Freelancers & Ondernemers

Btw en biv klopt. Geen RV?

Vooral het risico om een geherkwalificeerd VAA te krijgen ja :)
Op uw verworpen uitgaven betaal je toch enkel vennootschapsbelasting? (Of niet? ik heb er weinig :p)
Het grote risico lijkt me inderdaad dat VAA, zeker als je 80% beroepsgebruik aangeeft. Zal ook wel een constructie zijn die de alarmbellen doet afgaan.

@Apelords , @beryl
Toevallig ervaring met Split-Lease toestanden voor auto's?
Het lijkt me dat dit principe ook zonder lease toepasbaar is? Dus vennootschap die x% van auto koopt, en privé y%?
Ik weet niet hoe het technisch in elkaar zit jammer genoeg, maar ik weet wel van een paar zeer dure auto’s (+300K) dat ze met een split lease gewerkt hebben.

Op uw verworpen uitgaven betaal je toch enkel vennootschapsbelasting? (Of niet? ik heb er weinig :p)
Aja zo bedoel je, ja klopt.
Het grote risico lijkt me inderdaad dat VAA, zeker als je 80% beroepsgebruik aangeeft. Zal ook wel een constructie zijn die de alarmbellen doet afgaan.
Makkelijke controle, jaarlijks die klantenlistings opvragen van die splitlease bedrijven en hops

Als je op 1 mei niet kan of mag verder werken, ben je wellicht geen echte zelfstandige ;)
Dat is nu toch een absurde reden om te zeggen dat iemand al dan niet zelfstandig is? Genoeg zelfstandigen die afhankelijk zijn van klanten/leveranciers en als die klanten/leveranciers nu op 1 mei verlof pakken, dan betekent dat toch niet direct dat je geen zelfstandige meer bent?

Even een andere vraag:

Ik ga ervan uit dat veel van jullie freelancers en/of consultants zijn.

Dit jaar zijn EV's nog 100% aftrekbaar. Volgend jaar iets minder maar de curve is duidelijk.

Zijn jullie van plan om een EV te kopen dit jaar nog? Of volgend jaar? En wat daarna?

Even een andere vraag:

Dit jaar zijn EV's nog 100% aftrekbaar. Volgend jaar iets minder maar de curve is duidelijk.

Zijn jullie van plan om een EV te kopen dit jaar nog? Of volgend jaar? En wat daarna?
Zie welke leuke modellen er nog bijkomen en indien iets 'leuk' dan bestel ik nog in 2026, anders zal het 2027 zijn.
De iets minder aftrekbaarheid gaat niet heel veel doen.

Zie welke leuke modellen er nog bijkomen en indien iets 'leuk' dan bestel ik nog in 2026, anders zal het 2027 zijn.
Dit.

Om je een idee te geven, stel een auto kost iedere maand bruto 1.000 = 12.000 jaarbasis
VAA mag gecompenseerd worden vb. 2.500
12.000 - 2.500 = 9.500 x 5% (2027) = 475 x 25% = 118,75 op jaarbasis
237,5 op jaarbasis voor 2028

Absoluut verwaarloosbaar dus :)

En toevallig zag ik gisteren Conner in de Afspraak roepen dat de managementvennootschappen amper iets bijdragen. Blij dat daar toch een vrouw naast zat die hem tegensprak en zei dat die allemaal sowieso VB betalen. Als daar deze percentages bijkomen (en met de omzetten die sommigen draaien ieder jaar) zou Conner beter wat zwijgen. We zouden eens een poll moeten hebben, maar de meeste hier dragen 50k en meer bij ieder jaar als we belastingen + sociale lasten optellen. Als iedere Belg dat zou doen, het zou al veel beter gaan met dit land.

Sorry dit moest er even uit :D
Probleem is dat het systeem zo niet werkt natuurlijk

Even een andere vraag:

Mijn auto wordt in januari 10 jaar dus moet sowieso zien voor een andere, heb net een nieuwe (elektrische) besteld maar zoals hierboven vermeld, heeft niet te maken met dat het dit jaar 100% aftrekbaar is en de volgende jaren iets minder.

