Freelancers & Ondernemers

Worst case sluit je een contract af met een tussenpartij die voor jou op zoek gaat naar een opdracht. Uiteraard verdienen zij dan een marge op je dagprijs wanneer je een opdracht hebt maar zij betalen je facturen ook indien je tussen opdrachten zit.

Dat zou ik persoonlijk nooit doen. Volgens mij heb je dan minder inspraak in welke opdrachten je kan doen. En ben je dus bijna een werknemer.
Het is mij al een paar keer voorgevallen dat ik een opdracht op voorhand verkeerd had ingeschat en ik heb dan ook niet getwijfeld en ben daar telkens asap terug vertrokken.
Het grote voordeel van freelancen is (naast het financiele) zelf je opdrachten kunnen uitkiezen. Als werknemer ve consultancy firma is telkens ontslag nemen toch heel omslachtig.

Ik heb de keuze tussen twee verschillende jobs.
- loondienst 6k + alle voordelen + bonus (all in pakket twv pak 120k op jaar basis (incl auto, verzekeringen, vakantie etc))
Of
- freelance aan 750 per dag 220 dagen per jaar

Natuurlijk is geld niet de enige factor bij job keuzes, maar omdat ik absoluut geen zicht heb op hoe freelance tarieven zich vergelijken tov vaste lonen wou ik eens polsen naar de eerste "gut feelings". Is dit vergelijkbaar?

Als er al ergens een threadje is hier over excuses!

Laatst bewerkt:
- loondienst 5.6k + alle voordelen + bonus (all in pakket twv pak 120k op jaar basis (incl auto etc))
Of

Natuurlijk is geld niet de enige factor bij job keuzes, maar omdat ik absoluut geen zicht heb op hoe freelance tarieven zich vergelijken tov vastr lonen wou ik eens polsen naar de eerste "gut feelings".

Gut feeling: freelance. Denk dat het niet eens echt close zal zijn.

Ik zou nog eens veranderen 🙃

Schermafbeelding-2021-07-30-om-10-33-48.png

- loondienst 6k + alle voordelen + bonus (all in pakket twv pak 120k op jaar basis (incl auto, verzekeringen, vakantie etc))
Of

Natuurlijk is geld niet de enige factor bij job keuzes, maar omdat ik absoluut geen zicht heb op hoe freelance tarieven zich vergelijken tov vaste lonen wou ik eens polsen naar de eerste "gut feelings". Is dit vergelijkbaar?

De berekening voor het freelancen is simpel: 750 x 220 = 165.000. Tel daar wat kosten vanaf (behalve die van de auto, want die tel je ook mee in de 120k van de loondienst) en je komt grofweg aan zo'n 150.000 (dat kan er gerust 5.000 naast zitten).
Die 120k in loondienst kan je vergelijken met de 150k als freelancer. Als freelancer kan je die 150k wel wat beter optimaliseren waardoor er netto wat meer gaat overschieten. Van de andere kant haal je die 220 dagen niet als je eens wat meer vakantie wil, of als je eens enkele weken buiten strijd bent.

Ik zou persoonlijk met een loonpakket van 120k niet meer hard naar het geld kijken, maar eerder overwegen of je meer zekerheid en stabiliteit wil (loondienst), of eerder meer vrijheid in je carriere (freelancer).

De berekening voor het freelancen is simpel: 750 x 220 = 165.000. Tel daar wat kosten vanaf (behalve die van de auto, want die tel je ook mee in de 120k van de loondienst) en je komt grofweg aan zo'n 150.000 (dat kan er gerust 5.000 naast zitten).
Die 120k in loondienst kan je vergelijken met de 150k als freelancer. Als freelancer kan je die 150k wel wat beter optimaliseren waardoor er netto wat meer gaat overschieten. Van de andere kant haal je die 220 dagen niet als je eens wat meer vakantie wil, of als je eens enkele weken buiten strijd bent.

Ik zou persoonlijk met een loonpakket van 120k niet meer hard naar het geld kijken, maar eerder overwegen of je meer zekerheid en stabiliteit wil (loondienst), of eerder meer vrijheid in je carriere (freelancer).
Ik ga akkoord met dat laatste. In die budgetten zou ik voor zekerheid kiezen.

