Gaming Magazines

Power Unlimited had nu niet meteen de meest kwalitatieve reviews, maar man was dat lachen. Keek er toch iedere maand naar uit.

Een abo nooit genomen, want zoveel geld had ik nooit bijeen. :p

Hier wat Engelse magazines ontdekt door TEKKEN op de cover. Zat er ook een boekje in met 'cheats', waarvan achteraf bekeken de helft echt niet klopte. Maar ja, internet was er nog niet echt (inbelverbinding), dus daar moest ik het maar mee doen.

Gouden tijden beleefd met OPM en de demodiscs. Abonnement nam ik dan van zodra er een game bij zat die ik echt wou, en dan had ik de magazines bij wijze van spreken een half jaar of jaar 'gratis'.

Gameplay lees ik nog af en toe, maar het zijn vooral retro magazine uit Engeland die mij meer weten te boeien.

Tijdens Corona heb ik dan 'Play' ontdekt, de UK-variant op de OPM. Maar ze leverden magazines ofwel niet (en moest ik klagen) of een maand te laat. Dus snel opgezegd... Zoals hierboven aangehaald: online wordt er zodanig veel gepubliceerd, dat ze qua 'inhoud' niets meer bijzonders kunnen brengen de dag van vandaag. En dat is best jammer.

Indertijd grote fan geweest van OPM2-magazine. De bijhorende demo-discs waar k enkele klassiekers zoals dragon quest 8 en Okami leerde kennen, de reviews die net iets deftiger geschreven leken te zijn dan deze van concurrenten indertijd... Mooie tijden. Later nog wel eens een Gunk of Power unlimited geprobeerd, maar qua layout en schrijfstijl vond ik ze niet zo goed scoren.

Ik had een abonnement op PlayNation op een gegeven moment, een Nederlands gamemagazine. Ook bij OPM2 erna, had Kingdom Hearts 2 als geschenk bij een jaarabonnement als ik het me goed kan herinneren. Maar zelfs nog OPM gelezen toen het enkel over de PS1 ging. Die demodiscs voor de PS1 met die heerlijke 90's trancebeat eronder, psychedelisch as fuck. Er liggen hier nog een paar in de berging. Dat was toch wel heerlijk om als kind/puber in te lezen :love:

Ik heb ze nog allemaal liggen :feelsgood:
20250113_173135.jpg

20250113_173045.jpg

Staan ook nog erg leuke foto's in :oi22:

Helaas maar enkele maanden kunnen schrijven voor 9lives magazine.
't Is misschien door mijn reviews en teksten dat het minder verkocht :unsure:

Tis al meer dan 15 jaar geleden peins ik maar ik las vroeger PC Gameplay. :)

Meeste magazines van hen weggesmeten maar ik heb enkele bewaard als nostalgia, zoals de magazine met hun eerste review van Half-Life 2.

40 euro voor triple AAA games, waar is den tijd

de humor in pc gameplay was met momenten echt top
Kwam toch niet zoveel voor hoor.
Heb hier nog enkele PS1-games waarop het prijskaartje hangt.
2500 frank voor Spyro the Dragon bvb. Of Pandemonium ook 2000 frank.

Hiier zeker meer dan 20 jaar geabonneerd geweest op PC Gamer UK. Ik vond dat het beste blad voor PC Gaming. Zéér sterke reviews en mijn favoriete game recensent Kieron Gillen schreef daarvoor als freelancer.

Ben trouwens ook dik 10 jaar mod geweest op het PC Gamer UK forum. Zalige tijden.

Kwam toch niet zoveel voor hoor.
Heb hier nog enkele PS1-games waarop het prijskaartje hangt.
2500 frank voor Spyro the Dragon bvb. Of Pandemonium ook 2000 frank.
Ik herinner mij ook wel dat prijzen als klein manneke inderdaad niet min waren.

Ik weet nog dat Harry Potter's eerste game op PS1 nog minstens €50 kostte toen ik het in de carrefour (Biggs) kon uitkiezen. Sommige winkels hadden ook gewoon absurde prijzen gelijk Freetime die €74 vroegen voor Medal of Honor Frontline op PS2.

