Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zoals je zelf zegt: die andere ziekten zijn al veel langer bekend. Corona is er sinds 2019 en dat virus evolueert en muteert constant en daar is nog altijd niet alles van geweten. Je kan die vaccins dan 'achter de feiten aanlopen' noemen. Ik noem dat een medisch en wetenschappelijk wonder dat er een jaar na het virus 3 werkende vaccins waren. Je kan toch niet verwachten dat ze meteen een vaccin ontwikkelen dat alle toekomstige varianten van een nieuw virus onder controle houdt.Maar Tetanus is al veel langer bekend, net als andere ziekten zoals mazelen, pokken, Polio. Als ze morgen alsnog een pokkenvaccin uitdelen dan zou ik dat direct aanvaarden, idem met HPV.
Wat mij vooral stoort: in 2020 had ik al quasi meteen prijs met de corona, nadien in de winter nog eens prijs. Dat is al 2 keer zonder vaccin. Je kan dan toch al vertrouwen op je immuniteit?
Nadien pas de 2 vaccins in de zomer van 2021 om een pasje te hebben om op reis te gaan. Ik had dus al 2 keer Corona gehad zonder veel ziek te zijn.
Ik begrijp dus niet goed waarom men alsnog mensen zoals ik moest vaccineren, mensen die amper ziek worden van Corona.
Je doet dan die 2 vaccins, onder lichte druk (CST), familie, enkele maanden later blijkt dat dit plots niet voldoende is. Ik had dan weeral Corona, waardoor ik gelukkig een certificaat van herstel had en verlost was van die booster.
Dit is toch gewoon achter de feiten aanlopen? We zijn ondertussen al meer dan 2 jaar verder sinds dat laatste vaccin. Als er iets nieuw uitbreekt, of meekomt met de gigantische vluchtelingenstroom uit Afrika, dan zullen we toch hopeloos te laat zijn, daar kan die booster niks aan veranderen. Daar wordt echter amper bij stil gestaan.
Omdat het gewoon onmogelijk is om op voorhand vast te stellen wie wel of geen vaccin nodig had. Er zijn genoeg mensen die ook fit en jong waren, die serieus hebben afgezien van Corona. Daarnaast is het een maatschappelijke kwestie. Dat je het nog altijd kunt doorgeven en krijgen is inderdaad zo, maar het vermindert de kans wel. Zeker de eerste weken na het nemen van een vaccin. De vaccins hebben en doen goed hun werk en dat is bewezen. Wie weet in welke situatie we nu zaten indien we geen vaccins hadden of op goodwill van de bevolking zouden rekenen? Ik vind het vooral een hoop gedoe om niks en blijf erbij, het internet speelt daar een grote rol in, met de hoeveelheid fake news en uit context getrokken woorden.Maar Tetanus is al veel langer bekend, net als andere ziekten zoals mazelen, pokken, Polio. Als ze morgen alsnog een pokkenvaccin uitdelen dan zou ik dat direct aanvaarden, idem met HPV.
Wat mij vooral stoort: in 2020 had ik al quasi meteen prijs met de corona, nadien in de winter nog eens prijs. Dat is al 2 keer zonder vaccin. Je kan dan toch al vertrouwen op je immuniteit?
Nadien pas de 2 vaccins in de zomer van 2021 om een pasje te hebben om op reis te gaan. Ik had dus al 2 keer Corona gehad zonder veel ziek te zijn.
Ik begrijp dus niet goed waarom men alsnog mensen zoals ik moest vaccineren, mensen die amper ziek worden van Corona.
Je doet dan die 2 vaccins, onder lichte druk (CST), familie, enkele maanden later blijkt dat dit plots niet voldoende is. Ik had dan weeral Corona, waardoor ik gelukkig een certificaat van herstel had en verlost was van die booster.
Dit is toch gewoon achter de feiten aanlopen? We zijn ondertussen al meer dan 2 jaar verder sinds dat laatste vaccin. Als er iets nieuw uitbreekt, of meekomt met de gigantische vluchtelingenstroom uit Afrika, dan zullen we toch hopeloos te laat zijn, daar kan die booster niks aan veranderen. Daar wordt echter amper bij stil gestaan.
Dat vertrouwen op eigen immuunsysteem blijf ik echt de grootste zever vinden. Dat is gewoon een nietszeggend excuus om het niet te willen nemen.
