Goed artikeltje van Freelance.nl over de schijnzelfstandigheid en nieuwe wet die gaat komen in Nederland waarbij ze de situatie in België ook aanstippen: https://www.freelance.nl/community/impact-van-de-zelfstandigenwet
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik vraag me nog altijd af hoe men managementvennootschappen gaat kwalificeren.
Zelfstandige zonder personeel? Dat is mijn loodgieter en dakwerker ook, evenals mijn elektricien, mijn garagist, mijn carrossier, ...
Allemaal mensen met vuile handen op het eind van de klus of werkdag, kan je toch moeilijk managementvennootschap noemen.
Moet die terug naar eenmanszaak met alle financiële risico's? Of voor een werkgever gaan werken?
Idioot toch?
Maar waarom zou iemand die met zijn handen werkt wel een vennootschap mogen hebben en iemand die met zijn hoofd werkt niet?
Ik dacht dat we naar een kenniseconomie wilden gaan?
Zoals ik de voorbije jaren gemerkt heb, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend en dat zal ook hier het geval zijn... En zoals met alles in dit topic zijn er steeds mensen die op voorhand al verontwaardigd zijn zonder dat er nog maar iets beslist is, omdat 1 persoon van 1 partij een voorstel op tafel smijt...Goed artikeltje van Freelance.nl over de schijnzelfstandigheid en nieuwe wet die gaat komen in Nederland waarbij ze de situatie in België ook aanstippen: https://www.freelance.nl/community/impact-van-de-zelfstandigenwet

Een dag waarop zelfstandigen gewoon verder werkenVergeten welke dag het morgen is?

Ik denk het nietEen dag waarop zelfstandigen gewoon verder werken![]()

Uw ma haar verjaardag?Vergeten welke dag het morgen is?
Da's een goeie. Een dag waarop je in theorie verder kan werken, maar waarop de meeste grote bedrijven toch dicht zijn (incl. mijn klant) en waarop andere klanten hun eigen admin in orde brengen. Een dag waarop sommige zelfstandigen kunnen verder werkenEen dag waarop zelfstandigen gewoon verder werken![]()