Tevens kregen mijn ouders in de ps1-tijd te horen dat als bepaalde games "goed genoeg" waren ik gewoon wat langer kon wachten totdat de goedkopere platinum-versie uitkwam. :unsure: Gelukkig niet te vaak moeten wachten op dit soort releases, maar het geeft wel perspectief over hoe we nu als volwassenen kijken naar de kostprijs van games.

Ik herinner mij ook wel dat prijzen als klein manneke inderdaad niet min waren.

Ik weet nog dat Harry Potter's eerste game op PS1 nog minstens €50 kostte toen ik het in de carrefour (Biggs) kon uitkiezen. Sommige winkels hadden ook gewoon absurde prijzen gelijk Freetime die €74 vroegen voor Medal of Honor Frontline op PS2.

Tevens kregen mijn ouders in de ps1-tijd te horen dat als bepaalde games "goed genoeg" waren ik gewoon wat langer kon wachten totdat de goedkopere platinum-versie uitkwam. :unsure: Gelukkig niet te vaak moeten wachten op dit soort releases, maar het geeft wel perspectief over hoe we nu als volwassenen kijken naar de kostprijs van games.
Games waren vroeger dan ook gewoon een pak duurder dan vandaag relatief genomen, los van het feit dat je nu zelf geld verdient ipv op u ouders te moeten rekenen. Een nieuwe PS1/PS2 game was standaard gewoon 2000BEF, een N64 game was eerder 2400-2600BEF zelfs. Dat was 20-25 jaar geleden... de inflatie over de laatste 15 jaar alleen al is ~40% ofzo. Enfin, de jaren dat nieuwe games €50-max €60 kosten liggen wel al effe achter ons intussen, er zijn er nog maar je krijgt ook uitschieters richting €80 ook. Ze zijn de inflatie zeker niet gevolgd, daarnaast komen zaken volgens mij ook véél sneller in korting. Als je niet alles wil spelen als het net uit is, hoeft gamen niet zo'n zot dure hobby te zijn. Je hebt tegenwoordig een hoop golden oldies die de tand des tijds goed overleefd hebben en in Steam sales of iets dergelijks voor een appel en ei te koop zijn (Age of Empires II Definitieve bv).

PC games kostten vroeger ook meer, niet zelden tussen 2000 en 2500 BEF. Alleen ja, toen kreeg je er wel een bom fysieke content bij. Ik herinner me oa Red Baron met een halve encyclopedie en kaarten van het front. Wat vroeger standaard was, zou nu misschien als speciale editie verkocht worden.

Ik heb nog dozenvol PC Gameplays, Power Unlimiteds en PC Gamer UK's.
Het plan is om daarmee een goeie dosis nostalgie op te snuiven als ik op pensioen ben en daar de tijd voor heb, of tussen jobs zit :-D.
Zalig om als puber vlak voor een zon/zee/strand vakantie de boekenwinkel leeg te kopen om opt strand te lezen.

PC gameplay koop ik wel niet meer sinds het multiplatform werd, geen zin om te betalen voor iets waarvan maar een stukje content relevant is voor mij.

Laatst bewerkt:
Ik herinner me de prijzen van SNES games ook nog, die gingen vaak al richting 3000 BEF. Donkey Kong Country 1 en UN Squadron zelfs nog voor 3500 BEF gekocht nieuw in de winkel. Best wel zotte prijzen voor die tijd...
Zelf vroeger Nintendo magazine, Power Unlimited en vooral PC Gameplay gelezen. Voor dat laatste ook nog een tijdje geschreven...mooie tijden.

Ik zal vooral nooit vergeten dat ik op basis van een uiterst positieve review door PC Gameplay (toen nog PC Gamepro denk ik) Rise of the Robots voor PC heb gekocht, en dat bleek toch maar een dikke stinker te zijn.

Ik betaalde eind jaren 90 begin 00 een 1600 BEF voor pc games, daarna is dat stilaan naar 50 euro beginnen gaan

Ik ben op zoek naar bladen van PC Zone benelux, vooral het nummer Maart 1999.
Weten jullie misschien wat?

Met vriendelijke groet

Jan

Terug
Bovenaan