Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Nee jongen. Niemand ontkracht wat hij gezegd heeft. Wat ontkracht wordt is het feit dat fucking Monkey niets racistisch is omdat dit in het Ndl andere betekenis heeft.

En persoonlijk geloof ik ook niet in zijn naieve onschuld. Moet nu maar damage control doen om zijn leuke salaris en zijn carriere niet zien kapot gaan. Mocht er niet zon financiele impact zijn, maar ik ben misschien meer een pessimist maar als er zo'n financiele impavt is geloof ik niet van die naieve verhaaltjes.

Als er nu 1 groot voordeel is aan buitenlander zijn, is dat als ge in uw eigen taal praat quasi niemand u gaat verstaan. Om dan in het Engels te gaan schelden, dan denk je ofwel niet goed na ofwel wil je gehoord worden/een reactie krijgen.

Persoonlijk lijkt de hetze me ook overdreven, indien dit het enige is wat hij gezegd ("what a monkey" zonder zelfs de f--ing), maar wie ben ik als blanke man zonder slavernijverleden om te oordelen welke woorden gevoelig mogen liggen en vooral niet gevoelig mogen liggen in de VS, dat zo'n grote problemen kent op dat vlak?

Ik geloof geen snikkepit van zijn betoog. Je gaat niet achter paar maand al in uw eigen beginnen grommelen in het Engels want Ndl is nog steeds uw moedertaal niet Engels. En mocht het toch het Engels al zijn dan weet je dat monkey in het Engels veel zwaarder is en dan gebruik je zon woord zomaar niet.

Wat jij gelooft is totaal irrelevant. Feit is dat de MLS, tegenspelers en teamgenoten, hem blijkbaar wél geloven, en dat de beelden dit verhaal ook lijken te bevestigen. Je moet gewoon al van kwade wil zijn om daar dus meer achter te zoeken. Ik vind je uitleg over moedertaal vrij bizar overigens, want zelfs als Vlaming gebruiken we een massa Engelse vloeken en scheldwoorden (shit, fucking hell, enz...) dus het duurt echt geen half jaar om in een Engelstalige context geen Vlaamse scheldwoorden meer te gebruiken.

Ik werk overigens zelf al ettelijke jaren voor een Amerikaans bedrijf en is de eerste keer dat ik hoor dat 'monkey' een racistische term is. Anderzijds is het natuurlijk ook niet zo dat we heelder dagen onze collega's zitten uit te schelden :D. Maar bvb in de IT is er een gezegde 'pay peanuts, get monkeys' waarmee bedoeld wordt dat je als je weinig wil uitgeven voor uitbestedingen je ook geen kwalitatief werk moet verwachten. Dus monkey is echt wel veel meer gekend als synoniem van idioot dan als racistische uitlating.

En btw, het is 'sikkepit', dus moeten we nu concluderen dat Nederlands ook jouw moedertaal niet is :p.

Engels heeft inderdaad mijn Nederlands als moedertaal overgenomen. Alleen hier op BG dat ik nog Nederlands gebruik.

En je mag uiteraard ook monkey nog gebruiken in de zoo of tegen uw eigen kinderen. Maar het heeft een verzwarend toon als je dat in de buurt van zwarte mensen gebruikt omdat het lange tijd een racistisch is/was woord voor de Afrikaanse slaven.

Dat jij af en toe eens Engels gebruikt via email naar uw Amerikaanse collegas verandert daar niet toe. Neger is nu ook geen woord dat ik zou gebruiken in het Nederlands maar is ook niet niet zo zwaar als het Engels woord omdat wij die hele slaven cultuur en bijhoorde racistisch cultuur niet echt in Belgie hebben gekend.

"
This animalization of black people has its roots in American slavery. Robert Guillaume, in the documentary Story of a People (1993), explains:

To justify slavery, black Americans had to be dehumanized. A moral and legal framework to support slavery was constructed at the same time. The distortion of the black image begins here. If it is believed that a man is inferior, subhuman, it becomes easy to treat him as a pet, a toy, an object of comic relief, a crazed lowe"r animal who must be controlled and ruled.

