Gebit

kenneke2.0

Banned
Platinum Trophy
Ik heb al heel lang slechte tanden, mijn vader heeft ook op 30 jarige leeftijd valse tanden gekregen. Ik weet niet of dat erfelijk is.
Nu is het eigenlijk volledig om zeep, mijn snij tanden zijn al weg en paar kiezen.
Ik zou ook gaan voor prothese maar dat is enorm duur... iemand die ook al andere tanden heeft ?
Sinds vorig jaar hebben we tand verzekering maar geen idee wat zij tegemoet komen.
Psychologies hakt dat er wel in.
Voor tanden zijn nog oke

Zeker de details van de verzekering eens doornemen, vaak zit er een wachttijd bij voor bepaalde ingrepen, je moet bv al 2 jaar verzekerd zijn voor ze tussenkomen voor een implantaat

Zeker de details van de verzekering eens doornemen, vaak zit er een wachttijd bij voor bepaalde ingrepen, je moet bv al 2 jaar verzekerd zijn voor ze tussenkomen voor een implantaat
En niet enkel een wachttijd, ook geen gekende aandoeningen. Wat hier wel gewoon het geval is.

Goedkoop is dat allemaal niet. Ik zou een kies moeten laten uittrekken en vervangen door een implantaat (grote vulling die op termijn gedoemd is en te weinig originele tand), maar dat is €2000 - al trek ik er wel de helft van terug via CM. Je kan de rekening al maken bij meerdere tanden ...

Goedkoop is dat allemaal niet. Ik zou een kies moeten laten uittrekken en vervangen door een implantaat (grote vulling die op termijn gedoemd is en te weinig originele tand), maar dat is €2000 - al trek ik er wel de helft van terug via CM. Je kan de rekening al maken bij meerdere tanden ...
Ik heb dit voor 1 tand laten doen enkele jaren terug. Een andere tand achteraan die ook weg moest heb ik niet meer laten vervangen. Is echt ridicuul wat dit allemaal kost.

Zijn sommige mutualiteiten hiervoor niet beter, bv. Helan misschien?

Er zijn ook wel private verzekeringen vermoed ik.

In al die gevallen zal je wel niet snel kunnen wisselen als je een behandeling nodig hebt.

Misschien persoonlijk maar heb je zelf altijd goed je tanden onderhouden? Minimaal twee keer per dag poetsen, weinig frisdrank/snoepen, niet roken? 30 jaar is wel extreem vroeg. Pas op, het kan genetisch zijn he, maar vaak ligt het toch deels aan de opvoeding. Vorig jaar heb ik nog eens een vulling moeten laten zetten en dat was geleden van mijn kindertijd.

Om even te influencen, sinds kort gebruik ik Sensodyne Repair & Protect als tandpasta. Daar zou een stofje (novamin) in zitten dat uw glazuur een beetje kan herstellen.

Goede tanden zijn voor mij goud waard. Net zoals ogen. Kost wat kost wil ik dat in perfecte conditie. Als daar iets mis mee is dan heeft uw heel systeem daaronder te lijden.

Investeren in uzelf is zoveel belangrijker dan in materiële dingen. Qua rendement is dat ook te verantwoorden want een slechte gezondheid kost uiteindelijk nog meer op termijn.

Laatst bewerkt:
Misschien persoonlijk maar heb je zelf altijd goed je tanden onderhouden? Minimaal twee keer per dag poetsen, weinig frisdrank/snoepen, niet roken? 30 jaar is wel extreem vroeg. Vorig jaar heb ik nog eens een vulling moeten laten zetten en dat was geleden van mijn kindertijd.
Genen spelen ook wel een rol, sommige mensen hebben dunner glazuur bijvoorbeeld. Als ik me niet vergis kan dat ook te maken hebben met moeder die rookte.

Ik heb 3 implantaten, 3 kroontjes en nog minstens 1 dode tand. Ik ben 36 en naast pech (tand uitgeslaan op mijn 8 jaar, slechte tandarts voor een paar jaar op mijn 18) ook genetisch (veel zware vullingen door grote gaten op jonge leeftijd- mijn ouders begeleidden toen uiteraard maar meegekregen van mijn vader).

Zolang er maar 1 implantaat gestoken wordt per keer (of max 2 kroontjes) kan ik het eigenlijk wel trekken met die basisterugbetaling van de cm (1060 per 2 kalenderjaren) en cm medikoplan (500 of 600 per kalenderjaar, je kan je ingreep spreiden over twee jaar met implantaten door een goeie planning). Mijn tandarts is daar dus dus wel proactief in om telkens als het kan te bekijken welke tanden best iets mee gebeurd. (De eerste 2 implantaten waren samen maar werd toen deels betaald door schadevergoeding)

Ik heb ooit wel eens gekeken naar een tandverzekering maar toen konden alle tanden waar grote vullingen zaten niet aangesloten worden, niet echt handig in mijn geval dus.
Ik ga ook standaard twee keer per jaar naar tandarts met minstens 1 keer foto's (groot of klein) omdat gaatjes visueel niet altijd goed te zien zijn, zeker met die vullingen

Ik ken zelf de weg niet, maar probeer eens wat info te vinden over Turkije & tandklinieken.
Vele malen goedkoper (incl uw reis) en nog maar enkel succesverhalen gehoord.
Van haarimplantatie ken ik persoonlijk iemand die naar Turkije is geweest, en die is er ook enorm tevreden van en heeft echt terug wapperende manen

Misschien persoonlijk maar heb je zelf altijd goed je tanden onderhouden? Minimaal twee keer per dag poetsen, weinig frisdrank/snoepen, niet roken? 30 jaar is wel extreem vroeg. Pas op, het kan genetisch zijn he, maar vaak ligt het toch deels aan de opvoeding. Vorig jaar heb ik nog eens een vulling moeten laten zetten en dat was geleden van mijn kindertijd.

