, de zin, de kennis of weet ik veel welke reden ook voor om zich daar mee bezig te houden of om er tijd in te steken.
Tjah, dan moet die zelfstandige die dat niet kan of er geen tijd voor heeft misschien gewoon zijn manier van werken eens optimaliseren hé?

Als die ook daar geen tijd voor heeft, dan moet die zelfstandige stoppen met janken en aanvaarden dat zo'n fouten zullen gebeuren.

Toch weer een sterk staaltje Vlamingen op zijn best. Iedereen moet bijdragen maar diegene die een boekhouder (kunnen) betalen schieten in een kramp om maar snel snel via de achterpoortjes een weg te vinden om dat toch maar niet hoeven te doen.

En dan verbaasd dat een land als België budgetair geen stap vooruit kan zetten, zo lang ze maar uit mijn portefeuille blijven.

Tax-vs-GDP in stijgende lijn en bij de hoogsten. Overheidsbeslag nog een pak hoger en bij de absolute top. Maar sure, vennootschappen zijn HET probleem, en het kan NIET anders dan nog meer te belasten...

Vreemd toch dat niemand een reden ziet om nog meer geld in dat zwarte gat t egooien; hoe kan dat nu toch... :oi22: :biglaugh:

Tjah, dan moet die zelfstandige die dat niet kan of er geen tijd voor heeft misschien gewoon zijn manier van werken eens optimaliseren hé?

Als die ook daar geen tijd voor heeft, dan moet die zelfstandige stoppen met janken en aanvaarden dat zo'n fouten zullen gebeuren.
Of misschien moet diegene die een uitspraak als "het maakt de bedrijfsvoering momenteel niet gemakkelijker " aanziet als janken en klagen dat je er niet klaar voor bent eens een cursus begrijpend lezen volgen

Uiteindelijk doet Italië dat ook al jaren, de meeste bedrijven gaan daar al op ingesteld zijn. En dan steek je daar peppol bij als extra integratie zonder dat je van 0 moet beginnen.

Gaat er gewoon over dat je geen éénduidige procedure voor al je klanten kan maken. Ook vervalt op 1 januari onze 'one source of truth' voor inkomende facturen.
Kan enkel zeggen dat het voor een KMO met relatief veel en complexe en internationale B2B facturatie, en outsourced boekhouding, geen cadeau is om te implementeren.

Ach, mijn facturatie programma, nochtans eentje van een grote partij op de Belgische markt, slaagde er in september om meerdere factoren en creditnota's dezelfde nummer te geven.
"Gekend foutje in de software!"
Waarom koos je het dan niet zsm op?
Waarom run je dan geen dagelijkse query on zullen problemen te detecteren en de klant te verwittigen?
Ik had nog chance dat ik verscheidene facturen had naar verschillende buitenlandse firma's toe zodat er geen Belgische dubbele facturen waren.

Of misschien moet diegene die een uitspraak als "het maakt de bedrijfsvoering momenteel niet gemakkelijker " aanziet als janken en klagen dat je er niet klaar voor bent eens een cursus begrijpend lezen volgen
Tjah, ik begrijp heus wat je bedoelt... Maar altijd dat gemekker op alles wat slecht kan gaan... Bekijk het dan eens positief, over een periode is het gedaan met knoeien met facturen, paperassen zoeken en al die zever. Dan heb je een centraal systeem waar alles netjes in staat in hetzelfde formaat, dat je onmiddellijk en automatisch kan inhalen in je software zonder elke regel te gaan inboeken...

Ik ben nog maar 3 jaar zelfstandige maar ik vind dat op zich een waanzinnige efficiëntieverbetering. Om dan zuurpruimen hier te zien posten "dat het de bedrijfsvoering er niet gemakkelijker op maakt"... Tjah, als je negatief bent moet je ook niet verschieten dat anderen daarop ingaan.

