Freelancers & Ondernemers

Net even contact gehad met boekhouder en zijn interpretatie is ook zo.
Het boekjaar wordt afgesloten op 31/12/25 en dan wordt het ook aangelegd.
Los van of de algemene vergadering in juni 2026 ofzo gebeurd met aangifte venn belasting.
Maar het zou later deze week nog duidelijker moeten worden.
Die zullen zeker belast worden aan de nieuwe tarieven.
De programma wet is nu - en zal einde van dit jaar - nog niet gestemd zijn. Maar tegen dat jij kan uitkeren (+3 jaar) staan die nieuwe tarieven wel al.

Vvpr-bis dossiers kunnen wel nog wat 'ingrijpen'. Aangezien programmawet nu nog niet gestemd is zou het ten vroegste gelden vanaf 01/02/2026. Dit wilt zeggen dat je
A) nu een interim-dividend kunt uitkeren voor de voorlopige winsten 2025
B) heel vroeg afsluiten in 2026 (januari) - heb je veel goodwill van boekhouder nodig - en je winsten (inclusief die van 2025) uitkeren na vervroegde algemene vergadering in januari.

Correct me if wrong, maar zo heb ik het gehoord/begrepen.

De programma wet is nu - en zal einde van dit jaar - nog niet gestemd zijn. Maar tegen dat jij kan uitkeren (+3 jaar) staan die nieuwe tarieven wel al.
Zal nog even afwachten worden, maar ifv liquidatiereserve telt de datum van aanleggen van het reserve, niet perse het uitkeren.
Boekjaar afgesloten 31/12/24 => dat liquidatiereserve is aangelegd op 31/12/24 ookal is de AV/afsluit later kan je in 2030 aan 5% RV uitkeren of is 2028 aan 6,5% RV.
Dit jaar is die wijziging van 6,5% nog maar gekomen en dat ging ook zo van toepassing zijn voor boekjaar 2025 net zoals voorbeeld 2024.
Alles aangelegd na 1/1/26 ging je geen keuze meer hebben en ging aan 6,5% zijn. => dit gaat mijn inziens aan die 9,8% worden maar 2025 gaat vermoedelijk onaangeraakt blijven.
We zullen zien wat de boekhoudersverenegingen krijgen van antwoord en wat het gaat worden. Maar uteindelijk telt nog altijd een boekjaar mijn inziens en niet de datum van een algemene vergadering.

Zal nog even afwachten worden, maar ifv liquidatiereserve telt de datum van aanleggen van het reserve, niet perse het uitkeren.
Boekjaar afgesloten 31/12/24 => dat liquidatiereserve is aangelegd op 31/12/24 ookal is de AV/afsluit later kan je in 2030 aan 5% RV uitkeren of is 2028 aan 6,5% RV.
Dit jaar is die wijziging van 6,5% nog maar gekomen en dat ging ook zo van toepassing zijn voor boekjaar 2025 net zoals voorbeeld 2024.
Alles aangelegd na 1/1/26 ging je geen keuze meer hebben en ging aan 6,5% zijn. => dit gaat mijn inziens aan die 9,8% worden maar 2025 gaat vermoedelijk onaangeraakt blijven.
We zullen zien wat de boekhoudersverenegingen krijgen van antwoord en wat het gaat worden. Maar uteindelijk telt nog altijd een boekjaar mijn inziens en niet de datum van een algemene vergadering.
Niet volgens de huidige wetteksten, er staat letterlijk aangelegd 31.12.2025. Zo werd het me vandaag toegelicht op een opleiding.

Niet volgens de huidige wetteksten, er staat letterlijk aangelegd 31.12.2025. Zo werd het me vandaag toegelicht op een opleiding.
Maar in een jaarrekening is toch continue sprake over boekjaar en afsluiting boekjaar en belastbaar tijdperk etc, op dat moment leg je dat reserve ook aan.
Ookal is het papierwerk daarna, nergens in mijn jaarrekenig staat een datum van 2026 => enkel op de AV verslag.

Hier zie je dat ook duidelijk in die kolom ergens in het midden : https://www.astro.tax/blog/nieuwe-r...pTLd3WnwxRX56quuve0Obwer8TZoja_4aAhwlEALw_wcB

"Moment van boeken liquidatiereserve", voor boekjaar 2025 wordt dat geboekt op 31/12/25 en toch maar logisch ook. Het is dan ook afgesloten.

Maar soit, eindeloze discussie van interpretatie. Blijkbaar komen de boekhouders er ook nog niet uit dus is toch afwachten.

