Freelancers & Ondernemers

Het heeft even geduurd maar er zijn meerdere factoren tegelijkertijd aan het spelen nu. Naast dat de Belgische markt overspoeld werd met starters die geld roken, is er nu ook nog eens het AI-verhaal dat er bij komt.

Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden met de huidige klant omwille van de push naar 3 dagen in de week op kantoor voor zowel internen als externen, maar gezien er niet veel op me af komt, aanvaard ik het voorlopig en werk ik nu aan eigen projecten om minder afhankelijk te zijn van pooiers en een grote speler die alles oplegt.

P.S.: zonder groot succes op dit moment. Wel wat leads, maar nog geen concrete projecten helaas. Die eerste eigen klant krijgen is pokke moeilijk zonder connecties.

Laatst bewerkt:
Veek nieuwe IT freelancers erbij laatste jaren en die laten zich dan ook lowballen...
Goh, ik ben zelf geen zelfstandige dev (inhouse), maar soms lijkt die nieuwe lichting freelancers toch vooral te bestaan uit gasten die “Copilot fix it” aanzien als senioriteit. En ja, als dat uw meerwaarde is, dan is lowballen misschien niet eens zo onlogisch.

Ik ben aan het kijken voor een nieuw project, maar wat is dat met die tarieven... zeker 10 à 15 % minder dan een tweetal jaar geleden. Er lijkt wel een race to the bottom ingezet. Ik ben al twee projecten mislopen wegens gewoon te duur.
Ik zit op een project in Antwerpen, en veel Nederlanders. Laatste profielen die erbij zijn gekomen, allemaal Nederlanders, omdat in Nederland zelf de freelance markt helemaal op zen gat ligt.

Ik zit op een project in Antwerpen, en veel Nederlanders. Laatste profielen die erbij zijn gekomen, allemaal Nederlanders, omdat in Nederland zelf de freelance markt helemaal op zen gat ligt.
Wegens de strengere regels die er zijn gekomen (tegen schijnzelfstandigheid)?

Ja, bedrijven zijn sinds januari 2025, toen de NL belastingdienst aankondigde om de wet DBA actief te gaan handhaven, heel wat minder scheutig om zelfstandigen aan te nemen. Zeker voor langdurige opdrachten en/of voltijds.
Bedrijf in NL waar ik nu voor werk huurt hoogstens voor 24u/week een zelfstandige in.
Veel zelfstandigen zijn ook terug in loondienst bij detacheringsbedrijven gegaan, of bij de brokers.

Maar men heeft wel plannen om het te versoepelen. Bvb dat je boven 30€/u niet meer gemakkelijk als schijnzelfstandige wordt aanzien.

Toeval wil nu net dat ik vandaag door twee recruiters rechtstreeks werd gecontacteerd voor een nieuw aanbod aan een beter tarief :laugh:

Wegens de strengere regels die er zijn gekomen (tegen schijnzelfstandigheid)?
Ja, ik heb daar ook iets van gehoord. In NL noemen ze dat (dacht ik) ZZP'ers. En er is een aanpassing geweest die heel de markt op zijn gat doen vallen heeft.

Ik ken iemand die in NL freelancer was, en die is terug in loondienst gegaan een paar jaar geleden.

Ik persoonlijk denk dat binnen een jaar of 10 ofzo Belgie ook zoiets gaat doen, het gaat andere naam hebben, anders ingevuld zijn, maar ik denk dat ze er vroeg of laat ook een einde aan maken. Ze willen loon belast zien, aan de volle pot, no exceptions.

Ja, ik heb daar ook iets van gehoord. In NL noemen ze dat (dacht ik) ZZP'ers. En er is een aanpassing geweest die heel de markt op zijn gat doen vallen heeft.

Ik ken iemand die in NL freelancer was, en die is terug in loondienst gegaan een paar jaar geleden.

Ik persoonlijk denk dat binnen een jaar of 10 ofzo Belgie ook zoiets gaat doen, het gaat andere naam hebben, anders ingevuld zijn, maar ik denk dat ze er vroeg of laat ook een einde aan maken. Ze willen loon belast zien, aan de volle pot, no exceptions.
De overheid wil de economie volledig in eigen handen, de europese economie blaast de komende 5 a 10 jaar zijn laatste adem uit.

Maar dat kan je toch niet doen?
Bedrijven willen dat ook niet hé!
De projecten die ik de laatste jaren heb gedaan is: helpen bedrijven testen en test automatisering op te zetten en na 9-12 maanden ga ik weer verder en neemt een intern iemand dat over. Ze gaan nooit mij langdurig inhuren om dat te doen. Ik ga dat ook niet willen doen, want na een jaar wordt dit meer routine ipv opzetten en wordt ik dat beu.