Ik ga akkoord met dat laatste. In die budgetten zou ik voor zekerheid kiezen.
De monetaire kant is slechts 1 van factoren; Ik wou vooral een idee hebben over of de verloningen op zijn minst kort bij elkaar lagen en dat lijkt wel het geval te zijn. Dat maakt het dan makkelijker om op de andere factoren te focussen.

Het gaat om volledig verschillende rollen bij volledig verschillende bedrijven dus er is veel om te overwegen, niet enkel "zekerheid".
Ik denk dat het toch het freelancen gaat worden maar ik ga er nog een weekendje over slapen :)

merci voor de inzichten iig!

Zekerheid is relatief en ook fel afhankelijk van de sector. Gaat het hier om IT? Dan kan je waarschijnlijk gewoon op fulltime inzet rekenen. Als het ooit minder gaat draaien kan je evengoed nog terug intern gaan. Veel risico's neem je niet.
De vrijheid, en niet alleen op vlak van carriere maar op veel andere vlakken, kan heel bevrijdend werken. Minder regels op vlak van HR, materiaal, wagen, invulling loonpakket, etc etc.

Komt er nog eens bij dat je indien er later nog wat rek op rate zit, je extra winst veel groter is dan gelijkaardige loonstijgingen als werknemer. Een rate stijging van 5% op dat bedrag betekent netto extra 5500 euro op je privé bankrekening, een brutoloonstijging van 5% op dat bedrag betekent netto extra een 1800 euro op je rekening.

Pro's en cons aan beide kanten hoor, daar niet van. Gewoon even een en ander objectiveren :)

En jobinhoud blijft het belangrijkste, dat staat vast. Maar voor keuze tussen 2 aantrekkelijke jobs vind ik de manier waarop je je geld binnenhaalt net wel belangrijk.

En nog over die 220 dagen: ik vind dat vrij veilig en conservatief hoor. Wat je kan doen is eens terugkijken naar de voorbije jaren om te kijken hoeveel ziekteverlof je hebt genomen. Zelf probeer ik een gezonde ratio tussen gewerkte dagen en verlofdagen aan te houden, dit jaar zou ik met 30 verlofdagen en 6 feestdagen aan 225 werkdagen moeten komen. Dat is 3 weken verlof in de zomer, de hele herfstvakantie en de hele kerstvakantie.

Laatst bewerkt:

Andersom werkt het ook bij freelancers wel zo dat ze het ene jaar eens geen verlof kunnen nemen, en het jaar nadien 60 dagen. Dat kan als werknemer dan weer niet.

Ruwgeschat zal hij met 165k omzet zo'n 65k winst hebben (in IT, zonder woningen ofzo in de vennootschap). Dat is dan 44200€ netto + 28800€ nettoloon + 19000€ netto. Dus 92k€ netto per jaar. Stel nu dat die berekening er nog 25% naast zit (wat imo niet zo zal zijn), dan zit je nog op 70k€ netto. Dat is toch een pak meer dan de 44892€ die hij netto zal hebben uit 6000€ bruto he...

Ruwgeschat zal hij met 165k omzet zo'n 65k winst hebben (in IT, zonder woningen ofzo in de vennootschap). Dat is dan 44200€ netto + 28800€ nettoloon + 19000€ netto.

Met deze ben ik niet helemaal mee:
- 65K winst => 44K netto, duidelijk (*0.8*0.95*0.9)
- 28K nettoloon => spreekt voor zich :)
- 19K netto => wat is dit?

edit: IPT?

Om daar echt een antwoord op te kunnen geven is er toch meer detail nodig over het loonpakket. De ene krijgt 100 euro onkostenvergoeding en de andere 500 euro, bonus van hoeveel en hoe zeker is die bonus, wat met opslag in de toekomst...

Daar zou ik geen rekening mee houden naar de toekomst toe. Zal voor een paar jaar nog zijn en daarna metselen ze die achterdeur ook dicht.

In dat geval: betekent dit dat je de 15% RV die je afstaat hiervoor niet moet uitgeven en je dus 22.3K bij je winst mag tellen.

Dan gaan we van dit:
- 65K winst => 44K netto
- 28K nettoloon
- 19K netto

Naar dit:
- 87K winst => 59.5K netto
- 28K nettoloon

Terug
Bovenaan