Freelancers & Ondernemers

Als je vroegtijdig je auto zou willen afkopen uit financiele renting, moet je dan eigenlijk meer betalen dan wat nog openstaat?
Waarom moet je eigenlijk een boete betalen, hun risico valt volledig weg en ze hebben hun geld + rente sneller terug dan verwacht, ze zouden moeten korting geven toch? :p

Wacht al een week op antw van CA Autobank zucht.
De moment dat je die afkoopt betaal je het openstaande "kapitaal" terug + een paar maand extra intrest. Net zoals bij een hypotheek bvb.

De moment dat je die afkoopt betaal je het openstaande "kapitaal" terug + een paar maand extra intrest. Net zoals bij een hypotheek bvb.
Soort van "wederbeleggingsvergoeding" dus. Goed om te weten, want ik overweeg ook om over een jaar mijn renting (met looptijd van 5 jaar) vervroegd af te kopen.

Even terugkomen op mijn vraag of het interessanter is om een nieuwe vennootschap op te richten prive of via bestaande vennootschap.

Het is sowieso de bedoeling om vanuit onze management vennootschappen te factureren en de operationele vennootschap. Maar dat lijkt mij los te staan van wie de aandelen heeft.

Zal binnenkort langsgaan bij mijn accountant. Maar wat zijn dan de precieze voor en nadelen van persoonlijk of via vennootschap op te richten?

Even terugkomen op mijn vraag of het interessanter is om een nieuwe vennootschap op te richten prive of via bestaande vennootschap.

Het is sowieso de bedoeling om vanuit onze management vennootschappen te factureren en de operationele vennootschap. Maar dat lijkt mij los te staan van wie de aandelen heeft.
Staat er inderdaad los van.
Zal binnenkort langsgaan bij mijn accountant. Maar wat zijn dan de precieze voor en nadelen van persoonlijk of via vennootschap op te richten?
Ben je van plan om de startup snel te verkopen?
Heb je het geld privé om te starten met de startup?
Alle 2 zelfde mindeset ivm uitkeren dividend/winst doorsluizen of herinvesteren?

Als je vroegtijdig je auto zou willen afkopen uit financiele renting, moet je dan eigenlijk meer betalen dan wat nog openstaat?
Waarom moet je eigenlijk een boete betalen, hun risico valt volledig weg en ze hebben hun geld + rente sneller terug dan verwacht, ze zouden moeten korting geven toch? :p

Wacht al een week op antw van CA Autobank zucht.
Je betaald minder rente als je ineens alles afbetaald, vandaar de kleine boete.

Je betaald minder rente als je ineens alles afbetaald, vandaar de kleine boete.
Vooral ook om te voorkomen dat jan en alleman elke 2-3 maanden zouden vragen om 1.000 EUR extra af te lossen (zoals in USA bvb. altijd kan om maandelijks meer af te betalen dan je moet). In België hebben we in dat geval nl. nog een hoop paperassen dat in orde moet gebracht worden, hoe kan het ook anders.

Ben je van plan om de startup snel te verkopen?
Heb je het geld privé om te starten met de startup?
Alle 2 zelfde mindeset ivm uitkeren dividend/winst doorsluizen of herinvesteren?
Bedoeling is toch wel om zeker 5 jaar aan boord te blijven.

Opstartkosten zijn laag en kunnen we zowel prive als via vennootschappen aanbrengen.

Bedoeling is toch wel om zeker 5 jaar aan boord te blijven.

Opstartkosten zijn laag en kunnen we zowel prive als via vennootschappen aanbrengen.

Normaal wordt altijd geadviseerd om privé in te stappen als aandeelhouder: stel dat je binnen x jaar je aandelen verzilvert, dan staat dat geld meteen op je privérekening (wel na meerwaardebelasting, maar goed). Als dat op de rekening van je managementvennootschap staat, moet je het nog naar je privé overhevelen.

Qua uitkering van dividenden zal er in principe geen verschil zijn (nu je via de managementvennootschap normaal zal voldoen aan voorwaarden DBI-aftrek).

Als oprichter heb je wel een oprichtersaansprakelijkheid - daar heeft de managementvennootschap als aandeelhouder een streepje voor (al is die aansprakelijkheid sowieso beperkt/theoretisch tenzij je echt gekke dingen zou doen). Voor het overige heb je geen aansprakelijkheid als aandeelhouder.

Uiteraard kan je je managementvennootschap wel gebruiken om op te treden als bestuurder/dienstverlener van de start up (staat in principe los van je aandelen).

Momenteel voorzie ik €1750 bezoldiging (net startende). Geen auto op de zaak, graag zou ik in de eerste schijf blijven als er VAA bijkomt als ik een auto via de vennootschap aankoop.

Ik heb begrepen dat kostaanrekening (bedrag VAA) van rekening-courant een oplossing is? Gaat elke boekhouder hiermee akkoord? De extra kost is dan de rente (ong. 6%) van de VAA correct?

Momenteel voorzie ik €1750 bezoldiging (net startende). Geen auto op de zaak, graag zou ik in de eerste schijf blijven als er VAA bijkomt als ik een auto via de vennootschap aankoop.