Ach, mijn facturatie programma, nochtans eentje van een grote partij op de Belgische markt, slaagde er in september om meerdere factoren en creditnota's dezelfde nummer te geven.
"Gekend foutje in de software!"
Waarom koos je het dan niet zsm op?
Waarom run je dan geen dagelijkse query on zullen problemen te detecteren en de klant te verwittigen?
Ik had nog chance dat ik verscheidene facturen had naar verschillende buitenlandse firma's toe zodat er geen Belgische dubbele facturen waren.
Misschien het moment om een beter programma te gaan zoeken? Klinkt idd beetje grof om te stellen als leverancier "och ja, dat foutje kennen we"...

Misschien het moment om een beter programma te gaan zoeken? Klinkt idd beetje grof om te stellen als leverancier "och ja, dat foutje kennen we"...
Tja, het facturatieprogramma op aanraden van mijn boekhouder genomen want sluit perfect aan bij het boekhoudprogramma. Nogmaals, van 1 van de grootste Belgische spelers.
Ik hoop dat dit aanloop problemen waren (facturatiegedeelte is nog vrij nieuw, puur omwille van peppol gemaakt, denk ik), maar volgend jaar bekijk ik zeker nog eens de alternatieven.

Probleem is natuurlijk dat hoe meer het programma doet en hoe meer er automatisch geïntegreerd is, hoe moeilijker het wordt om een ander programma te nemen.
Mijn excel voor factuurtjes kan ik gemakkelijk vervangen door LibreOffice...

Laatst bewerkt:
Gaat er gewoon over dat je geen éénduidige procedure voor al je klanten kan maken. Ook vervalt op 1 januari onze 'one source of truth' voor inkomende facturen.
Kan enkel zeggen dat het voor een KMO met relatief veel en complexe en internationale B2B facturatie, en outsourced boekhouding, geen cadeau is om te implementeren.
Voor jullie met al die internationale facturatie zal die Peppol inderdaad geen voordeel geven, eerder een stevig nadeel (extra werk).

Echter een heel groot gedeelte van Belgische bedrijven hebben dat niet, ik zit in de bouwsector, dus buiten hier en daar wat aankopen rechtstreeks bij buitenlandse leveranciers komt dat nu allemaal netjes rechtsreeks ingeboekt via Peppol.

Echt een héél pak minder werk!

Uiteraard kan je niet alles oplossen met Peppol. Er zijn zeer veel zelfstandigen die in B2C-sector zonder facturen werken en gewoon met daginkomsten werken. Ik ben alleszins blij dat mijn facturatieprogramma alles zelf in orde heeft gebracht. Dat heeft mij persoonlijk 0 inspanningen gekost.

Voor jullie met al die internationale facturatie zal die Peppol inderdaad geen voordeel geven, eerder een stevig nadeel (extra werk).

Echter een heel groot gedeelte van Belgische bedrijven hebben dat niet, ik zit in de bouwsector, dus buiten hier en daar wat aankopen rechtstreeks bij buitenlandse leveranciers komt dat nu allemaal netjes rechtsreeks ingeboekt via Peppol.

Echt een héél pak minder werk!

Mijn inschatting is dat de implementatie ons ergens 10-15K aan extra licenties, uren en consultancy zal kosten.
En vanaf volgende maand recurrent ongeveer een halve dag per maand extra werk.

Verder gaan we sowieso niet 100% compliant zijn want onze externe boekhoudsoftware kan geen peppol self-billings versturen. Dus daar gaan we moeten bricoleren in samenspraak met de klanten. Overstappen naar een ander boekhoudpakket dan maar? Niet zo simpel als je boekhouding outsourced is je boekhouder nu eenmaal met software X werkt.

Maar het is in mijn geval niet mogelijk om dit jaar nog iets te forceren aan 15%? :D
Helaas pindakaas, indien nog geen volle 3 jaren is dat onmogelijk. Mijn vrouw gestart op 01/10/2023, ook voor haar de 'bittere pil' om 3% extra uit te betalen over een klein jaar.

Terug
Bovenaan