Geloof in een/het hiernamaals?

Geloof jij dat er iets is na de dood?

• Ja

Stemmen: 11 8,3%
  • Neen

Stemmen: 99 75,0%
  • Ik weet het oprecht niet maar wil toch een bolletje aanduiden.

Stemmen: 22 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    132
  • Opiniepeiling gesloten .
Zijn jullie dan vooral bang om te sterven of bang voor de dood? Voor mij is het namelijk dat eerste. Met het feit dat ik ooit niet meer zal zijn, heb ik geen problemen.

Ik heb vooral geen zin in een pijnlijk stervensproces. Ik hoop dat als ik me eenmaal laat gaan, sterven zo erg nog niet is. Het besef dat het de laatste keer is dat je afziet, kan ook voor berusting zorgen.
Geen angst voor de dood, want die is 1. onvermijdelijk en 2. daar besef ik toch niets van. Het is eerder angst voor een vroegtijdig sterven of een lang en pijnlijk stervensproces of een dementieproces. Liefst gewoon een "simpele" beroerte 's nachts in de zetel terwijl ik 96 jaar ben nadat ik in slaap ben gevallen tijdens het spelen van Diablo X. Zonder pijn en op een mooie leeftijd.

... maar het leven is wel een dans op het galgenveld. Dus ge kunt het nog wel plezant maken voor je de pijp aan Maarten geeft.

Zo beter?
Niet echt.

Ik vind het te vroeg om na te denken over de dood. Ik geniet volop van het leven en ben dankbaar voor iedere dag dat ik hier rondloop. Alle mooie momenten koester ik. Ik probeer niet te veel aan miserie te denken. Je kan je hele leven piekeren over de dood of ziekte en het kan uiteindelijk allemaal wel meevallen. Je kan maar hopen dat je daarvan gespaard blijft.

Op oudere leeftijd, wanneer ik alles wat ik liefheb kwijt ben wordt ik alcoholieker.

Niet echt.

Ik vind het te vroeg om na te denken over de dood. Ik geniet volop van het leven en ben dankbaar voor iedere dag dat ik hier rondloop. Alle mooie momenten koester ik. Ik probeer niet te veel aan miserie te denken. Je kan je hele leven piekeren over de dood of ziekte en het kan uiteindelijk allemaal wel meevallen. Je kan maar hopen dat je daarvan gespaard blijft.

Op oudere leeftijd, wanneer ik alles wat ik liefheb kwijt ben wordt ik alcoholieker.
Goh, ik deel het leven in zoals seizoenen: je jeugd als de lente, je studiejaren en carrière als de zomer, vanaf 50 tot ca. 70-75 als de herfst en daarna treedt de winter in. Als alles goed gaat heb je nog een aantal mooie jaren in de winter en kan je in schoonheid afscheid nemen van een rijk en gevuld leven. Ik denk daar vaak over na, maar niet in die mate dat het een obsessie wordt of dat het me verlamt. Al ben ik soms weemoedig om wat voorbij is gegaan. Anderzijds kijk ik wel uit naar sommige elementen van het ouder worden: terug wat meer tijd en vrijheid omdat je kinderen zelfstandiger zijn, beter financieel voorzien zijn, anders naar het leven kijken, meer berusting hebben, meer relativeren, ...

Zijn jullie dan vooral bang om te sterven of bang voor de dood? Voor mij is het namelijk dat eerste. Met het feit dat ik ooit niet meer zal zijn, heb ik geen problemen.

