Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Bij ons (tellers) zijn alle bijzitters gebleven terwijl er eigenlijk drie naar huis mochten. Dus met 9 om te tellen. Drie bussen Vlaams parlement geteld (dikke 3000 stembiljetten) en om 19u klaar.
Werkt gewoon veel vlotter zo: Kleine kans om naar huis te mogen vs. gegarandeerd sneller klaar, dan is de keuze rap gemaakt. Was nog een toffe bende, zat een oud collega bij.
wij hadden een "absoluut" verbod gekregen van het hoofdbureau om daar aan te beginnen. Alle "overschot aan bijzitters" werd bij ons centraal verzameld en daar zijn er dan nog wel een hoopje opgevist om tekorten in anderen bureaus op te vissen.

Wie ga je trouwens vergoeden en wie niet (ook al is het maar 25 euro). Finaal voorziet de wet maar in vergoeding voor x aantal bijzitters en dus niet voor de plaatsvervangende?

Wie ga je trouwens vergoeden en wie niet (ook al is het maar 25 euro). Finaal voorziet de wet maar in vergoeding voor x aantal bijzitters en dus niet voor de plaatsvervangende?
Geen kat was echt geïnteresseerd in die 25 €. De voorzitter en secretaris hebben een deel van hun centen afgestaan en cash uitbetaald aan een paar mensen.

Zelf een (bijna) leuke teldag gehad. Bijzitters hadden er zin in, mijn secretaris en ik zijn op elkaar ingespeeld. Spel wat voorbereid (namen partijen op A4'tje printen, verschillende soorten stemmen visualiseren, kort uitleg geven, rolverderling) en dan gewoon gaan. Ambiance zat goed, geen geneut en gezaag en finaal als eerste van de 28 bureaus mijn stemmen gaan ingeven op het hoofdbureau. Als bureau met drie stembussen zelfs voor drie bureaus met twee stembussen. Het heeft toch wat voldoening dat je er voor gezorgd hebt dat die bijzitters niet langer dan nodig aanwezig moesten zijn.

Structuur is in een telbureau echt wel hyperbelangrijjk. Hoe sommige bureaus daar in het wilde weg bezig waren, ongelofelijk.

Was een perfecte proefdraai voor oktober die met de getuigen die daar dan op de proppen komen toch ook wat spannender is. Ik ga het mijn bijzitters van gisteren niet aandoen maar eigenlijk zou je bijna hopen dat ik weer dezelfde heb en zou ik hun naam willen doorgeven aan de gemeente :) .

Zelf een (bijna) leuke teldag gehad. Bijzitters hadden er zin in, mijn secretaris en ik zijn op elkaar ingespeeld. Spel wat voorbereid (namen partijen op A4'tje printen, verschillende soorten stemmen visualiseren, kort uitleg geven, rolverderling) en dan gewoon gaan. Ambiance zat goed, geen geneut en gezaag en finaal als eerste van de 28 bureaus mijn stemmen gaan ingeven op het hoofdbureau. Als bureau met drie stembussen zelfs voor drie bureaus met twee stembussen. Het heeft toch wat voldoening dat je er voor gezorgd hebt dat die bijzitters niet langer dan nodig aanwezig moesten zijn.

Structuur is in een telbureau echt wel hyperbelangrijjk. Hoe sommige bureaus daar in het wilde weg bezig waren, ongelofelijk.

Was een perfecte proefdraai voor oktober die met de getuigen die daar dan op de proppen komen toch ook wat spannender is. Ik ga het mijn bijzitters van gisteren niet aandoen maar eigenlijk zou je bijna hopen dat ik weer dezelfde heb en zou ik hun naam willen doorgeven aan de gemeente :) .

Ook een positieve ervaring als bijzitter in telbureau. Voorzitter had haar man als secretaris meegenomen en ze hadden het al een keer gedaan, dus ook goed voorbereid met A4'tjes met partijen. Het openvouwen van de stembrieven duurde eigenlijk nog het langst. Misschien wel iets langer er over gedaan door eerst alle stemmen per partij te tellen en ze dan op te delen en nog eens apart te tellen, maar om half 9 waren wij klaar, nadat de stemmen ook maar om half 4 toekwamen.