Wat jij gelooft is totaal irrelevant. Feit is dat de MLS, tegenspelers en teamgenoten, hem blijkbaar wél geloven, en dat de beelden dit verhaal ook lijken te bevestigen. Je moet gewoon al van kwade wil zijn om daar dus meer achter te zoeken. Ik vind je uitleg over moedertaal vrij bizar overigens, want zelfs als Vlaming gebruiken we een massa Engelse vloeken en scheldwoorden (shit, fucking hell, enz...) dus het duurt echt geen half jaar om in een Engelstalige context geen Vlaamse scheldwoorden meer te gebruiken.

Ik werk overigens zelf al ettelijke jaren voor een Amerikaans bedrijf en is de eerste keer dat ik hoor dat 'monkey' een racistische term is. Anderzijds is het natuurlijk ook niet zo dat we heelder dagen onze collega's zitten uit te schelden :D. Maar bvb in de IT is er een gezegde 'pay peanuts, get monkeys' waarmee bedoeld wordt dat je als je weinig wil uitgeven voor uitbestedingen je ook geen kwalitatief werk moet verwachten. Dus monkey is echt wel veel meer gekend als synoniem van idioot dan als racistische uitlating.

En btw, het is 'sikkepit', dus moeten we nu concluderen dat Nederlands ook jouw moedertaal niet is :p.
Gelooft de MLS hem of is er twijfel? Want 6 speeldagen schorsing voor een gewoon een keer schelden is toch behoorlijk streng.

"Neen. Ik zal je vertellen hoe het precies gelopen is... De scheids fluit voor een fout, waarna ik een discussie aanga met hem. Nadien ben ik nog wat aan het grommelen tegen mezelf over de ref. Ik zei toen monkey, maar wel in de zin van clown, dommerik."

Als ik er mag van uitgaan dat dit de letterlijke woorden zijn van Dante op sporza, vind ik nog altijd zijn verhaal rammelt. Je gebruikt niet Monkey voor Clown. Clown in het Engels en Nederlands is hetzelfde waarom kom je dan met het woord Monkey op de propped. Terwijl toevallig net ervoor in discussie was met een zwarte speler.

Nochtans doet hij dat net wel in zijn uitleg. Want hij vertaalt een Nederlands scheldwoord letterlijk naar het Engels, zonder de impact hiervan te begrijpen. Als hij werkelijk Engels zou denken had hij ook een Engels scheldwoord gebruikt. Soit, ik wil hem gerust geloven dat hij dat gezegd heeft, om die reden hoor. Maar
Net zoals je hierboven vermeld is wat jij, als blanke met een andere moedertaal dan het Engels, van het woord 'monkey' vindt totaal irrelevant.

Dat jij af en toe eens Engels gebruikt via email naar uw Amerikaanse collegas verandert daar niet toe. Neger is nu ook geen woord dat ik zou gebruiken in het Nederlands maar is ook niet niet zo zwaar als het Engels woord omdat wij die hele slaven cultuur en bijhoorde racistisch cultuur niet echt in Belgie hebben gekend.
Bwa... Dat durf ik niet meteen te zeggen. :unsure:

Maar goed, ik denk dat we dan wat té diep ingaan op de kwestie. De vraag blijft of Dante het racistisch bedoelde/naar een donkere speler gericht was. En dan denk ik niet dat dit het geval was? Je moet echt al bijzonder dom zijn om dat te doen. Laten we er van uitgaan dat Vanzeir een redelijk normale mens is en dan zeg je zoiets enkel als je totaal niet stilstaat bij eventuele achterliggende betekenissen.