Om even te influencen, sinds kort gebruik ik Sensodyne Repair & Protect als tandpasta. Daar zou een stofje (novamin) in zitten dat uw glazuur een beetje kan herstellen.

Goede tanden zijn voor mij goud waard. Net zoals ogen. Kost wat kost wil ik dat in perfecte conditie. Als daar iets mis mee is dan heeft uw heel systeem daaronder te lijden.

Investeren in uzelf is zoveel belangrijker dan in materiële dingen. Qua rendement is dat ook te verantwoorden want een slechte gezondheid kost uiteindelijk nog meer op termijn.
Een gebit zit toch enorm veel verschil tussen mensen. Je hebt mensen die hun gebit extreem goed verzorgen en toch talloze problemen hebben. Je hebt er die zelfs niet naar de tandarts gaan en nooit problemen hebben. Mijn vader heb ik nooit zonder echte tanden gekend. Ik heb ook nog amper (geen?) gaatjes in de laatste 10 jaar, en vroeger had ik wel elk jaar minstens 1x prijs.

Ik verzorg mijn tanden ook goed en de 2 tanden die ik kwijt was voor mijn 30e door dubbele pech:
- Acute ontsteking aan de wortel van de tand (hell, nooit zo'n pijn gehad) die niet meer te genezen/herstelling was, ze hebben die moeten openboren om daar alles te verwijderen beneden. Daarna tand laten trekken.
- Vulling uit tand gevallen en voor ik bij de tandarts kon was een stuk van mijn tand verder afgebroken. Te weinig om nog te herstellen en moest getrokken worden

Een tand laten trekken door een stomatoloog dat is ook een ervaring 😅

Nu, ik ben er wel over eens dat veel mensen tand hygeniëne niet hoog in het vaandel dragen helaas. Maar imo slaat het op niets dat alles wat met tandartsen te maken heeft ridicuul duur is.

Laatst bewerkt:
Nu, ik ben er wel over eens dat veel mensen tand hygeniëne niet hoog in het vaandel dragen helaas. Maar imo slaat het op niets dat alles wat met tandartsen te maken heeft ridicuul duur is.
Dat is nu ook wel héél relatief natuurlijk, dat lijkt veel in vergelijking met onze andere medische zorg. Ik vermoed omdat historisch alles dat niet trekken of een mottige amalgaanvulling als "onnodige frivoliteit" werd gezien. In heel wat andere landen waar medische zorgt gesubsidieerd wordt behandelt men dat gelijk.

Anderzijds weet ik nog hoe mijn schoonzus uit de VS dacht dat we financieel geruïneerd zouden zijn toen mijn vrouw een tand moest laten ontzenuwen.

Anyway, ik weet dat een collega me ooit eens vertelde dat hij was overgestapt naar Partena of Helan (is dat hetzelfde?) omdat zijn kinderen ingrepen aan hun gebit nodig hadden. Ze hebben dat toen dacht ik 6 maand uitgesteld door die overstap, en daardoor wel heel wat bespaard.

En ja, mijn Turkse collega's doen dat gewoon in Turkije.

Van haarimplantatie ken ik persoonlijk iemand die naar Turkije is geweest, en die is er ook enorm tevreden van en heeft echt terug wapperende manen

Ik ken zo ook andere verhalen, geen horror verhalen ofzo, maar wel bij een paar gasten die nu terug gewoon (half) kaal zijn
Ben dit ook van plan geweest, daarom dat ik het weet

Ik ken zelf de weg niet, maar probeer eens wat info te vinden over Turkije & tandklinieken.
Vele malen goedkoper (incl uw reis) en nog maar enkel succesverhalen gehoord.
Inderdaad...

gezien de threadstarter zijn geringe financiële middelen, zou ik toch ook eerder opteren voor Turkije.
bovendien, gezien zijn huidige toestand van het gebit, kan er niet veel meer verkeerd lopen. Turkije is bovendien niet het 3e wereld land dat sommige mensen voor ogen hebben.

Uiteraard heel persoonlijk.... en makkelijk gezegd als je gezegend bent met sterke tanden.

Mijn kiezen ontbreken het een of ander stofje waardoor ze heel broos zijn. Daar breekt dus al wel eens een stuk af en die zijn enorm vatbaar voor gaatjes. 7 jaar geleden van tandarts verandert en die vond het opmerkelijk dat ik desondanks nog al mijn kiezen heb en er maar 2 ontzenuwd zijn.

In mijn voortanden heb ik dat probleem niet. Daar heb ik nog nooit een gaatje of wat dan ook gehad. Het is nochtans niet zo dat ik maar de helft van mijn gebit poets.

Uiteraard kan slecht onderhoud een invloed hebben, maar je vertrekpunt kies je nu eenmaal niet.

Turkije zou ik niet doen, veel Belgische tandartsen willen niet werken aan je gebit al er nadien miserie is met je "Turkse" tanden.

Terug
Bovenaan