Er is een verschil tussen de biologische realiteit en functie van het immuunsysteem en "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" als argument. Het is gewoon een soort van blackbox om toe te passen in deze discussies. Niemand weet hoe goed zijn/haar immuunsysteem is, laat staan hoe goed het zal zijn op het moment dat je besmet bent/wordt. Het immuunsysteem is geen schild dat altijd even sterk is, ook dat is onderhevig aan variatie door allerhande externe factoren (slaap, stress, voeding, ....). Dus zelfs met een sterk immuunsysteem vandaag kan het functioneel zijn om een booster krijgen ifv mogelijke besmettingen binnen dit en een maand.Uhm, nochtans is de sterkte van het eigen immuunsysteem wel de belangrijkste bepalende factor of je al dan niet zwaar ziek wordt. Kijk naar de sterfte- en opnamecijfers: bijna alle doden en mensen op spoed waren ofwel (hoog)bejaarden ofwel mensen met onderliggende aandoeningen. Tuurlijk zijn er hier en daar ook kerngezonde mensen die op spoed zijn belandt of tenminste "serieus hebben afgezien van covid", maar dat was en is echt niet de norm. Het vaccin werkt en heeft ons uit de pandemie geholpen, maar 'het immuunsysteem' in deze altijd blijven afdoen als een fait divers getuigt misschien nog van een grotere lompigheid dan de argumenten van antivaxxers.
Voor een kerngezond (ietwat jong) persoon zijn de mogelijke nadelen van een vaccin dus wellicht groter dan de mogelijke voordelen. Net zoals dat met een griepvaccin ook zo is.
Dat is ook totaal niet wat ik bedoel. Zoals @Niklas zegt kunt gij totaal niet weten hoe sterk uw immuunsysteem is. En inderdaad, dat is niet altijd even sterk. Dat kan bepaald worden door verschillende factoren. Daarnaast kunt ge ook altijd onderliggende kwaaltjes hebben die niet bekend zijn. Daarom vind ik "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" een nietszeggend argument.Uhm, nochtans is de sterkte van het eigen immuunsysteem wel de belangrijkste bepalende factor of je al dan niet zwaar ziek wordt. Kijk naar de sterfte- en opnamecijfers: bijna alle doden en mensen op spoed waren ofwel (hoog)bejaarden ofwel mensen met onderliggende aandoeningen. Tuurlijk zijn er hier en daar ook kerngezonde mensen die op spoed zijn belandt of tenminste "serieus hebben afgezien van covid", maar dat was en is echt niet de norm. Het vaccin werkt en heeft ons uit de pandemie geholpen, maar 'het immuunsysteem' in deze altijd blijven afdoen als een fait divers getuigt misschien nog van een grotere lompigheid dan de argumenten van antivaxxers.
Voor een kerngezond (ietwat jong) persoon zijn de mogelijke nadelen (last aan de arm, enkele dagen ziek, minieme kans op myocarditis) van een vaccin dus wellicht groter dan de mogelijke voordelen (kleine kans op mild/ernstig ziek worden). Net zoals dat met een griepvaccin ook zo is.
Er is een verschil tussen de biologische realiteit en functie van het immuunsysteem en "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" als argument. Het is gewoon een soort van blackbox om toe te passen in deze discussies. Niemand weet hoe goed zijn/haar immuunsysteem is, laat staan hoe goed het zal zijn op het moment dat je besmet bent/wordt. Het immuunsysteem is geen schild dat altijd even sterk is, ook dat is onderhevig aan variatie door allerhande externe factoren (slaap, stress, voeding, ....)
Daarom vind ik "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" een nietszeggend argument.
Als experten dat aanraden voor mijn situatie, absoluut. Dat is net het punt. Ik volg de experten, mensen met kennis van zaken, die aanbevelen wie het best wel of niet een vaccin neemt. Net zoals ik een medicijn neem omdat mijn dokter dat voorschrijft en niet op basis van een niet-meetbaar immuunsysteem waar ik geen kennis van heb. Dat is inderdaad consequent zijn lijkt me.Ga je dan ook elk jaar een griepvaccin halen? En ben je ook gevaccineerd tegen hpv, salmonella, pneumokokken, etc.?
Indien nee, dan zou ik ze maar snel gaan halen als je consequent wilt zijn. Want je kan toch niet vertrouwen op je eigen immuunsysteem.
Jawel, als je nog (relatief) jong bent, weinig geplaagd bent door seizoensziektes, geen onderliggende (immuniteit)aandoeningen/kanker hebt en overall gewoon gezond bent, is je immuunsysteem in quasi alle gevallen gewoon goed. Punt.
Munoz zei:Een vaccin is even goed geen 100% kans op niet/amper ziek zijn eh.
Munoz zei:Of zoals ik al zei: de kosten-batenanalyse is voor mensen die niet behoren tot risicogroepen eerder negatief.
Munoz zei:Net zoals dat met het griepvaccin ook zo is: het is simpelweg de moeite niet waard.