Voorzitter had hier vermoedelijk zijn vrouw mee als secretaris en op één na zat er niemand te zeuren dat ie daar moest zijn.

Om 20u30 lag ik weer in mijn zetel. Had zelfs een uur eerder kunnen zijn indien we wat efficiënter hadden gewerkt en de gemeente wat sneller zijn getuigen al had ingezworen en de computers opgestart voor validatie stemmen.

Ik ben in juni bijzitter geweest. Ik kreeg net een brief in de bus met een nieuwe aanstelling als bijzitter in oktober 🥲

Niets aan te doen zeker? Er werd toen in juni door de voorzitter gezegd dat je pas na 2 keer bijzitten kan weigeren.

Ik ben in juni bijzitter geweest. Ik kreeg net een brief in de bus met een nieuwe aanstelling als bijzitter in oktober 🥲

Niets aan te doen zeker? Er werd toen in juni door de voorzitter gezegd dat je pas na 2 keer bijzitten kan weigeren.
Ik ben een 10-tal jaar terug opgeroepen en nu weer.

Gevraagd wat het systeem was:
Hier waren het altijd de +/-30 jarigen, maar omdat die te veel met kinderen als excuus om niet te zitten kwamen, zijn ze nu overgestapt op +/- 40 jarigen.
Aantal keren dat je gezeten hebt, is van geen tel zeiden ze hier.
Een voorzitter kan er wel rekening mee houden, maar hoeft dat niet.

Hier ook opnieuw een brief gekregen. Al twee keer bijzitter geweest in het stembureau bij eerdere verkiezingen, in juni bijzitter in het telbureau en nu opnieuw hetzelfde.
Volgens het gemeentehuis verloopt de keuze volledig willekeurig, toch moeilijk te geloven. "U behoort misschien tot een verplichte categorie zoals een openbare functie" > nee dus, gewoon privé met 20 betaalde verlofdagen. Ze kunnen voorlopig niks doen en ik moet woensdag nog eens terugbellen nadat ze hebben kunnen verifiëren dat ik er in juni ook bij was.

Heb hier ook een brief ontvangen... Maar ben er absoluut niet blij mee.
Ben zelfstandig en werk gemiddeld 80 uur per week, waaronder ook geregeld de zondag.

Zijn er eigenlijk niet genoeg werklozen om daar te gaan zitten?

Maar als je van je werkgever moet werken, dan kan je toch niet gaan?
Ik ben mijn eigen werkgever, dus als ik nu moet werken kan ik voor mezelf een attest maken dan of hoe zit dat?
Het is zeker geen uitzondering dat ik de zondag werk.

Wat is de boete anders trouwens?

Mijn aanvraag tot afwezigheid is geweigerd.
Ik ben zelfstandig en werk veel zondagen.

Nu moet ik bewijzen dat ik de zondag werk, hoe kan ik da nu bewijzen allé. Ben hier bijna elke zondag bezig, maar ik neem niet elke keer een selfie met een krant er bij hé

Echt waar man

Er staat dus effectief een klant afspraak op die dag hé, maarja

Zal wel 250 betalen ‘t is al goe. Als ik daar 6 uren moet gaan zitten kost het me nog meer

Nu moet ik bewijzen dat ik de zondag werk, hoe kan ik da nu bewijzen allé. Ben hier bijna elke zondag bezig, maar ik neem niet elke keer een selfie met een krant er bij hé

Echt waar man

Zal wel 250 betalen ‘t is al goe. Als ik daar 6 uren moet gaan zitten kost het me nog meer
Als je een factuur opmaakt op de zondag dat die klant langskomt, zou dat niet voldoende bewijs zijn?
Ik had vorige keer ook niet echt bewijs op voorhand dat ik op reis ging (roadtrip met de wagen zonder hotelboekingen), maar heb dan achteraf een attest van een toeristische dienst binnengestuurd dat ik daar was die zondag en het was in orde.