Dit.

Om je een idee te geven, stel een auto kost iedere maand bruto 1.000 = 12.000 jaarbasis
VAA mag gecompenseerd worden vb. 2.500
12.000 - 2.500 = 9.500 x 5% (2027) = 475 x 25% = 118,75 op jaarbasis
237,5 op jaarbasis voor 2028

Absoluut verwaarloosbaar dus :)
de rest van kosten toch ook mee in rekening brengen, elektriciteit, taksen, verzekering,... of is dit apart?

Een uitspraak bijna even absurd als degene die je quote.
Weet niet wat daar absurd aan is, realiteit voor vele kleine zelfstandigen waarschijnlijk.
Daarom niet hetgeen je alle dagen doet maar iets dat al even blijft liggen, wat administratie bijwerken, wat kleine dingen, …

Weet niet wat daar absurd aan is, realiteit voor vele kleine zelfstandigen waarschijnlijk.
Daarom niet hetgeen je alle dagen doet maar iets dat al even blijft liggen, wat administratie bijwerken, wat kleine dingen, …
'De zelfstandige' beslist zelf wat hij/zij doet. Zeggen dat 'de zelfstandige' op 1 mei werkt is wel degelijk absurd. Ik heb welgeteld 1 uur gewerkt vrijdag, OK, het is werken, ik zou me niet bepaald minder zelfstandige voelen als ik niet had gewerkt.

'De zelfstandige' beslist zelf wat hij/zij doet. Zeggen dat 'de zelfstandige' op 1 mei werkt is wel degelijk absurd. Ik heb welgeteld 1 uur gewerkt vrijdag, OK, het is werken, ik zou me niet bepaald minder zelfstandige voelen als ik niet had gewerkt.
Ik zeg toch ook niet dat een zelfstandige die niet werkt op 1 mei zich minder zelfstandige moet voelen?
Ik zeg toch gewoon dat er veel zelfstandigen zijn die wel gewoon verder werken.

Beetje zoals een werknemer dus, alsof wie niet zelfstandig is op magische wijze niks zal doen op die feestdag omdat het feest van de arbeid is. Imo moeten we ook niet doen alsof feestdagen zoveel verschil zijn tussen werknemer en zelfstandige.

Beetje zoals een werknemer dus, alsof wie niet zelfstandig is op magische wijze niks zal doen op die feestdag omdat het feest van de arbeid is. Imo moeten we ook niet doen alsof feestdagen zoveel verschil zijn tussen werknemer en zelfstandige.
Een werknemer die niet moet werken volgens zijn uurrooster zal niet werken, een freelance die niet kan werken omdat zijn opdrachtgever ´dicht´ is zal niet factureren.

Zowel een werknemer, freelance als zelfstandige kan werken en er (goed) aan verdienen.

Een werkgever werkt niet, laat voor zich werken en verdient er aan.

Welja, ik bezie het eerder als mijn "laatste" wagen die ik ooit ga bestellen vermoedelijk.

Ik weet oprecht nog niet goed wat ik ga nemen, maar ik heb anno 2022 begonnen met een tweedehandswagentje en dat rijdt heel goed. Ik bezie het gewoon als "last chance" om nekeer een coole nieuwe wagen te hebben, iets wat ik als werknemer eigenlijk nooit gehad heb.

Och, we zien wel, ik lig er in elke geval niet wakker van.

Welja, ik bezie het eerder als mijn "laatste" wagen die ik ooit ga bestellen vermoedelijk.

Ik weet oprecht nog niet goed wat ik ga nemen, maar ik heb anno 2022 begonnen met een tweedehandswagentje en dat rijdt heel goed. Ik bezie het gewoon als "last chance" om nekeer een coole nieuwe wagen te hebben, iets wat ik als werknemer eigenlijk nooit gehad heb.

Och, we zien wel, ik lig er in elke geval niet wakker van.
Maar, er zijn weinig coole, nieuwe EV's beschikbaar momenteel he. Misschien als je nog een jaar (of 2) wacht dat er wel wat lekkere modellen zijn

Terug
Bovenaan