Freelancers & Ondernemers

Die nieuwe EV’s die +800km rijden lijken interessant, maar als je zoals mij enkel tussen 11u en 16u kan profiteren van je zonnepanelen én traag moet opladen ipv aan 11kWh dan spreken we over hoeveel uur opladen? 20? 25?

Niet iedereen kan zijn wagen 25u per week missen om op te laden. Tanken duurt nog steeds 1 minuut.

Ok, je kan ‘s nachts opladen maar dat zal ook meer dan 1 nacht zijn met die nieuwe grote batterijen en dan betaal je er gewoon de volle pot voor. Opeens zijn die grote batterijen minder of simpelweg niet interessant.

De grootte van je batterij bepaalt niet hoeveel je moet laden (zoals @Monkytiger ook al aangeeft: dat is gewoon het gevolg van hoeveel je rijdt en verbruikt) maar laat wel toe van meer te laden op zonnige dagen.
Ik ben bv. op zaterdagmiddag bij stralende zon gestopt met laden omdat mijn batterij (~80 kWh) vol was.

Oprechte vraag: weet jij hoe je dat gemakkelijk kan opzoeken?

Ik heb sinds kort een digitale meter en probeer nu mijn eigen verbruik te maximaliseren (voornamelijk door EV's op te laden wanneer de zon schijnt), en capaciteitstarief te beperken (door dus niet te snel te laden).
Maar ik heb echt geen flauw idee wat nu eigenlijk de kosten zijn van een bepaalde piek in het capaciteitstarief of de kosten per kWh (met nog eens alle andere kosten er bij).

Edit: dus zit ik nu ook maar te laden aan max 16A / 3,7kWh.

Je contract, of om het gemakkelijk te maken gewoon eens in VREG de V-test doen, dat geeft duidelijk hoe je elektriciteitsprijs opgebouwd is. En met een digitale meter kan je op Mijn Fluvius ook zien wat je maandelijkse pieken waren. Je auto beperken tot 16A en dan niet op hetzelfde moment andere grootverbruikers laten draaien is sowieso al een grote stap :)

Als we deze tabel nemen kost een 80kW batterij opladen zo'n €25: https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens ik rij daar 350km mee, wat in mijn geval neerkomt op €50 om 700km te rijden

Aangezien ik tijdens de week niet thuis ben als mijn zonnepanelen energie opwekken, kan ik het opladen best uitstellen tot zaterdag of zondag (tussen 10u en 15u) maar dan zijn we eerlijk gezegd ook niet veel thuis. Ik laad dus vooral in het donker op, ttz aan de volle pot.

Als we deze tabel nemen kost een 80kW batterij opladen zo'n €25: https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens ik rij daar 350km mee, wat in mijn geval neerkomt op €50 om 700km te rijden

Aangezien ik tijdens de week niet thuis ben als mijn zonnepanelen energie opwekken, kan ik het opladen best uitstellen tot zaterdag of zondag (tussen 10u en 15u) maar dan zijn we eerlijk gezegd ook niet veel thuis. Ik laad dus vooral in het donker op, ttz aan de volle pot.
Dat is dus 7c/km aan volledig aftrekbare kost. en dus de helft van wat benzine u zou kosten (bij 7l/100km en 2€/l) terwijl die 0% aftrekbaar is.

Prijs per kilometer is die EV dus gewoon nog altijd een pak goeikoper en betaal je dus niet "de volle pot". Uw uitleg dat het nog goedkoper zou kunnen als je alles op zonnestroom doet, slaat nergens op. Want je vergelijkt met benzine ("tanken duurt 1 minuut") en niet tussen aangekochte stroom en opgewekte stroom.

"Volle pot" is afhankelijk van met wat je vergelijkt.

Snelladers (langs autostrade) @ 0,75eur/kwh
Gewoon openbaar laden @ 0,5 eur/kwh
Thuis laden van net @0,35 eur/kwh (creg)
Thuis laden via zonnepanelen @ "0,00" eur/kwh (eigenlijk moet je je aankoop/afschrijvingen van zonnepanelen in rekening brengen.

