Vrije beroeper hier. Financieel ben ik eerder een leek, maar ik kan wel rekenen op een goede boekhouder. Mijn vennootschap heb ik opgericht in 2024.
Boekjaren:
- Boekjaar 1: afgesloten 12/2024
- Boekjaar 2: 01/2025 – 12/2025
- Boekjaar 3: 01/2026 – 12/2026 (huidig)
Ik keer mezelf een loon uit van net geen €2000 en enkele VAA’s (auto, nutsvoorzieningen, etc.).
Mijn vrouw en ik plannen een bouwgrond te kopen en daarna te bouwen. We zijn altijd geduldig geweest omdat ik mijn dividend via VVPR-bis aan 15% wou uitkeren.
Nu zijn er echter twee dingen gebeurd:
- De verhoging van 15% naar 18%
- Er is een bouwgrond te koop gekomen op een ideale locatie (wel vrij prijzig).
Daarom twijfel ik tussen twee opties. Binnen twee weken heb ik een afspraak met mijn boekhouder, maar ik hoor graag al wat andere inzichten.
Opties:
- Lening van de vennootschap aan mezelf
- Dividend vervroegd uitkeren (als ik me niet vergis momenteel aan 20% roerende voorheffing)
Daarnaast nog een algemene vraag over VVPR-bis. Vereenvoudigd voorbeeld:
Vennootschap opgericht in 2024 (boekjaar eindigt 12/2024).
Stel:
- Na boekjaar 1: €20k winst na kosten en belastingen
- Na boekjaar 2: €80k totaal (€20k jaar 1 + €60k jaar 2)
In jaar 3 beslis ik om een dividend uit te keren, dus nog niet aan het voordelige 18%-tarief.
Vraag: kan ik dan enkel de €20k uitkeren aan 20% roerende voorheffing (omdat die al twee jaar in de vennootschap zit), of geldt dat tarief voor het volledige bedrag dat ik uitkeer?
En stel dat ik €40k dividend uitkeer en €40k laat staan: kan die resterende €40k later alsnog uitgekeerd worden aan 18%?