De impact van zijn woorden is wel duidelijk nu, dat staat als een paal boven water. En die woorden zijn nu wel voldoende bestraft denk ik. Vanzeir heeft de toekomst én de interpretatie van dit voorval helemaal in zijn eigen handen imo.

Want hij vertaalt een Nederlands scheldwoord letterlijk naar het Engels, zonder de impact hiervan te begrijpen.

Het gaat hier helemaal niet om de vertaling. Integendeel zelfs, zoals ik al zei wordt 'monkey' evenzeer gebruikt als 'idioot', 'dommerik', enz...

Maar goed, ik denk dat we dan wat té diep ingaan op de kwestie. De vraag blijft of Dante het racistisch bedoelde/naar een donkere speler gericht was. En dan denk ik niet dat dit het geval was? Je moet echt al bijzonder dom zijn om dat te doen. Laten we er van uitgaan dat Vanzeir een redelijk normale mens is en dan zeg je zoiets enkel als je totaal niet stilstaat bij eventuele achterliggende betekenissen.

De impact van zijn woorden is wel duidelijk nu, dat staat als een paal boven water. En die woorden zijn nu wel voldoende bestraft denk ik. Vanzeir heeft de toekomst én de interpretatie van dit voorval helemaal in zijn eigen handen imo.
Daar vrees ik een beetje voor... er wordt tegenwoordig op alles zo zwaar overgereageerd (naar beide kanten trouwens) dat elke nuance gewoon weggeveegd wordt. En als er nu iets is dat dit voorval kan gebruiken is een beetje nuance. Zoals je hier al correct aangeeft moet je echt wel OF oerdom OF compleet wereldvreemd (of beiden) zijn om in Amerika effe een racial slur eruit te slingeren vandaag de dag. Los daarvan was het evengoed niet slim maar je zit wel met de adrenaline van zo'n wedstrijd... en het blijft natuurlijk een voetballer. Even grof veralgemeend zaten velen daarvan ook niet meteen op de eerste rij... :unsure:

Eigenlijk moet je in dit geval, zonder precedent, toch wel een klein beetje het voordeel van de twijfel geven imo. Straf laten uitzitten en dan een nieuwe (laatste) kans geven. Maar ik vrees voor Vanzeir dat het einde verhaal is in Amerika en dat het ook aan deze kant van de oceaan zijn impact gaat hebben.

Neen. Ik zal je vertellen hoe het precies gelopen is... De scheids fluit voor een fout, waarna ik een discussie aanga met hem. Nadien ben ik nog wat aan het grommelen tegen mezelf over de ref. Ik zei toen monkey, maar wel in de zin van clown, dommerik. Omdat ik vond dat hij de foute beslissing nam."

Er is maar ene grote clown.. Dante zelf.
De ref fluit fout voor zijn fout, compleet correct want overtreding (trekt zelfs geel - men zou heel misschien kunnen discuteren over rood), maar hij mag nu toch ook eens uitleggen welke beslissing van de ref hij verkeerd fout.
Dan gaat ge Dante ook nog de fout geven. Helemaal van het padje in de VS.

Ik vraag me ook af of de discussie zo heftig gevoerd ging zijn als we onmiddellijk hadden geweten dat hij 'monkey' zei en het eigenlijk aan de ref gericht was. Iedereen stond op zijn achterste poten omdat zogezegd het n-woord gevallen was, waar er inderdaad totaal geen verzachtende omstandigheden voor zijn, en daardoor heeft nu iedereen al zijn oordeel over hem geveld.
Ik vind de situatie nu toch van een totaal andere orde zijn.

Ik vraag me ook af of de discussie zo heftig gevoerd ging zijn als we onmiddellijk hadden geweten dat hij 'monkey' zei en het eigenlijk aan de ref gericht was. Iedereen stond op zijn achterste poten omdat zogezegd het n-woord gevallen was, waar er inderdaad totaal geen verzachtende omstandigheden voor zijn, en daardoor heeft nu iedereen al zijn oordeel over hem geveld.