Als experten dat aanraden voor mijn situatie, absoluut. Dat is net het punt. Ik volg de experten, mensen met kennis van zaken, die aanbevelen wie het best wel of niet een vaccin neemt. Net zoals ik een medicijn neem omdat mijn dokter dat voorschrijft en niet op basis van een niet-meetbaar immuunsysteem waar ik geen kennis van heb. Dat is inderdaad consequent zijn lijkt me.
Dit is gewoon een mening die niet is ondersteund door feiten. Ook voor mensen buiten risicogroepen zijn de voordelen van vaccinatie groter dan de potentiele risico's.
Ook dit is gewoon een mening verpakt als feit. Dat je het risico gerust wil nemen om ziek te worden door griep, daar ben je vrij in. Maar gewoonweg poneren dat het de moeite niet waard is, is compleet onjuist. Haast ongepast.
Dit is dikke zever. Dat het niet noodzakelijk is (op dit moment) voor mensen die niet behoren tot risicogroepen klopt, maar je moet geen onzin beginnen spuien. Dat het misschien een 'nuloperatie' is voor jonge en gezonde mensen, daar wil ik je nog in volgen, maar 'eerder negatief' is klinkklare zever.Of zoals ik al zei: de kosten-batenanalyse is voor mensen die niet behoren tot risicogroepen eerder negatief.
Ik reageer toch op iemand die het heeft over de eerste 2 vaccins? Ik zeg toch nergens dat iedereen deze booster moet halen? Heb zelf al meerder malen aangegeven dat ik zelf nog niet weet of ik hem zelf ga nemen, door de aanbevelingen van de experts.Nochtans zie ik geen enkele expert pleiten dat iedereen het vaccin terug zou moeten gaan halen. Hetgeen wat ik lees is enkel dat "risicogroepen worden aangeraden om een booster te gaan halen". Maar ik ken jou gezondheidssituatie niet, dus weet niet of je 65+ en/of zwanger bent, en/of onderliggende aandoeningen hebt.
(Zeer) kleine kans op heel ernstig zieken van covid vs. (veel) grotere kans op pijnlijke arm/roodheid/zwelling aan plaats van injectie, ziek zijn van het vaccin, (zeer) kleine kans op myocarditis. Maar ook de kostprijs van het vaccin is een maatschappelijke kost.
Als je natuurlijk enkel de voordelen beschouwt en de nadelen (hoe klein ze ook kunnen zijn) vergeet, ja dan heb je natuurlijk altijd gelijk. Maar dan is het geen eerlijke/rationele discussie meer.
Opnieuw, nee. Totale som van nadelen/kosten wegen niet op tegen de (zeer) kleine kans dat jonge, gezonde mensen heel zwaar ziek worden van een griep. Laat een 25-jarige gezonde kerel aan z'n huisarts vragen of die een griepvaccin zou moeten gaan halen; ik denk dat je het antwoord van die huisarts al op voorhand kunt raden.
De kans op ernstige covid complicaties zonder vaccinatie is, ook voor gezonde mensen, groter dan de kans op ernstige complicaties van het vaccin.Voor een kerngezond (ietwat jong) persoon zijn de mogelijke nadelen (last aan de arm, enkele dagen ziek, minieme kans op myocarditis) van een vaccin dus wellicht groter dan de mogelijke voordelen (kleine kans op mild/ernstig ziek worden).
Hetgeen wat ik lees is enkel dat "risicogroepen worden aangeraden om een booster te gaan halen".
En denk je dan dat die kostprijs groter is dan die van volle ziekenhuizen? Zorg die moest worden uitgesteld? Zorg voor mensen die nog altijd aan het revalideren zijn na ernstige ziekte na besmetting en/of mensen die langdurig ziek zijn door long covid en het normale leven nog altijd niet hebben kunnen hernemen?...
(Zeer) kleine kans op heel ernstig zieken van covid vs. (veel) grotere kans op pijnlijke arm/roodheid/zwelling aan plaats van injectie, ziek zijn van het vaccin, (zeer) kleine kans op myocarditis. Maar ook de kostprijs van het vaccin is een maatschappelijke kost.
Als je natuurlijk enkel de voordelen beschouwt en de nadelen (hoe klein ze ook kunnen zijn) vergeet, ja dan heb je natuurlijk altijd gelijk. Maar dan is het geen eerlijke/rationele discussie meer.
...
Opnieuw, nee. Totale som van nadelen/kosten wegen niet op tegen de (zeer) kleine kans dat jonge, gezonde mensen heel zwaar ziek worden van een griep. Laat een 25-jarige gezonde kerel aan z'n huisarts vragen of die een griepvaccin zou moeten gaan halen; ik denk dat je het antwoord van die huisarts al op voorhand kunt raden.