Ik heb begrepen dat kostaanrekening (bedrag VAA) van rekening-courant een oplossing is? Gaat elke boekhouder hiermee akkoord? De extra kost is dan de rente (ong. 6%) van de VAA correct?
Er is geen extra kost. Iets op fiche zetten is fiscaal hetzelfde als laten afrekenen op je rekening-courant.

Voorbeeld:
100 loon + 100 VAA= bruto 200
Je krijgt dan 100 euro loon want die 100 is een fiscale correctie

200 loon - 100 terugbetaling via R/C = bruto = 200
Netto is nog steeds 100 want er wordt 200 netto ingeschreven en nadien 100 euro verrekend in min als terugbetaling op je rekening-courant.

Het voordeel van die terugbetaling is dat je het bruto bedrag wat makkelijker onder controle hebt.

Ik raad aan om het VAA wagen in dit geval op fiche te zetten en niet via R/C. Dit om de aftrekbaarheid van de autokosten niet in het gedrang te brengen. Verlaag dan gewoon het brutoloon pet hetzelfde bedrag en verreken dat eventueel met de R/C.

Ik raad aan om het VAA wagen in dit geval op fiche te zetten en niet via R/C. Dit om de aftrekbaarheid van de autokosten niet in het gedrang te brengen. Verlaag dan gewoon het brutoloon pet hetzelfde bedrag en verreken dat eventueel met de R/C.
Bij voordeel bewoning akkoord, bij wagen nog nooit een probleem geweten bij controle.
Trouwens bij terugbetaling op R/C telt dat bedrag blijkbaar niet mee voor de nieuwe 20% VAA regel :)

Bij voordeel bewoning akkoord, bij wagen nog nooit een probleem geweten bij controle.
Trouwens bij terugbetaling op R/C telt dat bedrag blijkbaar niet mee voor de nieuwe 20% VAA regel :)
Hier wel al een probleem geweest bij controle. Op basis waarvan zouden de kosten dan aftrekbaar zijn als ze geen verloning tegenover staat?

Hier wel al een probleem geweest bij controle. Op basis waarvan zouden de kosten dan aftrekbaar zijn als ze geen verloning tegenover staat?
Er wordt toch een forfaitair VAA geboekt? De eigen bijdragen (terugbetaling R/C) compenseert dat VAA volledig waardoor het niet meer op fiche moet. Zie FAQ FOD-fin, 100n artikels en rechtspraak.. Vergelijkbare methodiek bij werknemers.

Benieuwd waarom dat een probleem zou geweest zijn bij controle.

Er wordt toch een forfaitair VAA geboekt? De eigen bijdragen (terugbetaling R/C) compenseert dat VAA volledig waardoor het niet meer op fiche moet. Zie FAQ FOD-fin, 100n artikels en rechtspraak.. Vergelijkbare methodiek bij werknemers.

Benieuwd waarom dat een probleem zou geweest zijn bij controle.
De bezoldiging van de bedrijfsleider wordt bij ons altijd opgenomen in de notulen van de algemene vergadering, inclusief alle details van de voordelen van alle aard, ook die verrekend op R/C. Dit wordt duidelijk vermeld met de aanduiding dat deze vergoedingen worden verstrekt ter compensatie van de geleverde prestaties als bedrijfsleider. = bezoldigingspolitiek = Art. 49 WIB92 > ok

Zolang er een schriftelijke bezoldigingspolitiek is, heeft de controleur weinig grond om actie te ondernemen. Als er echter geen duidelijke vermelding van de bezoldiging is, kan dit worden gezien als een gewone terugbetaling van privé-kosten, wat kan leiden tot discussie. Als je duidelijk vermeld dat dit in het verloningspakket zit van de bedrijfsleider is er geen reden om daar een probleem van te maken. (Tenzij de controleur echt niet goed geslapen had en de koffie op was?)

Toch een paar ferme krakken hier op BG, als we nu eens alle BG-leden zouden verenigingen om te bundelen:

- Boekhouding
- Verzekeringen
- IT
- Beheer vastgoed (syndicus)
- Overige (bestickeren wagens bvb.)

Er zou nogal geld verdiend kunnen worden :) Niemand die toevallig in HR werkt en dat segment ook kan uitrollen? :laugh:

De bezoldiging van de bedrijfsleider wordt bij ons altijd opgenomen in de notulen van de algemene vergadering, inclusief alle details van de voordelen van alle aard, ook die verrekend op R/C. Dit wordt duidelijk vermeld met de aanduiding dat deze vergoedingen worden verstrekt ter compensatie van de geleverde prestaties als bedrijfsleider. = bezoldigingspolitiek = Art. 49 WIB92 > ok

Zolang er een schriftelijke bezoldigingspolitiek is, heeft de controleur weinig grond om actie te ondernemen. Als er echter geen duidelijke vermelding van de bezoldiging is, kan dit worden gezien als een gewone terugbetaling van privé-kosten, wat kan leiden tot discussie. Als je duidelijk vermeld dat dit in het verloningspakket zit van de bedrijfsleider is er geen reden om daar een probleem van te maken. (Tenzij de controleur echt niet goed geslapen had en de koffie op was?)
Wat is het voordeel om dit via R/C te doen als het blijkbaar toch niet altijd goed is voor een (slechtgezinde) controleur?

Terug
Bovenaan