Ik heb vooral geen zin in een pijnlijk stervensproces. Ik hoop dat als ik me eenmaal laat gaan, sterven zo erg nog niet is. Het besef dat het de laatste keer is dat je afziet, kan ook voor berusting zorgen.
Bij mij is het beide, maar vooral het grote niets boezemt me nu schrik in, ondanks dat ik weet dat ik me er dan niet meer bewust van ga zijn. Ik wil echt graag eeuwig leven en alle ontwikkelingen van de toekomst meemaken, maar vooral: ik wil gewoon niet ophouden te bestaan. (maar dat heb ik hier nu al dikwiijls genoeg gezegd, denk ik :p)
Van het sterven op zich weet ik het nog niet. Ik wil niet langzaam aftakelen en langdurig ziek of dement zijn, maar ik denk dat ik ook niet in mijn slaap wil sterven. Als ik moet gaan, zou ik liever weten dat ik nog een weekske heb of zo om afscheid te nemen van het leven, hoe zwaar het psychisch ook zou zijn. Nu ja, hangt ook van de leeftijd af he. Misschien als ik 90 ben dat ik liever wel gewoon in mijn slaap sterf.
Het staat niet altijd los van elkaar. Uiteraard is het niet zwart-wit dat elke atheïst volop geniet en iemand die gelooft niet he. Maar er zijn genoeg echte gelovigen (dan bedoel ik niet de mensen die denken dat er iets is, maar er eigenlijk niks meedoen) die hun leven leven volgens een geloof. En dan is de vraag of ze geen volledig ander leven zouden leiden wanneer er geen geloof was.
Natuurlijk gaat uw leven anders zijn als ge wel of niet gelovig zijt, maar dat betekent niet dat ge minder geniet, maar dat is met alles: als Belg hebt ge een ander leven dan als Amerikaan, als vrouw hebt een ander leven dan als man. Ras, geslacht, nationaliteit, gelovig zijn (en wat je gelooft), dat bepaalt hoe ge uw leven leeft, maar bepaalt niet of ge het ten volle leeft en/of dat ge wel of niet (maximaal) van het leven gaat genieten. Heel wat van de wereldsterren zijn gelovig, ge gaat niet kunnen zeggen dat ze maar een saai leven hadden. Neem nu pakweg ne Tom Cruise, die is supergelovig en heeft tegelijk een uitzonderlijk boeiend leven.
Ge kunt natuurlijk kijken naar de nonnen en broeders in een klooster, maar als dat een keuze is, dan zijn die meestal ook tevreden en genieten die ook he (denk maar waar de beste bieren vandaan komen :p). Tuurlijk zou hun leven anders zijn als niet in een klooster of abdij zitten, maar of ze dan meer zouden genieten?
Nee, voor mij is geloof in een hiernamaals echt geen doorslaggevende factor of ge nu gelukkig zijt of niet en of ge (maximaal) geniet van het leven of niet. (als het een keuze is he, als ge gedwongen wordt tot een geloof, gaat het wel een beperking zijn in uw geluk, maar dan geloof je ook niet echt)

En wetenschap heeft ook nog altijd geen antwoord op het hiernamaals?
Ik begrijp dat mensen in 'iets' willen geloven. Want stel dat de dood echt dood is en er nadien echt helemaal niets is. Je bestaat gewoon niet / nooit meer in geen enkele vorm.

Of ik dat erg zou vinden als dat zo zou zijn? Mijn mening: Ergens wel 'ja'. Want dit wil zeggen dat het leven eigenlijk tegelijkertijd de hemel, de hel en het vagevuur zijn afhankelijk van veel geluk hebben of veel ongeluk hebben of iets er 'tussen'.

Ik HOOP dat er iets is na het leven, want anders is het leven an sich gewoon 'wreed' en ergens volkomen 'zinloos' (We mogen in het Westen nog onze pollekes kussen, wij zitten misschien nog in het vagevuur en voor sommigen de hemel?) en kan je eerder geloven in een opperwezen zoals deze god hé

Misschien als we als mensheid ten volle doordrongen waren van het feit dat er geen hiernamaals is, dat we het leven van anderen met meer respect zouden benaderen. Misschien.

Zelf geloof ik niet in één of ander vervolg op dit leven. Helaas.

Zeker als tiener kon ik bij die gedachte wel heel ongemakkelijk worden. Dat gevoel dat het op een gegeven moment zal stoppen, en dat er dan niets meer is. Net zoals er voor dit leven ook niets was voor jou (of toch niet dat je dus nog weet). En die (on)eindigheid is nu eenmaal niet te bevatten. Het gevoel dat er nooit meer iets zal zijn, is nu niet te bevatten, maar anderzijds ga je dat ook niet weten. Dat is en blijft wel een vreemde gedachte. Maar op mijn huidige leeftijd ga ik daar rustiger en 'filosofischer' mee om.

Ik heb daar in het algemeen een nuchtere kijk op. Sommige mensen zijn op zoek naar het 'waarom', een bestaansreden. Die is er niet voor mij. Het is een toevalligheid van natuurlijke gebeurtenissen dat wij (en ik in het bijzonder) hier zijn. Meer niet.

