Freelancers & Ondernemers

Ahzo, het zit ook niet echt in kosten dan eigenlijk?
Het enige voordeel is dat het wel gewoon met vn geld betaald werd zonder dat je dat achteraf nog moet afrekenen met RC of divident bijvoorbeeld?
Klopt niet in kosten en je eventuele meerwaarde (ooit, mocht die er überhaupt zijn) is dan belastbaar. Als je het horloge draagt dan zou er in principe ook een voordeel alle aard moeten gerekend worden, voor het private gebruikt. Lijkt me niet eenvoudig om een waarde op te plakken :)

Klopt niet in kosten en je eventuele meerwaarde (ooit, mocht die er überhaupt zijn) is dan belastbaar. Als je het horloge draagt dan zou er in principe ook een voordeel alle aard moeten gerekend worden, voor het private gebruikt. Lijkt me niet eenvoudig om een waarde op te plakken :)
Wat voor schatter zou de de controle vertrouwen m.b.t. waarde? Ik veronderstel niet eender wie?

Die VAA, wordt dat in de praktijk gedaan?

Die VAA, wordt dat in de praktijk gedaan?
Nog niet tegengekomen :)
Wat voor schatter zou de de controle vertrouwen m.b.t. waarde? Ik veronderstel niet eender wie?
Hoe meer gedocumenteerd hoe beter vermoed ik... Volgens mij zijn daar geen erkende schatters voor.
Beetje vergelijkbaar met een wagen zeker, een garagist schat dat ook regelmatig. Fiscus neemt dat toch snel aan als waarheid of als ondergrens.

Voor diegene met maaltijdcheques etc. Wat betalen jullie aan administratiekosten? Ik zie bij pluxee 3,75%.

Blijft toch een 'valse' vorm van optimalisatie. Ik heb een simulatie gemaakt (relatief ingewikkelde berekening).

Zo wint 300 onkostenvergoeding netto ruimschoots van 4-in-1 pak (maaltcheques, ecocheques, sport en cadeau).
Pas als je dat pakket ook nog een onkostenvergoeding gaat toepassen van 70% (dus 300 x 70% = 210) kom ik op een gelijk netto.

Die geïnteresseerde, of die dat mijn excel kunnen/willen narekenen, PM.

Voor diegene met maaltijdcheques etc. Wat betalen jullie aan administratiekosten? Ik zie bij pluxee 3,75%.

Blijft toch een 'valse' vorm van optimalisatie. Ik heb een simulatie gemaakt (relatief ingewikkelde berekening).

Zo wint 300 onkostenvergoeding netto ruimschoots van 4-in-1 pak (maaltcheques, ecocheques, sport en cadeau).
Pas als je dat pakket ook nog een onkostenvergoeding gaat toepassen van 70% (dus 300 x 70% = 210) kom ik op een gelijk netto.

Edenred: 3,85%

Monizze is forfaitair:

- 29,90 EUR opstart + aanmaken/verzenden kaart
- 30,00 EUR jaarlijkse kost
- 7,99 EUR per bestelling

Ik bestel per kwartaal ca. 57 maaltijdcheques en heb dus een jaarlijkse kost van € 61,96 op een totale waarde van € 1.824,00 maaltijdcheques oftewel een kost van 3,40% (even opstartkost niet meegerekend).

Ik heb van Pluxee een korting gekregen zodat ik het eerste jaar geen kosten moet betalen. (letterlijk 0%) Enkel voor mijn vrouw moest ik een MC kaart aankopen van 5 euro, ikzelf had er nog eentje. Dus deze maand voor elks 19xMC van 10 euro's besteld en op de kop 380 euro moeten betalen. Eind 2026 zal ik het contract opzeggen en kijken dat de concurrentie me ook zo een korting wil geven.

Ik heb van Pluxee een korting gekregen zodat ik het eerste jaar geen kosten moet betalen. (letterlijk 0%) Enkel voor mijn vrouw moest ik een MC kaart aankopen van 5 euro, ikzelf had er nog eentje. Dus deze maand voor elks 19xMC van 10 euro's besteld en op de kop 380 euro moeten betalen. Eind 2026 zal ik het contract opzeggen en kijken dat de concurrentie me ook zo een korting wil geven.
Zelfs zonder die administratiekosten lijkt het een optimalisatie maar het feit dat je een eigen bijdragen moet betalen per maaltijdcheque en dat een groot deel in verworpen uitgaven geboekt moet worden is het gewoon NIET interessant.

300 onkostenvergoeding is interessanter dan 150 onkostenvergoeding + maaltijdcheques.

Zelfs zonder die administratiekosten lijkt het een optimalisatie maar het feit dat je een eigen bijdragen moet betalen per maaltijdcheque en dat een groot deel in verworpen uitgaven geboekt moet worden is het gewoon NIET interessant.

