Freelancers & Ondernemers

ps2: is dat nu zo moeilijk om gelukkig te zijn met een wagen, iphone en restaurant bezoekjes als onkost? wees blij en loop de kantjes er niet van af

Je vergeet dat het de plicht is om er alles uit te halen wat er mogelijk inzit, bijkomend een kosten/baten VS risico analyse voor fine tuning, in ons land komt dat vaak neer op: alles erin en om de 10-20-50 jaar een controle, mits wat geluk zit die controleur op het randje van een zenuwinzinking of zware depressie en is die al al content met een koffie en een koekske en wat peanuts om te verwerpen.

zelfs miljardairs foefelen op grote schaal, het besluit is dan ook eenvoudig: het is nooit genoeg, dat is het grondbeginsel van boekhouden.

Je vergeet dat het de plicht is om er alles uit te halen wat er mogelijk inzit, bijkomend een kosten/baten VS risico analyse voor fine tuning, in ons land komt dat vaak neer op: alles erin en om de 10-20-50 jaar een controle, mits wat geluk zit die controleur op het randje van een zenuwinzinking of zware depressie en is die al al content met een koffie en een koekske en wat peanuts om te verwerpen.

zelfs miljardairs foefelen op grote schaal, het besluit is dan ook eenvoudig: het is nooit genoeg, dat is het grondbeginsel van boekhouden.
tgoch, "zij doen het ook allemaal" heb ik altijd maar op zijn best gewetensusserij gevonden.

You do you, maar ik vind persoonlijk de randjes eraf lopen meestal geen goede tactiek is.

Goh ja, ik ken er die hun privé keuken hebben ingebracht als onkost, ik ken er zelfs eentje die auto's aankocht en verhuurde aan Jan Janssens en Peter Peetersen, inclusief website en al! Beide waren na 5 jaar failliet en zijn met de noorderzon verdwenen wegens schulden.

Zelfs de bekendste huishoudhulp van het land is tegen de lamp gelopen. Moet wel leuk zijn zo 17 wagens, alhoewel...

Ik kreeg van mijn boekhouder de opmerking dat ze bij een controle er niks kunnen uithalen, maar ik bracht dan ook echt niks in en dat ze toch graag er iets uithalen bij een controle, zo wat low hanging fruit. Sindsdien steek ik er wat restaurantkosten van het weekend in 🤷‍♀️

Laatst bewerkt:
Goh ja, ik ken er die hun privé keuken hebben ingebracht als onkost, ik ken er zelfs eentje die auto's aankocht en verhuurde aan Jan Janssens en Peter Peetersen, inclusief website en al! Beide waren na 5 jaar failliet en zijn met de noorderzon verdwenen wegens schulden.

Zelfs de bekendste huishoudhulp van het land is tegen de lamp gelopen. Moet wel leuk zijn zo 17 wagens, alhoewel...
Tjah, er is in België een overbevolking in de gevangenissen, vol met mensen die vanalles hebben gedaan dat ze niet hadden moeten doen...

Wil natuurlijk niet zeggen dat het normaal is wat ze gedaan hebben, puur doordat het gebeurt hé.

Voor de freelancers: in welke mate zijn jullie er al in geslaagd om wijzingen te laten aanbrengen aan de "standaard"-contracten van tussenpersonen? Dan heb ik uiteraard niet over concrete modaliteiten zoals bedragen/termijnen, maar eerder de juridische clausules zelf.

Dat heb ik al wel verscheidene keren kunnen doen.
Meestal door aan te geven dat zaken niet gelijkwaardig zijn tussen hen en mij.
Uiteindelijk niet vergeten dat zij je ook nodig hebben om die opdracht binnen te halen.

Voor de freelancers: in welke mate zijn jullie er al in geslaagd om wijzingen te laten aanbrengen aan de "standaard"-contracten van tussenpersonen? Dan heb ik uiteraard niet over concrete modaliteiten zoals bedragen/termijnen, maar eerder de juridische clausules zelf.
Ik ben momenteel tewerkgesteld met een raamcontract, dus niet ...
Lezen jullie dat dan gewoon zelf na, of bij elke opdracht opnieuw een review via een jurist/advocaat?

Was een verpleegster, geen huishoudhulp denk ik. Niet?

Om een factuur te maken op een nieuwe klant met BTW-nummer is het altijd zo'n gedoe in Yuki om dat zoals in 1998 veldje per veldje in te vullen.
Bestaan er geen slimmere manieren dat je gewoon BTW-nr inplakt, en de rest automagisch wordt ingevuld?

Om een factuur te maken op een nieuwe klant met BTW-nummer is het altijd zo'n gedoe in Yuki om dat zoals in 1998 veldje per veldje in te vullen.
Bestaan er geen slimmere manieren dat je gewoon BTW-nr inplakt, en de rest automagisch wordt ingevuld?
OnFact. Raar dat zoiets er niet standaard in zit.

Bij Odoo is dat een extra betalende functie (op de bedrijfsnaam na)... ik vertik het om hen daarvoor extra te betalen, dus vul ik het manueel in.
Bij mijn gratis versie van Odoo vult hij wel alle informatie in wanneer ik het btw nummer in geef bij de aanmaak van een nieuwe leverancier. Met logo en al.

Bij mijn gratis versie van Odoo vult hij wel alle informatie in wanneer ik het btw nummer in geef bij de aanmaak van een nieuwe leverancier. Met logo en al.
Idd bij mij ook, maar heb wel maar 1 klant :)
In 2026 moet ik wel eens beter uitzoeken hoe ik Odoo automatisch boekingsregels laat toepassen op mijn bankbewegingen, nu wijs ik die GL accounts meestal manueel toe.

Ja, Odoo vraagt extra voor de OCR van facturen, niet voor het opzoeken van btw-nummers?
Inderdaad. Maar vermoedelijk heb je nog voldoende initiële trial credits. Op BTW nr. of bedrijfsnaam zoeken werkt hier ook, maar voor het invullen zijn er extra credits nodig. Zielig eigenlijk.

Net een brief van de FOD Financiën ontvangen. Door een vergetelheid had ik voor de maand december 2025 €450 te weinig bedrijfsvoorheffing betaald.

Nu is het zo dat de postbodes hier vaak brieven niet of op een adres afleveren. De brief stelt dat het bedrag binnen de 48 uur na ontvangst van de brief betaald moet worden, zoniet dan worden er nalatigheidsinteresten aangerekend.

Ten eerste is het al geen aangetekend brief dus de kans dat ik de brief niet ontvang bestaat altijd. Ten tweede, de overheid is toch veel te streng naar ondernemers. Dit moet toch anders, geen enkele vorm van goodwill en zo breng je toch bedrijven onnodig in de problemen. Ik weet niet waarom, maar ik merk toch bij alles op dat er geen positief sentiment is van de overheid richting ondernemers en bedrijven.

Terug
Bovenaan