Zijn jullie dan vooral bang om te sterven of bang voor de dood? Voor mij is het namelijk dat eerste. Met het feit dat ik ooit niet meer zal zijn, heb ik geen problemen.
Ik heb vooral geen zin in een pijnlijk stervensproces. Ik hoop dat als ik me eenmaal laat gaan, sterven zo erg nog niet is. Het besef dat het de laatste keer is dat je afziet, kan ook voor berusting zorgen.
Bij mij is het beide, maar vooral het grote niets boezemt me nu schrik in, ondanks dat ik weet dat ik me er dan niet meer bewust van ga zijn. Ik wil echt graag eeuwig leven en alle ontwikkelingen van de toekomst meemaken, maar vooral: ik wil gewoon niet ophouden te bestaan. (maar dat heb ik hier nu al dikwiijls genoeg gezegd, denk ik

)
Van het sterven op zich weet ik het nog niet. Ik wil niet langzaam aftakelen en langdurig ziek of dement zijn, maar ik denk dat ik ook niet in mijn slaap wil sterven. Als ik moet gaan, zou ik liever weten dat ik nog een weekske heb of zo om afscheid te nemen van het leven, hoe zwaar het psychisch ook zou zijn. Nu ja, hangt ook van de leeftijd af he. Misschien als ik 90 ben dat ik liever wel gewoon in mijn slaap sterf.
Het staat niet altijd los van elkaar. Uiteraard is het niet zwart-wit dat elke atheïst volop geniet en iemand die gelooft niet he. Maar er zijn genoeg echte gelovigen (dan bedoel ik niet de mensen die denken dat er iets is, maar er eigenlijk niks meedoen) die hun leven leven volgens een geloof. En dan is de vraag of ze geen volledig ander leven zouden leiden wanneer er geen geloof was.
Natuurlijk gaat uw leven anders zijn als ge wel of niet gelovig zijt, maar dat betekent niet dat ge minder geniet, maar dat is met alles: als Belg hebt ge een ander leven dan als Amerikaan, als vrouw hebt een ander leven dan als man. Ras, geslacht, nationaliteit, gelovig zijn (en wat je gelooft), dat bepaalt hoe ge uw leven leeft, maar bepaalt niet of ge het ten volle leeft en/of dat ge wel of niet (maximaal) van het leven gaat genieten. Heel wat van de wereldsterren zijn gelovig, ge gaat niet kunnen zeggen dat ze maar een saai leven hadden. Neem nu pakweg ne Tom Cruise, die is supergelovig en heeft tegelijk een uitzonderlijk boeiend leven.
Ge kunt natuurlijk kijken naar de nonnen en broeders in een klooster, maar als dat een keuze is, dan zijn die meestal ook tevreden en genieten die ook he (denk maar waar de beste bieren vandaan komen

). Tuurlijk zou hun leven anders zijn als niet in een klooster of abdij zitten, maar of ze dan meer zouden genieten?
Nee, voor mij is geloof in een hiernamaals echt geen doorslaggevende factor of ge nu gelukkig zijt of niet en of ge (maximaal) geniet van het leven of niet. (als het een keuze is he, als ge gedwongen wordt tot een geloof, gaat het wel een beperking zijn in uw geluk, maar dan geloof je ook niet echt)