300 onkostenvergoeding is interessanter dan 150 onkostenvergoeding + maaltijdcheques.
Ik betaal voor beide ook nog eens 300 euro onkostenvergoeding + MC....

Ik betaal voor beide ook nog eens 300 euro onkostenvergoeding + MC....
Bij controle moet het allemaal wel aanvaard geraken natuurlijk :) MC is ongeveer 100 EUR KEW waard volgens mijn berekening.
Minder gedoe in boekhouding, minder gedoe voor loonadministratie.
Verschillende rulings maken effectief een onderscheid voor het bepalen van onkostenvergoeding met al dan niet maaltijdcheques.

Idd mijn boekhouder heeft dat ook afgeraden omdat het de moeite niet zou zijn.

Monizze is forfaitair:

Ik bestel per kwartaal ca. 57 maaltijdcheques en heb dus een jaarlijkse kost van € 61,96 op een totale waarde van € 1.824,00 maaltijdcheques oftewel een kost van 3,40% (even opstartkost niet meegerekend).
Mijne frank valt vanuit een ander topic dat de MC's zullen stijgen, indien Monizze geen graantje wil meepikken van de stijging wordt de verhouding voor mij:

Ik bestel per kwartaal ca. 57 maaltijdcheques en heb dus een jaarlijkse kost van € 61,96 op een totale waarde van € 2.280,00 maaltijdcheques oftewel een kost van 2,72% (even opstartkost niet meegerekend).

Ik keer 200 euro forfaitair uit ter compensatie van geen maaltijdcheques te hebben. Mijn berekening was dat het de vennootschap/werkgever 8.91 per dag kost. Aan 20 werkdagen is dit 178.2 euro. Tel daar de servicekosten en niet aftrekbare belastingen bij en ik kwam afgerond aan 200 euro. Hoe kom je erop dat het slechts 100 euro KEW waard zou zijn?

Zijn er ergens online calculators om te berekenen hoeveel je auto je kost? Ik zou eens willen uitrekenen hoeveel een tweedehandse hybride mij nu nog zou kosten tov een nieuwe EV nu dat alle voordelen van een hybride weg zijn.

Ik keer 200 euro forfaitair uit ter compensatie van geen maaltijdcheques te hebben. Mijn berekening was dat het de vennootschap/werkgever 8.91 per dag kost. Aan 20 werkdagen is dit 178.2 euro. Tel daar de servicekosten en niet aftrekbare belastingen bij en ik kwam afgerond aan 200 euro. Hoe kom je erop dat het slechts 100 euro KEW waard zou zijn?
Ik heb het in excel berekend, vrij ingewikkelde berekening.
Per cheque: 10 euro kost, 4 euro aftrekbaar (6 euro dus via verworpen uitgaven, daarop worden gewoon belastingen betaald dus. Ook wat afhankelijk van 20 of 25% vennb), 1,09 eigen bijdragen (waarvan een deel terugkomt als opbrengst/winst).

Hierbij het antwoord die ik ontving van KBC lease betreffende het vroegtijdig inleveren van de lease wagen:

De optie om tijdens de looptijd je wagen in te leveren volgen wij niet.
We hebben je een afkoopwaarde bezorgd, zo heb je een idee als je de wagen op de verkoopmarkt brengt wat je zeker nog nodig hebt om de renting terug te betalen.
Je kan de wagen voor meer verkopen, dan betalen wij je het teveel ontvangen bedrag terug of als je de wagen voor minder verkoopt zal je helaas moeten bijpassen.
Wij verkopen alleen aan jou privé en aan derde professionele partij. (kan garage zijn maar ook een andere zelfstandige of vennootschap)

@Nineshots

Hierbij het antwoord die ik ontving van KBC lease betreffende het vroegtijdig inleveren van de lease wagen:

De optie om tijdens de looptijd je wagen in te leveren volgen wij niet.
We hebben je een afkoopwaarde bezorgd, zo heb je een idee als je de wagen op de verkoopmarkt brengt wat je zeker nog nodig hebt om de renting terug te betalen.
Je kan de wagen voor meer verkopen, dan betalen wij je het teveel ontvangen bedrag terug of als je de wagen voor minder verkoopt zal je helaas moeten bijpassen.
Wij verkopen alleen aan jou privé en aan derde professionele partij. (kan garage zijn maar ook een andere zelfstandige of vennootschap)

@Nineshots
Dus je kan niet vroegtijdig inleveren?
Hoe zit het als je de volledige wagen afkoopt privé? Moet je niets van boete of rente meer betalen dan?
En ook wel raar dat ze enkel aan jou privé willen verkopen, jouw vennootschap mag die niet overkopen?

Terug
Bovenaan