Ik probeer verder zo aangenaam en goed mogelijk te leven, omdat dat nu (en hopelijk ook in de toekomst) een goed gevoel gaat geven en ik mijn leven aangenaam zal kunnen leiden.

Ben minder bezig met het 'je-leeft-maar-een-keer' gegeven, of het 'je-moet-alles-eruit-halen-wat-erin-zit'. Ik ben meer bezig met wat me op dit moment gelukkig maakt en de dierbare mensen rondom mij. Ik ben niet bezig met een bucket-list af te werken. Ik probeer geen spijt te hebben van de dingen die ik niet gedaan heb. Je kijkt natuurlijk wel terug op mooie herinneringen en het is dus fijn dat je die kan maken, maar evengoed is het morgen plots al gedaan en heb je die bucket-list toch nooit kunnen afwerken, of krijg je de tijd niet om daar op terug te blikken.

Je kan jezelf voornemen om bv. de 10 grootste steden ter wereld te bezoeken, of zoveel mogelijk landen in de wereld bezoeken, maar ik denk tegelijk ook 'voor wie of voor wat?'. Als ik morgen New York wil bezoeken, dan zal ik dat (proberen) doen, maar dan omdat me dat op dat moment gelukkig zal maken. Evengoed kom ik er nooit en is dat evengoed voor mij. Ik ben nooit echt een dromer geweest en zal dat ook niet meer worden.

Misschien als we als mensheid ten volle doordrongen waren van het feit dat er geen hiernamaals is, dat we het leven van anderen met meer respect zouden benaderen. Misschien.
Bwa, mensen blijven mensen. Zoals kwetsbare jongeren ook in de (drugs)criminaliteit belanden, vallen kwetsbare jongeren nu eenmaal ook ten prooi aan radicale religieuze groeperingen.

Aan de andere kant heb je misschien mensen die nét wel heel goed proberen leven door het geloof in de hoop daarvoor beloond te worden in het hiernamaals/volgende leven.

Nu ik zelf een kind heb vind ik het ongemakkelijk te beseffen dat ook zij ooit komt te gaan. Daarom dat het gezegde "het gaat te snel" als je kinderen krijgt toch wel een wrange bijsmaak heeft. Als edgy tiener/twintiger dweepte ik wel eens met het mantra "every birth is a death sentence" maar daar komt het dus wel op neer: ge leeft en ge gaat dus dood.

Onsterfelijkheid is echter iets wat we existentieel niet aan kunnen en ik denk ook dat je op gevorderde leeftijd wel eens met enige rust en gelatenheid kan terugblikken naar wat je hebt gedaan in je leven en tegen jezelf kan zeggen: "awel, 't is goed geweest". Ik neem daar nu al vrede mee, op voorwaarde dat ik mag heengaan als ik voorbij de 90 ben en dat ook mag doen zonder dementie en zonder incontinentiepamper.

We zitten allemaal in een gepriviligeerd clubje van levenden. Er zijn tal van generaties voor ons geweest en er zullen nog tal van generaties volgen. Dat is voor mij de insteek: leven is een privilege. Je moet er wel wat geluk mee hebben.

Nu ik zelf een kind heb vind ik het ongemakkelijk te beseffen dat ook zij ooit komt te gaan. Daarom dat het gezegde "het gaat te snel" als je kinderen krijgt toch wel een wrange bijsmaak heeft. Als edgy tiener/twintiger dweepte ik wel eens met het mantra "every birth is a death sentence" maar daar komt het dus wel op neer: ge leeft en ge gaat dus dood.

Onsterfelijkheid is echter iets wat we existentieel niet aan kunnen en ik denk ook dat je op gevorderde leeftijd wel eens met enige rust en gelatenheid kan terugblikken naar wat je hebt gedaan in je leven en tegen jezelf kan zeggen: "awel, 't is goed geweest". Ik neem daar nu al vrede mee, op voorwaarde dat ik mag heengaan als ik voorbij de 90 ben en dat ook mag doen zonder dementie en zonder incontinentiepamper.