Zijn alle uitnodigingen trouwens al de deur uit? Heb nog niks ontvangen, maar aangezien ik de vorige keer niet ben gaan bijzitten had ik deze keer opnieuw een uitnodiging verwacht. Niet dat ik erop zit te wachten, maar zou graag willen weten of ik al safe ben. :P

Echt waar man

Kan je geen planning laten zien waar uw zondagen ingevuld zijn? En eventueel wat facturen met een datum die op een zondag opgesteld zijn?

Bij mijn vorige oproeping heb ik ook een poging gedaan om er onder uit te geraken.

Werk in inspectie op dag afroep.
In praktijk weet je rond een uur of 17-18u waar en wanneer je de dag erna moet werken. (kan 7-7 zijn)

Bij mijn oproepingsbrief wist ik dat dus nog niet.
Werkgever wou geen attest geven op voorhand omdat hij dat natuurlijk ook niet wist.

Mij uiteindelijk op "niet beschikbaar" gezet voor werk en gewoon gaan zitten.

Deze keer zit ik op een vaste plek (jaarcontract) en moet zeker niet werken.
Zaterdagavond wel competitie gaan spelen en wsl een kot in de nacht thuis, maar we zien wel.
Fysiek zal ik aanwezig zijn.

Ik ben een 10-tal jaar terug opgeroepen en nu weer.

Gevraagd wat het systeem was:
Hier waren het altijd de +/-30 jarigen, maar omdat die te veel met kinderen als excuus om niet te zitten kwamen, zijn ze nu overgestapt op +/- 40 jarigen.
Aantal keren dat je gezeten hebt, is van geen tel zeiden ze hier.
Een voorzitter kan er wel rekening mee houden, maar hoeft dat niet.

Straf, heb express gewacht tot ik 30+ was om aan kinderen te beginnen :D. Iets met eerst voor mezelf kunnen zorgen voor ik voor iemand anders probeer te zorgen.

Echt waar man

Mja, als je dat nu even van op een afstand bekijkt: je werkt veel zondagen, dus niet allemaal, en nu weet je een maand op voorhand dat je een zondag niet kan. Ik denk dat ze er dan ook wel gewoon van uitgaan dat je niet moet werken vermits je je eigen baas bent en je zaken kan verplaatsen? Ik bedoel, als ik al maar gewoon aan ervaringen denk met allerhande zaakvoerders in de bouw is zaken uitstellen schering en inslag hé.

Mja, als je dat nu even van op een afstand bekijkt: je werkt veel zondagen, dus niet allemaal, en nu weet je een maand op voorhand dat je een zondag niet kan. Ik denk dat ze er dan ook wel gewoon van uitgaan dat je niet moet werken vermits je je eigen baas bent en je zaken kan verplaatsen? Ik bedoel, als ik al maar gewoon aan ervaringen denk met allerhande zaakvoerders in de bouw is zaken uitstellen schering en inslag hé.
Goh ja. Zaken opschuiven is allemaal makkelijk gezegd en gedaan. Als dat zo makkelijk ging dan werkte ik geen 1 zondag natuurlijk. Maar ik hou mij nogal graag aan afspraken en deadlines. Anders lag ik vorige week toen ik ziek was gewoon in mijn bed 2 dagen als ik zo makkelijk alles kon schuiven

Als ik dan alles moet schuiven voel ik dat tot weken ver.

Ik snap het wel hé, ik kan dat heus wel regelen, maar dat ze geen begrip tonen voor mijn situatie dat snap ik niet. Werk al 3 jaar bijna 7 op 7 en weinig dagen minder dan 10-12 uur.

Ik ga niet op reis, ik neem geen verlof, tot ergernis van mijn gezin soms natuurlijk, maar allé we komen overeen. Ik zou graag verlof nemen en op reis gaan, maar in het opbouwen van een zaak en veel investeren krijg ik het niet uitgelegd aan mezelf dat ik 2 weken geen geld verdien bv.

En dan zou ik voor zo’n stommiteiten wel mij in bochten moeten wringen.

Terug
Bovenaan