Vanaf minuut 1 was duidelijk dat hij niet het n-woord had gebruikt, want de tegenstrever zei letterlijk na de match "he didn't use the n-word".

Wij hebben toch al te vaak de neiging om te denken dat racisme iets extreem is, exclusief voor marginalen en extreem-rechts, terwijl het toch gewoon een fenomeen is dat frequent in alle lagen van de bevolking voorkomt. Iemand die hier in een vlaag van boosheid een racistische opmerking maakt is zo alledaags als op zondag naar de frituur gaan.

1. Het was al redelijk duidelijk dat het niet het N woord was alsook Monkey en N zijn even erg daar.

2. Sorry dat de zwarte bevolking daar "woke" is als tot kort werd gezien als subpar humans. Jij bent geen zwarte Amerikaans die is opgegroeid in een land waar je niet in dezelfde rechten had als een blanke Amerikaan. Dus wat jij denkt als blanke Europaan doe er helemaal niet toe.

Ik vind het toch allemaal een non-discussie hoor , ik zie echt geen reden om te twijfelen aan zn verhaal .
Als je het woord Monkey al niet meer mag gebruiken in de buurt van een zwart persoon dan gaan we toch wel heel ver ..

Hier in België zal de voertaal op de velden ook wel Engels zijn , dus dat hij mompelt over de scheids "what a monkey" , waarom zou dat in godsnaam niet kunnen.

Het blijft een feit dat "monkey" ontvangersafhankelijk is. Dat het een zwaarbladen en vlakaf racistisch woord naar zwarten toe is, is ook een feit. Maar we gaan toch wel weer een stapje verder in de kwijtheid van de mensen wanneer we woorden die niet racistisch zijn naar niet-zwarten nu ook al als racistisch gaan beoordelen wanneer ze naar niet-zwarten gebruikt worden.

Zo redeneringen eindigen in ik die buitengesmeten wordt als ik tegen een collega hier op IT zeg dat ik een bepaalde website geblacklist heb. Die term wordt ook stilaan uit IT geduwd ten voordele van deny/not-allow-lists maar decennia lang gebruik van iets dat niet-racistisch is binnen professioneel gebruik zal niet zo snel veranderen.

Nee jongen. Niemand ontkracht wat hij gezegd heeft. Wat ontkracht wordt is het feit dat fucking Monkey niets racistisch is omdat dit in het Ndl andere betekenis heeft.

En persoonlijk geloof ik ook niet in zijn naieve onschuld. Moet nu maar damage control doen om zijn leuke salaris en zijn carriere niet zien kapot gaan. Mocht er niet zon financiele impact zijn, maar ik ben misschien meer een pessimist maar als er zo'n financiele impavt is geloof ik niet van die naieve verhaaltjes.
Woorden hebben in een andere taal andere betekenissen of zwaarwichtigheid.

Monkey naar mensen roepen is het Engels en al zeker naar mensen met een donkere huidskleur is een zeer racistisch woord. Ik sta hier ook niet op mijn plein in ZA monkey te roepen naar anderen bij een fout.

Ik heb zelf Belgie verlaten naar Engelstalige landen zon 6j geleden. Het duurt effectief wel een tijdje dat je begint te grommelen van het Ndl naar het Engels.

Ik geloof geen snikkepit van zijn betoog. Je gaat niet achter paar maand al in uw eigen beginnen grommelen in het Engels want Ndl is nog steeds uw moedertaal niet Engels. En mocht het toch het Engels al zijn dan weet je dat monkey in het Engels veel zwaarder is en dan gebruik je zon woord zomaar niet.
Je spreekt jezelf letterlijk tegen en al de rest over of hij al dan niet in het Engels grommelt zijn gewoon uw aannames en elke andere verklaring is volgens u niet waar, gelogen, damage control, naieve verhaaltjes.

Terug
Bovenaan