Thuis laden zal bij verbruik van 20kwh/100km op ongeveer 7 EUR/100km komen.
Snelweglader zit je aan 15 EUR/100km, wat vergelijkbaar zal zijn met benzine/diesel (7,5l@2 eur)

Samengevat, huidige elektriciteitsprijzen en brandstofprijzen is de verbruikskost per 100km elektrisch nooit duurder dan brandstof.
Als je thuis laad is dit privé nooit nadelig, terugbetaling zal +- maximale kost zijn.
Met zonnepanelen en slim laden kan je de kost echter wel (sterk) laten dalen.

Je zou het eens naast elkaar moeten plaatsen: een benzine wagen van 20k tov een EV van 80k

Ik rij 1000km per maand...

Probleem is dat het systeem zo niet werkt natuurlijk

In welke zin bedoel je dan?

Conner's uitspraken, en bij uitbreiding van quasi elke politicus daar in België, zijn uiteraard niets anders dan plat populisme: management vennootschappen dragen effectief bij, op meerdere manieren en niet zelden in behoorlijke hoeveelheden. As always, zit het probleem in België niet bij wat ze uit Mgt venootschappen kunnen halen (of niet kunnen halen eerder), of bij uitbreiding bij de inkomstenkant, het zit puur aan de uitgavenkant (en dat bekt niet zo goed als populistisch politicus).

Of een Rolls Royce en een speedpedelec...
Uw vergelijkingen slaan nergens op met momenten...
In mijn persoonlijk geval twijfel ik nog steeds tussen een benzine van 20k en een EV van 80k - als ik zie welke modellen er op de markt staan en mij aanstaan.

Conner's uitspraken, en bij uitbreiding van quasi elke politicus daar in België, zijn uiteraard niets anders dan plat populisme: management vennootschappen dragen effectief bij, op meerdere manieren en niet zelden in behoorlijke hoeveelheden. As always, zit het probleem in België niet bij wat ze uit Mgt venootschappen kunnen halen (of niet kunnen halen eerder), of bij uitbreiding bij de inkomstenkant, het zit puur aan de uitgavenkant (en dat bekt niet zo goed als populistisch politicus).
Misschien moeten we eens afstappen van onze sociale zekerheid die meer dan 100 miljard kost ieder jaar.

Of afstappen van uitgaven als deze:

In mijn persoonlijk geval twijfel ik nog steeds tussen een benzine van 20k en een EV van 80k - als ik zie welke modellen er op de markt staan en mij aanstaan.
En dan vind je het raar dat de EV er duurder uitkomt opt einde van de rit...

Zoals reeds uitgelegd in ook andere threads, laadt anders op en uw EV is elke dag zo goed als vol en kost u minder per gereden kilometer dan een ICE. Maar je gaat u wel moeten wille aanpassen.

Ik snap nog steeds niet dat er zo weinig met maandelijkse facturatie zijn.
Sinds ik dat heb is dat zoveel makkelijker om bij te houden en te begrijpen.
Geen zorgen meer rond tijdelijke betalingen en afrekeningen en opleggen of terugkrijgen.
Als ik kan keer ik daar nooit meer naar terug.

Moest elke Belg bedrag X bijdragen VS het progressieve belastingsysteem in ons land, dat staat nogal haaks op elkaar.

Je kan daar voor of tegen zijn uiteraard.

Nu ben ik eens gaan kijken naar welke nieuwe benzinewagen je kan vinden voor 20k (allemaal kale modellen zonder opties, anders zit je er boven):
Dacia Duster
Renault Twingo
KIA Picanto
Hyundai i20

En dan bij diezelfde merken eens naar 80k€ voor een EV:
Dacia heeft niks in dat budget
Renault eigenlijk ook niet, Alpine A390GTS zit in de buurt.
KIA EV9 zowat full-option
Hyundai Ioniq 9 of 6N

Je vergelijkt dus letterlijk de absolute instappers qua benzinewagen, met de topmodellen van dezelfde merken qua EV's. En dan ben je verbaasd dat die EV duurder uit komt?

Moest elke Belg bedrag X bijdragen VS het progressieve belastingsysteem in ons land, dat staat nogal haaks op elkaar.

Je kan daar voor of tegen zijn uiteraard.

True, maar dat doet toch niets af aan de uitspraak dat alles een pak beter zou zijn, als ieder dat bijdraagt.