Op zich is de fiscale oplossing simpel: schaf al de gunstige tarieven zoals VVPR Bis, liquidatiereserve etc af.
Winst wordt zo zwaar belast als loon. Probleem is dan echter dat grotere bedrijven weg gaan want niemand wil nog investeren als de winst zo zwaar belast wordt. Wat ons weer bij de kern van de zaak brengt: loon wordt te zwaar belast in België.
Zo lang men dat niet aanpakt, blijft het gerommel in de marge.

Ik heb het hier al eerder gezegd, ik ben niet zelfstandige geworden voor het geld, maar voor de vrijheid. Die ga ik niet opgeven hoor.
Bedrijf uitbreiden en mensen inhuren? Tja, ik wil in mijn vakgebied bezig zijn, niet een manager worden.

Gisteren met de CEO van een recruitment bureau gesproken (enkel freelancers) en die kon bevestigen dat de markt in mekaar aan het zakken is. Hij werkt énkel met grote bedrijven en hoge profielen. Die worden al lang niet meer uitbesteed aan freelancers en worden intern geregeld. Afwachten hoe dit gaat eindigen. Het is gewoon crisis, alleen hebben sommige mensen het niet door. Met AI zal het niet verbeteren vrees ik. Minder personeel is gewoon de toekomst voor heel wat bedrijven. Met alle gevolgen van dien voor onze maatschappij.

Gisteren met de CEO van een recruitment bureau gesproken (enkel freelancers) en die kon bevestigen dat de markt in mekaar aan het zakken is. Hij werkt énkel met grote bedrijven en hoge profielen. Die worden al lang niet meer uitbesteed aan freelancers en worden intern geregeld. Afwachten hoe dit gaat eindigen. Het is gewoon crisis, alleen hebben sommige mensen het niet door. Met AI zal het niet verbeteren vrees ik. Minder personeel is gewoon de toekomst voor heel wat bedrijven. Met alle gevolgen van dien voor onze maatschappij.
Dit is zeker waar, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel mensen freelancer geworden die het eigenlijk niet zouden mogen gedaan hebben. Teveel middelmaat...

Maar ik kan mis zijn, uiteraard. En in een tegen-conjuctuur is het zo dat freelancer de eerste onder het kapblok zijn.

Dit is zeker waar, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel mensen freelancer geworden die het eigenlijk niet zouden mogen gedaan hebben. Teveel middelmaat...

Maar ik kan mis zijn, uiteraard. En in een tegen-conjuctuur is het zo dat freelancer de eerste onder het kapblok zijn.
En dat is wat er in mijn ogen nu aan het gebeuren is. Ook in Nederland. Je ziet dat veel bedrijgen toch wat de rem aanhalen als het gaat over investeringen en kijken waar ze kunnen gaan besparen.

Maar dat geldt toch enkel als je vergelijkt met internen?

Naar mijn gevoel zijn de meeste freelancers ex-loondienst consultants. En daar is er dan weinig verschil, of die nu middelmatig is als freelancer of als loondienst consultant, dat komt toch op hetzelfde neer qua werk?
En voor het inhurende bedrijf is de freelancer dan meestal nog eens een heel pak goedkoper.

Dat zei hij ook. De eerste waarop bespaard wordt zijn de freelancers. Dan pas komt het vast personeel.
Is ook normaal natuurlijk. Freelancers kan je kostenloos afdanken. Iemand met een vast contract die al een jaar of 4 voor je werkt is ook wel nog "betaalbaar" om af te danken. Rudy, de 58 jarige die al 25 jaar in het bedrijf is ontslaan doet serieus financieel pijn.

Het gaat er zelfs niet om of Rudy beter of slechter is.
Bedrijven huren vaak ook externen in omdat ze zelf de kennis (nog) niet hebben om iets nieuws te doen, omdat ze tijdelijk een zwaar profiel nodig hebben om zaken op te zetten of terug recht te trekken. (dit is trouwens een belangrijk punt in de wet DBA in Nederland)Als
Als een bedrijf dit intern gaat regelen, met of zonder AI, lijkt mij geen recept voor succes. Niet dat het managers zal beletten om het toch te proberen.

En ja, die kan je ook bij consultancy bedrijven vinden, maar laten we eerlijk zijn: daar loopt ook veel volk rond dat er niet bovenuit steekt.
Wat de grote consultancy bedrijven ook vaak doen, is de ervaren consultant eerst langs laten komen en dan gradueel hem/haar vervangen door een medior of zelfs junior, liefst voor dezelfde prijs!

Ik merk echt dat bedrijven mij inhuren omwille van mijn kennis en ervaring. Dat ik puur voor mezelf werk en niet gelieerd ben aan een groter bedrijf, wat weer een hele hoop andere consultants wil binnenschuiven, is ook een plus voor de klant.
De enige manier voor mij om geld te verdienen is mijn werk meer dan goed te doen. Daar hangt ook mijn reputatie van af.

Terug
Bovenaan