Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Inderdaad dienstencheques kan nooit voor een onderneming. Maar dat is ook niet nodig, is al op kosten van de belastingbetaler...Also het via dienstenchques is alvast niet.
Ik dacht origineel als kost voor de vennootschap maar het was al snel duidelijk dat dit niet van toepassing ging zijn. Voor mij is het hierbij afgesloten.Wat is de relevantie van een kokende poetsvrouw in dit topic?
Ok om bij het topic te blijven. Er is een forfaitair VAA voor huispersoneel. 5.950 euro per jaar voor een voltijdse. Pro rata voordeel bij deeltijdse tewerkstelling.Wat is de relevantie van een kokende poetsvrouw in dit topic?
Kost je BMW X1 niet een pak meer aan VAA dan de nieuwe iX3 ?Ik heb een bmx x1 gekocht anno 2022, tweedehands. Prima wagentje, doet zijn ding. Dieseltje.
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe wagen, en wou eventueel een iX3 kopen.
Ik heb beslist:
"fuck it, ik koop geen wagen omdat de regering mij het mes op de keel zet met hun aftrekbaarheid"
Dus ik ga gewoon de diesel oprijden tot de wielen er afvallen. Mijn enige kost: ik ga aftermarket luidsprekers in de wagen hangen(2000 euro) en een setje 4 season banden erop leggen voor in de winter en op reis door Duitsland (800 euro).
Ik bezie het niet als 3-4000 euro uitgeven, ik bezie het als geen 70k uitgeven.
Mijn boekhouder zijn sappige mening, voor wat het waard is: "ja, ik zeg zelden wat mensen moeten doen, maar je maakt de "logische" keuze. Ze zijn dus inderdaad de wagenmarkt in Belgie aan het kelderen, en binnen een jaar of 5 de tweedehandsmarkt ook. De komende 5 jaar toe gaat het stelselmatig volledig gedaan zijn met de bedrijfswagen zoals we die kennen. Ze willen dat we allemaal met de bakfiets naar het station gaan voor te werken."
Niet, want dat is gesjoemel. Geld moet altijd afkomstig zijn van een rekening in naam van de rekeninghouder. Anders gaat dit alarmbellen doen rinkelen...Is er eigenlijk manier hoe ik obligaties/aandelen kan kopen via mijn privérekening in naam van mijn vennootschap? Ik vermoed van niet (omdat ik met rekening courant / dividend moet werken), maar het zou gemakkelijker zijn om de excess cash van mijn BV te investeren in staatsobligaties via mijn persoonlijke Degiro account (daar mogen professionals geen rekening openen).
Ik kan een zakelijke Saxo account openen, maar die kosten 50x zoveel aan fees als je pakweg 100k€ in een staatsobligatie wilt steken.
Is ook mijn uitgangspunt, vanaf er iets interessants is (ten laatste 2027) koop ik die en rij ik die op.Kost je BMW X1 niet een pak meer aan VAA dan de nieuwe iX3 ?
En zou je niet beter af zijn door nu tijdens een fiscaal gunstiger regime een nieuwe wagen te kopen, die je ook kan oprijden tot de wielen ervan afvallen, dan dit later in een fiscaal minder gunstig regime te moeten kopen, omdat je niet meer anders kan?
Ik wil dit even snel kwijt, in verband met bedrijfswagens.
...

Die regels staan al gewoon vast heOok met aftrekbaarheid was er zelden een business case om al na 4 jaar een nieuwe (of nieuwe tweedehands) auto te kopen. Lijkt me altijd zo het equivalent van "ik ga meer geld uitgeven tijdens de solden want dan bespaar ik"
In 2022 wist je toch al dat die push naar elektrische bedrijfswagens eraan kwam, ook al waren de exacte spelregels misschien nog niet duidelijk?
Persoonlijk vind ik dat de situatie juist iets beter is dan in 2022, nu heb je toch een breder aanbod aan schappelijk geprijsde EV's waar je verder mee geraakt dan rond de kerktoren. En het algemeen is de meerkost van leasen t.o.v. zelf kopen ook minder dan vroeger, of dat zei mijn boekhouder toch - en als ik voor mezelf voor een paar types auto's eens narekende klopte dan ook wel - misschien een alternatief op het moment dat de impact van 0% aftrekbaarheid in 2028 teveel begint door te wegen?
@kinxton : interessante piste, maar denk je niet dat er altijd tijd is tussen de regering die zou aankondigen van EV's minder fiscaal gunstig te maken en wanneer die regels effectief ingevoerd worden?
Zelfs dan, voor heel de hervorming waren veel benzinewagens ook minder dan 75% aftrekbaar en toen waren bedrijfswagens toch ook interessant?^Dit dus. T.e.m. 2028 is het nog steeds erg voordelig. Pas in 2030 en 2031 is het vet van de soep.
Voor EV'sDie regels staan al gewoon vast he
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2026: 100% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2027: 95% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2028: 90% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2029: 82,5% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2030: 75% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2031: 67,5% aftrekbaar
Die regels staan al gewoon vast he
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2026: 100% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2027: 95% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2028: 90% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2029: 82,5% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2030: 75% aftrekbaar
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2031: 67,5% aftrekbaar
Jaja, maar daar zijn we al een tijdje he.Voor EV's
Voor benzine of diesel of hybride is het 0% aftrekbaar.
Ik vind het dubbel, de push naar EV's.Ook met aftrekbaarheid was er zelden een business case om al na 4 jaar een nieuwe (of nieuwe tweedehands) auto te kopen. Lijkt me altijd zo het equivalent van "ik ga meer geld uitgeven tijdens de solden want dan bespaar ik"
In 2022 wist je toch al dat die push naar elektrische bedrijfswagens eraan kwam, ook al waren de exacte spelregels misschien nog niet duidelijk?
Persoonlijk vind ik dat de situatie juist iets beter is dan in 2022, nu heb je toch een breder aanbod aan schappelijk geprijsde EV's waar je verder mee geraakt dan rond de kerktoren. En het algemeen is de meerkost van leasen t.o.v. zelf kopen ook minder dan vroeger, of dat zei mijn boekhouder toch - en als ik voor mezelf voor een paar types auto's eens narekende klopte dan ook wel - misschien een alternatief op het moment dat de impact van 0% aftrekbaarheid in 2028 teveel begint door te wegen?
@kinxton : interessante piste, maar denk je niet dat er altijd tijd is tussen de regering die zou aankondigen van EV's minder fiscaal gunstig te maken en wanneer die regels effectief ingevoerd worden?
. En ik verwacht dat veel mensen dezelfde redenering gaan maken.