We zitten allemaal in een gepriviligeerd clubje van levenden. Er zijn tal van generaties voor ons geweest en er zullen nog tal van generaties volgen. Dat is voor mij de insteek: leven is een privilege. Je moet er wel wat geluk mee hebben.
Een van mijn grootste angsten (en van de meeste ouders vermoed ik), is dat ik mijn dochter nog zal begraven. Dit is ook wat mijn grootouders met hun dochter, mijn moeder, hebben beleefd, en het voelt gewoon zeer onnatuurlijk en oneerlijk.

Puur egoïstisch (en bovenstaande negerend) denk ik op dit moment dat ik graag honderden jaren oud zou worden, zo lang dat uiteraard in goede gezondheid is. Toch een geweldige fantasie om effectief jarenlange evoluties van de maatschappij en de wereld te kunnen observeren. Maar meer realistisch kunnen we natuurlijk al tevreden zijn met een 80-90 jaar op deze aardbol in relatief goede gezondheid, en omringd door een groep vrienden en familie.

Een mooiere mantra:
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

Een van mijn grootste angsten (en van de meeste ouders vermoed ik), is dat ik mijn dochter nog zal begraven. Dit is ook wat mijn grootouders met hun dochter, mijn moeder, hebben beleefd, en het voelt gewoon zeer onnatuurlijk en oneerlijk.

Puur egoïstisch (en bovenstaande negerend) denk ik op dit moment dat ik graag honderden jaren oud zou worden, zo lang dat uiteraard in goede gezondheid is. Toch een geweldige fantasie om effectief jarenlange evoluties van de maatschappij en de wereld te kunnen observeren. Maar meer realistisch kunnen we natuurlijk al tevreden zijn met een 80-90 jaar op deze aardbol in relatief goede gezondheid, en omringd door een groep vrienden en familie.

Een mooiere mantra:
Wel ja, honderden jaren oud worden en de maatschappij gaandeweg zien evolueren ... dat klinkt allemaal interessant, maar als je geliefden ook zo oud mogen worden vraag ik me af of een menselijke relatie wel zo'n lang leven beschoren is. En als je de enige bent die mag blijven leven zie je al je geliefden verdwijnen. We zijn ingesteld op die 80-90 jaar als voldragen mensenleven, je schakelt dat niet zomaar om.

met die instelling kan je ook zeggen: moest iedereen in hemel en hel geloven zouden we misschien allemaal proberen in de hemel te geraken en enkel goed doen. maar noch het een, noch het ander werkt 100%. Genoeg slechte mensen die in een hiernamaals geloven en genoeg slechte mensen die niet in een hiernamaals geloven.

met die instelling kan je ook zeggen: moest iedereen in hemel en hel geloven zouden we misschien allemaal proberen in de hemel te geraken en enkel goed doen. maar noch het een, noch het ander werkt 100%. Genoeg slechte mensen die in een hiernamaals geloven en genoeg slechte mensen die niet in een hiernamaals geloven.
We moeten er wel van uitgaan dat de meeste mensen geen slechte mensen zijn.

Mnja, daar zit iets in. Al vind ik niet dat we op dit moment in een wereld wonen waar we als mensheid doordrongen zijn van een leven zonder hiernamaals. Niet in een hiernamaals geloven is wat dat betreft niet voldoende. Maar goed, ik besef tegelijkertijd ook wel dat een grote groep mensen wellicht niet in zo een mindset kan/wil geraken.

Mnja, daar zit iets in. Al vind ik niet dat we op dit moment in een wereld wonen waar we als mensheid doordrongen zijn van een leven zonder hiernamaals. Niet in een hiernamaals geloven is wat dat betreft niet voldoende. Maar goed, ik besef tegelijkertijd ook wel dat een grote groep mensen wellicht niet in zo een mindset kan/wil geraken.
Ik denk dat de meeste mensen niet aan het potentiële hiernamaals denken wanneer ze wreedheden aanrichten. Vaak zit daar een primitieve haat achter of een of ander idee dat het slachtoffer toch maar inferieur is, geen mens. De Sovjet-Unie en zeker Communistisch China (onder Mao) waren officieel atheïstisch, verboden godsdienst (niet de hele tijd), en vervolgden geestelijken. Ik denk dat beide staten ook wel redelijk wat wreedheden hebben aangericht, tegen vijanden of gewoon de eigen bevolking. De Rode Khmer is ook een voorbeeld daarvan.