Goed artikeltje van Freelance.nl over de schijnzelfstandigheid en nieuwe wet die gaat komen in Nederland waarbij ze de situatie in België ook aanstippen: https://www.freelance.nl/community/impact-van-de-zelfstandigenwet
. Heel curieus daarin.Schijnzelfstandigheid aanpakken gebeurt in de praktijk enkel in sectoren waar dat gebruikt wordt om werknemers potentieel te benadelen, bvb de bouw, kuispersoneel of slachthuizen, waar het de werkgever is die vragende partij is om zelfstandig te worden. Voor situaties zoals bij IT wordt er niks gedaan, de sociale wetgeving is bedoeld om werknemers te beschermen en heb de indruk dat de sociale inspectie dat ook zo benadert. Zowat de enige casusssen waarbij het een probleem wordt zijn deze waarbij de zelfstandige in een conflict met zijn opdrachtgever zelf beweert werknemer geweest te zijn en dat voor de rechtbank trekt (waarbij dan potentieel vaak ook alle "collega's" ook als schijnzelfstandige aangeduid worden, wat financieel een heel goede zaak is voor die schijnzelfstandigen)Ik vind dat ze over de Belgische situatie nogal beetje bijfantaseren over de "strengheid" van België over de beoordeling van schijnzelfstandigheid.
Ik heb nog nooit cijfers gezien van hoeveel "schijnzelfstandigen" gepakt worden per jaar in België. Heel curieus daarin.
Ik denk dat dat enorm weinig is. Dat het met reden is waarom er geen cijfers over te vinden is.
Dit dus.Schijnzelfstandigheid aanpakken gebeurt in de praktijk enkel in sectoren waar dat gebruikt wordt om werknemers potentieel te benadelen, bvb de bouw, kuispersoneel of slachthuizen, waar het de werkgever is die vragende partij is om zelfstandig te worden. Voor situaties zoals bij IT wordt er niks gedaan, de sociale wetgeving is bedoeld om werknemers te beschermen en heb de indruk dat de sociale inspectie dat ook zo benadert. Zowat de enige casusssen waarbij het een probleem wordt zijn deze waarbij de zelfstandige in een conflict met zijn opdrachtgever zelf beweert werknemer geweest te zijn en dat voor de rechtbank trekt (waarbij dan potentieel vaak ook alle "collega's" ook als schijnzelfstandige aangeduid worden, wat financieel een heel goede zaak is voor die schijnzelfstandigen)
Ik mocht ooit zo beginnen als “event manager” , het kwam er op neer dat ik een camionette moest kopen - om 5u beginnen én verantwoordelijk was als er iets kapot was met het materiaalDit dus.
Ik weet nog dat die deliveroo fietsers allemaal "zelfstandigen" waren, maar dat was gewoon een systeem om de werkgever alle verplichtingen naar zijn personaal naast zich neer te leggen.
Fantastische deal voor de werkgever wel.
Binnenkort zijn er zoveel werklozen en zieke mensen en gepensioneerden dat Vooruit aan de macht komt. Dan kunnen we allemaal betalen voor die miljoenen mensen.Denk dat sommigen ook moeten verstaan dat Conner dit moet zeggen omdat hij anders kiezers verliest aan de commies. Ook al weet hij wel beter dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen wegens complexiteit. Er is echt geen reden om de paniekknop in te drukken.
Dat zijn nog altijd zelfstandigen, is zelfs nog wat extremer geworden, er bestaat nu een apart P2P statuut voor zodat ze maar 10% belastingen moeten betalen en geen sociale bijdragen, nog voordeliger dan flexijobs dus en vanuit het oogpunt van de opdrachtgever is het zo goed een zelfstandigenrelatie (de opdrachtgever moet een arbeidsongevallenverzekering voorzien). Er staat wel een beperking op qua maximum dat je mag verdienen per jaar maar gebruikers frauderen hier massaal mee, mensen schrijven zich in als P2P maar verhuren hun account dan aan de mensen die echt rijden maar al aan hun jaarlijks maximum zitten, een werkloosheids- of ziekteuitkering trekken of hier illegaal zijn.Dit dus.
Ik weet nog dat die deliveroo fietsers allemaal "zelfstandigen" waren, maar dat was gewoon een systeem om de werkgever alle verplichtingen naar zijn personaal naast zich neer te leggen.
Fantastische deal voor de werkgever wel.
Alle godver toch, die mensen zijn al super kwetsbaar en onze regering gaat dit nog een beetje in de hand werken dan.Dat zijn nog altijd zelfstandigen, is zelfs nog wat extremer geworden, er bestaat nu een apart P2P statuut voor zodat ze maar 10% belastingen moeten betalen en geen sociale bijdragen, nog voordeliger dan flexijobs dus en vanuit het oogpunt van de opdrachtgever is het zo goed een zelfstandigenrelatie (de opdrachtgever moet een arbeidsongevallenverzekering voorzien). Er staat wel een beperking op qua maximum dat je mag verdienen per jaar maar gebruikers frauderen hier massaal mee, mensen schrijven zich in als P2P maar verhuren hun account dan aan de mensen die echt rijden maar al aan hun jaarlijks maximum zitten, een werkloosheids- of ziekteuitkering trekken of hier illegaal zijn.
Het is een wat moeilijke afweging natuurlijk op het vlak van bescherming. Da's het soort werk dat niet kan bestaan als het onder een rigide werknemersstatuut zit dus dat gewoon verplichten betekent de facto die sector afschaffen of toch zeker drastisch inperken en dat helpt diezelfde mensen ook niet vooruit, integendeel.Alle godver toch, die mensen zijn al super kwetsbaar en onze regering gaat dit nog een beetje in de hand werken dan.
Krijg vaak de vraag, heb geen enkel lopend dossier ermee.
De voordelen die ik kan bedenken zijn vooral BIV, 50% BTW aftrek (denk ik?) en geen roerende voorheffing?Krijg vaak de vraag, heb geen enkel lopend dossier ermee.
Die firmas schrijven die wagens in bxl zodat er lagere BIV verschuldigd is.
Geen idee hoe je een wagen in onverdeelheid gaat kopen zonder zo'n tussenbedrijf?
Ik raad het toch steeds af. Fiscaal ook nog weinig voordeel aangezien die wagens waarvoor (911, amg, ...) het gebruikt wordt/werd toch volledig in verworpen uitgaven moeten.
Btw en biv klopt. Geen RV?De voordelen die ik kan bedenken zijn vooral BIV, 50% BTW aftrek (denk ik?) en geen roerende voorheffing?
Lijkt me toch nog wel een interessant percentage?