Die nieuwe EV’s die +800km rijden lijken interessant, maar als je zoals mij enkel tussen 11u en 16u kan profiteren van je zonnepanelen én traag moet opladen ipv aan 11kWh dan spreken we over hoeveel uur opladen? 20? 25?
Niet iedereen kan zijn wagen 25u per week missen om op te laden. Tanken duurt nog steeds 1 minuut.
Ok, je kan ‘s nachts opladen maar dat zal ook meer dan 1 nacht zijn met die nieuwe grote batterijen en dan betaal je er gewoon de volle pot voor. Opeens zijn die grote batterijen minder of simpelweg niet interessant.
De grootte van je batterij bepaalt niet hoeveel je moet laden (zoals @Monkytiger ook al aangeeft: dat is gewoon het gevolg van hoeveel je rijdt en verbruikt) maar laat wel toe van meer te laden op zonnige dagen.
Ik ben bv. op zaterdagmiddag bij stralende zon gestopt met laden omdat mijn batterij (~80 kWh) vol was.
Oprechte vraag: weet jij hoe je dat gemakkelijk kan opzoeken?
Ik heb sinds kort een digitale meter en probeer nu mijn eigen verbruik te maximaliseren (voornamelijk door EV's op te laden wanneer de zon schijnt), en capaciteitstarief te beperken (door dus niet te snel te laden).
Maar ik heb echt geen flauw idee wat nu eigenlijk de kosten zijn van een bepaalde piek in het capaciteitstarief of de kosten per kWh (met nog eens alle andere kosten er bij).
Edit: dus zit ik nu ook maar te laden aan max 16A / 3,7kWh.
Je contract, of om het gemakkelijk te maken gewoon eens in VREG de V-test doen, dat geeft duidelijk hoe je elektriciteitsprijs opgebouwd is. En met een digitale meter kan je op Mijn Fluvius ook zien wat je maandelijkse pieken waren. Je auto beperken tot 16A en dan niet op hetzelfde moment andere grootverbruikers laten draaien is sowieso al een grote stap