De realiteit is uiteraard ook dat die management vennootschappen vaak nog een pak meer dan die 50k bijdragen, dus de focus op enkel dat bedrag leggen, lijkt me ook niet direct relevant; dat is hoogstens een bliksemafleider voor het echte probleem: jullie uitgaven.

Ik denk dat dat een heel goeie auto is. Maar cool of spannend is dat allemaal niet (het eerste half uur misschien, maar erna is dat gewoon een gezinswagen als een andere he). De Cayenne Turbo is de enige die er momenteel wat bovenuit steekt, maar die renting komt ook wel op 2500€/maand
Tgoch ik spreek voor mezelf, maar ik vind die iX3 een coole bak :D

Nu ben ik eens gaan kijken naar welke nieuwe benzinewagen je kan vinden voor 20k (allemaal kale modellen zonder opties, anders zit je er boven):
Dacia Duster
Renault Twingo
KIA Picanto
Hyundai i20

En dan bij diezelfde merken eens naar 80k€ voor een EV:
Dacia heeft niks in dat budget
Renault eigenlijk ook niet, Alpine A390GTS zit in de buurt.
KIA EV9 zowat full-option
Hyundai Ioniq 9 of 6N

Je vergelijkt dus letterlijk de absolute instappers qua benzinewagen, met de topmodellen van dezelfde merken qua EV's. En dan ben je verbaasd dat die EV duurder uit komt?

Ja, een meer realistisch verschil tussen EV en ICE varianten van hetzelfde model ligt ergens rond de 10 K€ denk ik, qua grootte-orde.

Aan €7 / 100 km lagere energiekost duurt het nog altijd een heel eind voor je het als particulier zou uitwinnen (de lagere onderhoudskost gaat ongeveer op aan meer bandenslijtage of bredere dus duurdere banden wegens het gewicht; duurdere aankoop betekent meestal ook duurdere verzekering); als zelfstandige is het verschil in aftrekbaarheid wat het verschil maakt. Daarmee vergeleken is die energiekost en hoeveel je die kan verlagen door uit je zonnepanelen te laden peanuts.

Ja, een meer realistisch verschil tussen EV en ICE varianten van hetzelfde model ligt ergens rond de 10 K€ denk ik, qua grootte-orde.

Aan €7 / 100 km lagere energiekost duurt het nog altijd een heel eind voor je het als particulier zou uitwinnen (de lagere onderhoudskost gaat ongeveer op aan meer bandenslijtage of bredere dus duurdere banden wegens het gewicht; duurdere aankoop betekent meestal ook duurdere verzekering); als zelfstandige is het verschil in aftrekbaarheid wat het verschil maakt. Daarmee vergeleken is die energiekost en hoeveel je die kan verlagen door uit je zonnepanelen te laden peanuts.
Zelfs dat niet, een X3 start aan 70k€, een iX3 aan 58k...
Als je soortgelijke motorisatie neemt, zit de X3 op 84...

Hoe zit dat eigenlijk met zelfstandig zijn en ziek worden of werkonbekwaam worden (voor korte tijd)?

We betalen kwartaalbijdragen en elke jaar sociale bijdrage, maar ik lees dat als je minder dan 8 dagen ziek of werkonbekwaam bent, je kan fluiten op compensatie.

Dit is toch te zot voor woorden? Ja, ik weet dat je een verzekering kunt aangaan voor gewaarbord inkomen? Maar waarom betaal ik de sociale bijdragen dan?

Diep triest van de overheid eigenlijk.

Hoe zit dat eigenlijk met zelfstandig zijn en ziek worden of werkonbekwaam worden (voor korte tijd)?

We betalen kwartaalbijdragen en elke jaar sociale bijdrage, maar ik lees dat als je minder dan 8 dagen ziek of werkonbekwaam bent, je kan fluiten op compensatie.

Dit is toch te zot voor woorden? Ja, ik weet dat je een verzekering kunt aangaan voor gewaarbord inkomen? Maar waarom betaal ik de sociale bijdragen dan?

Diep triest van de overheid eigenlijk.
Die verzekering gewaarborgd inkomen dekt ook niks van minder dan 8 dagen hoor.
Ik hoop eigenlijk dat je niet zelfstandige bent als je dit soort dingen nog niet wist?
Wacht tot ge leert dat ge daar maar 50€/dag krijgt.

Terug
Bovenaan