Ik denk dat de meeste mensen niet aan het potentiële hiernamaals denken wanneer ze wreedheden aanrichten. Vaak zit daar een primitieve haat achter of een of ander idee dat het slachtoffer toch maar inferieur is, geen mens. De Sovjet-Unie en zeker Communistisch China (onder Mao) waren officieel atheïstisch, verboden godsdienst (niet de hele tijd), en vervolgden geestelijken. Ik denk dat beide staten ook wel redelijk wat wreedheden hebben aangericht, tegen vijanden of gewoon de eigen bevolking. De Rode Khmer is ook een voorbeeld daarvan.
Uiteraard, dat weet ik ook wel, die regimes zaten helemaal niets in met een mensenleven.
Dat is natuurlijk het omgekeerde van wat ik zeg. Waarbij ik overigens ook helemaal niet de indruk wilde wekken dat atheïstisch zijn ook maar iets zegt over de moraliteit van de persoon.

Geen angst voor de dood, want die is 1. onvermijdelijk en 2. daar besef ik toch niets van. Het is eerder angst voor een vroegtijdig sterven of een lang en pijnlijk stervensproces of een dementieproces. Liefst gewoon een "simpele" beroerte 's nachts in de zetel terwijl ik 96 jaar ben nadat ik in slaap ben gevallen tijdens het spelen van Diablo X. Zonder pijn en op een mooie leeftijd.
Ja exact dit. Ik heb geen angst voor de dood want ik ga als ik dood ben letterlijk de enige zijn ter wereld waarvan ik 100% zeker ben dat ik er geen last van ga hebben. Dood gaan ja, dat hoop ik dat vredig zal zijn. Niet liggen afzien zoals ik al gezien heb, liggen wegteren van de kanker die uw lijf overneemt bv. Dementie is inderdaad ook triestig. Zeker naar het einde toe. Mensen weten niet meer op welke planeet ze zijn, worden soms zeer agressief, zitten soms als verwelkte kamerplant te wachten tot hun lichaam opgeeft...

Nadien wil ik dat mijn vrouw zo goedkoop mogelijk van mij af geraakt want ik vind geld geven aan een begrafenis eigenlijk verspilling. Ik zou dan liever hebben dat ze mijn leven viert met de vrienden in een goed feestje. Geen triestige bedoening met iedereen in het zwart.

Ja exact dit. Ik heb geen angst voor de dood want ik ga als ik dood ben letterlijk de enige zijn ter wereld waarvan ik 100% zeker ben dat ik er geen last van ga hebben. Dood gaan ja, dat hoop ik dat vredig zal zijn. Niet liggen afzien zoals ik al gezien heb, liggen wegteren van de kanker die uw lijf overneemt bv. Dementie is inderdaad ook triestig. Zeker naar het einde toe. Mensen weten niet meer op welke planeet ze zijn, worden soms zeer agressief, zitten soms als verwelkte kamerplant te wachten tot hun lichaam opgeeft...

Nadien wil ik dat mijn vrouw zo goedkoop mogelijk van mij af geraakt want ik vind geld geven aan een begrafenis eigenlijk verspilling. Ik zou dan liever hebben dat ze mijn leven viert met de vrienden in een goed feestje. Geen triestige bedoening met iedereen in het zwart.
Een voldragen (!) leven moet gevierd worden, dat is voor mij toch ook de ideale insteek mocht ik heengaan als ik oud en versleten ben. "Always look on the bright side of life" mag dan zeker gespeeld worden tijdens de herdenkingsdienst. Putting the fun back in funeral. Met kinderen of mensen die vroegtijdig sterven is dat uiteraard anders.

Na 8:45 ... "A nice, happy funeral"

Een voldragen (!) leven moet gevierd worden, dat is voor mij toch ook de ideale insteek mocht ik heengaan als ik oud en versleten ben. "Always look on the bright side of life" mag dan zeker gespeeld worden tijdens de herdenkingsdienst. Putting the fun back in funeral. Met kinderen of mensen die vroegtijdig sterven is dat uiteraard anders.

Na 8:45 ... "A nice, happy funeral"
Ja die insteek snap ik wel. Een kind dat dood gaat daar is weinig vieren aan. Maar zelfs mocht ik op mijn 50e dood gaan aan kanker, ik zou nog altijd geen triestige bedoening willen, ook al is dat geen voldragen leven.

Terug
Bovenaan