Maar in een jaarrekening is toch continue sprake over boekjaar en afsluiting boekjaar en belastbaar tijdperk etc, op dat moment leg je dat reserve ook aan.
Ookal is het papierwerk daarna, nergens in mijn jaarrekenig staat een datum van 2026 => enkel op de AV verslag.

Hier zie je dat ook duidelijk in die kolom ergens in het midden : https://www.astro.tax/blog/nieuwe-r...pTLd3WnwxRX56quuve0Obwer8TZoja_4aAhwlEALw_wcB

"Moment van boeken liquidatiereserve", voor boekjaar 2025 wordt dat geboekt op 31/12/25 en toch maar logisch ook. Het is dan ook afgesloten.

Maar soit, eindeloze discussie van interpretatie. Blijkbaar komen de boekhouders er ook nog niet uit dus is toch afwachten.
Die link heeft helemaal niets te maken met de huidige nieuwe wetgeving die op tafel ligt. Dat gaat nog over het zomerakkoord.

Deze regering heeft geld nodig, is niet te vertrouwen. Spelregels worden aangepast tijdens het spel (er zijn nog verschillende voorbeelden, denk bv. aan aanpassing gewone intrestaftrek).

Lees de wettekst die hier eerder gepost werd, liquidatiereserves aangelegd vanaf 31/12/2025 worden verhoogd naar 9,8%. Iedereen zit geblokkeerd omdat je pas kunt uitkeren +3 jaar. Bij VVPR heb je nog het 'geluk' met de timing en het blokkeren van een blauwe politieker :)

Die link heeft helemaal niets te maken met de huidige nieuwe wetgeving die op tafel ligt. Dat gaat nog over het zomerakkoord.
Dat weet ik maar al te goed, het gaat over benamingen.

Lees de wettekst die hier eerder gepost werd, liquidatiereserves aangelegd vanaf 31/12/2025 worden verhoogd naar 9,8%.
Dit is inderdaad lastig geschreven en zou inderdaad in eerste instantie ook duiden op dit boekjaar.

Dit is inderdaad lastig geschreven en zou inderdaad in eerste instantie ook duiden op dit boekjaar.
Neen letterlijk gezegd tijdens die opleiding. Alles tot 30-12 (zo zijn er ook boekjaren trouwens) blijft aan de oude tarieven. Je boekjaar vervroegen vanaf half november (beslissing) heeft een ingebouwde antimisbruik bepaling.

Uiteraard te relativeren, op 30k liquidatiereserves spreek je over ongeveer 750 EUR...

Neen letterlijk gezegd tijdens die opleiding. Alles tot 30-12 (zo zijn er ook boekjaren trouwens) blijft aan de oude tarieven. Je boekjaar vervroegen vanaf half november (beslissing) heeft een ingebouwde antimisbruik bepaling.

Uiteraard te relativeren, op 30k liquidatiereserves spreek je over ongeveer 750 EUR...
Wat zijn dan de mogelijkheden voor dit boekjaar, geen enkele dan?

En hoe kom je aan die 750€?
5% van 30K = 1500
6,5% van 30K = 1950
9,8% van 30K = 2940
Dus ofwel 1440€ verschil of 990€ verschil.

Uitzonderlijk jaar bij mij nog maar gaat over een 5K dus dat kan al wel weer eens tellen.

Wat zijn dan de mogelijkheden voor dit boekjaar, geen enkele dan?

En hoe kom je aan die 750€?
5% van 30K = 1500
6,5% van 30K = 1950
9,8% van 30K = 2940
Dus ofwel 1440€ verschil of 990€ verschil.

Uitzonderlijk jaar bij mij nog maar gaat over een 5K dus dat kan al wel weer eens tellen.
Had 2,50% snel genomen om te rekenen maar jouw bedragen kloppen :)

Hoe zit het eigenlijk met het laadkosten en peage kosten in het buitenland? Gezien deze gemaakt worden in kader van de bedrijfswagen, ga ik ervan uit dat deze kosten integraal door de vennootschap gedragen kunnen worden?

Qua snelladen in het buitenland gebruikt ik steeds Ionity, wat met een basisabo van € 5 (per maand opzegbaar) neerkomt op een belachelijk lage prijs van € 0,39 per kwh (in FR). Ionity laat echter niet toe om een factuur te genereren op een vennootschap. Ook deze ticketjes kunnen eenvoudig ingebracht worden in de vennootschap?
Ja hoor, dat is idem aan "brandstof" voor de wagen.

Gewoon bonneke bijhouden.

Ik heb een SaaS die internationale klanten geeft: US, UK, EU, ... Wat is de beste manier om hier mee om te gaan? Ik was van plan om te werken met een merchant of record (MoR), dit is een een tussenpartij die eigenlijk het product verkoopt en jij hebt dan enkel de MoR als klant wat belastingen een pak eenvoudiger maakt. Of is dit overbodig? Iemand in ee gelijkaardige situatie?

Ik heb 2 nieuwe wagens gekocht.
De ene particulier en de andere via vennootschap.
Ik weet niet goed hoe ik de financiering zal doen.
Meteen volledig bedrag leggen of via lening.
Voor beide kan ik rond 3,5% lening afsluiten op 5 jaar.

Boekhouder en bankier zeggen van sowieso via afbetaling te doen.
Maar anderzijds, een investering vinden die gegarandeerd 3,5% geeft over 5 jaar, daar zouden velen toch opspringen?

Dus dé vraag: wagen laten financieren of meteen aankopen?
Zit er nog een verschil in die afweging particulier/professioneel?

Ik heb 2 nieuwe wagens gekocht.
De ene particulier en de andere via vennootschap.
Ik weet niet goed hoe ik de financiering zal doen.
Meteen volledig bedrag leggen of via lening.
Voor beide kan ik rond 3,5% lening afsluiten op 5 jaar.

Boekhouder en bankier zeggen van sowieso via afbetaling te doen.
Maar anderzijds, een investering vinden die gegarandeerd 3,5% geeft over 5 jaar, daar zouden velen toch opspringen?

Dus dé vraag: wagen laten financieren of meteen aankopen?
Zit er nog een verschil in die afweging particulier/professioneel?
Beleggen in een all world etf geeft gemiddeld 6-7 % rendement. En je moet ook denken aan je cashflow, al kennen we je situatie niet.

Beleggen in een all world etf geeft gemiddeld 6-7 % rendement. En je moet ook denken aan je cashflow, al kennen we je situatie niet.
Bij beleggen denk ik altijd aan 10-20 jaars horizon waarbij dit rendement idd dan na te streven is.
Beleggen met een 5-jaars termijn lijkt mij minder evident.
Als ze mij vandaag zeggen dat ik ergens kan intekenen voor een vast rendement van 3,5% komende 5 jaar zou ik wel happig zijn om te tekenen.
Voor gemoedsrust kan ik ook opsplitsen natuurlijk en de helft financieren en de helft beleggen...
Cashflow is geen probleem.

Bij beleggen denk ik altijd aan 10-20 jaars horizon waarbij dit rendement idd dan na te streven is.
Beleggen met een 5-jaars termijn lijkt mij minder evident.
Als ze mij vandaag zeggen dat ik ergens kan intekenen voor een vast rendement van 3,5% komende 5 jaar zou ik wel happig zijn om te tekenen.
Voor gemoedsrust kan ik ook opsplitsen natuurlijk en de helft financieren en de helft beleggen...
Cashflow is geen probleem.
Via vennootschap is de effectieve intrestvoet ook lager gezien de intrest een kost is, zal in de werkelijkheid dus nog geen 3% zijn.

Effectief ETF nemen als je op minstens 2-3 jaar kan kijken, rendementen zouden dan echt een stuk meer moeten zijn dan gemiddeld 3% per jaar.

Via vennootschap is de effectieve intrestvoet ook lager gezien de intrest een kost is, zal in de werkelijkheid dus nog geen 3% zijn.

Effectief ETF nemen als je op minstens 2-3 jaar kan kijken, rendementen zouden dan echt een stuk meer moeten zijn dan gemiddeld 3% per jaar.
Juist, intrest is ook een kost, had ik nog niet aan gedacht, thanks!
Privé kan je inderdaad makkelijk ETF nemen.
Via vennootschap zou dat bedrag in een DBI fonds gaan, iets minder opbrengst dan ETF in theorie.

Is hier ondertussen al meer duidelijkheid over? Is er al iets gestemd?

Ik kan geen interimdividend doen gezien deze optie niet werd opgenomen in de statuten van de vennootschap.
Dus boekhouder stelt voor om begin januari een tussentijds dividend uit te keren (indien de verhoging nog niet van toepassing is)
Stemming moet nog gebeuren dus ten vroegste 31/01/2026 de nieuwe tarieven.
Vroege algemene vergadering en uitkeren in januari 2026 is inderdaad dé oplossing.

Juist, intrest is ook een kost, had ik nog niet aan gedacht, thanks!
Privé kan je inderdaad makkelijk ETF nemen.
Via vennootschap zou dat bedrag in een DBI fonds gaan, iets minder opbrengst dan ETF in theorie.
Indien je langer dan 3 jaar moet wachten misschien wel DBI, anders gewoon dividend uitbetalen en privé beleggen ?

Terug
Bovenaan